Magia gęstości cieczy

szklanka wypełniona różnymi płynami, które tworzą 3 warstwy

Magia gęstości cieczy – eksperyment naukowy

Rodzaj zasobu: website

Adres internetowy – link

https://www.labroots.com/trending/videos/9468/check-out-this-density-experiment

https://www.homesciencetools.com/article/liquid-density-project/

https://youtu.be/5AYeb6GkLvg

Język: PL, EN

Opis – streszczenie

Eksperyment naukowy – poznanie pojęcia gęstości cieczy i ciał stałych. Badanie, w jaki sposob gęstość cieczy wpływa na zachowanie innych cieczy i ciał stałych

Pojęcia naukowe wprowadzane podczas zajęć

gęstość, ciało stałe, ciecz, pływający, tonący, oleisty

Myślenie twórcze i krytyczne

Myślenie krytyczne:
Obserwowanie
Przewidywanie
Myślenie twórcze:
Ciekawość

Myślenie matematyczne

Mierzenie
Przeliczanie

Myślenie naukowe

Obserwowanie;
Wyjaśnianie;
Przewidywanie;
Porównywanie;
Analizowanie;
Formułowanie wniosków.

Uczenie się, jak się uczyć

Aktywne słuchanie, przestrzeganie instrukcji;
Budowanie poczucia własnej skuteczności w uczeniu się;
Zaangażowanie i motywacja do uczenia się;
Refleksja nad własnym uczeniem się.

Inne umiejętności

A/ Język mówiony – Wzbogacanie słownictwa;
B/ Współpraca – umiejętność przejmowania tury w zadaniu zespołowym;

Magia gęstości cieczy – eksperyment naukowy

Cele ogólne

Wzmocnienie postawy badawczej (badanie właściwości miodu, wody oraz oleju)
Rozwijanie umiejętności dzieci w zakresie słuchania i przestrzegania wytycznych
Rozwijanie u dzieci umiejętności obserwowania i przewidywania
Kształtowanie u dzieci umiejętności mierzenia
Rozwijanie u dzieci ekspresyjnych umiejętności językowych
Kształtowanie kompetencji społecznych (współpraca, zmiana ról podczas wykonywania doświadczenia)

Słownictwo – słowa kluczowe

gęstość, woda, miód, olej, lepki, oleisty, płynny, stały, mieszany, pływający, tonący

Oczekiwane efekty uczenia się

Dziecko:
Postępuje zgodnie z instrukcjami eksperymentu;
Rozpoznaje i opisuje właściwości miodu, oleju i wody;
Dokonuje obserwacji i formułuje hipotezy;
Ćwiczy liczenie do dziesięciu;
Rysuje wyniki swojego eksperymentu;

Umiejętności STEM – do których odnosi się scenariusz zajęć

Kluczowe dla edukacji STEM (Core STEM skills)

Obserwowanie;
Wyjaśnianie;
Przewidywanie;
Liczenie;
Porównywanie;
Mierzenie;
Analizowanie;
Wyciąganie wniosków.

I inne/ dodatkowe – które w naturalny sposób pojawiają się podczas zajęć, ale nie są specyficzne dla edukacji STEM

Aktywne słuchanie;
Zaangażowanie w naukę;
Refleksja na temat uczenia się;
Postępowanie zgodnie z wytycznymi;
Umiejętność czytania i pisania – rozwój słownictwa;
Umiejętność współpracy.

Metodyka nauczania/ Przebieg aktywności

Uwaga dla nauczyciela:
Wyjaśnienie dotyczące gęstości – jeśli przedmiot jest ciężki i zwarty jak cegła lub skała, ma dużą gęstość, ale jeśli przedmiot jest lekki i nie zwarty jak piórko lub gąbka, ma niską gęstość.

Wprowadzenie:
1. Pokaż dzieciom słoik miodu, szklankę wody i butelkę oleju.
2. Porozmawiaj z dziećmi na temat właściwości miodu, wody i oleju.
Przykładowe pytania: Do czego używamy miodu/oleju/wody? Skąd pochodzi miód? Czy możemy wylać miód/olej/wodę? Czy są ciałami stałymi czy płynnymi? Opisz, jakie są w dotyku? (lepkie, tłuste).
3. Wyjaśnij uczniom, że przeprowadzą eksperyment dotyczący pływania i tonięcia z miodem, olejem i wodą.

Poproś dzieci, aby pracowały w grupach 4- lub 5-osobowych, przypominając im, aby robiły to na zmianę.

Materiały: (na grupę)
dzbanek wody
dzbanek oliwy
miód
barwnik spożywczy
łyżka stołowa
winogrono
marmur
klocek Lego
mały kawałek pianki
przezroczysty kubek

Instrukcja:
1. Zanim zaczniesz przeprowadzać doświadczenie poćwicz z dziećmi liczenie do 10.

2. Następnie poproś dzieci, aby dokładnie policzyły i wlały do kubka 8 łyżek wody. (Użyj 6 łyżek stołowych, jeśli filiżanka jest mała. Podobnie dostosuj miary dla oleju i miodu). Poinstruuj dzieci, aby wlały również kilka kropli barwnika spożywczego do wody.

3. Następnie poproś dzieci, aby dodały 8 łyżek miodu.
Przykładowe pytania: Co się stało z miodem? Czy zmieszał się z wodą? Czy zatonął, a może uniósł się?

4. Następnie poproś dzieci, aby wlały 8 łyżek oleju. Pozostaw roztwór na około 10 minut, aby płyny mogły się uspokoić.
Przykładowe pytania: Co się stało z olejem? Mieszał się, opadał, czy unosił?

Wyjaśnienie dla nauczyciela:
Ciecze nie mieszają się, ponieważ wszystkie mają różną gęstość, więc pozostają w osobnych warstwach. Miód znajduje się na dole, ponieważ ma największą gęstość, podczas gdy olej znajduje się na górze, ponieważ ma najmniejszą gęstość z trzech płynów.

5. Wyjaśnij dzieciom, że będziecie testować, co dzieje się z marmurem, winogronem, klockami Lego i pianką po umieszczeniu w miksturze. Poproś dzieci, aby najpierw odgadły, co ich zdaniem się wydarzy, a następnie przetestowały każdy przedmiot. Czy unoszą się czy toną?

Wyniki:
Marmur – opada na samo dno
Winogrono – zatrzymuje się na miodzie
Lego – unosi się na wodzie
Pianka – unosi się na wierzchu na oleju
Przedyskutuj, wyjaśniając, że jeśli obiekt ma większą gęstość niż inny obiekt, zatonie.
Na przykład marmur jest bardzo gęsty, więc opada na dno, ale z drugiej strony pianka znajduje się na wierzchu oleju, ponieważ olej ma większą gęstość niż pianka.

Wniosek:
Poproś dzieci, aby narysowały diagram wyników, przedstawiający różne warstwy i położenie obiektów. Starsze dzieci mogą opisywać swoje diagramy.

Ewaluacja

Obserwacja dzieci i diagram wyników opracowany przez dzieci.

Materiały i wyposażenie potrzebne do przeprowadzenia zajęć (narzędzia, składniki, przyprawy itp.)

Dla nauczyciela:
Słoik miodu;
Szklanka wody;
Butelka oleju;

Dla dzieci (na grupę):
Dzbanek wody;
Dzbanek oliwy;
Barwnik spożywczy;
Miód;
Łyżka stołowa;
Winogrono;
Marmur;
Klocek Lego;
Mały kawałek pianki;
Przezroczysty kubek.

Otoczenie, w którym mają być przeprowadzone zajęcia

Sala przedszkolna, kuchnia

Literatura – źródła

https://www.labroots.com/trending/videos/9468/check-out-this-density-experiment

https://www.homesciencetools.com/article/liquid-density-project/

https://youtu.be/5AYeb6GkLvg

Magia gęstości cieczy – eksperyment naukowy

1. Usefulness for STEM education – integrating content of different disciplines

Cross-curricular character of the resource 

2 jajka na 3 dostępne

The range of S-T-E-M subjects included 

2 jajka na 3 dostępne

The presentation of possibilities of including artistic activities (STEAM approach)

2 jajka na 3 dostępne

2. Expected learning outcomes

Consistency (links) with preschool core curriculum

3 jajka na 3 dostępne

Communicativeness of description

3 jajka na 3 dostępne

3. Methodology of teaching

Clarity, communicativeness of instructions for teachers

3 jajka na 3 dostępne

Meaningful learning – using practical life problems

2 jajka na 3 dostępne

Original idea

3 jajka na 3 dostępne

The level of ease in implementing the methodology to preschool age children

3 jajka na 3 dostępne

The level of ease in preparing necessary ingredients, materials and equipment needed

3 jajka na 3 dostępne

4. Sustainability

Ecological characteristics of materials/ results

2 jajka na 3 dostępne

Supporting healthy eating habits 

1 jajko na 3 dostępne

Low ecological footprint

3 jajka na 3 dostępne

Possibilities of inclusion (respecting cultural diversity and food intolerances)

1 jajko na 3 dostępne

5. Class management

Using differentiated forms of work – individual, team work etc.

jedno jajko

Individual work

średnia ilość jajek

Team work

spora ilość podświetlonych jajek

Whole group

6. Time management

jajko

Short activity (10-15 minutes)

rozpoczynające pękać podświetlone jajko

Medium activity (20-30 minutes)

mocno popękane jajko

Long activity (1 hour or more)

wychodzący kurczak z jajka

Very long activity (1 day or more)

PDF: https://www.printfriendly.com/p/g/wYpSgW