Domki z gofrów

Domki z gofrów

Domki z gofrów – wyzwanie konstrukcyjne

Rodzaj zasobu: Website

Adres internetowy – link https://giadzy.com/food/spin-on-a-gingerbread-house-giada/

Język: PL

Opis – streszczenie

Konstruowanie przestrzennych domków z samodzielnie wykonanych gofrów; poznawanie przepisu na ciasto gofrowe.

Pojęcia naukowe wprowadzane podczas zajęć

Gofry, ciasto na gofry, kwadraty, prostokąty, pieczenie,

Myślenie twórcze i krytyczne

Myślenie twórcze: wyobraźnia przestrzenna, konstruowanie rzeźb z masła

Myślenie matematyczne

Odmierzanie składników (zachowanie odpowiednich proporcji).

Myślenie naukowe

Obserwowanie, przewidywanie, wyciąganie wniosków.

Uczenie się, jak się uczyć

Motywacja i zaangażowanie, poczucie sprawstwa i niezależności działania.

Inne umiejętności

Współdziałanie w zespole

Kształtowanie sprawności manualnej (motoryka mała)

Korzystanie z narzędzi technicznych

Domki z gofrów – wyzwanie konstrukcyjne

Cele ogólne

– Budowanie wiedzy na temat procesu przygotowania ciasta do gofrów

– Wzmacnianie poczucia samodzielności i sprawstwa poprzez konstruowanie

– Rozwijanie umiejętności logicznego myślenia

– Tworzenie okazji do nawiązania relacji i współpracy w grupie

– Rozwijanie umiejętności posługiwania się urządzeniami kuchennymi

– Przestrzeganie zasad bezpieczeństwa i higieny pracy

Słownictwo – słowa kluczowe

gofry, ciasto na gofry, kwadraty, prostokąty, pieczeni

Oczekiwane efekty uczenia się

Dziecko:

– Wymienia składniki potrzebne do przygotowania ciasta na gofry oraz etapy ich produkcji

– Odmierza potrzebne składniki do przygotowania ciasta na gofry

– Konstruuje dom z gofrów

– Współpracuje w grupie

– Dba o ład i porządek podczas smażenia/pieczenia gofrów i konstruowania domków

– Przestrzega zasad bezpieczeństwa i higieny pracy w kuchni

Umiejętności STEM – do których odnosi się scenariusz zajęć

Kluczowe dla edukacji STEM (Core STEM skills)

Myślenie twórcze – wyobraźnia przestrzenna, rozumienie relacji przestrzennych

Myślenie matematyczne: odmierzanie składników (zachowanie odpowiednich proporcji).

Myślenie naukowe: obserwowanie, przewidywanie, wyciąganie wniosków

Uczenie się jak się uczyć: motywacja i zaangażowanie

I inne/ dodatkowe – które w naturalny sposób pojawiają się podczas zajęć, ale nie są specyficzne dla edukacji STEM

Współdziałanie w zespole
Kształtowanie sprawności manualnej (motoryka mała)
Korzystanie z narzędzi technicznych

Metodyka nauczania/ Przebieg aktywności

1. Wprowadzenie dzieci w tematykę zajęć:

Nauczyciel prosi dzieci o dokończenie zdania: Gofry kojarzą mi się z …

Następnie zadaje pytania:

Z czym lubicie jeść gofry?

Jakie kształty mogą mieć gofry?

Z czego wykonuje się gofry?

Co można zbudować z gofrów?


2. Przygotowanie ciasta na gofry

– Do miski wsyp mąkę, dodaj proszek do pieczenia, sól, cukier, cukier waniliowy. Wszystko wymieszaj. Następnie dodaj jajka, olej roślinny i mleko. Wymieszaj mikserem wszystkie składniki na gładką masę.

– Rozgrzej gofrownicę. Chochlą rozprowadź ciasto dokładnie po całej powierzchni. Piecz około 3 – 3,5 minuty.

Wskazówka: jeżeli nie masz gofrownicy możesz skorzystać z gotowych gorfów zakupionych w sklepie lub wykonać je na patelni – https://haps.pl/Haps/7,167251,25434698,jak-zrobic-gofry-bez-gofrownicy-to-banalnie-proste-przepis.html


3. Budowanie domku z gofrów
Wariant 1.

Konstruowanie domków z gofrów według własnej inwencji twórczej przy wykorzystaniu dowolnej liczby gofrów, wykałaczek. Z gofrów dzieci mogą wycinać dowolne kształty, które mogą w dowolny sposób łączyć. Gotową konstrukcję mogą przyozdabiać owocami, bitą śmietaną lub słodyczami.

Wariant 2. dla dzieci młodszych

Wykonanie konstrukcji domków według instrukcji nauczyciela

– Weź cztery gofry. W jednym z nich wytnij prostokątny otwór wyglądający jak drzwi do domku.

– Możesz także stworzyć okna, wycinając w innych gofrach małe kwadraciki.

– Połącz wszystkie ściany domku za pomocą wykałaczek. Możesz je wbić pod wieloma kątami (w mniej lub bardziej widoczny sposób).

– Na samą górę połóż płasko jednego gofra i “przybij” go wykałaczkami do ścian domku.

– Weź dwa kolejne gofry i ułóż je na szczycie domku pod właściwym kątem tak, aby były stabilne i tworzyły jego dach. Następnie połącz je ze sobą za pomocą wykałaczek.

– Od jednego z gofrów odetnij dwa kwadraciki. Następnie przetnij jeden z nich na skos. Gotowy element przypnij w wybrane miejsce na dachu domku.

– Gotową konstrukcję mogą przyozdabiać owocami, bitą śmietaną lub słodyczami.

4. Podsumowanie

Dzieci prezentują swoje domki, oglądają domki wykonane przez kolegów i koleżanki, rozmawiają o nich.

Pytanie: Czym moglibyśmy połączyć gofry jeżeli nie mamy wykałaczek?
Po omówieniu pracy dzieci mogą zjeść swoje dzieła.

5. Propozycje innych działań z dziećmi:

– Praca z tekstem literackim “Jaś i Małgosia”- zadaniem dzieci byłoby wyobrażenie sobie jak mogłaby wyglądać chatka złej czarownicy i zbudowanie jej za pomocą gofrów.

– Praca z tekstem literackim “Trzy małe świnki”. Kluczowe pytania do dzieci: Czy chatka zrobiona z gofrów byłaby mocną budowlą? Czy wilkowi udałoby
się ją zdmuchnąć? Czy byłoby ją łatwiej zdmuchnąć niż chatkę ze słomy? Od, której chatki byłaby solidniejsza, a od której nie?

– Zajęcia matematyczne z zakresu odmierzania, ważenia. Przykładowe pytania do dzieci: Jak odmierzyć 1½ szklanki mąki pszennej, 1½ łyżeczki proszku do
pieczenia, 2 łyżeczki cukru pudru, ½ szklanki oleju roślinnego?

– Inne doświadczenia kulinarne związane z przygotowywaniem ciasta na gofry:
propozycja pytań badawczych
Co by się stało jeśli do ciasta na gofry nie dodalibyśmy mąki?
Po co dodajemy do ciasta na gofry cukier puder i cukier waniliowy?
Czy da się zrobić gofry bez dodania do ciasta jajek?

– Propozycja zbudowania jak najwyższego wieżowca za pomocą gofrów.

Ewaluacja

Rozmowa podsumowująca:

– Czego się dowiedzieliśmy?

– Co już wiem?

– Co umiem?

– Co było dla mnie trudne?

Materiały i wyposażenie potrzebne do przeprowadzenia zajęć (narzędzia, składniki, przyprawy itp.)

– Gofry (o kwadratowym bądź prostokątnym kształcie) wykonane samodzielnie bądź zakupione, wykałaczki, nóż, podkładka do krojenia.

– Składniki potrzebne do wykonania gofrów:

– 1½ szklanki mąki pszennej

– 1½ łyżeczki proszku do pieczenia

– szczypta soli

– 2 łyżeczki cukru pudru

– 1 łyżka cukru waniliowego

– 2 jajka

– ½ szklanki oleju roślinnego lub roztopionego masła

– 1⅓ szklanki mleka

Otoczenie, w którym mają być przeprowadzone zajęcia

Kuchnia, sala przedszkolna

Literatura – źródła

https://giadzy.com/food/spin-on-a-gingerbread-house-giada/

Domki z gofrów – wyzwanie konstrukcyjne

1. Usefulness for STEM education – integrating content of different disciplines

Cross-curricular character of the resource 

3 jajka na 3 dostępne

The range of S-T-E-M subjects included 

3 jajka na 3 dostępne

The presentation of possibilities of including artistic activities (STEAM approach)

3 jajka na 3 dostępne

2. Expected learning outcomes

Consistency (links) with preschool core curriculum

3 jajka na 3 dostępne

Communicativeness of description

3 jajka na 3 dostępne

3. Methodology of teaching

Clarity, communicativeness of instructions for teachers

3 jajka na 3 dostępne

Meaningful learning – using practical life problems

2 jajka na 3 dostępne

Original idea 

3 jajka na 3 dostępne

The level of ease in implementing the methodology to preschool age children

3 jajka na 3 dostępne

The level of ease in preparing necessary ingredients, materials and equipment needed

3 jajka na 3 dostępne

4. Sustainability

Ecological characteristics of materials/ results

2 jajka na 3 dostępne

Supporting healthy eating habits 

2 jajka na 3 dostępne

Low ecological footprint

2 jajka na 3 dostępne

Possibilities of inclusion (respecting cultural diversity and food intolerances)

3 jajka na 3 dostępne

5. Class management

Using differentiated forms of work – individual, team work etc.

podświetlone jajko

Individual work

średnia ilość jajek

Team work

spora ilość jajek

Whole group

6. Time management

jajko

Short activity (10-15 minutes)

rozpoczynające pękać jajko

Medium activity (20-30 minutes)

mocno popękane podświetlone jajko

Long activity (1 hour or more)

wychodzący kurczak z jajka

Very long activity (1 day or more)

PDF: https://www.printfriendly.com/p/g/Dzr6vs