Gorący lód

bryła lodu polewana wodą

Gorący lód – Eksperyment naukowy

Rodzaj zasobu:  website, guidelines

Adres internetowy – link https://www.playdoughtoplato.com/kids-science-experiment-hot-ice/

Język: PL, EN

Opis – streszczenie

Eksperyment naukowy – robienie lodu i kryształów lodowych

Pojęcia naukowe wprowadzane podczas zajęć

Zamarzanie, topnienie, temperatura, ciekły (ciecz), stały (ciało stałe), reakcja

Myślenie twórcze i krytyczne

Obserwowanie
Przewidywanie
Poszukiwanie strategii działania

Myślenie matematyczne

Odmierzanie składników

Myślenie naukowe

Zadawanie pytań
Przewidywanie, testowanie hipotez, obserwowanie, eksperymentowanie
Formułowanie wniosków

Uczenie się, jak się uczyć

Budowanie zaufania do samego siebie, poczucia skuteczności w uczeniu się;
Motywacja do uczenia się.

Inne umiejętności

– Praca zespołowa – dzielenie się pomysłami, akceptowanie sposobu kierowania grupą przez lidera;
– Koordynacja wzrokowo-ruchowa; Rozwijanie małej i dużej motoryki.

Gorący lód – Eksperyment naukowy

Cele ogólne

– Rozwijanie umiejętności obserwowania i odkrywania.
– Wzmocnienie postawy badawczej dzieci.
– Wzmacnianie umiejętności rozwiązywania problemów (podejmowania inicjatywy).
– Stworzenie możliwości uczenia się znaczenia pojęć: zamrażanie i lód.
– Zachęcenie do aktywnego słuchania

Słownictwo – słowa kluczowe

Ocet, soda oczyszczona, lód, reakcja, gorące, zimne, substancja, mieszanie, wlewanie, mieszanina, garnek, zamrażanie, gotowanie, ciepło, temperatura, miarka, kryształy

Oczekiwane efekty uczenia się

Dziecko:
– Postępuje zgodnie z instrukcjami
– Potrafi wyjaśnić pojęcie lodu, gorąca, zamarzania
– Potrafi odmierzać potrzebną ilość substancji
– Wyjaśnia, jak zrobić gorący lód

Umiejętności STEM – do których odnosi się scenariusz zajęć

Kluczowe dla edukacji STEM (Core STEM skills)

Myślenie naukowe:
– Zadawanie pytań
– Analizowanie i rozwiązywanie problemów
– Projektowanie eksperymentów
– Formułowanie wniosków w oparciu o zebrane dowody

Uczenie się jak się uczyć:
– Motywacja do uczenia się i zaangażowanie.
– Samodyscyplina i samoregulacja uczenia się (autonomia poznawcza).

I inne/ dodatkowe – które w naturalny sposób pojawiają się podczas zajęć, ale nie są specyficzne dla edukacji STEM

Uczenie się jak współpracować w zespole:
– Dzielenie się pomysłami
– Przestrzeganie reguł bezpieczeństwa i dyscypliny
– Podejmowanie wspólnych decyzji

Uczenie się jak posługiwać się językiem:
– Podstawowa alfabetyzacja – czytanie, pisania, słuchanie ze zrozumieniem

Metodyka nauczania/ Przebieg aktywności

1- Odmierz 4 szklanki octu i wlej do średniego garnka.


2- Zapytaj: Co by się stało, gdybyśmy do octu dodali sodę oczyszczoną.


3- Dodaj do garnka 4 łyżki sody oczyszczonej (po jednej łyżce stołowej).


4- Mieszaj mieszaninę, aż cała soda oczyszczona się rozpuści i przestanie się pienić.


5- Zapytaj: Jak możemy zrobić z tego lód?


6- Gotuj roztwór na średnim ogniu przez nieco ponad godzinę. Jeśli gotujesz roztwór w wyższej temperaturze, może stać się żółto-brązowy, ale efekt eksperyment pozostanie niezmieniony.

7- Pod wpływem gotowania objętość roztworu powinna zmniejszyć się o około 75% lub do około ¾ lub 1 filiżanki.


8- Wlej substancję do szklanej miarki ze szkła odpornego na temperaturę i włóż do lodówki do ostygnięcia.


9- Zeskrob trochę wysuszonego octanu sodu w proszku z wnętrza garnka do późniejszego użycia.


10- Po około 30 do 45 minutach roztwór jest wystarczająco chłodny, aby zamienić się w lód.


11- Umieść mały stosik proszku octanu sodu z garnka na środku szklanego naczynia (półmiska). Będzie to działać jak zarodek dla kryształów, które zaczną się formować.


12- Zapytaj dzieci, co ich zdaniem stało się z roztworem na lodówce.


13- Ostrożnie wyjmij roztwór (który nadal jest płynny) z lodówki. Każde wstrząśniecie może rozpocząć proces krystalizacji w roztworze, więc uważaj, aby nie wstrząsnąć roztworem.


14- Zapytaj dzieci, co ich zdaniem się stanie, jeśli wylejemy płyn na talerz z sproszkowanym octanem sodu.


15- Nalewaj bardzo powoli. Kryształy natychmiast zaczną się formować.


16- Kontynuuj powolne nalewanie, aby stworzyć wysoką kryształową wieżę.


17- Możemy jej dotknąć. Jest jak lód, ale gorąca.


18- Powtórz eksperyment tyle razy, ile chcesz.


19- Możesz również dodać kroplę barwnika spożywczego, aby uzyskać kolorowe kryształy

Ewaluacja

Wstępna ewaluacja służy poznaniu wcześniejszej wiedzy, jaką posiadały dzieci na ten temat
W ramach dalszej ewaluacji ocenie podlega:
Stopniowe nabywanie podstawowych nawyków autonomii w codziennych działaniach, aby działać bezpiecznie i skutecznie.
Obserwowanie i badanie najbliższego, naturalnego i fizycznego środowiska z postawą ciekawości i szacunku oraz stopniowe uczestniczenie w działaniach społecznych i kulturalnych.
Uczestniczenie w działaniu, poprzez ruch, przyswajanie wrażeń związanych z dotykiem i czasem oraz z postępującym rozumieniem konieczności istnienia pewnych norm.
Posługiwanie się językiem mówionym, gestów i obrazów do wyrażania pomysłów, pragnień, uczuć i emocji; Słuchanie i aktywne uczestniczenie w zwykłych sytuacjach.
Porozumiewanie się i uczenie z użyciem niedyskryminującego języka, z szacunkiem do innych kultur i innych języków.
Wykazanie niezbędnych umiejętności słuchania, obserwowania, interpretowania i tworzenia w różnych językach: werbalnym, cielesnym, plastycznym, muzycznym, matematycznym i audiowizualnym oraz posługiwanie się narzędziami technologicznymi (ICT).
W ocenie końcowej należy odwołać się do sformułowanych wcześniej oczekiwanych efektów uczenia się.

Materiały i wyposażenie potrzebne do przeprowadzenia zajęć (narzędzia, składniki, przyprawy itp.)

4 szklanki białego octu (kwasu octowego)
4 łyżki sody oczyszczonej (wodorowęglan sodu)
Garnek
Szklana miarka lub słoik (szkło odporne na ciepło)
Półmisek
Łyżka

Otoczenie, w którym mają być przeprowadzone zajęcia

kuchnia, sala przedszkolna

Literatura – źródła

https://www.playdoughtoplato.com/kids-science-experiment-hot-ice/

Gorący lód – Eksperyment naukowy

1. Usefulness for STEM education – integrating content of different disciplines

Cross-curricular character of the resource 

2 jajka na 3 dostępne

The range of S-T-E-M subjects included 

3 jajka na 3 dostępne

The presentation of possibilities of including artistic activities (STEAM approach)

2 jajka na 3 dostępne

2. Expected learning outcomes

Consistency (links) with preschool core curriculum

3 jajka na 3 dostępne

Communicativeness of description

3 jajka na 3 dostępne

3. Methodology of teaching

Clarity, communicativeness of instructions for teachers

3 jajka na 3 dostępne

Meaningful learning – using practical life problems

2 jajka na 3 dostępne

Original idea

3 jajka na 3 dostępne

The level of ease in implementing the methodology to preschool age children

3 jajka na 3 dostępne

The level of ease in preparing necessary ingredients, materials and equipment needed

3 jajka na 3 dostępne

4. Sustainability

Ecological characteristics of materials/ results

3 jajka na 3 dostępne

Supporting healthy eating habits 

1 jajko na 3 dostępne

Relation with local traditions of cooking (using local products)

1 jajko na 3 dostępne

Low ecological footprint

3 jajka na 3 dostępne

Possibilities of inclusion (respecting cultural diversity and food intolerances)

3 jajka na 3 dostępne

5. Class management

Using differentiated forms of work – individual, team work etc.

jedno jajko

Individual work

średnia ilość podświetlonych jajek

Team work

spora ilość jajek

Whole group

6. Time management

jajko

Short activity (10-15 minutes)

rozpoczynające pękać podświetlone jajko

Medium activity (20-30 minutes)

mocno popękane jajko

Long activity (1 hour or more)

wychodzący kurczak z jajka

Very long activity (1 day or more)

PDF: https://www.printfriendly.com/p/g/2ZvKED