Wieża ze spaghetti – wyzwanie STEM-owe

Wieża ze spaghetti – wyzwanie STEM-owe

Wieża ze spaghetti – wyzwanie STEM-owe

Rodzaj zasobu: Website: https://tinkerlab.com/spaghetti-tower-marshmallow-challenge/

Adres internetowy – link Youtube: https://www.youtube.com/watch?v=H0_yKBitO8M

Język: PL

Opis – streszczenie

Wyzwanie STEM-owe: Budowanie wieży z makaronu spaghetti wystarczająco mocne, by utrzymała na szczycie całą piankę marshmellow.

Pojęcia naukowe wprowadzane podczas zajęć

Inżynier, wolnostojąca struktura, prototyp, rola trójkątów w nadawaniu budowli stabilności

Myślenie twórcze i krytyczne

Myślenie dywergencyjne (design thinking), generowanie niestandarnowych pomysłów rozwiązań, myślenie krytyczne.

Myślenie matematyczne

Mierzenie wysokości wieży, przeliczanie, budowanie i majsterkowanie.

Myślenie naukowe

Obserwowanie i formułowanie hipotez, analizowanie rezultatów procesu budowania wiezy, wyciąganie wniosków.

Uczenie się, jak się uczyć

Inne umiejętności

● kompetencje językowe, negozjowanie;

● Umiejętność zgodnej współpracy w zespole, w tym szczególnie: podejmowanie wspólnych decyzji; dzielenie się pomysłami – negocjowanie znaczeń; dzielenie się odpowiedzialnością za wykonanie zadania; akceptowanie decyzji lidera i zarządzania grupą; przestrzeganie reguł bezpieczeństwa i dyscypliny.

● mała motoryka, koordynacja wzrokowo-ruchowa”

Wieża ze spaghetti – wyzwanie STEM-owe

Cele ogólne

● Idea tego wyzwania opiera się na tym, że zespół otrzymuje zestaw materiałów do pracy — spaghetti, taśmę klejącą oraz sznurek — a także 18 minut na zbudowanie jak najwyższej swobodnie stojącej wieży, na szczycie której utrzyma się pianka marshmallow.

● Zadanie może zostać wykorzystane w pracy z zespołami w różnym wieku, poczynając od dzieci 3-4 letnich.

● Głównym celem wyzwania jest badanie procesu projektowania (tzw. myślenie projektowe – design thinking): myślenie (wyobrażanie sobie), realizacja, budowanie prototypu i powtórzenie.

Słownictwo – słowa kluczowe

Spaghetti, budowla, prototyp, przybliżenie, rozwiązanie, trójkąty

Oczekiwane efekty uczenia się

Dzieci:

● rozwijają myślenie projektowe;

● uczą się podstawowych zasad inżynierii (np. roli trójkątów we wzmacnianiu konstrukcji budowli) rozumieją znaczenie prototypu;

● pracują w zespole;

● negocjują i rozwiązują problemy zespołowo.

Umiejętności STEM – do których odnosi się scenariusz zajęć

● Kluczowe dla edukacji STEM (Core STEM skills)

● Obserwowanie i formułowani hipotez

● Budowanie i majstrowanie

● Twórcze myślenie

● Analizowanie rezultatów procesu budowania wieży z makaronu

● Mierzenie

● Wyciąganie wniosków

● Umiejętność zgodnej współpracy w zespole, w tym szczególnie: podejmowanie wspólnych decyzji; dzielenie się pomysłami – negocjowanie znaczeń; dzielenie się odpowiedzialnością za wykonanie zadania; akceptowanie decyzji lidera i zarządzania grupą; przestrzeganie reguł bezpieczeństwa i dyscypliny.

Inne/ dodatkowe – które w naturalny sposób pojawiają się podczas zajęć, ale nie są specyficzne dla edukacji STEM

● Koordynacja wzrokowo-ruchowa

● Mała motoryka

● Kompetencje językowe

● Negocjowanie

Metodyka nauczania/ Przebieg aktywności

1. Dzieci powinny zostać podzielone na zespoły 4-5 osobowe;

2. Ich zadaniem jest zbudowanie jak Najwyższej Wolnostojącej Struktury (Wieży): zwycięża ten zespół, który zbuduje najwyższą wieżę, mierzoną od stołu do szczytu z pianki marshmallow. Oznacza to, że wieża nie może być zawieszona czy podtrzymywana przez wyższą strukturę, np.
przez krzesło, sufit czy żyrandol.

3. Cała duża pianka Marshmallow musi zostać umieszczona na szczycie wieży: odcięcie lub zjedzenie części pianki powoduje dyskwalifikację zespołu.

4. Użyj tylko i wyłącznie: Zespół może użyć wyłącznie 20 kawałków makaronu spaghetti, 1 metra sznurka oraz 1 metra taśmy klejącej

5. Łamanie makaronu i cięcie taśmy: zespoły mogą łamać kawałki makaronu na dowolne długości, ciąć taśmę i sznurek, by stworzyć nowe struktury.

6. Wyzwanie trwa 18 minut: Zespoły nie mogą kontynuować pracy po upływie tego czasu. Dotykanie lub podtrzymywanie struktury po zakończeniu ćwiczenia oznacza dyskwalifikację zespołu.

7. Zespół, który zbuduje najwyższą, wolnostojącą strukturę powinien wygrać nagrodę!!! Mierzenie ma charakter pionowy – od stołu do szczytu wieży.

Pytania pomocnicze:
1. Co pomogło w zbudowaniu wieży?
2. Co spowalniało lub przeszkadzało w pracy zespołu?
3. Co było największym wyzwaniem – największą trudnością?
4. Co zrobilibyście inaczej następnym razem?
5. Jak ocenilibyście swoje zachowanie podczas tego wyzwania?

Ewaluacja

Pytania nauczyciela

Materiały i wyposażenie potrzebne do przeprowadzenia zajęć (narzędzia, składniki, przyprawy itp.)

Dla każdej grupy:

● 20 kawałków suchego makaronu spaghetti

● 1 metr sznurka

● 1 metr taśmy klejącej

● 1 pianka marshmallow (duża)

● nożyczki

Otoczenie, w którym mają być przeprowadzone zajęcia

Nie jest potrzebne szczególne otoczenie – każdy zespół potrzebuje stołu lub stabilnej podstawy do budowania wieży.

Literatura – źródła

Website: https://tinkerlab.com/spaghetti-tower-marshmallow-challenge/
Youtube: https://www.youtube.com/watch?v=H0_yKBitO8M

Wieża ze spaghetti – wyzwanie STEM-owe

1. Usefulness for STEM education – integrating content of different disciplines

Cross-curricular character of the resource 

3 jajka na 3 dostępne

The range of S-T-E-M subjects included 

3 jajka na 3 dostępne

The presentation of possibilities of including artistic activities (STEAM approach)

3 jajka na 3 dostępne

2. Expected learning outcomes

Consistency (links) with preschool core curriculum

2 jajka na 3 dostępne

Communicativeness of description

3 jajka na 3 dostępne

3. Methodology of teaching

Clarity, communicativeness of instructions for teachers

3 jajka na 3 dostępne

Meaningful learning – using practical life problems

3 jajka na 3 dostępne

Original idea 

3 jajka na 3 dostępne

The level of ease in implementing the methodology to preschool age children

2 jajka na 3 dostępne

The level of ease in preparing necessary ingredients, materials and equipment needed

3 jajka na 3 dostępne

4. Sustainability

Ecological characteristics of materials/ results

2 jajka na 3 dostępne

Supporting healthy eating habits 

2 jajka na 3 dostępne

Low ecological footprint

2 jajka na 3 dostępne

Possibilities of inclusion (respecting cultural diversity and food intolerances)

2 jajka na 3 dostępne

5. Class management

Using differentiated forms of work – individual, team work etc.

jajko

Individual work

średnia ilość podświetlonych jajek

Team work

spora ilość jajek

Whole group

6. Time management

jajko

Short activity (10-15 minutes)

rozpoczynające pękać podświetlone jajko

Medium activity (20-30 minutes)

mocno popękane jajko

Long activity (1 hour or more)

wychodzący kurczak z jajka

Very long activity (1 day or more)

PDF: https://www.printfriendly.com/p/g/mTKM7B