Jadalny model krwi
Rodzaj zasobu: website
Adres internetowy – link http://preschoolpowolpackets.blogspot.com/2016/02/Whats-Inside-Your-Blood-An-Edible-Model.html
Język: PL
Opis – streszczenie
Tworzenie jadalnego modelu krwi; poznanie składników krwi, rozumienie ich funkcji w ciele człowieka.
Pojęcia naukowe wprowadzane podczas zajęć
Krew, osocze, erytrocyty, leukocyty, trombocyty
Myślenie twórcze i krytyczne
–
Myślenie matematyczne
–
Myślenie naukowe
Zadawanie pytań, analizowanie i rozwiązywanie problemów, formułowanie wniosków
Uczenie się, jak się uczyć
–
Inne umiejętności
Wzbogacanie słownictwa;
Uczenie się jak współpracować w zespole (dzielenie się pomysłami, przestrzeganie reguł bezpieczeństwa);
Mała motoryka.
Jadalny model krwi
Cele ogólne
– Poznawanie i wzbogacanie wiedzy dzieci na temat krwi i jej składników (osocze, krwinki czerwone, krwinki białe i płytki krwi);
– Rozwijanie umiejętności motorycznych podczas wykonywania modelu krwi;
– Rozwijanie umiejętności obserwacji i wypowiedzi, a także doskonalenie procesów poznawczych (uwaga, myślenie) podczas komponowania własnego modelu krwi;
– Organizowanie środowiska sprzyjającego współpracy.
Słownictwo – słowa kluczowe
Krew (osocze, leukocyty, erytrocyty, trombocyty), metoda zajęć praktycznych.
Oczekiwane efekty uczenia się
– Dziecko wyjaśnia jaka jest budowa krwi, wymienia jej składniki oraz ich funkcje;
– Dziecko buduje motoryczne oraz poznawcze jadalny model krwi – doskonali swoje umiejętności motoryczne oraz poznawcze;
– Dziecko współpracuje w grupie, pełni różne role.
Umiejętności STEM – do których odnosi się scenariusz zajęć
Kluczowe dla edukacji STEM (Core STEM skills)
Uczyć się jak myśleć i odkrywać (zadawanie pytań, analizowanie i rozwiązywanie problemów, formułowanie wniosków).
I inne/ dodatkowe – które w naturalny sposób pojawiają się podczas zajęć, ale nie są specyficzne dla edukacji STEM
Uczenie się jak współpracować w zespole (dzielenie się pomysłami, przestrzeganie reguł bezpieczeństwa), uczenie się jak poruszać sie z gracją (mała motoryka).
Metodyka nauczania/ Przebieg aktywności
1. Budowanie jadalnego modelu krwi można rozpocząć rozmową z dziećmi na temat krwi oraz jej składników. Pytania:
– Co to jest krew?
– Z czego składa się nasza krew? Z jakich elementów?
Można wykorzystać film (Było sobie życie, odcinek 5 Krew):
https://www.youtube.com/watch?v=GsmWFySOV4E&t=191s
2. Wykonanie jadalnego modelu krwi:
Przed zajęciami można przygotować sobie “osocze” bądź wykonać go wspólnie z dziećmi. Do przygotowania “osocza” wykorzystujemy budyń o smaku waniliowym (ważny jest kolor – jasno żółty). Ponieważ krew płynie w naczyniach krwionośnych można wykonać takie naczynie z plastikowej torebki. Następnie do niej przełożyć budyń i porozmawiać z dziećmi o osoczu i różnych elementach krwi. Podczas wykonywania modelu dzieci wybierają różne produkty spożywcze, które reprezentują każdy składnik krwi.
Pytanie: Co jest we krwi?
a) Osocze – w modelu budyń. Osocze jest jasnożółtym płynem, który przenosi wszystkie składniki krwi. Około 55% krwi to osocze. Osocze jest mieszaniną wody, białka, cukru, tłuszczu i soli. Osocze transportuje komórki krwi, składniki odżywcze, odpady, przeciwciała, hormony, białka i inne.
b) Czerwone krwinki (erytrocyty) – w modelu rodzynki. Około 45% krwi składa się z czerwonych krwinek. Czerwone krwinki zawierają hemoglobinę, która wiąże się z tlenem i przenosi go po całym ciele. Krwinki czerwone przenoszą również dwutlenek węgla z powrotem do płuc.
c) Białe krwinki (leukocyty) – w modelu banany i ananas. Białe krwinki chronią organizm przed infekcjami. Znajdują i niszczą patogeny, takie jak bakterie i wirusy. Istnieje wiele różnych rodzajów białych krwinek. Neutrofile to jedne z pierwszych komórek, które wykrywają obrażenia lub infekcje. Mogą niszczyć bakterie i wirusy jednocześnie przywołując inne komórki, aby pomóc chronić ciało. Limfocyty rówież atakują patogeny, wytwarzają przeciwciała i regulują odpowiedź immunologiczną.
d) Płytki krwi (trombocyty) – w modelu jabłka. Płytki krwi to fragmenty komórek, które pomagają tworzyć skrzepy krwi i strupy. Płytki krwi stanowią podstawę komórek, do których inne komórki mogą się przykleić, gdy muszą utworzyć strup. Fibryna pomaga również w tym procesie.
Uzupełnienie:
Można powiedzieć dzieciom, że jeśli jesz za dużo tłuszczu, twoje osocze zmienia kolor na biały, mleczny. Ten proces jest odwracalny ponieważ ciało oczyszcza tłuszcz z krwi. Ponadto jeżeli masz infekcję będziesz miał więcej białlych krwinek niż normalnie ponieważ będą one dyżurować i niszczyć patogeny. Dzieci uwielbiają się też uczyć na temat tego, że krew jest w naszych kościach. Czerwone krwinki wymagają wymiany co kilka miesięcy, a neutrofile “żyją” tylko przez jeden dzień lub dwa. Dlatego też nasze kości (wnętrze lub szpik kostny) stale wytwarzają nowe
komórki krwi.
3. Konsumpcja własnoręcznie wykonanego modelu krwi;
4. Praca plastyczna – wykonanie rysunku modelu krwi.
Ewaluacja
Rysunek – mój własny model krwi
Materiały i wyposażenie potrzebne do przeprowadzenia zajęć (narzędzia, składniki, przyprawy itp.)
Plastikowa torebka lub prostokątny, podłużny pojemnik imitujący naczynie krwionośne (żyłę lub tętnicę); budyń, rodzynki, banan, ananas, jabłko. Można też wymyślić swoje własne składniki krwi i wymienić owoce na inne.
Otoczenie, w którym mają być przeprowadzone zajęcia
Sala przedszkolna lub kuchnia
Literatura – źródła
http://preschoolpowolpackets.blogspot.com/2016/02/Whats-Inside-Your-Blood-An-Edible-Model.html
http://creeksidelearning.com/more-kitchen-science-whats-inside-a-drop-of-blood
Krew w butelce:
https://www.rundesroom.com/2012/10/our-classroom-was-covered-in-blood-today.html
Jadalny model krwi
1. Usefulness for STEM education – integrating content of different disciplines
Cross-curricular character of the resource
The range of S-T-E-M subjects included
The presentation of possibilities of including artistic activities (STEAM approach)
2. Expected learning outcomes
Consistency (links) with preschool core curriculum
Communicativeness of description
3. Methodology of teaching
Clarity, communicativeness of instructions for teachers
Meaningful learning – using practical life problems
Original idea
The level of ease in implementing the methodology to preschool age children
The level of ease in preparing necessary ingredients, materials and equipment needed
4. Sustainability
Ecological characteristics of materials/ results
Supporting healthy eating habits
Low ecological footprint
Possibilities of inclusion (respecting cultural diversity and food intolerances)
5. Class management
Using differentiated forms of work – individual, team work etc.
Individual work
Team work
Whole group
6. Time management
Short activity (10-15 minutes)
Medium activity (20-30 minutes)
Long activity (1 hour or more)
Very long activity (1 day or more)
PDF: https://www.printfriendly.com/p/g/erz4Ls