Czego mandarynki uczą nas o pływaniu?

pomarańcze pływające w szklance wody

Czego mandarynki uczą nas o pływaniu?

Rodzaj zasobu: website

Adres internetowy – link https://www.playdoughtoplato.com/orange-buoyancy-science-experiment/

Język: PL, EN

Opis – streszczenie

Eksperyment – badanie, dlaczego obrana mandarynka tonie, a nieobrana unosię na powierzchni wody

Pojęcia naukowe wprowadzane podczas zajęć

Wyporność: czynniki wpływające na wyporność – ilość wody, którą obiekt wypiera i gęstość obiektu

Myślenie twórcze i krytyczne

Krytyczne myślenie:
Przewidywanie
Rozumowanie, wnioskowanie;
Wyjaśnianie;

Myślenie twórcze:
Ciekawość

Myślenie matematyczne

Pojęcie wagi

Myślenie naukowe

Zadawanie pytań;
Obserwowanie
Porównywanie
Przewidywanie
Testowanie hipotez
Nagrywanie – notowanie rezultatów badania

Uczenie się, jak się uczyć

Uczenie się, jak się uczyć:
Przestrzeganie instrukcji
Poczucie własnej skuteczności, sprawczości w uczeniu się;
Zaangażowanie w proces uczenia się.

Inne umiejętności

– Język mówiony – aktywne słuchanie, przestrzeganie instrukcji; Wzbogacanie słownictwa; Komunikowanie się;
– Sprawność manualna – umiejętności obierania; Przestrzeganie zasad bezpieczeństwa w kuchni.

Czego mandarynki uczą nas o pływaniu?

Cele ogólne

– Wzmocnienie postawy badawczej (badanie zachowania się mandarynki w wodzie )
– Rozwijanie umiejętności słuchania i wykonywania poleceń
– Rozwijanie umiejętności manualnych dzieci (obieranie mandarynki ze skórki)
– Rozwijanie umiejętności dzieci w zakresie obserwowania, przewidywania i testowania
– Rozwijanie umiejętności współpracy (zamiana ról w grupie)
– Kształtowanie umiejętności związanych z pomiarem (waga)
– Rozwijanie umiejętności dzieci w zakresie rejestrowania doświadczeń edukacyjnych

Słownictwo – słowa kluczowe

Mandarynka, pływanie, tonięcie, płynny, lekki, ciężki, kształt, skórka, powietrze, większy, mniejszy

Oczekiwane efekty uczenia się

Dziecko:
– Postępuje zgodnie z instrukcją eksperymentu;
– Wyjaśnia różnice i podobieństwa pomiędzy mandarynkami obranymi i nieobranymi;
– Wymienia przedmioty, które unoszą się i toną;
– Różnicuje obiekty lekkie i ciężkie;
– Obserwuje i formułuje hipotezy odnośnie pływania lub tonięcia mandarynki;
– Pracuje w małych grupach;
– Ocenia swoje doświadczenie rysując lub pisząc.

Umiejętności STEM – do których odnosi się scenariusz zajęć

Kluczowe dla edukacji STEM (Core STEM skills)

– Zadawanie pytań;
– Obserwowanie;
– Wyjaśnianie;
– Rozumowanie;
– Przewidywanie;
– Porównanie;
– Testowanie;
– Nagrywanie;
– Pomiar (waga).

I inne/ dodatkowe – które w naturalny sposób pojawiają się podczas zajęć, ale nie są specyficzne dla edukacji STEM

– Postępowanie zgodnie z wytycznymi;
– Poczucie własnej skuteczności w nauce;
– Zaangażowanie w naukę;
– Komunikacja;
– Rozwój słownictwa;
– Umiejętność obierania;
– Przestrzeganie zasad bezpieczeństwa.

Metodyka nauczania/ Przebieg aktywności

Wskazówka dla nauczyciela: Na początku zajęć będziesz potrzebował mandarynki do celów demonstracyjnych. Będziesz także potrzebował 1 pojemnik na kompost, aby zebrać skórki mandarynki, od każdej grupy, podczas eksperymentu.

Wprowadzenie:
Wyjaśnij, że dzisiaj dzieci będą badać zagadnienia związane z pływaniem i tonięciem, ale przy użyciu mandarynki. Zapytaj dzieci, co rozumiejąc przez terminy „unoszący się” i „tonący”, porozmawiaj z nimi o tym. Wyjaśnij, że pływanie ma miejsce, gdy obiekt spoczywa w cieczy, a tonięcie ma miejsce, gdy obiekt opada na dno cieczy.
Poproś dzieci, aby pomyślały o pewnych rzeczach, które unoszą się lub zatapiają i wypisz ich pomysły, np. pływające – łódka, jabłko; tonące – moneta, klucz.

Poproś dzieci, aby pracowały w grupach po 5 lub 6 osób, przypominając im, aby robiły to na zmianę.

Materiały: (na grupę)
– 1 wysoka szklanka lub duża szklana miska
– 1 mandarynka
– Woda

Instrukcja:
1. Poproś dzieci, aby napełniły szklany pojemnik wodą (około 3/4), pozostawiając trochę miejsca u góry. Zapytaj dzieci, dlaczego powinniśmy zostawić trochę miejsca na górze naczynia. Jest to okazja do omówienia zagadnienia wypierania wody – gdy obiekt zanurzony jest w cieczy, ciecz (w tym przypadku woda) jest wypychana, aby zrobić miejsce dla obiektu (w tym przypadku mandarynki).

Test 1:
2. Poproś każdą grupę, aby powąchała i obejrzała mandarynkę.
Przykładowe pytania: Jaki kształt ma mandarynka? Jak pachnie mandarynka? Jaki ma kolor? Czy to owoc czy warzywo? Czy jest lekka czy ciężka?

3. Poproś teraz dzieci, aby przewidziały, co ich zdaniem stanie się, gdy włożą mandarynkę do wody – Czy mandarynka zatonie czy uniesie się na wodzie? Poproś dzieci, aby omówiły swoje pomysły.

Wynik 1 – Nieobrana mandarynka pływa.

Test 2:
4. Teraz poproś dzieci, aby ostrożnie po kolei obierały mandarynkę (na początku będą potrzebować pomocy).

5. Ponownie poproś każdą grupę, aby powąchała i obejrzała obraną mandarynkę, identyfikując podobieństwa i różnice z nieobraną mandarynką.
Przykładowe pytania: Jaki kształt ma obrana mandarynka? Jak pachnie obrana mandarynka? Jaki ma kolor? Czy obrana mandarynka jest lżejsza lub cięższa niż nieobrana mandarynka? Czy jest większa czy mniejsza niż nieobrana mandarynka?

6. Poproś dzieci, aby przewidziały, co ich zdaniem stanie się, gdy włożą obraną mandarynkę do wody – Czy mandarynka zatonie czy uniesie się na wodzie? Poproś dzieci, aby omówiły swoje pomysły.

Wynik 2 – Obrana mandarynka opada na dno.

7. Zapytaj dzieci, dlaczego uważają, że obrana mandarynka zatonęła, mimo że była lżejsza i nieco mniejsza niż nieobrana mandarynka? Porozmawiaj z nimi o ich pomysłach.

8. Wyjaśnij, że jest to spowodowane skórką mandarynki i siłą zwaną pływalnością. Pływalność jest wtedy, gdy coś unosi się. Skórka mandarynki jest pełna maleńkich pęcherzyków powietrza. Te kieszenie powietrzne (takie jak dla nas, kiedy zakładamy rękawki do pływania) pomagają utrzymać mandarynkę, dzieci czemu unosi się ona na wodzie. Skórka pomaga wyprzeć wystarczającą ilość wody, aby utrzymać nieobraną mandarynkę na powierzchni. Obrana mandarynka jest jaśniejsza, ale nie ma skórki, dlatego tonie.

Wniosek:
Poproś uczniów o wypełnienie dziennika nauki dla tego eksperymentu, prosząc ich o rysowanie (lub napisanie) wyników, a następnie porozmawiaj z grupą na temat:
– 1 rzeczy, której się nauczyli.
– Ich ulubionej część eksperymentu.
– czym chcieliby dowiedzieć się więcej?

Ewaluacja

Arkusz obserwacji dziecka, dziennik nauki dziecka

Materiały i wyposażenie potrzebne do przeprowadzenia zajęć (narzędzia, składniki, przyprawy itp.)

Mandarynka dla nauczyciela, do celów demonstracyjnych.
Pojemnik na kompost na skórki mandarynki.

Materiały: (na grupę)
– 1 wysoka szklanka lub duża szklana miska
– 1 mandarynka
– Woda

Otoczenie, w którym mają być przeprowadzone zajęcia

Kuchnia lub sala przedszkolna

Literatura – źródła

https://www.playdoughtoplato.com/orange-buoyancy-science-experiment/

wersja EN doświadczenia: http://kitchenlab4kids.eu/?p=2568

Czego mandarynki uczą nas o pływaniu?

1. Usefulness for STEM education – integrating content of different disciplines

Cross-curricular character of the resource

3 jajka na 3 dostępne

The range of S-T-E-M subjects included 

2 jajka na 3 dostępne

The presentation of possibilities of including artistic activities (STEAM approach)

1 jajko na 3 dostępne

2. Expected learning outcomes

Consistency (links) with preschool core curriculum

3 jajka na 3 dostępne

Communicativeness of description

3 jajka na 3 dostępne

3. Methodology of teaching

Clarity, communicativeness of instructions for teachers

3 jajka na 3 dostępne

Meaningful learning – using practical life problems

3 jajka na 3 dostępne

Original idea

1 jajko na 3 dostępne

The level of ease in implementing the methodology to preschool age children

3 jajka na 3 dostępne

The level of ease in preparing necessary ingredients, materials and equipment needed

3 jajka na 3 dostępne

4. Sustainability

Ecological characteristics of materials/ results

3 jajka na 3 dostępne

Supporting healthy eating habits

3 jajka na 3 dostępne

Low ecological footprint

3 jajka na 3 dostępne

Possibilities of inclusion (respecting cultural diversity and food intolerances)

1 jajko na 3 dostępne

5. Class management

Using differentiated forms of work – individual, team work etc.

jedno jajko

Individual work

średnia ilość podświetlonych jajek

Team work

spora ilość jajek

Whole group

6. Time management

jajko

Short activity (10-15 minutes)

rozpoczynające pękać podświetlone jajko

Medium activity (20-30 minutes)

mocno popękane jajko

Long activity (1 hour or more)

wychodzący kurczak z jajka

Very long activity (1 day or more)

PDF: https://www.printfriendly.com/p/g/XAmNR2