Niezłe ziółko – fotosynteza

Niezłe ziółko – fotosynteza

Niezłe ziółko – doświadczenia związane z uprawą roślin

Rodzaj zasobu:  document

Adres internetowy – link http://przedszkole28.com.pl/img/programy/zdrowie.pdf

Język: PL

Opis – streszczenie

Doświadczenia i eksperymenty dotyczące procesu fotosyntezy

Pojęcia naukowe wprowadzane podczas zajęć

fotosynteza, wzrost, uprawa roślin, zdrowe odżywianie, zioła

Myślenie twórcze i krytyczne

Myślenie matematyczne

Kształtowanie myślenia matematycznego (klasyfikowanie, porządkowanie, prównywanie, przeliczanie).

Myślenie naukowe

Zadawanie pytań, przewidywanie, testowanie hipotez, obserwowanie, formułowanie wniosków, wykorzystanie narzędzi nowych technologii do prowadzenia dziennika obserwacji

Uczenie się, jak się uczyć

Planowanie i realizowanie planu

Inne umiejętności

Komunikowanie sie w grupie;

Praca w zespole: Dzielenie się odpowiedzialnością za zadanie, przestrzeganie reguł i bezpieczeństwa;

Mała motoryka.

Niezłe ziółko – doświadczenia związane z uprawą roślin

Cele ogólne

– wzbogacanie wiedzy dzieci na temat ziół – ich wyglądu i możliwości wykorzystania;
– zaznajomienie z prostymi zjawiskami biologicznymi;
– kształtowanie umiejętności obserwowania, skupienia uwagi, formułowania pytań i hipotez;
– rozwijanie umiejętności planowania i realizowania schematu działań;
– doskonalenie umiejętności klasyfikowania, porównywania, przeliczania

Słownictwo – słowa kluczowe

Obserwacja, fotosynteza, planowanie, wzrost, uprawa roślin, zdrowe odżywianie, zioła

Oczekiwane efekty uczenia się

– wyjaśnia istotę procesu fotosyntezy;
– formułuje pytania otwarte i hipotezy;
– obserwuje i wyciąga wnioski;
– doskonali umiejętność planowania i realizowania planu;
– wyjaśnia nowe pojęcia (fotosynteza, nazwy narzędzi ogrodowych);
– klasyfikuje, porównuje, przelicza.

Umiejętności STEM – do których odnosi się scenariusz zajęć

Kluczowe dla edukacji STEM (Core STEM skills)

Myślenie naukowe: Zadawanie pytań, przewidywanie, testowanie hipotez, obserwowanie, formułowanie wniosków; wykorzystanie narzędzi nowych technologii do prowadzenia dziennika obserwacji
Uczenie się jak się uczyć: planowanie i realizowanie planu
Myślenie matematyczne: klasyfikowanie, porównywanie, przeliczanie

I inne/ dodatkowe – które w naturalny sposób pojawiają się podczas zajęć, ale nie są specyficzne dla edukacji STEM

Komunikowanie się w zespole, Dzielenie się odpowiedzialnością za zadanie, przestrzeganie reguł i bezpieczeństwa, mała motoryka, słuchanie ze zrozumieniem

Metodyka nauczania/ Przebieg aktywności

1. Wprowadzenie. Oglądanie albumów, ilustracji i zdjęć ziół. Wąchanie i porównywanie żywych ziół znajdujących się w doniczkach (mięta, bazylia, tymianek, oregano). Rozmowa na temat do czego wykorzystywane są zioła? Obserwacja nasion roślin. Oglądanie gołym okiem i przez lupę, a także poznawanie poprzez inne zmysły (dotyk, węch) nasion -rozróżnianie i klasyfikowanie nasion.

2. Zabawa ruchowa: „Rosną roślinki”. Dzieci w rytm muzyki odgrywają cykl rozwoju roślin. przykucają, są małymi „ziarenkami,” które mieszkają w ziemi. (patrz: załączony scenariusz)

3. Rozmowa z dziećmi na temat potrzeb roślin. Zapoznanie dzieci z wymaganiami roślin (woda, światło, ciepło, spulchnianie ziemi. Ustawienie roślin z dostępem do światła i bez dostępu – obserwowanie zmian w kolejnych dniach. Wyciąganie wniosków dotyczących fotosyntezy. Rozmowa na temat odżywianie się roślin (fotosynteza) – wyjaśnienie na czym polega.

4. Propozycje innych aktywności dzieci

5. Sianie ziół w doniczkach „na parapecie” w kąciku przyrody. Praca ma charakter zespołowy: jedno z dzieci wykonuje rowek, inne wsadza nasionka, kolejne podlewa, jeszcze inne umieszcza odpowiedni znak w wyznaczonym miejsc.

6. Prowadzenie dziennika obserwacji (mierzenie, notowanie postępu).

7. Przetestowanie smaku wyhodowanych roślin. Np. przygotowanie wody miętowej.

Ewaluacja

Samoocena nauczyciela, odpowiedź na pytania: Czy prowadzone zajęcia były dla dzieci ciekawe? Czy dobór zadań był trafny? Czy liczba zadań była wystarczająca? Jaka była atmosfera na zajęciach? Czy zajęcia pozwoliły dzieciom lepiej zrozumieć omawiane zagadnienie?

Materiały i wyposażenie potrzebne do przeprowadzenia zajęć (narzędzia, składniki, przyprawy itp.)

Gaza, ziemia, woda, miseczki, narzędzia ogrodnicze, nasiona ziół, zioła w doniczce, zdjęcia przedstawiające zioła, materiał muzyczny, narzędzia do pomiaru i odnotowywania pomiarów

Otoczenie, w którym mają być przeprowadzone zajęcia

Sala przedszkolna

Literatura – źródła

http://przedszkole28.com.pl/img/programy/zdrowie.pdf

Niezłe ziółko – doświadczenia związane z uprawą roślin

1. Usefulness for STEM education – integrating content of different disciplines

Cross-curricular character of the resource 

3 jajka na 3 dostępne

The range of S-T-E-M subjects included

3 jajka na 3 dostępne

The presentation of possibilities of including artistic activities (STEAM approach)

2 jajka na 3 dostępne

2. Expected learning outcomes

Consistency (links) with preschool core curriculum

3 jajka na 3 dostępne

Communicativeness of description

3 jajka na 3 dostępne

3. Methodology of teaching

Clarity, communicativeness of instructions for teachers

3 jajka na 3 dostępne

Meaningful learning – using practical life problems

3 jajka na 3 dostępne

Original idea

3 jajka na 3 dostępne

The level of ease in implementing the methodology to preschool age children

2 jajka na 3 dostępne

The level of ease in preparing necessary ingredients, materials and equipment needed

3 jajka na 3 dostępne

4. Sustainability

Ecological characteristics of materials/ results

3 jajka na 3 dostępne

Supporting healthy eating habits

3 jajka na 3 dostępne

Low ecological footprint

3 jajka na 3 dostępne

Possibilities of inclusion (respecting cultural diversity and food intolerances)

2 jajka na 3 dostępne

5. Class management

Using differentiated forms of work – individual, team work etc.

jajko

Individual work

średnia ilość podświetlonych jajek

Team work

spora ilość jajek

Whole group

6. Time management

jajko

Short activity (10-15 minutes)

rozpoczynające pękać jajko

Medium activity (20-30 minutes)

mocno popękane podświetlone jajko

Long activity (1 hour or more)

wychodzący kurczak z jajka

Very long activity (1 day or more)

PDF: https://www.printfriendly.com/p/g/TjHduK