Dwa ciężary, dwa ładunki – elektryczność statyczna

drewniane łyżki z pieprzem leżące na soli

Dwa ciężary, dwa ładunki – elektryczność statyczna

Rodzaj zasobu: Websites

Adres internetowy – link http://www.lafucinadellescienze.it/wordpress/archives/6075

Język: PL, EN

Opis – streszczenie

Badanie, w jaki sposób oddziałują na siebie ładunki dodatnie i ujemne – poznanie pozjęcia energia elektrostatyczna (elektryczność sttyczna). Badanie znawiska elektryzowania się przedmiotów.

Pojęcia naukowe wprowadzane podczas zajęć

ładunek ujemny, ładunek dodatni, elektryzowanie, elektryczność statyczna, ciepło, ciężar, waga, wielkość

Myślenie twórcze i krytyczne

Myślenie matematyczne

Myślenie naukowe

Zadawanie pytań
Analizowanie i rozwiązywanie problemów
Projektowanie eksperymentów
Prowadzenie badań – przewidywanie, testowanie hipotez, obserwowanie, eksperymentowanie
Formułowanie wniosków w oparciu o zebrane dowody, uogólnianie
Wykorzystanie narzędzi cyfrowych do prowadzenia i dokumentowania badań

Uczenie się, jak się uczyć

Umiejętności emocjonalne:
Budowanie pozytywnego obrazu samego siebie
Budowanie poczucia sprawstwa
Samodyscyplina i samoregulacja uczenia się (autonomia poznawcza)

Inne umiejętności

A/ Posługiwanie się językiem ojczystym (nabywanie nowego słownictwa, rozumienie pojęć); Umiejętność czytania, pisania, słuchania ze zrozumieniem;

B/ Tworzenie więzi wśród członków grupy; Zaangażowanie i motywacja do pracy (zaangażowanie i współodpowiedzialność). Przestrzeganie reguł bezpieczeństwa i dyscypliny

C/ Mała i duża motoryka – Koordynacja wzrokowo-ruchowa

Dwa ciężary, dwa ładunki – elektryczność statyczna

Cele ogólne

– umożliwienie dzieciom poznania pojęcia elektryczność
– umożliwienie dzieciom poznania pojęcia ciężaru i wielkości (rozmiaru)
– umożliwienie dzieciom poznania koncepcji ładunku negatywnego i pozytywnego
– pogłębienie wiedzy dzieci na temat pojęcia ciepła
– rozwijanie umiejętności słuchania i wykonywania poleceń
– rozwijanie umiejętności organizacyjnych dzieci
– rozwijanie umiejętności komunikacyjnych dzieci
– rozwijanie umiejętności obserwacji i przewidywania (stawiania hipotez)
– rozwijanie umiejętności rejestrowania wyników obserwacji

Słownictwo – słowa kluczowe

sól, pieprz, łyżka, wełna, plastik, ładunek ujemny, ładunek dodatni, elektryzowanie, elektryczność statyczna, ciepło, ciężar, waga, wielkość

Oczekiwane efekty uczenia się

– Dziecko/uczeń
– postępuje zgodnie z instrukcjami przebiegu doświadczenia
– bada, jak ładunek dodatni i ładunek ujemny oddziałują między sobą
– obserwuje i opisuje, w jaki sposób rozdzielić pieprz i sól, wykorzystując energię elektrostatyczną
– formułuje hipotezy, i wyciąga wnioski z obserwacji

Umiejętności STEM – do których odnosi się scenariusz zajęć

Kluczowe dla edukacji STEM (Core STEM skills)

Myślenie naukowe
– Zadawanie pytań
– Analizowanie i rozwiązywanie problemów
– Projektowanie eksperymentów
– Prowadzenie badań – przewidywanie, testowanie hipotez, obserwowanie, eksperymentowanie
– Formułowanie wniosków w oparciu o zebrane dowody, uogólnianie
– Wykorzystanie narzędzi cyfrowych do prowadzenia i dokumentowania badań

Umiejętności emocjonalne
– Budowanie pozytywnego obrazu samego siebie
– Budowanie poczucia sprawstwa
– Samodyscyplina i samoregulacja uczenia się (autonomia poznawcza)

I inne/ dodatkowe – które w naturalny sposób pojawiają się podczas zajęć, ale nie są specyficzne dla edukacji STEM

– Mała i duża motoryka
– Koordynacja wzrokowo-ruchowa
– Posługiwanie się językiem ojczystym (nabywanie nowego słownictwa, rozumienie pojęć)
– Umiejętność czytania, pisania, słuchania ze zrozumieniem
– Przestrzeganie reguł bezpieczeństwa i dyscypliny
– Tworzenie więzi wśród członków grupy
– Zaangażowanie i motywacja do pracy (zaangażowanie i współodpowiedzialność)

Metodyka nauczania/ Przebieg aktywności

1. Dzieci dzielimy na 4 grupy. Dzieci odmierzają łyżeczkę soli i łyżeczkę zmielonego pieprzu, a następnie mieszają oba składniki ze sobą.

2. Pytamy dzieci: „Jak oddzielić sól od pieprzu? Czy możecie wymyśleć w jaki sposób można rozdzielić sól od pieprzu wykorzystując tylko łyżeczkę?”

3. Podajemy instrukcję, w jaki sposób przeprowadzimy doświadczenie:
Potrzyj plastikową łyżką o kawałek wełnianej szmatki.
Zwracamy uwagę, że pocierając łyżkę, nadajemy jej ujemny ładunek. Coś, co jest naładowane ujemnie, przyciąga inne cząsteczki o pozytywnym ładunku.

4. Trzymaj łyżkę około centymetra nad mieszaniną soli i pieprzu. Zarówno sól, jak i pieprz będą przyciągane przez łyżkę, ale pieprz jest lżejszy od soli. Dlatego trzymając łyżkę we właściwym miejscu, pieprz powinien podskakiwać i przyklejać do łyżki.
Wniosek: Prosimy aby każda grupa zapamiętała kolejne etapy eksperymentu. Prosimy każdą grupę o narysowanie na kartce papieru tego, co się stało, uwzględniając po kolei wszystkie etapy.

Ewaluacja

Arkusz obserwacji ucznia.

Materiały i wyposażenie potrzebne do przeprowadzenia zajęć (narzędzia, składniki, przyprawy itp.)

sól, pieprz, plastikowa łyżka, tkanina lub wełniane ubranie, kartki, ołówki

Otoczenie, w którym mają być przeprowadzone zajęcia

Sala przedszkolna

Literatura – źródła

http://www.lafucinadellescienze.it/wordpress/archives/6075

Dwa ciężary, dwa ładunki – elektryczność statyczna

1. Usefulness for STEM education – integrating content of different disciplines

Cross-curricular character of the resource 

3 jajka na 3 dostępne

The range of S-T-E-M subjects included 

2 jajka na 3 dostępne

The presentation of possibilities of including artistic activities (STEAM approach)

2 jajka na 3 dostępne

2. Expected learning outcomes

Consistency (links) with preschool core curriculum

1 jajko na 3 dostępne

Communicativeness of description

2 jajka na 3 dostępne

3. Methodology of teaching

Clarity, communicativeness of instructions for teachers

2 jajka na 3 dostępne

Meaningful learning – using practical life problems

1 jajko na 3 dostępne

Original idea

2 jajka na 3 dostępne

The level of ease in implementing the methodology to preschool age children

2 jajka na 3 dostępne

The level of ease in preparing necessary ingredients, materials and equipment needed

3 jajka na 3 dostępne

4. Sustainability

Ecological characteristics of materials/ results

1 jajko na 3 dostępne

Supporting healthy eating habits 

2 jajka na 3 dostępne

Low ecological footprint

2 jajka na 3 dostępne

Possibilities of inclusion (respecting cultural diversity and food intolerances)

3 jajka na 3 dostępne

5. Class management

Using differentiated forms of work – individual, team work etc.

jedno jajko

Individual work

średnia ilość jajek

Team work

spora ilość podświetlonych jajek

Whole group

6. Time management

podświetlone jajko

Short activity (10-15 minutes)

rozpoczynające pękać jajko

Medium activity (20-30 minutes)

mocno popękane jajko

Long activity (1 hour or more)

wychodzący kurczak z jajka

Very long activity (1 day or more)

PDF: https://www.printfriendly.com/p/g/VUsZPJ