Jajko i sól – eksperyment z pływaniem
Rodzaj zasobu: website
Adres internetowy – link https://igamemom.com/free-app-interactive-educational-toy-ubooly/
Język: PL, EN
Opis – streszczenie
Eksperyment – badanie w jaki sposób sól wpływa na gęstość wody, a tym samym zdolność jajka do pływania, unoszenia się na powierzchni
Pojęcia naukowe wprowadzane podczas zajęć
gęstość, siła wyporu, przezroczystość
Myślenie twórcze i krytyczne
Kreatywność: projektowanie innych eksperymentów z siłą wyporu;
Myślenie matematyczne
– Precyzja w odmierzaniu ilości soli potrzebnej w eksperymencie;
Myślenie naukowe
Zadawanie pytań;
Analizowanie i roziwązywanie problemów;
Prowadzenie badań – formułowanie hipotez; Wyciąganie wniosków na podstawie wyników eksperymentu.
Uczenie się, jak się uczyć
Poczucie skuteczności w uczeniu się; Samodyscyplina i samoregulacja uczenia się (autonomia poznawcza). Motywacja do uczenia się i zaangażowania w działanie.
Inne umiejętności
A/ Rozwijanie słownictwa naukowego;
B/ Praca zespołowa – Dzielenie się pomysłami
C/ Koordynacja wzrokowo-ruchowa;
Jajko i sól – eksperyment z pływaniem
Cele ogólne
– Rozwijanie umiejętności obserwowania i odkrywania
– Wzmocnienie postawy badawczej dzieci
– Rozwijanie umiejętności rozwiązywania problemów (przejmowanie inicjatywy przez dzieci)
– – Budowanie pojęć naukowych: gęstość i siła wyporu
Słownictwo – słowa kluczowe
– Słownictwo podstawowe: gęstość, siła wyporu
– Inne słownictwo: przezroczystość
Oczekiwane efekty uczenia się
Dziecko:
– Przeprowadza eksperyment;
– Przeprowadza obserwację podczas eksperymentu;
– Wyjaśnia pojęcie gęstości i wyporu;
– Wyciąga wnioski na temat związku pomiędzy gęstością a siłą wyporu.
Umiejętności STEM – do których odnosi się scenariusz zajęć
Kluczowe dla edukacji STEM (Core STEM skills)
– Zadawanie pytań;
– Analizowanie i rozwiązywanie problemów;
– Kreatywność: projektowanie innych eksperymentów z siłą wyporu;
– Wyciąganie wniosków na podstawie wyników.
– Motywacja do nauki i zaangażowanie.
– Samodyscyplina i samoregulacja uczenia się (autonomia poznawcza).
I inne/ dodatkowe – które w naturalny sposób pojawiają się podczas zajęć, ale nie są specyficzne dla edukacji STEM
– Dzielenie się pomysłami;
– Koordynacja wzrokowo-ruchowa;
– Podejmowanie wspólnych decyzji.
Metodyka nauczania/ Przebieg aktywności
1. Zadawaj pytania dotyczące osobistych doświadczeń związanych z pływaniem (siłą wyporu).
Na przykład: czy masz takie same odczucia podczas pływania w morzu i pływania w basenie? Gdzie najczęściej pływasz?
2. Daj dzieciom czas na eksperymentowanie z jajkami i solą.
3. Jeśli możesz przeprowadź eksperymenty z dwoma jajkami, możesz zaobserwować różnicę między gęstością i siłą wyporu w zależności od ilości soli.
4. Wyciągnij wnioski na temat większej lub mniejszej zawartości soli w wodzie (gęstość), co ma wpływ na wyporność.
Ewaluacja
Początkowa ewaluacja służy poznaniu wcześniejszej wiedzy, jaką posiadały dzieci na ten temat.
W ramach bieżącej ewaluacji ocenie podlega:
Stopniowe nabywanie podstawowych nawyków autonomii w codziennych działaniach, aby działać bezpiecznie i skutecznie.
Obserwowanie i badanie najbliższego, naturalnego i fizycznego środowiska z postawą ciekawości i szacunku oraz stopniowe uczestniczenie w działaniach społecznych i kulturalnych.
Uczestniczenie w działaniu, poprzez ruch, przyswajanie wrażeń związanych z dotykiem i czasem oraz z postępującym rozumieniem konieczności istnienia pewnych norm.
Posługiwanie się językiem mówionym, gestów i obrazów do wyrażania pomysłów, pragnień, uczuć i emocji; Słuchanie i aktywne uczestniczenie w zwykłych sytuacjach.
Porozumiewanie się i uczenie z użyciem niedyskryminującego języka, z szacunkiem do innych kultur i innych języków.
Wykazanie niezbędnych umiejętności słuchania, obserwowania, interpretowania i tworzenia w różnych językach: werbalnym, cielesnym, plastycznym, muzycznym, matematycznym i audiowizualnym oraz posługiwanie się narzędziami technologicznymi (ICT).
W ocenie końcowej należy odwołać się do sformułowanych wcześniej oczekiwanych efektów uczenia się.
Materiały i wyposażenie potrzebne do przeprowadzenia zajęć (narzędzia, składniki, przyprawy itp.)
Surowe jajko lub większa ich ilość.
Przezroczysta szklanka lub większa ich ilość, jeżeli chcesz przeprowadzić eksperyment porównawczy.
Woda.
Sól, tylko zwykła sól, której używasz do gotowania.
Łyżka.
Otoczenie, w którym mają być przeprowadzone zajęcia
Laboratorium, kuchnia lub sala przedszkolna
Literatura – źródła
https://igamemom.com/free-app-interactive-educational-toy-ubooly/
Jajko i sól – eksperyment z pływaniem
1. Usefulness for STEM education – integrating content of different disciplines
Cross-curricular character of the resource
The range of S-T-E-M subjects included
The presentation of possibilities of including artistic activities (STEAM approach)
2. Expected learning outcomes
Consistency (links) with preschool core curriculum
Communicativeness of description
3. Methodology of teaching
Clarity, communicativeness of instructions for teachers
Meaningful learning – using practical life problems
Original idea
The level of ease in implementing the methodology to preschool age children
The level of ease in preparing necessary ingredients, materials and equipment needed
4. Sustainability
Ecological characteristics of materials/ results
Supporting healthy eating habits
Low ecological footprint
Possibilities of inclusion (respecting cultural diversity and food intolerances)
5. Class management
Using differentiated forms of work – individual, team work etc.
Individual work
Team work
Whole group
6. Time management
Short activity (10-15 minutes)
Medium activity (20-30 minutes)
Long activity (1 hour or more)
Very long activity (1 day or more)