Znikający atrament – badanie zjawiska dyfuzji w cieczy
Rodzaj zasobu: You Tube
Adres internetowy – link https://www.youtube.com/watch?v=U8K-YDZLME8
Język: PL
Opis – streszczenie
Poznanie zjawiska dyfuzji atramentu w cieczy i wytrącania się osadu
Pojęcia naukowe wprowadzane podczas zajęć
Mieszanie, przenikanie, rozpuszczanie, dyfuzja, eksperyment
Myślenie twórcze i krytyczne
Myślenie twórcze – ciekawośc poznawcza
Myślenie matematyczne
Odmierzanie składników
Myślenie naukowe
Obserwowanie, zadawanie pytań, przewidywanie (formułowanie hipotez), analizowanie, formułowanie wniosków z obserwacji
Uczenie się, jak się uczyć
Refleksyjne uczenie się
Inne umiejętności
Sprawność manualna (posługiwanie się pipetą);
Wzbogacanie słownictwa, komunikacja interpersonalna;
Podążanie za instrukcją nauczyciela; praca w zespołach.
Znikający atrament – badanie zjawiska dyfuzji w cieczy
Cele ogólne
– poznanie właściwości atramentu oraz octu,
– poznanie zjawiska dyfuzji w cieczy,
– rozwijanie umiejętności krytycznego i logicznego myślenia, rozumowania, argumentowania i wnioskowania,
– rozwijanie kreatywności i pomysłowości dzieci,
– rozwijanie umiejętności manualnych,
– doskonalenie umiejętności odmierzania składników
Słownictwo – słowa kluczowe
Mieszanie, przenikanie, rozpuszczanie, dyfuzja
Oczekiwane efekty uczenia się
– Dziecko potrafi wyjaśnić na czym polega zjawisko dyfuzji
– Dziecko rozwija umiejętność precyzyjnego odmierzania składników
– Dziecko wykonuje samodzielnie eksperyment według instrukcji nauczyciela
– Dziecko wypowiada się na temat zaobserwowanych efektów doświadczenia
Umiejętności STEM – do których odnosi się scenariusz zajęć
Kluczowe dla edukacji STEM (Core STEM skills)
Myślenie naukowe – obserwowanie, zadawanie pytań, przewidywanie (formułowanie hipotez), analizowanie, wnioskowanie
Myślenie twórcze
Myślenie matematyczne – odmierzanie składników
Uczenie się jak się uczyć – ciekawość poznawcza, motywacja i zaangażowanie, niezależność działania, refleksyjne uczenie się
I inne/ dodatkowe – które w naturalny sposób pojawiają się podczas zajęć, ale nie są specyficzne dla edukacji STEM
Sprawność manualna,
Praca w grupie – przyjmowanie odpowiedzialności za wspólne zadanie
Kompetencja językowa – Wzbogacanie słownictwa, komunikacja interpersonalna
Metodyka nauczania/ Przebieg aktywności
- Wprowadzenie – Budowanie sytuacji problemowej – przedstawiamy dzieciom produkty, które będą nam potrzebne do wykonania pierwszej części doświadczenia, prosimy je o nazwanie ich oraz zadajemy im pytanie: “Jak myślicie, na czym będzie polegał nasz eksperyment?”
- Formułowanie hipotez przez dzieci
- Weryfikacja hipotez – przeprowadzenie doświadczenia nr 1 pod kierunkiem nauczyciela
- Przygotowujemy kilka zestawów z potrzebnymi narzędziami i prosimy chętne dzieci o wykonanie doświadczenia według naszych wskazówek.
- Przygotowujemy 2 szklanki – do jednej szklanki wlewamy zimną wodę a do drugiej gorącą.
- Do obu szklanek wlewamy po 5 kropel atramentu.
- Po dodaniu atramentu do obu szklanek mieszamy obie ciecze.
- Podsumowanie doświadczenia – formułowanie wniosków:
- Pytamy dzieci co się stało i jak myślą dlaczego w szklance z gorącą wodą atrament prawie zniknął, a w szklance z zimną wodą nadal ma wyraźny kolor.
- Po propozycjach hipotez dzieci, wyjaśniamy im zjawisko, które zaszło i nazywamy je używając pojęcia dyfuzji.
- Mówimy także dzieciom o specyficznych właściwościach barwnika, jakim jest atrament, ponieważ w gorącej wodzie traci on swój kolor.
- Przeprowadzenie doświadczenia nr 2 – Pytanie badawcze: Co się stanie jeśli do obu szklanek dodamy teraz ocet? Dzieci formułują hipotezy
- Sprawdzamy – dodajemy łyżkę octu najpierw do szklanki z ciepłą wodą.
- W szklance z ciepłą wodą atrament znowu się pojawia.
- Następnie ocet dodajemy także do szklanki z zimną wodą i obserwujemy co się stanie. W szklance z zimną wodą atrament stał się bardziej intensywny. Teraz w obu szklankach atrament ma taki sam odcień.
- Podsumowanie doświadczenia nr 2 – formułowanie wniosków: Pytamy dzieci co się stało w szklance z gorącą wodą i o czym to świadczy.
- Doświadczenie nr 3 – atrament i olej.
- Pytanie badawcze: Jak myślicie, co się stanie, gdy zamiast wody użyjemy oleju? Formułowanie hipotez przez dzieci
- Weryfikacja hipotez – przeprowadzenie doświadczenia:
- Do zimnego oleju wlewamy 5 kropel atramentu. Co się stało? Dlaczego atrament się nie rozpuścił? (W oleju widzimy kropelki atramentu, które nie rozpuszczają się jak było przypadku wody)
- Następnie to samo robimy w ciepłym oleju. Uzyskany efekt jest taki sam jak w zimnym oleju. Próbujemy jeszcze wymieszać obie ciecze.
- Pytamy dzieci, jak myślą co się stanie jeśli dolejemy do ciepłego i zimnego oleju octu.
- Dolewamy octu do ciepłego oleju i mieszamy.
- Następnie dolewamy octu do zimnego oleju i również mieszamy.
- Podsumowanie doświadczenia – formułowanie wniosków:
- Po dodaniu octu do ciepłego oleju, jego barwa zmieniła się i atrament o wiele lepiej się rozpuścił. W zimnym oleju atrament również się lepiej rozpuścił, lecz stało się podobnie jak z zimną wodą, kolor nie był tak intensywny jak w ciepłym oleju, co dowodzi o tym, że w ciepłej cieczy dyfuzja zachodzi szybciej.
Ewaluacja
Obserwacja kolejnych etapów eksperymentu, zadawanie pomocniczych pytań przez nauczyciela w trakcie wykonywania doświadczenia (pytania i wskazówki użyte w przebiegu aktywności).
Materiały i wyposażenie potrzebne do przeprowadzenia zajęć (narzędzia, składniki, przyprawy itp.)
Szklanki, zimna woda, gorąca woda, atrament, ocet, olej, łyżk.
Otoczenie, w którym mają być przeprowadzone zajęcia
Sala przedszkolna
Literatura – źródła
– Film przedstawiający eksperyment (dla nauczyciela) https://www.youtube.com/watch?v=U8K-YDZLME8
– Wyjaśnienie zjawiska dyfuzji: https://epodreczniki.pl/a/dyfuzja/D1BQgMqcJ
Dyfuzja to samorzutny przepływ cząsteczek z obszaru o większym stężeniu do obszaru o mniejszym stężeniu, wskutek czego ustala się stan równowagi, w którym stężenie jest niezależne od położenia cząsteczek i stałe w czasie.
Dyfuzja w zależności od stanu skupienia zachodzi z różną prędkością. W gazach zachodzi szybko, gdyż między drobinami każdego gazu znajdują się duże przestrzenie, które mogą zostać zajęte przez drobiny innej substancji. Przykładem mogą być odświeżacze powietrza lub kadzidełka, dzięki którym w powietrzu czujemy przyjemny zapach.
W cieczach drobiny również wykazują intensywne ruchy. Przykładem może być dodanie soku owocowego do wody. Szybkość dyfuzji zależy od temperatury.
Znikający atrament – badanie zjawiska dyfuzji w cieczy
1. Usefulness for STEM education – integrating content of different disciplines
Cross-curricular character of the resource
The range of S-T-E-M subjects included
The presentation of possibilities of including artistic activities (STEAM approach)
2. Expected learning outcomes
Consistency (links) with preschool core curriculum
Communicativeness of description
3. Methodology of teaching
Clarity, communicativeness of instructions for teachers
Meaningful learning – using practical life problems
Original idea
The level of ease in implementing the methodology to preschool age children
The level of ease in preparing necessary ingredients, materials and equipment needed
4. Sustainability
Ecological characteristics of materials/ results
Supporting healthy eating habits
Low ecological footprint
Possibilities of inclusion (respecting cultural diversity and food intolerances)
5. Class management
Using differentiated forms of work – individual, team work etc.
Individual work
Team work
Whole group
6. Time management
Short activity (10-15 minutes)
Medium activity (20-30 minutes)
Long activity (1 hour or more)
Very long activity (1 day or more)
PDF: https://www.printfriendly.com/p/g/VwVZNY