Dwa ciężary, dwa ładunki – elektryczność statyczna
Rodzaj zasobu: Websites
Adres internetowy – link http://www.lafucinadellescienze.it/wordpress/archives/6075
Język: PL, EN
Opis – streszczenie
Badanie, w jaki sposób oddziałują na siebie ładunki dodatnie i ujemne – poznanie pozjęcia energia elektrostatyczna (elektryczność sttyczna). Badanie znawiska elektryzowania się przedmiotów.
Pojęcia naukowe wprowadzane podczas zajęć
ładunek ujemny, ładunek dodatni, elektryzowanie, elektryczność statyczna, ciepło, ciężar, waga, wielkość
Myślenie twórcze i krytyczne
–
Myślenie matematyczne
–
Myślenie naukowe
Zadawanie pytań
Analizowanie i rozwiązywanie problemów
Projektowanie eksperymentów
Prowadzenie badań – przewidywanie, testowanie hipotez, obserwowanie, eksperymentowanie
Formułowanie wniosków w oparciu o zebrane dowody, uogólnianie
Wykorzystanie narzędzi cyfrowych do prowadzenia i dokumentowania badań
Uczenie się, jak się uczyć
Umiejętności emocjonalne:
Budowanie pozytywnego obrazu samego siebie
Budowanie poczucia sprawstwa
Samodyscyplina i samoregulacja uczenia się (autonomia poznawcza)
Inne umiejętności
A/ Posługiwanie się językiem ojczystym (nabywanie nowego słownictwa, rozumienie pojęć); Umiejętność czytania, pisania, słuchania ze zrozumieniem;
B/ Tworzenie więzi wśród członków grupy; Zaangażowanie i motywacja do pracy (zaangażowanie i współodpowiedzialność). Przestrzeganie reguł bezpieczeństwa i dyscypliny
C/ Mała i duża motoryka – Koordynacja wzrokowo-ruchowa
Dwa ciężary, dwa ładunki – elektryczność statyczna
Cele ogólne
– umożliwienie dzieciom poznania pojęcia elektryczność
– umożliwienie dzieciom poznania pojęcia ciężaru i wielkości (rozmiaru)
– umożliwienie dzieciom poznania koncepcji ładunku negatywnego i pozytywnego
– pogłębienie wiedzy dzieci na temat pojęcia ciepła
– rozwijanie umiejętności słuchania i wykonywania poleceń
– rozwijanie umiejętności organizacyjnych dzieci
– rozwijanie umiejętności komunikacyjnych dzieci
– rozwijanie umiejętności obserwacji i przewidywania (stawiania hipotez)
– rozwijanie umiejętności rejestrowania wyników obserwacji
Słownictwo – słowa kluczowe
sól, pieprz, łyżka, wełna, plastik, ładunek ujemny, ładunek dodatni, elektryzowanie, elektryczność statyczna, ciepło, ciężar, waga, wielkość
Oczekiwane efekty uczenia się
– Dziecko/uczeń
– postępuje zgodnie z instrukcjami przebiegu doświadczenia
– bada, jak ładunek dodatni i ładunek ujemny oddziałują między sobą
– obserwuje i opisuje, w jaki sposób rozdzielić pieprz i sól, wykorzystując energię elektrostatyczną
– formułuje hipotezy, i wyciąga wnioski z obserwacji
Umiejętności STEM – do których odnosi się scenariusz zajęć
Kluczowe dla edukacji STEM (Core STEM skills)
Myślenie naukowe
– Zadawanie pytań
– Analizowanie i rozwiązywanie problemów
– Projektowanie eksperymentów
– Prowadzenie badań – przewidywanie, testowanie hipotez, obserwowanie, eksperymentowanie
– Formułowanie wniosków w oparciu o zebrane dowody, uogólnianie
– Wykorzystanie narzędzi cyfrowych do prowadzenia i dokumentowania badań
Umiejętności emocjonalne
– Budowanie pozytywnego obrazu samego siebie
– Budowanie poczucia sprawstwa
– Samodyscyplina i samoregulacja uczenia się (autonomia poznawcza)
I inne/ dodatkowe – które w naturalny sposób pojawiają się podczas zajęć, ale nie są specyficzne dla edukacji STEM
– Mała i duża motoryka
– Koordynacja wzrokowo-ruchowa
– Posługiwanie się językiem ojczystym (nabywanie nowego słownictwa, rozumienie pojęć)
– Umiejętność czytania, pisania, słuchania ze zrozumieniem
– Przestrzeganie reguł bezpieczeństwa i dyscypliny
– Tworzenie więzi wśród członków grupy
– Zaangażowanie i motywacja do pracy (zaangażowanie i współodpowiedzialność)
Metodyka nauczania/ Przebieg aktywności
1. Dzieci dzielimy na 4 grupy. Dzieci odmierzają łyżeczkę soli i łyżeczkę zmielonego pieprzu, a następnie mieszają oba składniki ze sobą.
2. Pytamy dzieci: „Jak oddzielić sól od pieprzu? Czy możecie wymyśleć w jaki sposób można rozdzielić sól od pieprzu wykorzystując tylko łyżeczkę?”
3. Podajemy instrukcję, w jaki sposób przeprowadzimy doświadczenie:
Potrzyj plastikową łyżką o kawałek wełnianej szmatki.
Zwracamy uwagę, że pocierając łyżkę, nadajemy jej ujemny ładunek. Coś, co jest naładowane ujemnie, przyciąga inne cząsteczki o pozytywnym ładunku.
4. Trzymaj łyżkę około centymetra nad mieszaniną soli i pieprzu. Zarówno sól, jak i pieprz będą przyciągane przez łyżkę, ale pieprz jest lżejszy od soli. Dlatego trzymając łyżkę we właściwym miejscu, pieprz powinien podskakiwać i przyklejać do łyżki.
Wniosek: Prosimy aby każda grupa zapamiętała kolejne etapy eksperymentu. Prosimy każdą grupę o narysowanie na kartce papieru tego, co się stało, uwzględniając po kolei wszystkie etapy.
Ewaluacja
Arkusz obserwacji ucznia.
Materiały i wyposażenie potrzebne do przeprowadzenia zajęć (narzędzia, składniki, przyprawy itp.)
sól, pieprz, plastikowa łyżka, tkanina lub wełniane ubranie, kartki, ołówki
Otoczenie, w którym mają być przeprowadzone zajęcia
Sala przedszkolna
Literatura – źródła
Dwa ciężary, dwa ładunki – elektryczność statyczna
1. Usefulness for STEM education – integrating content of different disciplines
Cross-curricular character of the resource
The range of S-T-E-M subjects included
The presentation of possibilities of including artistic activities (STEAM approach)
2. Expected learning outcomes
Consistency (links) with preschool core curriculum
Communicativeness of description
3. Methodology of teaching
Clarity, communicativeness of instructions for teachers
Meaningful learning – using practical life problems
Original idea
The level of ease in implementing the methodology to preschool age children
The level of ease in preparing necessary ingredients, materials and equipment needed
4. Sustainability
Ecological characteristics of materials/ results
Supporting healthy eating habits
Low ecological footprint
Possibilities of inclusion (respecting cultural diversity and food intolerances)
5. Class management
Using differentiated forms of work – individual, team work etc.
Individual work
Team work
Whole group
6. Time management
Short activity (10-15 minutes)
Medium activity (20-30 minutes)
Long activity (1 hour or more)
Very long activity (1 day or more)