Uciekająca dynia – zadanie konstrukcyjne

napis: The runaway pumpkin

Uciekająca dynia – zadanie konstrukcyjne

Rodzaj zasobu: video, game

Adres internetowy – link

źródła https://preschoolsteam.com/runaway-pumpkin-preschool-stem-activity/
Story: https://www.youtube.com/watch?v=_bteD9wCuqA

Język: PL, EN

Opis – streszczenie

Wyzwanie STEM-owe: Pomocy, dynia ucieka! Czy potrafisz znaleźć sposób, by ją zatrzymać? Konstruowanie blokady/ przeszkody na rampie, by zatrzymać toczącą się dynię.

Pojęcia naukowe wprowadzane podczas zajęć

rampa, toczenie się, zatrzymanie, czas, prędkość,

Myślenie twórcze i krytyczne

doskonalenie umiejętności rozwiązywania problemów, podejmowania inicjatywy, wyobraźnia i myślenie projektowe

Myślenie matematyczne

Obliczanie prędkości i masy;
Wyjaśnianie pojęć: prędkość, czas, toczenie się, zatrzymywanie się;
Tworzenie okazji do uczenia się matematyki w sytuacjach praktycznych.

Myślenie naukowe

Obserwowanie i odkrywanie;
Przewidywanie – myślenie o róznych sposobach zatrzymania dyni;
Eksperymentowanie – testowanie hipotez;;
Wzmacnianie postawy badawczej dzieci.

Uczenie się, jak się uczyć

Aktywne słuchanie; Czerpanie radości z uczenia się

Inne umiejętności

A/ Słuchanie ze zrozumieniem i posługiwanie się rymami (zabawa fonetyczna);

B/ Praca zespołowa – Uczenie się we współpracy, Podejmowanie wspólnych decyzji;

C/ Koordynacja wzrokowo-ruchowa.

Uciekająca dynia – zadanie konstrukcyjne

Cele ogólne

• Rozwijanie umiejętności obserwowania i odkrywania;
• Wzmacnianie postawy badawczej u dzieci;
• Doskonalenie umiejętności rozwiązywania problemów (przejmowania inicjatywy);
• Tworzenie okazji edukacyjnych do wyjaśniania pojęć: prędkość, czas, zatrzymywanie się, toczenie się;
• Doskonalenie umiejętności aktywnego słuchania (podczas głośnego czytania opowieści przez nauczyciela).

Słownictwo – słowa kluczowe

Dynia, rampa, czynność zatrzymania dyni, toczenie się, czas, prędkość, duże, wolne, szybkie, ciasto dyniowe, zupa dyniowa, chleb dyniowy, pętla

Oczekiwane efekty uczenia się

• Realizuje eksperyment;
• Buduje coś, co powstrzyma dynię przed odtoczeniem się;
• Słucha opowiadania;
• Wyjaśnia pojęcia: prędkość, czas, toczenie się.
• Mierzy lub oblicza czas
• Dowiaduje się, jak ugotować zupę, upiec ciasto lub chleb dyniowy (poznaje przepis).

Umiejętności STEM – do których odnosi się scenariusz zajęć

Kluczowe dla edukacji STEM (Core STEM skills)

• Zadawanie pytań;
• Analizowanie i rozwiązywanie problemów
• Projektowanie eksperymentów
• Wyciąganie wniosków na podstawie wyników
• Motywacja do nauki i zaangażowania
• Samodyscyplina i samoregulacja uczenia się (autonomia poznawcza)

I inne/ dodatkowe – które w naturalny sposób pojawiają się podczas zajęć, ale nie są specyficzne dla edukacji STEM

• Dzielenie się pomysłami;
• Koordynacja wzrokowo-ruchowa;
• Podejmowanie wspólnych decyzji;
• Podstawowa umiejętność czytania i pisania – słuchanie ze zrozumieniem, rymowanie (zabawa fonetyczna.)

Metodyka nauczania/ Przebieg aktywności

1. Przeczytaj dzieciom opowiadanie, The Runaway Pumpkin, Kevin Lewis (wersja wideo dostępna w języku angielskim: https://www.youtube.com/watch?v=tUEEIkIu3C4

2. Porozmawiaj z dziećmi, sprawdź zrozumienie historii i przedyskutuj: Jak moglibyśmy zatrzymać dynię – powstrzymać ją przed toczeniem się dalej?

3. Daj dzieciom czas na eksperymentowanie: Rozdaj dzieciom dynie różnej wielkości i pozwól im poeksperymentować – toczyć ją (powinny samodzielnie odkryć, że dynia toczy się bokiem);

4.Poproś dzieci, by zaplanowały w jaki sposób zatrzymać dynię na górze rampy (równi pochyłej). Dzieci mogą stworzyć rysunkowe projekty rampy, które otem mogą zostać wykorzystane do stworzenia albumu ilustrującego myślenie dzieci w procesie odkrywania najlepszego, najbardziej skutecznego sposobu zatrzymania dyni.

5. Pozwól dzieciom zbudować ich projekty;

6.Eksperyment: tocząc dynię sprawdźcie, czy projekty dzieci działają, czy zatrzymają dynię. Testowanie:
• Ile czasu zajmie zatrzymanie dyni?
• Czy udało się zatrzymać dynię?
• Możecie podjąć więcej niż jedną próbę – za każdym razem, gdy dzieciom nie uda się zatrzymać dyni, powinny powtórzyć proces projektowania od początku – przedyskutować, w jaki sposób poprawić, udoskonalić swój pomysł lub zaprojektować zupełnie nowy.

7.Poproś dzieci, by narysowały końcowy projekt – konstrukcję, która zatrzymała dynię.

8. Wykorzystaj produkty naturalne do gotowania.

Ewaluacja

Ewaluacja początkowa:

– Sprawdź jaką wiedzę mają dzieci na temat ramp i toczenia przedmiotów Ewaluacja bieżąca – podczas eksperymentu:
– Staraj się, by dzieci stopniowo nabywały podstawowych nawyków autonomii, samodzielności w działaniu, a także rozumiały zasady działania bezpiecznego i efektywnego;
– Zachęcaj dzieci do myślenia twórczego, tworzenia oryginalnych pomysłów, dopracowywania wyjaśnień i ćwiczenia umiejętności matematycznych;
– Pozwól dzieciom obserwować i eksplorować z ciekawością, a zarazem szacunkiem naturalne, fizyczne otoczenie, a także uczestniczyć w działaniach społecznych, zespołowych i kulturowych;
– Zachęcaj dzieci do udziału w wyzwaniu poprzez ruch, przyswajania wrażeń związanych z czasem i przestrzenią oraz do rozumienia konieczności przestrzegania pewnych norm;
– Zachęcaj dzieci do używania języka mówionego, gestów i obrazów do wyrażania pomysłów, pragnień, uczuć i emocji;
– Zachęcaj, by aktywnie słuchały i uczestniczyły w sytuacji eksperymentalnej;
– Zwracaj uwagę na rozmowę z użyciem niedyskryminującego języka, z szacunkiem dla innych kultur;
– Wspieraj rozwój niezbędnych umiejętności słuchania, obserwowania, interpretowania i tworzenia w różnych językach: werbalnym, cielesnym, plastycznym, muzycznym i matematycznym, audiowizualnym, a także zachęcaj do posługiwania się nowoczesnymi technologiami (narzędziami ICT).


Ewaluacja końcowa:
– By ocenić skuteczność zajęć wykorzystaj cele operacyjne.

Materiały i wyposażenie potrzebne do przeprowadzenia zajęć (narzędzia, składniki, przyprawy itp.)

Dla nauczyciela – Książka – The Runaway Pumpkin, Kevin Lewis (wersję angielską można znaleźć na You Tube:

https://www.youtube.com/watch?v=1D_-k8Gpq_Q

https://www.youtube.com/watch?v=Hu_cB2uD5Dc

Dla dzieci:
• małe dynie
• rampa
• różnorodne materiały do zbudowania konstrukcji, która zatrzyma dynię
• materiały do gotowania potrawy z dyni i mierzenia czasu.

Otoczenie, w którym mają być przeprowadzone zajęcia

Sala przedszkolna lub otoczenie zewnętrzne (ogród przedszkolny)

Literatura – źródła

https://preschoolsteam.com/runaway-pumpkin-preschool-stem-activity/

Story: https://www.youtube.com/watch?v=_bteD9wCuqA

Uciekająca dynia – zadanie konstrukcyjne

1. Usefulness for STEM education – integrating content of different disciplines

Cross-curricular character of the resource 

3 jajka na 3 dostępne

The range of S-T-E-M subjects included 

3 jajka na 3 dostępne

The presentation of possibilities of including artistic activities (STEAM approach)

2 jajka na 3 dostępne

2. Expected learning outcomes

Consistency (links) with preschool core curriculum

3 jajka na 3 dostępne

Communicativeness of description

2 jajka na 3 dostępne

3. Methodology of teaching

Clarity, communicativeness of instructions for teachers

3 jajka na 3 dostępne

Meaningful learning – using practical life problems

3 jajka na 3 dostępne

Original idea

3 jajka na 3 dostępne

The level of ease in implementing the methodology to preschool age children

3 jajka na 3 dostępne

The level of ease in preparing necessary ingredients, materials and equipment needed

3 jajka na 3 dostępne

4. Sustainability

Ecological characteristics of materials/ results

2 jajka na 3 dostępne

Supporting healthy eating habits 

2 jajka na 3 dostępne

Low ecological footprint

2 jajka na 3 dostępne

Possibilities of inclusion (respecting cultural diversity and food intolerances)

2 jajka na 3 dostępne

5. Class management

Using differentiated forms of work – individual, team work etc.

jedno jajko

Individual work

średnia ilość podświetlonych jajek

Team work

spora ilość jajek

Whole group

6. Time management

jajko

Short activity (10-15 minutes)

rozpoczynające pękać jajko

Medium activity (20-30 minutes)

mocno popękane podświetlone jajko

Long activity (1 hour or more)

wychodzący kurczak z jajka

Very long activity (1 day or more)

PDF: https://www.printfriendly.com/p/g/nj3PPj