Domowa Lampa Lawa z Alka Selzer

szklanka wypełniona cieczą podświetlana latarką

Domowa Lampa Lawa z Alka Selzer

Rodzaj zasobu: website

Adres internetowy – link 

https://www.kenan-asia.org/one-awesome-science-experiment-you-can-do-at-home/?gclid=EAIaIQobChMI34iV0uOe5wIVBLTtCh1mUAZAEAAYAyAAEgK9kvD_BwE

Język: PL, EN

Opis – streszczenie

Eksperyment – badanie zjawiska rozpuszczanie się i mieszania cieczy

Pojęcia naukowe wprowadzane podczas zajęć

Reakcja chemiczna, ciecz rozpuszczalna i nierozpuszczalna, podświetlanie, ciężar, rozpuszczanie, mieszanie

Myślenie twórcze i krytyczne

Myślenie krytyczne:
– Analizowanie;
– Rozumowanie indukcyjne;
Myślenie twórcze:
– Projektowanie.

Myślenie matematyczne

– Przeliczanie;
– Rozumienie sekwencji zdarzeń.

Myślenie naukowe

Zadawanie pytań;
Obserwowanie i przewidywanie;
Analiza i rejestrowanie (nagrywanie) wyników eksperymentu.

Uczenie się, jak się uczyć

Organizowanie własnej pracy; Przejmowanie tury w pracy zespołowej; Radość z uczenia się.

Inne umiejętności

A/ Pisanie i czytanie; Język mówiony – słuchanie i przestrzeganie instrukcji; Gotowość do nauki czytania – rozumienie sekwencji;

B/ Praca zespołowa:
Dzielenie się pomysłami
Przestrzeganie zasad bezpieczeństwa

C/ Koordynacja wzrokowo-ruchowa;
Zdolności motoryczne.

Domowa Lampa Lawa z Alka Selzer

Cele ogólne

Wzmocnienie postawy badawczej (sprawdzenie w jaki sposób płyny się mieszają oraz nie mieszają ze sobą, badanie koncepcji rozpuszczania)
Rozwijanie umiejętności słuchania i wykonywania poleceń
Rozwijanie umiejętności organizacyjnych dzieci
Kształtowanie umiejętności komunikacyjnych dzieci
Rozwijanie umiejętności dzieci w zakresie obserwowania i przewidywania
Rozwijanie umiejętności dzieci w zakresie liczenia
Rozwijanie umiejętności dzieci w zakresie nagrywania

Słownictwo – słowa kluczowe

barwniki spożywcze, oleje roślinne, woda, tabletki, bąbelki, podświetlanie, ciężar, rozpuszczanie, mieszanie

Oczekiwane efekty uczenia się

– Przeprowadza eksperyment (postępuje zgodnie z instrukcją eksperymentu);
– Porównuje i bada jaka reakcja zachodzi pomiędzy wodą i olejem;
– Obserwuje i wyjaśnia dlaczego niektóre płyny mieszają się, a inne się nie mieszają.

Umiejętności STEM – do których odnosi się scenariusz zajęć

Kluczowe dla edukacji STEM (Core STEM skills)

– Zadawanie pytań
– Obserwowanie i przewidywanie
– Analiza wyników eksperymentu
– Liczenie
– Nagrywanie

I inne/ dodatkowe – które w naturalny sposób pojawiają się podczas zajęć, ale nie są specyficzne dla edukacji STEM

– Koordynacja wzrokowo-ruchowa
– Zdolności motoryczne
– Pisania i czytanie
– Dzielenie się pomysłami
– Przestrzeganie zasad bezpieczeństwa
– Praca grupowa

Metodyka nauczania/ Przebieg aktywności

Wprowadzenie:
Pokaż butelkę barwnika spożywczego i zapytaj uczniów, czy wiedzą, do czego służy. Zwróć ich uwagę na fakt, że jest to płyn, który służy do barwienia żywności i dzieje się tak dlatego, że miesza się on z innymi materiałami.
Poinformuj uczniów, że zbadają, jak mieszają się inne płyny.
Poproś uczniów, aby pracowali w grupach.

Materiały:
Szklanka lub przezroczysta butelka
Woda
Barwnik spożywczy
Olej roślinny
Tabletka Alka Seltzer

Instrukcja
Umieść jedną kroplę barwnika spożywczego w szklance.
Napełnij wodą ¼ szklanki.
Przykładowe pytanie: Co się stało? Oba płyny się zmieszały.
Dodaj do szklanki około dwa razy więcej oleju roślinnego niż wody.
Przykładowe pytania: Co się stało, gdy wlałeś olej do wody? Czy płyny się wymieszały? Czy zauważyłeś, że te dwa płyny nie mieszają się?

Uwaga dla nauczyciela: Woda i olej oddzieliły się, ponieważ gęstość wody jest większa niż gęstość oleju roślinnego, a więc woda znajduje się na dnie.

Wrzuć jedną tabletkę Alka Seltzer do szklanki z wodą i barwnikiem spożywczym i obserwuj jak kolorowe bąbelki przemieszczają się w górę i w dół przez olej.
Przykładowe pytanie: Jak myślisz, co się stanie, gdy wrzucisz tabletkę?

Uwaga dla nauczyciela: Tabletka opada na dno i rozpuszcza się. W wyniku tego procesu powstaje dwutlenek węgla, który (podobnie jak olej) jest lżejszy od wody, co powoduje, że tworzą się w nim bąbelki, z częścią zabarwionej wody, które unoszą się do góry i pękają na powierzchni. Po mini eksplozji kolorowa woda opada z powrotem na dno, powodując w butelce podobny do lawy efekt. Omów ton kolorów widocznych na szkle.

Wskazówka: Aby uzyskać dodatkowy efekt, wyłącz światła w pokoju i umieść butelkę na telefonie komórkowym z włączoną latarką. To sprawia, że ​​kolorystyka naprawdę się wyróżnia!

Wniosek
Poproś dzieci, aby w małych grupach, przypomniały sobie różne etapy eksperymentu.
Poproś każdą grupę, aby zapisała na papierze plakatowym co się stało. Mogą narysować każdy etap eksperymentu.
Poproś dzieci, aby tworząc plakat, wykorzystały różne materiały i tkaniny w celu pokazania wyglądu mieszanki na poszczególnych etapach doświadczenia.

Ewaluacja

Arkusz obserwacji ucznia.

Materiały i wyposażenie potrzebne do przeprowadzenia zajęć (narzędzia, składniki, przyprawy itp.)

Szklanka lub przezroczysta butelka na grupę
Papier plakatowy
Tkanina, włókno i różne materiały artystyczne

Otoczenie, w którym mają być przeprowadzone zajęcia

Kuchnia lub sala lekcyjna z zapleczem kuchennym

Literatura – źródła

https://www.kenan-asia.org/one-awesome-science-experiment-you-can-do-at-home/?gclid=EAIaIQobChMI34iV0uOe5wIVBLTtCh1mUAZAEAAYAyAAEgK9kvD_BwE

Dwa ciężary, dwa ładunki – elektryczność statyczna

1. Usefulness for STEM education – integrating content of different disciplines

Cross-curricular character of the resource 

3 jajka na 3 dostępne

The range of S-T-E-M subjects included 

3 jajka na 3 dostępne

The presentation of possibilities of including artistic activities (STEAM approach)

2 jajka na 3 dostępne

2. Expected learning outcomes

Consistency (links) with preschool core curriculum

2 jajka na 3 dostępne

Communicativeness of description

3 jajka na 3 dostępne

3. Methodology of teaching

Clarity, communicativeness of instructions for teachers

3 jajka na 3 dostępne

Meaningful learning – using practical life problems

2 jajka na 3 dostępne

Original idea

3 jajka na 3 dostępne

The level of ease in implementing the methodology to preschool age children

3 jajka na 3 dostępne

The level of ease in preparing necessary ingredients, materials and equipment needed

3 jajka na 3 dostępne

4. Sustainability

Ecological characteristics of materials/ results

3 jajka na 3 dostępne

Supporting healthy eating habits 

1 jajko na 3 dostępne

Low ecological footprint

2 jajka na 3 dostępne

Possibilities of inclusion (respecting cultural diversity and food intolerances)

2 jajka na 3 dostępne

5. Class management

Using differentiated forms of work – individual, team work etc.

jedno jajko

Individual work

średnia ilość podświetlonych jajek

Team work

spora ilość jajek

Whole group

6. Time management

podświetlone jajko

Short activity (10-15 minutes)

rozpoczynające pękać jajko

Medium activity (20-30 minutes)

mocno popękane jajko

Long activity (1 hour or more)

wychodzący kurczak z jajka

Very long activity (1 day or more)

PDF: https://www.printfriendly.com/p/g/f2XcuH