Uciekająca dynia – zadanie konstrukcyjne
Rodzaj zasobu: video, game
Adres internetowy – link
źródła https://preschoolsteam.com/runaway-pumpkin-preschool-stem-activity/
Story: https://www.youtube.com/watch?v=_bteD9wCuqA
Język: PL, EN
Opis – streszczenie
Wyzwanie STEM-owe: Pomocy, dynia ucieka! Czy potrafisz znaleźć sposób, by ją zatrzymać? Konstruowanie blokady/ przeszkody na rampie, by zatrzymać toczącą się dynię.
Pojęcia naukowe wprowadzane podczas zajęć
rampa, toczenie się, zatrzymanie, czas, prędkość,
Myślenie twórcze i krytyczne
doskonalenie umiejętności rozwiązywania problemów, podejmowania inicjatywy, wyobraźnia i myślenie projektowe
Myślenie matematyczne
Obliczanie prędkości i masy;
Wyjaśnianie pojęć: prędkość, czas, toczenie się, zatrzymywanie się;
Tworzenie okazji do uczenia się matematyki w sytuacjach praktycznych.
Myślenie naukowe
Obserwowanie i odkrywanie;
Przewidywanie – myślenie o róznych sposobach zatrzymania dyni;
Eksperymentowanie – testowanie hipotez;;
Wzmacnianie postawy badawczej dzieci.
Uczenie się, jak się uczyć
Aktywne słuchanie; Czerpanie radości z uczenia się
Inne umiejętności
A/ Słuchanie ze zrozumieniem i posługiwanie się rymami (zabawa fonetyczna);
B/ Praca zespołowa – Uczenie się we współpracy, Podejmowanie wspólnych decyzji;
C/ Koordynacja wzrokowo-ruchowa.
Uciekająca dynia – zadanie konstrukcyjne
Cele ogólne
• Rozwijanie umiejętności obserwowania i odkrywania;
• Wzmacnianie postawy badawczej u dzieci;
• Doskonalenie umiejętności rozwiązywania problemów (przejmowania inicjatywy);
• Tworzenie okazji edukacyjnych do wyjaśniania pojęć: prędkość, czas, zatrzymywanie się, toczenie się;
• Doskonalenie umiejętności aktywnego słuchania (podczas głośnego czytania opowieści przez nauczyciela).
Słownictwo – słowa kluczowe
Dynia, rampa, czynność zatrzymania dyni, toczenie się, czas, prędkość, duże, wolne, szybkie, ciasto dyniowe, zupa dyniowa, chleb dyniowy, pętla
Oczekiwane efekty uczenia się
• Realizuje eksperyment;
• Buduje coś, co powstrzyma dynię przed odtoczeniem się;
• Słucha opowiadania;
• Wyjaśnia pojęcia: prędkość, czas, toczenie się.
• Mierzy lub oblicza czas
• Dowiaduje się, jak ugotować zupę, upiec ciasto lub chleb dyniowy (poznaje przepis).
Umiejętności STEM – do których odnosi się scenariusz zajęć
Kluczowe dla edukacji STEM (Core STEM skills)
• Zadawanie pytań;
• Analizowanie i rozwiązywanie problemów
• Projektowanie eksperymentów
• Wyciąganie wniosków na podstawie wyników
• Motywacja do nauki i zaangażowania
• Samodyscyplina i samoregulacja uczenia się (autonomia poznawcza)
I inne/ dodatkowe – które w naturalny sposób pojawiają się podczas zajęć, ale nie są specyficzne dla edukacji STEM
• Dzielenie się pomysłami;
• Koordynacja wzrokowo-ruchowa;
• Podejmowanie wspólnych decyzji;
• Podstawowa umiejętność czytania i pisania – słuchanie ze zrozumieniem, rymowanie (zabawa fonetyczna.)
Metodyka nauczania/ Przebieg aktywności
1. Przeczytaj dzieciom opowiadanie, The Runaway Pumpkin, Kevin Lewis (wersja wideo dostępna w języku angielskim: https://www.youtube.com/watch?v=tUEEIkIu3C4
2. Porozmawiaj z dziećmi, sprawdź zrozumienie historii i przedyskutuj: Jak moglibyśmy zatrzymać dynię – powstrzymać ją przed toczeniem się dalej?
3. Daj dzieciom czas na eksperymentowanie: Rozdaj dzieciom dynie różnej wielkości i pozwól im poeksperymentować – toczyć ją (powinny samodzielnie odkryć, że dynia toczy się bokiem);
4.Poproś dzieci, by zaplanowały w jaki sposób zatrzymać dynię na górze rampy (równi pochyłej). Dzieci mogą stworzyć rysunkowe projekty rampy, które otem mogą zostać wykorzystane do stworzenia albumu ilustrującego myślenie dzieci w procesie odkrywania najlepszego, najbardziej skutecznego sposobu zatrzymania dyni.
5. Pozwól dzieciom zbudować ich projekty;
6.Eksperyment: tocząc dynię sprawdźcie, czy projekty dzieci działają, czy zatrzymają dynię. Testowanie:
• Ile czasu zajmie zatrzymanie dyni?
• Czy udało się zatrzymać dynię?
• Możecie podjąć więcej niż jedną próbę – za każdym razem, gdy dzieciom nie uda się zatrzymać dyni, powinny powtórzyć proces projektowania od początku – przedyskutować, w jaki sposób poprawić, udoskonalić swój pomysł lub zaprojektować zupełnie nowy.
7.Poproś dzieci, by narysowały końcowy projekt – konstrukcję, która zatrzymała dynię.
8. Wykorzystaj produkty naturalne do gotowania.
Ewaluacja
Ewaluacja początkowa:
– Sprawdź jaką wiedzę mają dzieci na temat ramp i toczenia przedmiotów Ewaluacja bieżąca – podczas eksperymentu:
– Staraj się, by dzieci stopniowo nabywały podstawowych nawyków autonomii, samodzielności w działaniu, a także rozumiały zasady działania bezpiecznego i efektywnego;
– Zachęcaj dzieci do myślenia twórczego, tworzenia oryginalnych pomysłów, dopracowywania wyjaśnień i ćwiczenia umiejętności matematycznych;
– Pozwól dzieciom obserwować i eksplorować z ciekawością, a zarazem szacunkiem naturalne, fizyczne otoczenie, a także uczestniczyć w działaniach społecznych, zespołowych i kulturowych;
– Zachęcaj dzieci do udziału w wyzwaniu poprzez ruch, przyswajania wrażeń związanych z czasem i przestrzenią oraz do rozumienia konieczności przestrzegania pewnych norm;
– Zachęcaj dzieci do używania języka mówionego, gestów i obrazów do wyrażania pomysłów, pragnień, uczuć i emocji;
– Zachęcaj, by aktywnie słuchały i uczestniczyły w sytuacji eksperymentalnej;
– Zwracaj uwagę na rozmowę z użyciem niedyskryminującego języka, z szacunkiem dla innych kultur;
– Wspieraj rozwój niezbędnych umiejętności słuchania, obserwowania, interpretowania i tworzenia w różnych językach: werbalnym, cielesnym, plastycznym, muzycznym i matematycznym, audiowizualnym, a także zachęcaj do posługiwania się nowoczesnymi technologiami (narzędziami ICT).
Ewaluacja końcowa:
– By ocenić skuteczność zajęć wykorzystaj cele operacyjne.
Materiały i wyposażenie potrzebne do przeprowadzenia zajęć (narzędzia, składniki, przyprawy itp.)
Dla nauczyciela – Książka – The Runaway Pumpkin, Kevin Lewis (wersję angielską można znaleźć na You Tube:
https://www.youtube.com/watch?v=1D_-k8Gpq_Q
https://www.youtube.com/watch?v=Hu_cB2uD5Dc
Dla dzieci:
• małe dynie
• rampa
• różnorodne materiały do zbudowania konstrukcji, która zatrzyma dynię
• materiały do gotowania potrawy z dyni i mierzenia czasu.
Otoczenie, w którym mają być przeprowadzone zajęcia
Sala przedszkolna lub otoczenie zewnętrzne (ogród przedszkolny)
Literatura – źródła
https://preschoolsteam.com/runaway-pumpkin-preschool-stem-activity/
Uciekająca dynia – zadanie konstrukcyjne
1. Usefulness for STEM education – integrating content of different disciplines
Cross-curricular character of the resource
The range of S-T-E-M subjects included
The presentation of possibilities of including artistic activities (STEAM approach)
2. Expected learning outcomes
Consistency (links) with preschool core curriculum
Communicativeness of description
3. Methodology of teaching
Clarity, communicativeness of instructions for teachers
Meaningful learning – using practical life problems
Original idea
The level of ease in implementing the methodology to preschool age children
The level of ease in preparing necessary ingredients, materials and equipment needed
4. Sustainability
Ecological characteristics of materials/ results
Supporting healthy eating habits
Low ecological footprint
Possibilities of inclusion (respecting cultural diversity and food intolerances)
5. Class management
Using differentiated forms of work – individual, team work etc.
Individual work
Team work
Whole group
6. Time management
Short activity (10-15 minutes)
Medium activity (20-30 minutes)
Long activity (1 hour or more)
Very long activity (1 day or more)