Ocet i soda – reakcje wybuchowe
Rodzaj zasobu: website
Adres internetowy – link https://handsonaswegrow.com/baking-soda-vinegar/
Język: PL, EN
Opis – streszczenie
Eksperyment z wykorzystniem octu i sody kuchennej – obserwowanie reakcji chemicznej wywołanej połączeniem tych dwóch składników
Pojęcia naukowe wprowadzane podczas zajęć
dwutlenek węgla, kwas, zasada, reakcja chemiczna
Myślenie twórcze i krytyczne
Odkrywanie, w jaki sposób eksperyment wiąże się z naturą i występującymi w niej procesami chemicznymi
Myślenie matematyczne
Odmierzanie składników.
Klasyfikowanie rezultatów działania.
Zdolność do obserwowania i odkrywania.
Myślenie naukowe
Zadawanie pytań;
Projektowanie eksperymentów;
Testowanie hipotez i wyciąganie wniosków na podstawie wyników;
Uczenie się, jak się uczyć
Motywacja do nauki i zaangażowania;
Samodyscyplina i samoregulacja uczenia się (autonomia poznawcza).
Inne umiejętności
A/ Umiejętność zapisywania;
B/ Dzielenie się pomysłami;
C/ Koordynacja wzrokowo-ruchowa; Sprawnośc motoryczna podczas przelewania składników;
Podstawowe umiejętności gotowania tj.: odmierzanie liczby łyżek octu;
Ocet i soda – reakcje wybuchowe
Cele ogólne
Budowanie pojęć naukowych: reakcja, zasada, kwas
Rozwijanie umiejętności obserwowania i odkrywania
Wzmocnienie postawy badawczej
Rozwijanie umiejętności rozwiązywania problemów (przejmowanie inicjatywy przez dzieci)
Wykorzystywanie umiejętności czytania i pisania w znaczącym kontekście
Słownictwo – słowa kluczowe
dwutlenek węgla, kwas, zasada, reakcja
Oczekiwane efekty uczenia się
– Przeprowadza eksperyment;
– Porównuje składniki;
– Odmierza odpowiednią ilość produktów;
– Wyjaśnia pojęcie reakcji;
– Odmierza i oblicza czas;
– Odkrywa różnice w reakcjach w zależności od ilości octu i kolejności nalewania składników.
Umiejętności STEM – do których odnosi się scenariusz zajęć
Kluczowe dla edukacji STEM (Core STEM skills)
– Zadawanie pytań;
– Projektowanie eksperymentów;
– Testowanie hipotez i wyciąganie wniosków na podstawie wyników;
– Motywacja do nauki i zaangażowania;
– Samodyscyplina i samoregulacja uczenia się (autonomia poznawcza).
I inne/ dodatkowe – które w naturalny sposób pojawiają się podczas zajęć, ale nie są specyficzne dla edukacji STEM
– Dzielenie się pomysłami;
– Koordynacja wzrokowo-ruchowa;
– Podstawowe umiejętności: odmierzanie liczby łyżek octu
Metodyka nauczania/ Przebieg aktywności
1. Zadawaj pytania takie jak:
Czy wiesz co się stanie jeśli zmieszasz ocet i sodę oczyszczoną? Zróbmy eksperyment, aby się przekonać!
2. Zadawaj pytania takie jak:
Czy byłoby tak samo gdybyśmy dodali jedną, dwie lub trzy łyżki stołowe octu? Jak możemy to zrobić?
3. Pokaż dzieciom trzy szklanki i poproś, aby do każdej wlały jedną, dwie lub trzy łyżki stołowe octu.
4. Poproś dzieci o zapisanie liczby łyżek stołowych octu w pobliżu każdej szklanki.
5. Zapytaj dzieci:
Jak myślisz co się stanie?
Która szklanka będzie miała więcej piany?
Daj dzieciom czas na sformułowanie hipotez.
6. Poproś dzieci, aby dodały po jednej łyżce sody oczyszczonej do każdej szklanki.
7. Poproś dzieci ,aby powiedziały, co się stało: Która szklanka ma więcej piany?
Drugi eksperyment:
8. Wykonaj drugi eksperyment dodając do szklanek cztery, pięć i sześć łyżek octu. Kolejne kroki eksperymentu pozostają te same.
Trzeci eksperyment:
9. Wykonaj trzeci eksperyment dodając do szklanek trzy, sześć i dwanaście łyżek octu. Kolejne kroki eksperymentu pozostają te same.
Czwarty eksperyment:
10. Zapytaj dzieci:
Czy myślicie, że zaobserwujemy to samo jeżeli dolejemy ocet do sody oczyszczonej lub sodę oczyszczoną do octu?
Pozwól dzieciom sformułować hipotezę.
11. Dodaj dwanaście łyżek octu do sody oczyszczonej i w drugiej szklance, sodę oczyszczoną do dwunastu łyżek octu.
12. Porównaj wyniki.
Ewaluacja
Początkowa ewaluacja:
Poznaj dotychczasową wiedzę na temat tej reakcji chemicznej.
Bieżąca ewaluacja:
Stopniowe nabywanie podstawowych nawyków autonomii w codziennych działaniach, aby działać skutecznie i bezpiecznie
Myślenie, tworzenie i opracowywanie wyjaśnień, rozwijanie podstawowych umiejętności matematycznych
Obserwowanie i badanie najbliższego, naturalnego i fizycznego środowiska z postawą ciekawości i szacunku oraz stopniowe uczestniczenie w działaniach społecznych i kulturalnych.
Ocena końcowa:
Aby ocenić cele nauczania użyj wykresu, w którym zostaną wyróżnione ważniejsze elementy.
Materiały i wyposażenie potrzebne do przeprowadzenia zajęć (narzędzia, składniki, przyprawy itp.)
– Soda oczyszczona;
– Ocet;
– Okulary;
– Łyżki;
– Papier i ołówek do pisania liczb
Otoczenie, w którym mają być przeprowadzone zajęcia
Sala lekcyjna, kuchnia
Literatura – źródła
Ocet i soda – reakcje wybuchowe
1. Usefulness for STEM education – integrating content of different disciplines
Cross-curricular character of the resource
The range of S-T-E-M subjects included
The presentation of possibilities of including artistic activities (STEAM approach)
2. Expected learning outcomes
Consistency (links) with preschool core curriculum
Communicativeness of description
3. Methodology of teaching
Clarity, communicativeness of instructions for teachers
Meaningful learning – using practical life problems
Original idea
The level of ease in implementing the methodology to preschool age children
The level of ease in preparing necessary ingredients, materials and equipment needed
4. Sustainability
Ecological characteristics of materials/ results
Supporting healthy eating habits
Relation with local traditions of cooking (using local products)
Low ecological footprint
Possibilities of inclusion (respecting cultural diversity and food intolerances)
5. Class management
Using differentiated forms of work – individual, team work etc.
Individual work
Team work
Whole group
6. Time management
Short activity (10-15 minutes)
Medium activity (20-30 minutes)
Long activity (1 hour or more)
Very long activity (1 day or more)