Kolorowe lody

6 papierowych kubeczków wypełnionych lodami

Kolorowe lody

Język: PL, EN

Opis – streszczenie

Eksperyment – wyjaśnianie zmian w stanie skupienia materii podczas robienia lodów domowych

Pojęcia naukowe wprowadzane podczas zajęć

Stan skupienia, zmiana stanu skupienia materii, ciało stałe, ciecz, temperatora, zamarzanie.

Myślenie twórcze i krytyczne

Myślenie dywergencyjne

Myślenie matematyczne

Odmierzanie potrzebnych ilości składników.

Myślenie naukowe

Zadawanie pytań
Przewidywanie i wyjaśnienie
Obserwowanie i stawianie hipotez
Wyciąganie wniosków

Uczenie się, jak się uczyć

Motywacja do uczenia się

Inne umiejętności

A/ Słuchanie ze zrozumieniem; Dzielenie się pomysłami – komunikacja podczas pracy zespołowej;

B/ Praca zespołowa – Podział odpowiedzialności za zadanie; Przestrzeganie reguł bezpieczeństwa pracy.

C/ Sprawności motoryczne w zakresie gotowania (odmierzanie i mieszanie składników).

Kolorowe lody

Cele ogólne

– Wyjaśnienie procesu zmiany stanu ciekłego w stały
– Rozwijanie umiejętności słuchania i wykonywania poleceń
– Rozwijanie umiejętności gotowania uczniów w zakresie odmierzania i mieszania składników
– Rozwijanie umiejętności uczniów w zakresie obserwacji, przewidywania i stawiania hipotez

Słownictwo – słowa kluczowe

Stan, ciało stałe, ciecz, etapy

Oczekiwane efekty uczenia się

– postępuje zgodnie z instrukcją nauczyciela
– wyjaśnia zmianę stanu ciekłego w stały
– ma wiedzę na temat zdrowych nawyków żywieniowych

Umiejętności STEM – do których odnosi się scenariusz zajęć

Kluczowe dla edukacji STEM (Core STEM skills)

– Zadawanie pytań
– Przewidywanie i wyjaśnienie
– Obserwowanie i stawianie hipotez
– Wyciąganie wniosków

I inne/ dodatkowe – które w naturalny sposób pojawiają się podczas zajęć, ale nie są specyficzne dla edukacji STEM

– Postępowanie zgodnie z instrukcją
– Umiejętność w zakresie gotowania (odmierzanie i mieszanie składników)
– Przestrzeganie zasad bezpieczeństwa i higieny
– Praca w grupie

Metodyka nauczania/ Przebieg aktywności

Dzięki tej aktywności można zapoznać dzieci ze stanami skupienia materii, jak również z różnymi owocami i w ten sposób promować zdrowe nawyki żywieniowe (naturalne lody bez dodatku cukru). Przed przystąpieniem do działania należy przybliżyć dzieciom zjawiska zmiany materii.

Wprowadzenie
Na początku możesz zadać dzieciom pytania: Co się stanie, gdy do zamrażalnika włożymy tackę na lód wypełnioną wodą? A kiedy jemy lody pod słońcem? Najpierw pokażemy dzieciom różne stany, w których możemy znaleźć wodę (jest to jedyny pierwiastek, który można znaleźć w trzech stanach skupienia), a następnie sok ze względu na jego podobieństwo do wody. Soki zawierają dużo wody. W temperaturze pokojowej są płynne, jeśli włożymy je do zamrażalnika, stają się twarde. Dzieje się tak, ponieważ są poniżej 0ºC. W tej temperaturze możemy spotkać również lody. Jeśli włożymy sok do piekarnika lub garnka, sok stanie się gazowy, ponieważ jego temperatura wzrośnie powyżej 100º i wyparuje. Proces ten możemy również zaobserwować, gdy gotujemy wodę na makaron lub gdy bierzemy prysznic z gorącą wodą (jeśli nie jest możliwe pokazanie procesu parowania w sali z powodu braku materiałów lub ze względów bezpieczeństwa, zamiast tego można wyświetlić zdjęcia).
Następnie dzieci sporządzą listę świeżych owoców, które chciałyby zjeść w formie lodów. To dobra okazja, by powiedzieć im, że jeśli wybiorą inne kolory, lody będą bardziej kolorowe. Nauczyciel zdecyduje, jakie owoce kupić, biorąc pod uwagę nietolerancje pokarmowe, alergie, porę roku i dostępność.

Przeprowadzanie eksperymentu
Odwołując się do wiedzy i wcześniejszych doświadczeń dzieci pytamy: Z czego są wykonane lody? Jak są zrobione? Gdzie można je przechowywać? Dlaczego są zimne? To wymaga odkrycia i poznania stanów materii. Następnie pokazujemy im sok lub koktajl mleczny czyli płyny i mówimy, że chcemy je zamienić w lód czyli ciało stałe. Jak możemy to zrobić? Co się dzieje? Ten etap zmiany stanu materii ze stanu ciekłego w stały nazywa się zestalaniem, ale dzieciom możemy powiedzieć, że ciecz zamarzła. Zamrażalnik jest bardzo zimny i sprawia, że ​​płyn staje się ciałem stałym czyli lodem. Możemy to porównać do śniegu: dzieci wiedzą, że kiedy pada śnieg, to dlatego, że deszcz jest tak zimny, że twardnieje i opada na ziemię, tworząc lód. Dzieci przystępują do pracy. Do blendera wkładają ulubione owoce, wodę lub mleko i miksują wszystkie składniki przez np. 30 sekund. Następnie przelewają owocową zawiesinę do foremek. Można wykorzystać drewniane patyczki do lodów, które zanurzymy w zawiesinie. Wkładamy do zamrażalnika na min. 3 godz.

Ewaluacja

Tabela, w której przy poniższych pozycjach zaznaczamy: TAK/NIE
Wykazuje inicjatywę
Uczestniczy w dialogu
Stawia hipotezy
Identyfikuje ciecze i ciała stałe
Opisuje kolejne etapy, które należy wykonać, aby przygotować lody
Wyjaśnia zmiany materii

Materiały i wyposażenie potrzebne do przeprowadzenia zajęć (narzędzia, składniki, przyprawy itp.)

Owoce (jeśli użyjemy owoców o różnych kolorach, wynik będzie bardziej atrakcyjny), sokowirówka lub blender, foremki do lodów (można również użyć plastikowych kubków, kubków po jogurcie, tacki na lód itp.), drewniane łyżki, patyczki do lodów.

Otoczenie, w którym mają być przeprowadzone zajęcia

Kuchnia, sala lekcyjna lub ogród

Zupa lodowa – eksperyment z zamrażaniem i topnieniem cieczy nienewtonowskiej

1. Usefulness for STEM education – integrating content of different disciplines

Cross-curricular character of the resource 

2 jajka na 3 dostępne

The range of S-T-E-M subjects included 

2 jajka na 3 dostępne

The presentation of possibilities of including artistic activities (STEAM approach)

2 jajka na 3 dostępne

2. Expected learning outcomes

Consistency (links) with preschool core curriculum

2 jajka na 3 dostępne

Communicativeness of description

2 jajka na 3 dostępne

3. Methodology of teaching

Clarity, communicativeness of instructions for teachers

3 jajka na 3 dostępne

Meaningful learning – using practical life problems

2 jajka na 3 dostępne

Original idea

3 jajka na 3 dostępne

The level of ease in implementing the methodology to preschool age children

3 jajka na 3 dostępne

The level of ease in preparing necessary ingredients, materials and equipment needed

3 jajka na 3 dostępne

4. Sustainability

Ecological characteristics of materials/ results

3 jajka na 3 dostępne

Supporting healthy eating habits 

3 jajka na 3 dostępne

Relation with local traditions of cooking (using local products)

3 jajka na 3 dostępne

Low ecological footprint

3 jajka na 3 dostępne

Possibilities of inclusion (respecting cultural diversity and food intolerances)

3 jajka na 3 dostępne

5. Class management

Using differentiated forms of work – individual, team work etc.

jedno jajko

Individual work

średnia ilość jajek

Team work

spora ilość podświetlonych jajek

Whole group

6. Time management

jajko

Short activity (10-15 minutes)

rozpoczynające pękać jajko

Medium activity (20-30 minutes)

mocno popękane podświetlone jajko

Long activity (1 hour or more)

wychodzący kurczak z jajka

Very long activity (1 day or more)

PDF: https://www.printfriendly.com/p/g/cxZEEM