Jak nie dopuścić do topnienia lodu?

woda wlewana do szklanki i kostki lodu obok szklanki

Jak nie dopuścić do topnienia lodu? Wyzwanie STEM-owe

Rodzaj zasobu: Website (brief reference)

Adres internetowy – link https://sciencing.com/science-projects-keep-ice-melting-7932666.html

Język: PL, EN

Opis – streszczenie

Wyzwanie STEM-owe – Badanie jakie materiały działaja najlepiej jako izolatory w powstrzymaniu topnienia kostki lodu.

Pojęcia naukowe wprowadzane podczas zajęć

własności materiałów – izolatory i przewodniki w przenoszeniu energii cieplnej

Myślenie twórcze i krytyczne

Myślenie krytyczne:
– Przewidywanie;
– Wyjaśnianie;
Myślenie twórcze:
– Wyobraźnia, projektowanie, działanie

Myślenie matematyczne

Sortowanie
Mierzenie.
Konstrukcje trójwymiarowe – myślenie 3D.

Myślenie naukowe

Zadawanie pytań;
Wyjaśnienie;
Sortowanie i porównywanie;
Planowanie;
Obserwowanie;
Przewidywanie;
Analizowanie rezultatów i wyciąganie wniosków

Uczenie się, jak się uczyć

Przestrzeganie wskazówek nauczyciela;
Poczucie skuteczności, sprawczości we własnym uczeniu się; Samodyscyplina i samoregulacja uczenia się (autonomia poznawcza).
Radość z uczenia się – refleksyjne uczenie się.

Inne umiejętności

A/ Rozwój języka mówionego; Wzbogacanie słownictwa naukowego;

B/ Praca zespołowa – Podział odpowiedzialności za zadanie; Podejmowanie wspólnych decyzji;

C/ Sprawności artystyczne – rysowanie, sprawne posługiwanie się nożyczkami; Przestrzeganie reguł bezpieczeństwa pracy.

Jak nie dopuścić do topnienia lodu? Wyzwanie STEM-owe

Cele ogólne

– Rozwijanie umiejętności planowania, projektowania i wykonywania działań;
– Rozwijanie umiejętności w zakresie słuchania i przestrzegania wytycznych;
– Kształtowanie umiejętności obserwowania, skupienia uwagi, formułowania pytań i hipotez;
– Rozwijanie umiejętności konstrukcyjnych;
– Doskonalenie umiejętności w zakresie mierzenia i cięcia.

Słownictwo – słowa kluczowe

Lód, topienie, zamarzanie, ciepło, izolator, przewodnik, materiały, sześcian, krawędź, ciała płynne i stałe

Oczekiwane efekty uczenia się

– postępuje zgodnie z wytycznymi nauczyciela
– określa właściwości i cechy kostek lodu
– porównuje i wybiera materiały jako dobre/słabe w spowalnianiu topnienia kostek lodu (izolatory/przewodniki)
– projektuje i wykonuje prostą konstrukcję, aby spowolnić topnienie kostki lodu
– dokonuje obserwacji i przewiduje skutki swoich działań podczas eksperymentu

Umiejętności STEM – do których odnosi się scenariusz zajęć

Kluczowe dla edukacji STEM (Core STEM skills)

– Zadawanie pytań.
– Analizowanie i rozwiązywanie problemów.
– Obserwowanie, wyjaśnianie i przewidywanie
– Ciekawość poznawcza
– Pomiar
– Samodyscyplina i samoregulacja uczenia się (autonomia poznawcza).

I inne/ dodatkowe – które w naturalny sposób pojawiają się podczas zajęć, ale nie są specyficzne dla edukacji STEM

– Poczucie sprawstwa
– Zaangażowanie
– Postępowanie zgodnie z wytycznymi
– Przestrzeganie zasad bezpieczeństwa
– Podział odpowiedzialności za zadanie
– Podejmowanie wspólnych decyzji
– Podstawowa umiejętność czytania i pisania – słuchanie ze zrozumieniem

Metodyka nauczania/ Przebieg aktywności

1. Pokaż uczniom kostkę lodu, a następnie wspólnie spróbujcie określić jej cechy i właściwości. Przykładowe pytania, które możemy zadać dzieciom: Jaki to kształt? Ile ma krawędzi? Z czego jest zrobiona? Do czego możemy ją wykorzystać? Gdzie trzymamy lody? Co się dzieje, gdy w słoneczny dzień jesz loda? Jakim stanem jest lód? Jaki jest stan po stopieniu?

2. Pokaż uczniom zgromadzone materiały i przeprowadź dyskusję na temat tego, jakie rodzaje materiałów mogą być przydatne w zapobieganiu topnienia lodu.

3. Poinformuj dzieci, że będą pracować w grupach tworząc własne urządzenie zapobiegające topnieniu lodu. Daj każdej grupie kartkę papieru, prosząc o zaplanowanie, zaprojektowanie i narysowanie swojego urządzenia. Następnie każda grupa wybiera potrzebne materiały i tworzy swoje urządzenia. Kiedy wszystkie urządzenia będą gotowe, poproś uczniów, aby wytypowali te, które ich zdaniem, najlepiej powstrzymają kostkę lodu przed topieniem. Następnie daj każdej grupie po kostce lodu i poproś dzieci, aby obserwowały kostki lodu -zaznaczając, która topi się pierwsza/ostatnia itd. Poproś ich, aby pomyśleli o ulepszeniach, które mogliby wprowadzić do swoich urządzeń.

Propozycje innych działań
Poproś dzieci o napisanie prostej historyjki dźwiękowej o „kostce lodu, która się nie stopi”.

Ewaluacja

Arkusz obserwacji ucznia

Materiały i wyposażenie potrzebne do przeprowadzenia zajęć (narzędzia, składniki, przyprawy itp.)

Kostka lodu, nożyce, klej, taśma, dobór materiałów do budowy, na przykład: folia aluminiowa, ręczniki papierowe, folia spożywcza, wata, folia bąbelkowa, opaski elastyczne, tkanina, plastikowe kubki, papierowe kubki, metalowa miska, pudła, strunowy worek.

Otoczenie, w którym mają być przeprowadzone zajęcia

Sala przedszkolna

Literatura – źródła

https://sciencing.com/science-projects-keep-ice-melting-7932666.html

Utlenianie jabłek – eksperyment

1. Usefulness for STEM education – integrating content of different disciplines

Cross-curricular character of the resource 

2 jajka na 3 dostępne

The range of S-T-E-M subjects included 

3 jajka na 3 dostępne

The presentation of possibilities of including artistic activities (STEAM approach)

2 jajka na 3 dostępne

2. Expected learning outcomes

Consistency (links) with preschool core curriculum

2 jajka na 3 dostępne

Communicativeness of description

3 jajka na 3 dostępne

3. Methodology of teaching

Clarity, communicativeness of instructions for teachers

3 jajka na 3 dostępne

Meaningful learning – using practical life problems

3 jajka na 3 dostępne

Original idea

3 jajka na 3 dostępne

The level of ease in implementing the methodology to preschool age children

2 jajka na 3 dostępne

The level of ease in preparing necessary ingredients, materials and equipment needed

3 jajka na 3 dostępne

4. Sustainability

Ecological characteristics of materials/ results

3 jajka na 3 dostępne

Supporting healthy eating habits 

1 jajko na 3 dostępne

Low ecological footprint

3 jajka na 3 dostępne

Possibilities of inclusion (respecting cultural diversity and food intolerances)

2 jajka na 3 dostępne

5. Class management

Using differentiated forms of work – individual, team work etc.

jedno jajko

Individual work

średnia ilość podświetlonych jajek

Team work

spora ilość jajek

Whole group

6. Time management

jajko

Short activity (10-15 minutes)

rozpoczynające pękać podświetlone jajko

Medium activity (20-30 minutes)

mocno popękane jajko

Long activity (1 hour or more)

wychodzący kurczak z jajka

Very long activity (1 day or more)

PDF: https://www.printfriendly.com/p/g/hZkehj