Czy olej może zatonąć?
Rodzaj zasobu: You Tube video
Adres internetowy – link https://www.youtube.com/watch?v=Vtywn6z5xB8
Język: PL
Opis – streszczenie
Badanie gęstości cieczy na przykładzie właściwości oleju i wody; próby zatopienia oleju z wykorzystaniem substracji kuchennych takich, jak: sól, cukier, mąka ziemniaczana, mąka pszenna, ryż, kasza, kawa i herbata.
Pojęcia naukowe wprowadzane podczas zajęć
Gęstość cieczy, waga wody, waga oleju, odmierzanie, ważenie
Myślenie twórcze i krytyczne
Myślenie krytyczne – analizowanie, porównywanie
Myślenie matematyczne
Odmierzanie substancji, ważenie
Myślenie naukowe
Obserwowanie, przewidywanie, wyciąganie wniosków, formułowanie hipotez.
Uczenie się, jak się uczyć
Motywacja i zaangażowanie, refleksja nad własnym uczenie się i zdobywana wiedzą
Inne umiejętności
Wzbogacanie słownictwa naukowego;
Współpraca w zespole, Doskonalenie motoryki małej (sprawności manualnej);
Przestrzeganie zasad bezpieczeństwa.
Czy olej może zatonąć?
Cele ogólne
– Budowanie pojęć naukowych dotyczących gęstości i wagi różnych cieczy
– Nawiązywanie współpracy między uczestnikami opartej na wspólnym dążeniu do celu
– Rozwijanie zainteresowań przyrodniczych
– Wspieranie rozwoju myślenia naukowego poprzez prowadzenie doświadczeń
Słownictwo – słowa kluczowe
gęstość cieczy, waga wody, waga oleju, olej, woda, kakao, mieszanie, odmierzanie, ważenie, cukier, mąka ziemniaczana, mąka pszenna, ryż, kasza, kawa, herbata
Oczekiwane efekty uczenia się
Dziecko:
– odmierza odpowiednią ilość cieczy
– posługuje się prostymi narzędziami (łyżka, miarka, szklanka, waga)
– poprawnie nazywa badane zjawiska i przedmioty
– podejmuje próby samodzielnego wykonywania doświadczeń
– analizuje, wyciąga wnioski na podstawie przeprowadzonych badań
– samodzielnie doświadcza, obserwuje, eksperymentuje
Umiejętności STEM – do których odnosi się scenariusz zajęć
Kluczowe dla edukacji STEM (Core STEM skills)
Myślenie krytyczne – analizowanie, porównywanie
Myślenie matematyczne: odmierzanie substancji, ważenie.
Myślenie naukowe: obserwowanie, przewidywanie, wyciąganie wniosków, formułowanie hipotez.
Uczenie się jak się uczyć: ciekawość, motywacja i zaangażowanie dzieci, refleksja nad własnym uczeniem się i zdobywana wiedzą
I inne/ dodatkowe – które w naturalny sposób pojawiają się podczas zajęć, ale nie są specyficzne dla edukacji STEM
– wzbogacanie słownictwa naukowego.
– współpraca w zespole, doskonalenie motoryki małej.
– przestrzeganie zasad bezpieczeństwa.
Metodyka nauczania/ Przebieg aktywności
1. Tworzenie sytuacji problemowej:
Nauczyciel pokazuje dzieciom: olej, wodę. Rozmawiają na temat tego, do czego służy olej i woda. Jakie właściwości ma woda i olej.
– Jak myślicie co się stanie, gdy do wody wlejemy olej?
– Czy olej pomiesza się z wodą?
Dzieci w grupach przeprowadzają doświadczenie:
– Do szklanki wlewają wodę (do połowy).
– Do wody wlewają 6 łyżek oleju i dokładnie mieszają.
Dzieci odpowiadają na pytanie: Czy olej połączył się z wodą?
Pytanie badawcze:
Czy olej może zatonąć?
Co można zrobić żeby olej zatonął?
2. Formułowanie hipotez
Nauczyciel zapisuje odpowiedzi dzieci.
3. Weryfikacja hipotez
Przeprowadzenie doświadczeń w grupach
Dzieci do słoiczka, w którym mają już wodę i olej wsypują różne substancje (każda grupa otrzymuje inną substancję: cukier, mąkę ziemniaczaną, mąkę pszenną, ryż, kaszę, kawę i herbatę).
Po wsypaniu substancji posypują ją solą i obserwują co się dzieje.
4. Omówienie wyników działań i wnioskowanie
Dzieci udzielają odpowiedzi na pytania:
– Który produkt spowodował, że olej na chwilę opadł na dno? I dlaczego? Dzieci podają wyniki swoich doświadczeń.
– Dlaczego olej pływa? – zapisujemy wnioski dzieci.
Olej jest gęstszą substancją od wody, ale czy to znaczy, że jest lżejszy?
Weryfikujemy: ważymy szklankę wody i szklankę oleju. Zapisujemy wyniki i porównujemy.
5. Wyjaśnienie dla nauczyciela
Niektóre produkty w połączeniu z solą zatapiają olej.
Sól ma większą gęstość niż woda i olej, dlatego opada na dno naczynia. Opadając wciąga ze sobą kakao, mąkę, kawę i kropelki oleju. Jednakże sól szybko rozpuszcza się w wodzie, a uwolnione od niej krople oleju wypływają z powrotem na powierzchnię wody.
Olej unosi się na wodzie, dlatego, że ma mniejszą gęstość niż woda. Gęstość substancji oznacza jaką masę ma jej określona objętość. Im mniejsza gęstość substancji, tym jej masa jest mniejsza. Olej nie połączył się z wodą, ponieważ te substancje mają inną budowę cząsteczkową.
Woda jednak jest lżejsza od oleju.
Ewaluacja
Dzieci oceniają zajęcia – poprzez naklejanie na plakacie punktów pod liczbami od 1 do 5.
Materiały i wyposażenie potrzebne do przeprowadzenia zajęć (narzędzia, składniki, przyprawy itp.)
1 litr oleju, woda, słoiki (po jednym na jedną grupę), dzbanki na wodę, karafki z odmierzonym olejem, waga, łyżki, kilka łyżeczek: kakao, kawy, soli, cukru, mąki ziemniaczanej, mąki pszennej, ryżu, kaszy.
Otoczenie, w którym mają być przeprowadzone zajęcia
sala przedszkolna, praca przy stolikach
Literatura – źródła
Czy olej może zatonąć?
1. Usefulness for STEM education – integrating content of different disciplines
Cross-curricular character of the resource
The range of S-T-E-M subjects included
The presentation of possibilities of including artistic activities (STEAM approach)
2. Expected learning outcomes
Consistency (links) with preschool core curriculum
Communicativeness of description
3. Methodology of teaching
Clarity, communicativeness of instructions for teachers
Meaningful learning – using practical life problems
Original idea
The level of ease in implementing the methodology to preschool age children
The level of ease in preparing necessary ingredients, materials and equipment needed
4. Sustainability
Ecological characteristics of materials/ results
Supporting healthy eating habits
Low ecological footprint
Possibilities of inclusion (respecting cultural diversity and food intolerances)
5. Class management
Using differentiated forms of work – individual, team work etc.
Individual work
Team work
Whole group
6. Time management
Short activity (10-15 minutes)
Medium activity (20-30 minutes)
Long activity (1 hour or more)
Very long activity (1 day or more)
PDF: https://www.printfriendly.com/p/g/7jmrsj