Roślina w skorupce jajka

Obrazek eksperymentu z jajkami

Roślina w skorupce jajka

Rodzaj zasobu: Website

Adres internetowy – link https://www.steamsational.com/egg-shell-garden-science/

Język: EN, PL

Opis – streszczenie

Eksperyment z wykorzystaniem skorupki jajka w celu obserwowania w jaki sposób proces wzrastania roślin różni się w zależności od warunków zewnętrznych.

Pojęcia naukowe wprowadzane podczas zajęć

wzrost, nasiona, kiełki, podlewanie, korzenie, gleba

Myślenie twórcze i krytyczne

Myślenie matematyczne

Odmierzanie ilości ziemi potrzebnej do zasadzenia rośliny; Umiejętność prowadzenia obserwacji i odkrywania.

Myślenie naukowe

Zadawanie pytań; Analizowanie i rozwiązywanie problemów; Projektowanie eksperymentów; Prowadzenie badań; Wyciąganie wniosków na podstawie wyników.

Uczenie się, jak się uczyć

Motywacja do nauki i zaangażowanie; Samodyscyplina i samoregulacja uczenia się (autonomia poznawcza).

Inne umiejętności

A/ Umiejętność czytania i pisania – słuchanie ze zrozumieniem;

B/ Praca zespołowa – Dzielenie się pomysłami; Podział odpowiedzialności za zadanie; Podejmowanie wspólnych decyzji.

C/ Przestrzeganie zasad bezpieczeństwa i dyscypliny; Koordynacja wzrokowo-ruchowa;

Roślina w skorupce jajka

Cele ogólne

– Rozwijanie umiejętności obserwowania i odkrywania

– Wzmocnienie postawy badawczej dzieci

– Umożliwienie dzieciom przeprowadzenie badania

– Wzmocnienie umiejętności rozwiązywania problemów (podejmowania inicjatywy)

– Stworzenie możliwości uczenia się nowych pojęć: gleba, wzrost i części roślin

Słownictwo – słowa kluczowe

Jajko, skorupka jajka, nasiono, wzrost, kiełki, korzenie, gleba, szkło powiększające, papier
woskowany, klej na gorąco, światło, słońce, obierać, posypywać, nawilżać

Oczekiwane efekty uczenia się

– Postępuje zgodnie z instrukcjami

– Wyjaśnia pojęcia: nasiona, gleba, wzrost, części roślin

– Odmierza lub oblicza dni potrzebne roślinom na wzrost

– Odkrywa, jak rosną rośliny i wie, jak wspomóc ten proces

Umiejętności STEM – do których odnosi się scenariusz zajęć

Kluczowe dla edukacji STEM (Core STEM skills)

Zadawanie pytań.
Analizowanie i rozwiązywanie problemów.
Projektowanie eksperymentów.
Prowadzenie badań.
Wyciąganie wniosków na podstawie wyników.
Motywacja do nauki i zaangażowanie.
Samodyscyplina i samoregulacja uczenia się (autonomia poznawcza).

I inne/ dodatkowe – które w naturalny sposób pojawiają się podczas zajęć, ale nie są specyficzne dla edukacji STEM

Dzielenie się pomysłami
Przestrzeganie zasad bezpieczeństwa i dyscypliny
Podział odpowiedzialności za zadanie
Podejmowanie wspólnych decyzji
Podstawowa umiejętność czytania i pisania – słuchanie ze zrozumieniem

Metodyka nauczania/ Przebieg aktywności

1. Usuń zawartość jajka ze skorupki. Skorupki jaj opłucz i osusz. Z jajka może zostać zrobiona jajecznica.

2. Zrób stojaki na skorupki jajek: umieść kulkę gorącego kleju na kawałku papieru woskowanego. Umieść skorupkę jajka w kleju zanim wyschnie.

3. Kiedy klej wyschnie, ostrożnie zdejmij skorupkę z papieru woskowanego. Powinna stać sama.

4. Włóż ziemię do jajek i posyp nasionami. Zwilż nasiona i umieść w słonecznym miejscu (lub w innych miejscach, jeśli porównujesz warunki uprawy)

5. Poczekaj, aż nasiona wykiełkują. Kiełki powinny zacząć pojawiać się w ciągu tygodnia.

6. Po kilku tygodniach kiełki będą ładnie rosły.

7. Zbadaj je za pomocą szkła powiększającego. Spójrz na kiełki i korzenie, porównaj ich budowę i omów, dlaczego rośliny mają te części i do czego ich używają.

Uwaga: nasiona będą rosły różnie w różnych warunkach. Spróbuj umieścić jedną skorupkę jajka na
słońcu, jedną w częściowym słońcu, jedną w pomieszczeniu i jedną w ciemności. Możesz także
porównać rodzaje gleby lub zobaczyć, które nasiona najlepiej rosną w skorupce jaja. Jakie nasiona
najlepiej rosną i w jakich warunkach?

Ewaluacja

Początkowa ewaluacja służy poznaniu wcześniejszej wiedzy, jaką posiadały dzieci na ten temat
W ramach bieżącej ewaluacji ocenie podlega:
• Stopniowe nabywanie podstawowych nawyków autonomii w codziennych działaniach, aby
działać bezpiecznie i skutecznie.
• Obserwowanie i badanie najbliższego, naturalnego i fizycznego środowiska z postawą ciekawości
i szacunku oraz stopniowe uczestniczenie w działaniach społecznych i kulturalnych.
• Uczestniczenie w działaniu, poprzez ruch, przyswajanie wrażeń związanych z dotykiem i czasem
oraz z postępującym rozumieniem konieczności istnienia pewnych norm.
• Posługiwanie się językiem mówionym, gestów i obrazów do wyrażania pomysłów, pragnień,
uczuć i emocji; Słuchanie i aktywne uczestniczenie w zwykłych sytuacjach.
• Porozumiewanie się i uczenie z użyciem niedyskryminującego języka, z szacunkiem do innych
kultur i innych języków.
• Wykazanie niezbędnych umiejętności słuchania, obserwowania, interpretowania i tworzenia w
różnych językach: werbalnym, cielesnym, plastycznym, muzycznym, matematycznym i
audiowizualnym oraz posługiwanie się narzędziami technologicznymi (ICT).
W ocenie końcowej należy odwołać się do sformułowanych wcześniej oczekiwanych efektów
uczenia się.

Materiały i wyposażenie potrzebne do przeprowadzenia zajęć (narzędzia, składniki, przyprawy itp.)

Skorupki jaj
Nasiona traw (lub inne nasiona małych roślin)
Gleba (ziemia doniczkowa)
Pistolet do klejenia na gorąco i sztyfty kleju
Papier woskowany
Szkło powiększające

Otoczenie, w którym mają być przeprowadzone zajęcia

Sala przedszkolna, ogród

Literatura – źródła

https://www.steamsational.com/egg-shell-garden-science/

wersja EN doświadczenia: http://kitchenlab4kids.eu/?p=2640

Roślina w skorupce jajka

1. Usefulness for STEM education – integrating content of different disciplines

Cross-curricular character of the resource 

3 jajka na 3 dostępne

The range of S-T-E-M subjects included

2 jajka na 3 dostępne

The presentation of possibilities of including artistic activities (STEAM approach)

3 jajka na 3 dostępne

2. Expected learning outcomes

Consistency (links) with preschool core curriculum

3 jajka na 3 dostępne

Communicativeness of description

3 jajka na 3 dostępne

3. Methodology of teaching

Clarity, communicativeness of instructions for teachers

3 jajka na 3 dostępne

Meaningful learning – using practical life problems

3 jajka na 3 dostępne

Original idea 

2 jajka na 3 dostępne

The level of ease in implementing the methodology to preschool age children

3 jajka na 3 dostępne

The level of ease in preparing necessary ingredients, materials and equipment needed

3 jajka na 3 dostępne

4. Sustainability

Ecological characteristics of materials/ results

3 jajka na 3 dostępne

Supporting healthy eating habits 

1 jajko na 3 dostępne

Relation with local traditions of cooking (using local products)

1 jajko na 3 dostępne

Low ecological footprint

3 jajka na 3 dostępne

Possibilities of inclusion (respecting cultural diversity and food intolerances)

3 jajka na 3 dostępne

5. Class management

Using differentiated forms of work – individual, team work etc.

jedno jajko

Individual work

średnia ilość jajek

Team work

spora ilość jajek

Whole group

6. Time management

jajko

Short activity (10-15 minutes)

rozpoczynające pękać jajko

Medium activity (20-30 minutes)

mocno popękane jajko

Long activity (1 hour or more)

podświetlony wychodzący kurczak z jajka

Very long activity (1 day or more)

PDF: https://www.printfriendly.com/p/g/fnbmR4