Co burak “powie” nam o osmozie?

burak i woda

Co burak “powie” nam o osmozie?

Rodzaj zasobu:  You Tube

Adres internetowy – link https://www.youtube.com/watch?v=zL_-J–vTmo

Język: PL

Opis – streszczenie

Eksperyment – badanie zjawiska osmozy i jego przebiegu w zależności od zastosowanych substancji

Pojęcia naukowe wprowadzane podczas zajęć

Osmoza, miarka, roztwór, roztwór soli, roztwór cukru, sól, cukier, burak, woda

Myślenie twórcze i krytyczne

Myślenie krytyczne – analizowanie, porównywanie

Myślenie matematyczne

Odmierzanie soli i cukru, posługiwanie się miarką

Myślenie naukowe

Obserwowanie, przewidywanie, wyciąganie wniosków, formułowanie hipotez.

Uczenie się, jak się uczyć

Uczenie się jak się uczyć: ciekawość, motywacja i zaangażowanie dzieci, refleksja nad własnym uczeniem się i zdobywana wiedzą.

Inne umiejętności

A/ wzbogacanie słownictwa naukowego.

B/ współpraca w zespole,

C/ doskonalenie motoryki małej.
– przestrzeganie zasad bezpieczeństwa.

Co burak “powie” nam o osmozie?

Cele ogólne

– Budowanie pojęć naukowych: osmoza.
– Wspieranie rozwoju myślenia naukowego poprzez prowadzenie doświadczeń.
– Tworzenie sytuacji rozwijającej umiejętność współpracy podczas przygotowywania doświadczenia.
– Posługiwanie się językiem naukowym, argumentowanie swoich wypowiedzi.

Słownictwo – słowa kluczowe

Osmoza, miarka, roztwór, roztwór soli, roztwór cukru, sól, cukier, burak, woda

Oczekiwane efekty uczenia się

Dziecko:
– Odmierza odpowiednią ilość wody
– Przygotowuje roztwory z soli i z cukru
– Posługuje się prostymi narzędziami (nóż, nóż do obierania ziemniaków, miarka, łyżeczka)
– Poprawnie nazywa badane zjawiska i przedmioty
– Podejmuje próby samodzielnego wykonywania doświadczenia
– Analizuje, wyciąga wnioski na podstawie przeprowadzonych badań
– Samodzielnie doświadcza, obserwuje, argumentuje swoje wypowiedzi (wnioski)
– Wyjaśnia na czym polega zjawisko osmozy w tym doświadczeniu

Umiejętności STEM – do których odnosi się scenariusz zajęć

Kluczowe dla edukacji STEM (Core STEM skills)

Myślenie krytyczne – analizowanie, porównywanie
Myślenie matematyczne: odmierzanie soli i cukru, posługiwanie się miarką
Myślenie naukowe: obserwowanie, przewidywanie, wyciąganie wniosków, formułowanie hipotez.
Uczenie się jak się uczyć: ciekawość, motywacja i zaangażowanie dzieci, refleksja nad własnym uczeniem się i zdobywana wiedzą

I inne/ dodatkowe – które w naturalny sposób pojawiają się podczas zajęć, ale nie są specyficzne dla edukacji STEM

– wzbogacanie słownictwa naukowego.
– współpraca w zespole, doskonalenie motoryki małej.
– przestrzeganie zasad bezpieczeństwa.

Metodyka nauczania/ Przebieg aktywności

Przygotuj: trzy buraki ćwikłowe, nóż, nóż do obierania warzyw, trzy kieliszki (zlewki), woda, cukier, sól, miarkę, łyżeczkę

1. Tworzenie sytuacji problemowej: Pokazujemy dzieciom buraki, wodę, sól, cukier- i pytamy czy wiedzą co to jest?
Pytanie problemowe: Czy wiesz co to jest osmoza? Gdzie zachodzi osmoza?

2. Formułowanie hipotez: zanotuj wypowiedzi dziecka.

3. Weryfikacja hipotez:
przeprowadzenie doświadczenia w parach lub w małych grupach: Każda grupa otrzymuje trzy buraki. Pokazujemy jak je należy przekroić (lub dajemy dzieciom już przekrojone i wydrążone.
Opis doświadczenia: przekrój 3 buraki na wysokości 1/3 od korzenia, wydrąż nożykiem do obierania warzyw otwór w środku większej części buraków (do 2 cm), wlej wodę do 3 kieliszków (zlewek), do jednego dodaj sól – 1 łyżeczkę, do drugiego 1 łyżeczkę cukru, w trzecim pozostaw czystą wodę. Wlej do wydrążonych otworów: do pierwszego buraka -czystą wodę, do drugiego – roztwór soli, do trzeciego – roztwór cukru. Przykryj buraki odciętą wcześniej górną częścią i pozostaw na 24 godziny.

4. Opis wyników i formułowanie wniosków: na drugi dzień poproś dzieci, aby opisały co się stało? Dlaczego tak się stało? Co to jest osmoza i na czym polega? Niech spróbują wyjaśnić na czym polega osmoza.
Wskazówka dla nauczyciela. Definicja osmozy: Osmoza to proces zachodzący we wszystkich organizmach żywych. Polega na przechodzeniu przez półprzepuszczalną błonę cząsteczek wody z roztworu o stężeniu mniejszym do roztworu, który ma większe stężenie cząsteczek

Ewaluacja

Karta pracy – rysunek dokumentujący efekty doświadczenia

Materiały i wyposażenie potrzebne do przeprowadzenia zajęć (narzędzia, składniki, przyprawy itp.)

3 buraki na jedną grupę (doświadczenie), talerzyk z opisem (woda, roztwór cukru, roztwór soli), nóż do krojenia, nóż do obierania warzyw, trzy miarki (zlewki) dla każdej grupy, łyżeczki dla każdej grupy, sól, cukier

Otoczenie, w którym mają być przeprowadzone zajęcia

Sala przedszkolna

Literatura – źródła

https://www.youtube.com/watch?v=zL_-J–vTmo

Co burak “powie” nam o osmozie?

SOON ONLINE!

PDF: https://www.printfriendly.com/p/g/iFMvnf