Gorący lód – Eksperyment naukowy
Rodzaj zasobu: website, guidelines
Adres internetowy – link https://www.playdoughtoplato.com/kids-science-experiment-hot-ice/
Język: PL, EN
Opis – streszczenie
Eksperyment naukowy – robienie lodu i kryształów lodowych
Pojęcia naukowe wprowadzane podczas zajęć
Zamarzanie, topnienie, temperatura, ciekły (ciecz), stały (ciało stałe), reakcja
Myślenie twórcze i krytyczne
Obserwowanie
Przewidywanie
Poszukiwanie strategii działania
Myślenie matematyczne
Odmierzanie składników
Myślenie naukowe
Zadawanie pytań
Przewidywanie, testowanie hipotez, obserwowanie, eksperymentowanie
Formułowanie wniosków
Uczenie się, jak się uczyć
Budowanie zaufania do samego siebie, poczucia skuteczności w uczeniu się;
Motywacja do uczenia się.
Inne umiejętności
– Praca zespołowa – dzielenie się pomysłami, akceptowanie sposobu kierowania grupą przez lidera;
– Koordynacja wzrokowo-ruchowa; Rozwijanie małej i dużej motoryki.
Gorący lód – Eksperyment naukowy
Cele ogólne
– Rozwijanie umiejętności obserwowania i odkrywania.
– Wzmocnienie postawy badawczej dzieci.
– Wzmacnianie umiejętności rozwiązywania problemów (podejmowania inicjatywy).
– Stworzenie możliwości uczenia się znaczenia pojęć: zamrażanie i lód.
– Zachęcenie do aktywnego słuchania
Słownictwo – słowa kluczowe
Ocet, soda oczyszczona, lód, reakcja, gorące, zimne, substancja, mieszanie, wlewanie, mieszanina, garnek, zamrażanie, gotowanie, ciepło, temperatura, miarka, kryształy
Oczekiwane efekty uczenia się
Dziecko:
– Postępuje zgodnie z instrukcjami
– Potrafi wyjaśnić pojęcie lodu, gorąca, zamarzania
– Potrafi odmierzać potrzebną ilość substancji
– Wyjaśnia, jak zrobić gorący lód
Umiejętności STEM – do których odnosi się scenariusz zajęć
Kluczowe dla edukacji STEM (Core STEM skills)
Myślenie naukowe:
– Zadawanie pytań
– Analizowanie i rozwiązywanie problemów
– Projektowanie eksperymentów
– Formułowanie wniosków w oparciu o zebrane dowody
Uczenie się jak się uczyć:
– Motywacja do uczenia się i zaangażowanie.
– Samodyscyplina i samoregulacja uczenia się (autonomia poznawcza).
I inne/ dodatkowe – które w naturalny sposób pojawiają się podczas zajęć, ale nie są specyficzne dla edukacji STEM
Uczenie się jak współpracować w zespole:
– Dzielenie się pomysłami
– Przestrzeganie reguł bezpieczeństwa i dyscypliny
– Podejmowanie wspólnych decyzji
Uczenie się jak posługiwać się językiem:
– Podstawowa alfabetyzacja – czytanie, pisania, słuchanie ze zrozumieniem
Metodyka nauczania/ Przebieg aktywności
1- Odmierz 4 szklanki octu i wlej do średniego garnka.
2- Zapytaj: Co by się stało, gdybyśmy do octu dodali sodę oczyszczoną.
3- Dodaj do garnka 4 łyżki sody oczyszczonej (po jednej łyżce stołowej).
4- Mieszaj mieszaninę, aż cała soda oczyszczona się rozpuści i przestanie się pienić.
5- Zapytaj: Jak możemy zrobić z tego lód?
6- Gotuj roztwór na średnim ogniu przez nieco ponad godzinę. Jeśli gotujesz roztwór w wyższej temperaturze, może stać się żółto-brązowy, ale efekt eksperyment pozostanie niezmieniony.
7- Pod wpływem gotowania objętość roztworu powinna zmniejszyć się o około 75% lub do około ¾ lub 1 filiżanki.
8- Wlej substancję do szklanej miarki ze szkła odpornego na temperaturę i włóż do lodówki do ostygnięcia.
9- Zeskrob trochę wysuszonego octanu sodu w proszku z wnętrza garnka do późniejszego użycia.
10- Po około 30 do 45 minutach roztwór jest wystarczająco chłodny, aby zamienić się w lód.
11- Umieść mały stosik proszku octanu sodu z garnka na środku szklanego naczynia (półmiska). Będzie to działać jak zarodek dla kryształów, które zaczną się formować.
12- Zapytaj dzieci, co ich zdaniem stało się z roztworem na lodówce.
13- Ostrożnie wyjmij roztwór (który nadal jest płynny) z lodówki. Każde wstrząśniecie może rozpocząć proces krystalizacji w roztworze, więc uważaj, aby nie wstrząsnąć roztworem.
14- Zapytaj dzieci, co ich zdaniem się stanie, jeśli wylejemy płyn na talerz z sproszkowanym octanem sodu.
15- Nalewaj bardzo powoli. Kryształy natychmiast zaczną się formować.
16- Kontynuuj powolne nalewanie, aby stworzyć wysoką kryształową wieżę.
17- Możemy jej dotknąć. Jest jak lód, ale gorąca.
18- Powtórz eksperyment tyle razy, ile chcesz.
19- Możesz również dodać kroplę barwnika spożywczego, aby uzyskać kolorowe kryształy
Ewaluacja
Wstępna ewaluacja służy poznaniu wcześniejszej wiedzy, jaką posiadały dzieci na ten temat
W ramach dalszej ewaluacji ocenie podlega:
Stopniowe nabywanie podstawowych nawyków autonomii w codziennych działaniach, aby działać bezpiecznie i skutecznie.
Obserwowanie i badanie najbliższego, naturalnego i fizycznego środowiska z postawą ciekawości i szacunku oraz stopniowe uczestniczenie w działaniach społecznych i kulturalnych.
Uczestniczenie w działaniu, poprzez ruch, przyswajanie wrażeń związanych z dotykiem i czasem oraz z postępującym rozumieniem konieczności istnienia pewnych norm.
Posługiwanie się językiem mówionym, gestów i obrazów do wyrażania pomysłów, pragnień, uczuć i emocji; Słuchanie i aktywne uczestniczenie w zwykłych sytuacjach.
Porozumiewanie się i uczenie z użyciem niedyskryminującego języka, z szacunkiem do innych kultur i innych języków.
Wykazanie niezbędnych umiejętności słuchania, obserwowania, interpretowania i tworzenia w różnych językach: werbalnym, cielesnym, plastycznym, muzycznym, matematycznym i audiowizualnym oraz posługiwanie się narzędziami technologicznymi (ICT).
W ocenie końcowej należy odwołać się do sformułowanych wcześniej oczekiwanych efektów uczenia się.
Materiały i wyposażenie potrzebne do przeprowadzenia zajęć (narzędzia, składniki, przyprawy itp.)
4 szklanki białego octu (kwasu octowego)
4 łyżki sody oczyszczonej (wodorowęglan sodu)
Garnek
Szklana miarka lub słoik (szkło odporne na ciepło)
Półmisek
Łyżka
Otoczenie, w którym mają być przeprowadzone zajęcia
kuchnia, sala przedszkolna
Literatura – źródła
https://www.playdoughtoplato.com/kids-science-experiment-hot-ice/
Gorący lód – Eksperyment naukowy
1. Usefulness for STEM education – integrating content of different disciplines
Cross-curricular character of the resource
The range of S-T-E-M subjects included
The presentation of possibilities of including artistic activities (STEAM approach)
2. Expected learning outcomes
Consistency (links) with preschool core curriculum
Communicativeness of description
3. Methodology of teaching
Clarity, communicativeness of instructions for teachers
Meaningful learning – using practical life problems
Original idea
The level of ease in implementing the methodology to preschool age children
The level of ease in preparing necessary ingredients, materials and equipment needed
4. Sustainability
Ecological characteristics of materials/ results
Supporting healthy eating habits
Relation with local traditions of cooking (using local products)
Low ecological footprint
Possibilities of inclusion (respecting cultural diversity and food intolerances)
5. Class management
Using differentiated forms of work – individual, team work etc.
Individual work
Team work
Whole group
6. Time management
Short activity (10-15 minutes)
Medium activity (20-30 minutes)
Long activity (1 hour or more)
Very long activity (1 day or more)