“Czy z każdej mąki powstanie chleb?” – pieczenie chleba w warunkach domowych
Rodzaj zasobu: website
Adres internetowy – link https://wklasie.uniwersytetdzieci.pl/scenariusz/czy-z-kazdej-maki-powstanie-chleb
Język: PL
Opis – streszczenie
Eksperyment – przygotowanie chleba z wykorzystaniem drożdży, badanie właściwości drożdży, wyjaśnianie procesu fermentacji; badanie i porwnywanie jakości rożnych rodzajów mąki; wyjaśnianie procesu pieczenia.
Pojęcia naukowe wprowadzane podczas zajęć
Drożdże, fermentacja, gluten, spulchnianie.
Myślenie twórcze i krytyczne
Myślenie twórcze i krytyczne
Myślenie matematyczne
Ważenie
Klasyfikowanie
Porównywanie
Odmierzanie substancji
Zachowywanie proporcji między składnikam
Myślenie naukowe
Ciekawość poznawcza
Rozwiązywanie problemów
Obserwowanie
Eksperymentowanie
Przewidywanie
Wyciąganie wniosków
Uczenie się, jak się uczyć
Samodzielne myślenie i działanie
Inne umiejętności
Współdziałanie w zespole (wspólne podejmowanie decyzji, dzielenie się pomysłami, podział obowiązków, odpowiedzialne wykonywanie obowiązków)
Rozwój czynności manualnych (koordynacja wzrokowo-ruchowa)
“Czy z każdej mąki powstanie chleb?” – pieczenie chleba w warunkach domowych
Cele ogólne
– poznawanie i wzbogacanie wiedzy dzieci na temat powstawania mąki i chleba;
– poznanie wybranych właściwości drożdży;
– kształtowanie umiejętności obserwowania, skupienia uwagi, formułowania pytań i hipotez;
– rozwijanie kreatywności i pomysłowości dzieci;
– ćwiczenia funkcji motorycznej;
– doskonalenie umiejętności klasyfikowania, porównywania, przeliczania, odmierzania i ważenia;
– wykonanie pracy zgodnie z instrukcją nauczyciela.
Słownictwo – słowa kluczowe
Chleb, mąka, pieczenie, drożdże, spulchnianie, zaczyn
Oczekiwane efekty uczenia się
– wskazuje, z czego i jak powstaje mąka i chleb,
– wymienia wybrane właściwości drożdży;
– tłumaczy, jakie produkty można dodać do chleba,
– formułuje pytania otwarte i hipotezy;
– obserwuje i wyciąga wnioski;
– doskonali sprawność manualną (zagniatanie, mieszanie, itp.);
– wyjaśnia nowe pojęcia (drożdże, spulchnianie);
– odmierza proporcje potrzebnych składników wg przepisu;
– składa papier zgodnie z instrukcją nauczyciela.
Umiejętności STEM – do których odnosi się scenariusz zajęć
Kluczowe dla edukacji STEM (Core STEM skills)
Myślenie naukowe – ciekawość poznawcza, rozwiązywanie problemów, obserwowanie, eksperymentowanie, przewidywanie, wyciąganie wniosków, samodzielne myślenie i działanie,
Myślenie matematyczne – ważenie, klasyfikowanie, porównywanie, odmierzanie substancji.
Uczenie się jak się uczyć – samodzielność myślenia
I inne/ dodatkowe – które w naturalny sposób pojawiają się podczas zajęć, ale nie są specyficzne dla edukacji STEM
Współdziałanie w zespole (wspólne podejmowanie decyzji, dzielenie się pomysłami, podział
obowiązków, odpowiedzialne wykonywanie obowiązków). Rozwój czynności manualnych
(koordynacja wzrokowo-ruchowa).
Metodyka nauczania/ Przebieg aktywności
1. “Jak powstaje mąka? – oglądanie filmu edukacyjnego. Rozmowa z dziećmi w oparciu o film:
Jak dawniej zbierano zboże? Jak robi się to obecnie? Jakie rodzaje młynów poznaliście?
Jaki proces musi przejść zboże, by wyprodukować z niego mąkę? Jak piekarz przygotowuje się do pracy? Jak wygląda piekarz? O jakich zasadach musi pamiętać w czasie pracy z urządzeniami? Z jakich urządzeń korzysta?
2. “Atrybut piekarza” – wykonanie czapki piekarza według instrukcji nauczyciela.
3. “Które spośród przedstawionych na ilustracjach produktów są potrzebne aby powstał chleb?” – wybór odpowiednich ilustracji przez dzieci i porównanie ich z przepisem czytanym przez nauczyciela.
4. Co można dodać do pieczywa? – rozmowa o tym, jakie dodatki można zauważyć w pieczywie. Przygotowanie wystawki ze zgromadzonych dodatków (nasiona dyni, słonecznika, siemię lniane, płatki owsiane, suszone owoce i inne). Dzieci mogą oglądać je, ale również próbować, porównywać ich wygląd, określać, których jest więcej, mniej, klasyfikować.
5. “Jak powstaje ciasto na chleb?” – ponowne odczytanie przepisu.
Odmierzanie ilości poszczególnych produktów. Nastawienie budzika lub stopera (np. w telefonie) na 30 minut. Po tym czasie powtórnie ugniatają ciasto przez ok. 1 minutę i odstawiają do wyrośnięcia na kolejne 30 minut.
Składniki:
● 120 g mąki pszennej jasnej
● 30 g mąki żytniej jasnej
● 30 g mąki pszennej razowej
● ok. 7 g drożdży świeżych (prasowanych)
● 3 g soli (niecała łyżeczka)
● 144 ml wody (trochę więcej niż pół szklanki)
● dodatki (nasiona, suszone owoce, zioła).
Wstępne przygotowania:
Drożdże rozpuść w niewielkiej ilości wody przeznaczonej do ciasta.
Tak samo postąp z solą.
Przygotowanie ciasta:
Odmierz mąkę do miski, dodaj roztwory soli i drożdży oraz pozostałą ilość wody, a następnie przygotuj ciasto, zagniatając je ręcznie w ciągu 5-10 minut.
Rozrost ciasta:
Ciasto przykryj ściereczką i odstaw w ciepłe miejsce do wyrośnięcia na 30 min. Po tym czasie przemieszaj ciasto ręcznie w ciągu 1 min, a następnie odstaw go do ponownego wyrośnięcia na kolejne 30 min. Wyrośnięte ciasto przełóż do formy lub foremek uprzednio wysmarowanych olejem. Ciasto powinno zajmować 2/3 objętości foremki.
Wypiek ciasta:
Formy z ciastem umieść w ciepłym miejscu na ok. 20-30 min, aby ciasto podrosło.
Ciasto powinno wyrosnąć, wypełniając prawie całkowicie objętość formy. Wyrośnięte ciasto piecz w temperaturze 200-230°C przez ok. 30 min.
6. “Dlaczego ciasto jest lepkie i elastyczne?” – nauczyciel wyjaśnia, z czego składa się gluten i dlaczego jest ważny w produkcji chleba. Nauczyciel prezentuje różne dodatki, które pomagają spulchnić ciasto (drożdże świeże, drożdże suche, soda, zakwas).
7. Zabawa ruchowa “Mało nas do pieczenia chleba”
8. „Jak pachnie chleb?” – degustacja chleba i próba odpowiedzi na pytanie jakie zapachy kojarzą się dzieciom z aromatem świeżego chleba. Nauczyciel wyjaśnia przy okazji, jak powstają zapachy i czym może pachnieć pieczywo. Zachęca dzieci aby zastanowili się i spróbowali odpowiedzieć na pytanie: Skąd się bierze skórka na chlebie i kiedy mogą powstawać na niej pęknięcia?
Ewaluacja
Rozmowa podsumowująca:
Z czego robi się mąkę?
Jak powstaje mąka?
Czy z każdej mąki powstanie chleb?
Co jest potrzebne do produkcji pieczywa?
Jak przygotowuje się ciasto na chleb?
Materiały i wyposażenie potrzebne do przeprowadzenia zajęć (narzędzia, składniki, przyprawy itp.)
Przepis kulinarny, składniki, film edukacyjny, przybory kuchenne.
Otoczenie, w którym mają być przeprowadzone zajęcia
Kuchnia
Literatura – źródła
https://wklasie.uniwersytetdzieci.pl/scenariusz/czy-z-kazdej-maki-powstanie-chleb
Uwaga: żeby zobaczyć pełny scenariusz zajęć trzeba założyć konto (zarejestrować się)
“Czy z każdej mąki powstanie chleb?” – pieczenie chleba w warunkach domowych
1. Usefulness for STEM education – integrating content of different disciplines
Cross-curricular character of the resource
The range of S-T-E-M subjects included
The presentation of possibilities of including artistic activities (STEAM approach)
2. Expected learning outcomes
Consistency (links) with preschool core curriculum
Communicativeness of description
3. Methodology of teaching
Clarity, communicativeness of instructions for teachers
Meaningful learning – using practical life problems
Original idea
The level of ease in implementing the methodology to preschool age children
The level of ease in preparing necessary ingredients, materials and equipment needed
4. Sustainability
Ecological characteristics of materials/ results
Supporting healthy eating habits
Low ecological footprint
Possibilities of inclusion (respecting cultural diversity and food intolerances)
5. Class management
Using differentiated forms of work – individual, team work etc.
Individual work
Team work
Whole group
6. Time management
Short activity (10-15 minutes)
Medium activity (20-30 minutes)
Long activity (1 hour or more)
Very long activity (1 day or more)
PDF: https://www.printfriendly.com/p/g/eZGTuE