Domowa Lampa Lawa z Alka Selzer
Rodzaj zasobu: website
Adres internetowy – link
Język: PL, EN
Opis – streszczenie
Eksperyment – badanie zjawiska rozpuszczanie się i mieszania cieczy
Pojęcia naukowe wprowadzane podczas zajęć
Reakcja chemiczna, ciecz rozpuszczalna i nierozpuszczalna, podświetlanie, ciężar, rozpuszczanie, mieszanie
Myślenie twórcze i krytyczne
Myślenie krytyczne:
– Analizowanie;
– Rozumowanie indukcyjne;
Myślenie twórcze:
– Projektowanie.
Myślenie matematyczne
– Przeliczanie;
– Rozumienie sekwencji zdarzeń.
Myślenie naukowe
Zadawanie pytań;
Obserwowanie i przewidywanie;
Analiza i rejestrowanie (nagrywanie) wyników eksperymentu.
Uczenie się, jak się uczyć
Organizowanie własnej pracy; Przejmowanie tury w pracy zespołowej; Radość z uczenia się.
Inne umiejętności
A/ Pisanie i czytanie; Język mówiony – słuchanie i przestrzeganie instrukcji; Gotowość do nauki czytania – rozumienie sekwencji;
B/ Praca zespołowa:
Dzielenie się pomysłami
Przestrzeganie zasad bezpieczeństwa
C/ Koordynacja wzrokowo-ruchowa;
Zdolności motoryczne.
Domowa Lampa Lawa z Alka Selzer
Cele ogólne
Wzmocnienie postawy badawczej (sprawdzenie w jaki sposób płyny się mieszają oraz nie mieszają ze sobą, badanie koncepcji rozpuszczania)
Rozwijanie umiejętności słuchania i wykonywania poleceń
Rozwijanie umiejętności organizacyjnych dzieci
Kształtowanie umiejętności komunikacyjnych dzieci
Rozwijanie umiejętności dzieci w zakresie obserwowania i przewidywania
Rozwijanie umiejętności dzieci w zakresie liczenia
Rozwijanie umiejętności dzieci w zakresie nagrywania
Słownictwo – słowa kluczowe
barwniki spożywcze, oleje roślinne, woda, tabletki, bąbelki, podświetlanie, ciężar, rozpuszczanie, mieszanie
Oczekiwane efekty uczenia się
– Przeprowadza eksperyment (postępuje zgodnie z instrukcją eksperymentu);
– Porównuje i bada jaka reakcja zachodzi pomiędzy wodą i olejem;
– Obserwuje i wyjaśnia dlaczego niektóre płyny mieszają się, a inne się nie mieszają.
Umiejętności STEM – do których odnosi się scenariusz zajęć
Kluczowe dla edukacji STEM (Core STEM skills)
– Zadawanie pytań
– Obserwowanie i przewidywanie
– Analiza wyników eksperymentu
– Liczenie
– Nagrywanie
I inne/ dodatkowe – które w naturalny sposób pojawiają się podczas zajęć, ale nie są specyficzne dla edukacji STEM
– Koordynacja wzrokowo-ruchowa
– Zdolności motoryczne
– Pisania i czytanie
– Dzielenie się pomysłami
– Przestrzeganie zasad bezpieczeństwa
– Praca grupowa
Metodyka nauczania/ Przebieg aktywności
Wprowadzenie:
Pokaż butelkę barwnika spożywczego i zapytaj uczniów, czy wiedzą, do czego służy. Zwróć ich uwagę na fakt, że jest to płyn, który służy do barwienia żywności i dzieje się tak dlatego, że miesza się on z innymi materiałami.
Poinformuj uczniów, że zbadają, jak mieszają się inne płyny.
Poproś uczniów, aby pracowali w grupach.
Materiały:
Szklanka lub przezroczysta butelka
Woda
Barwnik spożywczy
Olej roślinny
Tabletka Alka Seltzer
Instrukcja
Umieść jedną kroplę barwnika spożywczego w szklance.
Napełnij wodą ¼ szklanki.
Przykładowe pytanie: Co się stało? Oba płyny się zmieszały.
Dodaj do szklanki około dwa razy więcej oleju roślinnego niż wody.
Przykładowe pytania: Co się stało, gdy wlałeś olej do wody? Czy płyny się wymieszały? Czy zauważyłeś, że te dwa płyny nie mieszają się?
Uwaga dla nauczyciela: Woda i olej oddzieliły się, ponieważ gęstość wody jest większa niż gęstość oleju roślinnego, a więc woda znajduje się na dnie.
Wrzuć jedną tabletkę Alka Seltzer do szklanki z wodą i barwnikiem spożywczym i obserwuj jak kolorowe bąbelki przemieszczają się w górę i w dół przez olej.
Przykładowe pytanie: Jak myślisz, co się stanie, gdy wrzucisz tabletkę?
Uwaga dla nauczyciela: Tabletka opada na dno i rozpuszcza się. W wyniku tego procesu powstaje dwutlenek węgla, który (podobnie jak olej) jest lżejszy od wody, co powoduje, że tworzą się w nim bąbelki, z częścią zabarwionej wody, które unoszą się do góry i pękają na powierzchni. Po mini eksplozji kolorowa woda opada z powrotem na dno, powodując w butelce podobny do lawy efekt. Omów ton kolorów widocznych na szkle.
Wskazówka: Aby uzyskać dodatkowy efekt, wyłącz światła w pokoju i umieść butelkę na telefonie komórkowym z włączoną latarką. To sprawia, że kolorystyka naprawdę się wyróżnia!
Wniosek
Poproś dzieci, aby w małych grupach, przypomniały sobie różne etapy eksperymentu.
Poproś każdą grupę, aby zapisała na papierze plakatowym co się stało. Mogą narysować każdy etap eksperymentu.
Poproś dzieci, aby tworząc plakat, wykorzystały różne materiały i tkaniny w celu pokazania wyglądu mieszanki na poszczególnych etapach doświadczenia.
Ewaluacja
Arkusz obserwacji ucznia.
Materiały i wyposażenie potrzebne do przeprowadzenia zajęć (narzędzia, składniki, przyprawy itp.)
Szklanka lub przezroczysta butelka na grupę
Papier plakatowy
Tkanina, włókno i różne materiały artystyczne
Otoczenie, w którym mają być przeprowadzone zajęcia
Kuchnia lub sala lekcyjna z zapleczem kuchennym
Literatura – źródła
Dwa ciężary, dwa ładunki – elektryczność statyczna
1. Usefulness for STEM education – integrating content of different disciplines
Cross-curricular character of the resource
The range of S-T-E-M subjects included
The presentation of possibilities of including artistic activities (STEAM approach)
2. Expected learning outcomes
Consistency (links) with preschool core curriculum
Communicativeness of description
3. Methodology of teaching
Clarity, communicativeness of instructions for teachers
Meaningful learning – using practical life problems
Original idea
The level of ease in implementing the methodology to preschool age children
The level of ease in preparing necessary ingredients, materials and equipment needed
4. Sustainability
Ecological characteristics of materials/ results
Supporting healthy eating habits
Low ecological footprint
Possibilities of inclusion (respecting cultural diversity and food intolerances)
5. Class management
Using differentiated forms of work – individual, team work etc.
Individual work
Team work
Whole group
6. Time management
Short activity (10-15 minutes)
Medium activity (20-30 minutes)
Long activity (1 hour or more)
Very long activity (1 day or more)