Dlaczego ciasto „plaster miodu” jest pełne bąbelków? – Badanie reakcji chemicznych i gazów
Rodzaj zasobu: Website
Adres internetowy – link
https://www.science-sparks.com/how-to-make-honeycomb/
Wersja polska video: https://www.youtube.com/watch?v=-S2yTZR3W3Y
Język: PL, EN
Opis – streszczenie
Eksperyment – badanie reakcji chemicznych, które powodują powstawanie bąbelków w cieście “plaster miodu”
Pojęcia naukowe wprowadzane podczas zajęć
reakcja chemiczna, gaz, babelki, „Plaster miodu”,
Myślenie twórcze i krytyczne
Twórcze myślenie – wyobraźnia;
Krytyczne myślenie – przewidywanie, analizowanie, wnioskowanie
Myślenie matematyczne
Mierzenie – odmierzanie składników
Myślenie naukowe
Zadawanie pytań; Obserwowanie; Przewidywanie (formułowanie hipotez); Analizowanie procesu i rezultatów przygotowania ciasta „plaster miodu”; Formułowanie wniosków; Notowanie wniosków z obserwacji – notatka rysunkowa.
Uczenie się, jak się uczyć
Zaangażowanie w uczenie się; Uczenie się we wspólpracy
Inne umiejętności
A/ Kompetencje językowe – Język mówiony; Wzbogacanie słownictwa; Komunikowanie się;
B/ Umiejętność współpracy w zespole – Przestrzeganie reguł bezpieczeństwa;
C/ Koordynacja wzrokowo-ruchowa – Sprawność manualna (mała motoryka); Umiejętności mieszania i przelewania substancji
Dlaczego ciasto „plaster miodu” jest pełne bąbelków? – Badanie reakcji chemicznych i gazów
Cele ogólne
• stwarzanie okazji do badania reakcji chemicznych kształtowania się baniek w cieście
• rozwijanie umiejętności słuchania i przestrzegania instrukcji działania
• rozwijanie umiejętności mieszania i przelewania substancji
• rozwijanie umiejętności obserwowania i przewidywania
• rozwijanie umiejętności mierzenia
• kształtowanie umiejętności twórczego myślenia
Słownictwo – słowa kluczowe
„Plaster miodu”, cukier, złoty syrop, szpatułka, słodki, bąbelki, gaz, mikstura, spienić (pienić się), mieszanie
Oczekiwane efekty uczenia się
• przestrzega instrukcji wykonania ciasta
• bada, w jaki sposób woda, cukier, złoty syrop i dwuwęglan sodu reagują ze
sobą
• ćwiczy mierzenie ilości cieczy w jednostkach niestandardowych
• ćwiczy umiejętność mieszania za pomocą szpatułki
• obserwuje w jaki sposób składniki reagują ze sobą i zmieniają się
• prezentuje kreatywną postawę wobec eksperymentu
Umiejętności STEM – do których odnosi się scenariusz zajęć
Kluczowe dla edukacji STEM (Core STEM skills)
• Zadawanie pytań
• Wyjaśnianie
• Obserwowanie
• Przewidywanie (formułowanie hipotez)
• Analizowanie procesu i rezultatów przygotowania ciasta „plaster miodu”
• Mierzenie
• Wykonywanie eksperymentu
• Wyobraźnia
• Rysowanie wniosków
I inne/ dodatkowe – które w naturalny sposób pojawiają się podczas zajęć, ale nie są specyficzne dla edukacji STEM
• Komunikowanie się
• Zaangażowanie w uczenie się
• Uczenie się we współpracy
• Język mówiony
• Wzbogacanie słownictwa
• Umiejętności mieszania i przelewania substancji
• Koordynacja wzrokowo-ruchowa
• Sprawność manualna (mała motoryka)
• Przestrzeganie reguł bezpieczeństwa
Metodyka nauczania/ Przebieg aktywności
Dlaczego plaster miodu jest pełen bąbelków?
Wprowadzenie:
1. Poproś dzieci, by pracowały w grupach. Daj każdej grupie kawałek ciasta „Plaster miodu” i przedyskutuj jego właściwości
Sugerowane pytania: Jaki kolor ma ciasto? Czy kiedyś już jedliście coś podobnego? Jeśli tak, to jak smakowało – jak opisalibyście ten smak? (słodki) Jak myślicie, z czego to jest zrobione? Co widać wewnątrz plastra miodu? Jak myślicie, dlaczego w tym cieście są takie bąbelki?
2. Wyjaśnij uczniom, że głównymi składnikami plastra miodu są cukier, woda i złoty syrop (podnieś te elementy, gdy je nazywasz i wskazujesz dzieciom). Poinformuj dzieci, że ich zadaniem będzie zbadanie, dlaczego plaster miodu jest pełen bąbelków.
Aktywność:
(Dzieci pracują w zespołach 4-osobowych, każdy zespół pod kontrolą 1 dorosłego)
Materiały: (dla każdej grupy group)
• 100 gram cukru; 1 stołowa łyżka wody; 2 łyżki stołowe złotego syropu (można zastąpić syropem klonowym lub miodem); 1 łyżeczka dwuwęglanu sodu (sody oczyszczonej); szpatułka; łyżeczka; łyżka stołowa; duża karta papieru (A3) do przygotowania posteru
Instrukcje:
(Każda grupa powinna pracować pod kontrolą dorosłego)
1. Przygotuj blachę do pieczenia wykładając ją folią aluminiową
2. Wsyp cukier do rondla.
3. Wlej wodę i złoty syrop.
4. Umieść na małym ogniu.
5. Dobrze wymieszaj miksturę, aż cały cukier się rozpuści.
6. Zwiększ trochę ogień tak, by mieszanina zaczęła bulgotać.
7. Jeszcze trochę zamieszaj, upewniając się, że na dnie rondla nie pozostał cukier.
8. Zdejmij garnek z ognia.
9. Teraz dodaj sodę oczyszczoną i dobrze wymieszaj.
10.Zapytaj dzieci, co widzą – mikstura powinna się spienić z dużą ilością bąbelków.
11.Wylej miksturę na małą blachę do pieczenia lub do foremki, aby ostygła. Teraz zrobiłeś plaster miodu! Poproś dzieci, aby własnymi słowami wyjaśniły, dlaczego w cieście pojawiły się bąbelki.
Wyjaśnij: Dzieje się tak z powodu gazu (jak gaz w nadmuchanym balonie). Podgrzanie wodorowęglanu sody spowodowało reakcję i uwolnienie gazu (zwanego dwutlenkiem węgla). Ten gaz spowodował, że mieszanina cukru i syropu spieniła się i bulgotała. Pęcherzyki gazu
zostały następnie uwięzione w mieszaninie i pozostały tam i „zastygły”, gdy mieszanina ostygła.
Wniosek:
Podziel dzieci na zespoły i poproś, aby wymyśliły zabawną i kreatywną (niezwykłą) opowieść wyjaśniającą, dlaczego w plastrze miodu znajdują się bąbelki. Następnie poproś, by dzieci nagrały swoją opowieść.
• Zacznijcie od zaplanowania nagrania opowieści (kto i co będzie mówił, kto będzie tworzył podkład muzyczny, o czym będzie opowieść)
• Nagrajcie swoje opowieści – historie audio
– Omówcie każdą część historii
– Dodajcie efekty dźwiękowe – za pomocą głosu lub
rekwizytów
• Podziel się historią audio z innymi grupami w klasie
Ewaluacja
Karta obserwacji dziecka, plakat wykonany przez zespoły ilustrujący etapy pracy nad wykonaniem ciasta
Materiały i wyposażenie potrzebne do przeprowadzenia zajęć (narzędzia, składniki, przyprawy itp.)
• 1 kawałek ciasta „plaster miodu” dla każdego zespołu dzieci
• 100 gram cukru
• 1 łyżka stołowa wody
• 2 łyżki stołowe złotego syropu (lub syropu klonowego)
• 1 mała łyżeczka dwuwęglanu sodu (sody oczyszczonej)
• szpatułka do mieszania
• łyżeczka
• łyżka stołowa
• Papier A3 do przygotowania plakatu
Otoczenie, w którym mają być przeprowadzone zajęcia
Kuchnia lub sala przedszkolna wyposażona w kuchenkę turystyczną
Literatura – źródła
Website: https://www.science-sparks.com/how-to-make-honeycomb/
Wersja EN: http://kitchenlab4kids.eu/?p=2186
Wersja polska video: https://www.youtube.com/watch?v=-S2yTZR3W3Y
Dlaczego ciasto „plaster miodu” jest pełne bąbelków? – Badanie reakcji chemicznych i gazów
1. Usefulness for STEM education – integrating content of different disciplines
Cross-curricular character of the resource
The range of S-T-E-M subjects included
The presentation of possibilities of including artistic activities (STEAM approach)
2. Expected learning outcomes
Consistency (links) with preschool core curriculum
Communicativeness of description
3. Methodology of teaching
Clarity, communicativeness of instructions for teachers
Meaningful learning – using practical life problems
Original idea
The level of ease in implementing the methodology to preschool age children
The level of ease in preparing necessary ingredients, materials and equipment needed
4. Sustainability
Ecological characteristics of materials/ results
Supporting healthy eating habits
Low ecological footprint
Possibilities of inclusion (respecting cultural diversity and food intolerances)
5. Class management
Using differentiated forms of work – individual, team work etc.
Individual work
Team work
Whole group
6. Time management
Short activity (10-15 minutes)
Medium activity (20-30 minutes)
Long activity (1 hour or more)
Very long activity (1 day or more)