Jak zrobić deser przy pomocy słońca?

Jak zrobić deser przy pomocy słońca?

Słoneczny piekarnik – jak przygotować deser przy pomocy słońca?

Rodzaj zasobu:  website

Adres internetowy – link https://desertchica.com/diy-solar-oven-smores-kids-science-experiment/

Język: PL

Opis – streszczenie

Konstruowanie prostego piekarnika. Badanei konstukcji i działania piekarnika. Obserwacja w jaki sposób ciepło słoneczne wpływa na produkty spożywcze.

Pojęcia naukowe wprowadzane podczas zajęć

eksperyment, ciepło, piekarnik, proces rozpuszczania się

Myślenie twórcze i krytyczne

Myślenie matematyczne

Myślenie naukowe

Zadawanie pytań, analizowanie i rozwiązywanie problemów, przewidywanie, prowadzenie doświadczeń, formułowanie wniosków w oparciu o zgromadzone dowody.

Uczenie się, jak się uczyć

Inne umiejętności

Słuchanie ze zrozumieniem, działanie zgodnie z instrukcją, doskonalenie koordynacji wzrokowo-ruchowej, przestrzeganie reguł bezpieczeństwa, mała motoryka.

Słoneczny piekarnik – jak przygotować deser przy pomocy słońca?

Cele ogólne

● Wzbogacenie i poszerzenie wiedzy dzieci na temat pojęć związanych z ciepłem i topieniem się (rozpuszczaniem) ciał stałych (słodyczy) oraz dotyczących działania piekarnika;
● Doskonalenie procesów poznawczych (spostrzeżenia, mowa, myślenie) podczas obserwacji działania słonecznego piekarnika;
● Organizowanie środowiska sprzyjającego współpracy;

Słownictwo – słowa kluczowe

Eksperyment, ciepło, rozpuszczanie się (topienie), piekarnik.

Oczekiwane efekty uczenia się

● Dziecko wyjaśnia pojęcia związane z topieniem się / rozpuszczaniem;
● Dziecko opowiada w jaki sposób działa piekarnik, sądy tworzy na podstawie obserwacji słonecznego piekarnika;
● Dziecko wykonuje model piekarnika słonecznego (doskonali swoje umiejętności motoryczne oraz poznawcze);
● Dziecko współpracuje w grupie, pełni różne role.

Umiejętności STEM – do których odnosi się scenariusz zajęć

Kluczowe dla edukacji STEM (Core STEM skills)

Uczyć się jak myśleć i odkrywać (myślenie naukowe: zadawanie pytań, analizowanie i rozwiązywanie problemów, prowadzenie badań, formułowanie wniosków);

I inne/ dodatkowe – które w naturalny sposób pojawiają się podczas zajęć, ale nie są specyficzne dla edukacji STEM

Uczenie się jak współpracować w zespole (dzielenie się pomysłami, przestrzeganie reguł bezpieczeństwa), uczenie się jak poruszać sie z gracją (mała motoryka).

Metodyka nauczania/ Przebieg aktywności

1. Rozmowa na temat piekarnika (pieczenia). Pytania:
⮚ Co to jest piekarnik?
⮚ W jakim celu wkładamy do niego potrawy?
⮚ Co jest potrzebne, aby potrawa się upiekła?

2. Wykonanie przez dzieci modelu piekarnika
Podstawą wykonania słonecznego piekarnika jest pudełko po pizzy (raczej mniejsze, aczkolwiek większe też przyniesie zamierzony efekt). W zasadzie większość czynności przy jego wykonaniu należy do dzieci. Dorosły jest jednak potrzebny do wycięcia drzwi piekarnika słonecznego.

Materiały:
a) Kartonowe pudełko do pizzy;
b) Folia aluminiowa;
c) Przeźroczysta folia plastikowa (lub torba, worek);

d) Czarny papier np. z bloku technicznego;
e) Taśma klejąca;
f) Klej;
g) Ołówek lub patyk do szaszłyków;
h) Nożyczki lub nóż;
i) Materiały do deseru np. ciastka, pianki, czekolada.

Instrukcja wykonania piekarnika:
a) Wytnij klapkę drzwiczek piekarnika w pudełku (jego pokrywce). Rozmiar klapy zależy od tego co będziesz gotował i od ilości miejsca jakiej potrzebujesz.
b) Udekoruj swój piekarnik np. pisakami (opcjonalnie).
c) Przyklej czarny papier np. z bloku technicznego do dolnej części pudełka. Czarny kolor pochłania ciepło.
d) Przyklej folię aluminiową do wnętrza drzwi (klapki). Folia odbija słońce do piekarnika.
e) Przyklej np. taśmą klejącą przeźroczystą folię do otworu drzwi. Umożliwi to podgrzanie powietrza wewnątrz pudełka i jednocześnie utrzyma ciepło uwięzione w jego wnętrzu.
f) Włóż do wnętrza piekarnika: ciasto, na nim połóż piankę, a na piance połóż czekoladę. Kolejność i składniki mogą być inne, ale początkowo ciastko powinno znaleźć się na spodzie naszej konstrukcji.
g) Postaw piekarnik na słońcu. Można przykleić np. patyk od szaszłyków, aby otworzyć pokrywę piekarnika pod odpowiednim kątem.
h) Czekaj i obserwuj. Podczas czekania można porozmawiać z dziećmi o czynnikach od których zależy działanie naszego piekarnika. Przykładowe pytania:
⮚ Jaka jest rola słońca podczas tego działania?
⮚ Co by się stało gdybyś użył papieru technicznego w innym kolorze?
⮚ Jaki jest cel folii aluminiowej umieszczonej na drzwiach piekarnika?
⮚ Jaki jest cel umieszczania przeźroczystej folii w naszym piekarniku?
⮚ W jaki sposób różne warunki pogodowe wpłynęłyby na wynik eksperymentu?

Ewaluacja

Obserwacja, pytania nauczyciela i dzieci

Materiały i wyposażenie potrzebne do przeprowadzenia zajęć (narzędzia, składniki, przyprawy itp.)

Pudełko do pizzy, nożyczki lub nóż, klej, taśma klejąca, arkusz czarnego papieru (np. z bloku technicznego lub rysunkowego), ołówek, patyczek do szaszłyków, folia aluminowa, folia plastikowa (przeźroczysta), kruche ciasteczka, pianki, czekolada (lub inne składniki do przygotowania deseru).

Otoczenie, w którym mają być przeprowadzone zajęcia

Sala przedszkolna lub kuchnia, następnie zajęcia w terenie.

Literatura – źródła

https://desertchica.com/diy-solar-oven-smores-kids-science-experiment/

Słoneczny piekarnik – jak przygotować deser przy pomocy słońca?

1. Usefulness for STEM education – integrating content of different disciplines

Cross-curricular character of the resource 

3 jajka na 3 dostępne

The range of S-T-E-M subjects included 

3 jajka na 3 dostępne

The presentation of possibilities of including artistic activities (STEAM approach)

3 jajka na 3 dostępne

2. Expected learning outcomes

Consistency (links) with preschool core curriculum

3 jajka na 3 dostępne

Communicativeness of description

3 jajka na 3 dostępne

3. Methodology of teaching

Clarity, communicativeness of instructions for teachers

3 jajka na 3 dostępne

Meaningful learning – using practical life problems

3 jajka na 3 dostępne

Original idea

3 jajka na 3 dostępne

The level of ease in implementing the methodology to preschool age children

2 jajka na 3 dostępne

The level of ease in preparing necessary ingredients, materials and equipment needed

3 jajka na 3 dostępne

4. Sustainability

Ecological characteristics of materials/ results

2 jajka na 3 dostępne

Supporting healthy eating habits 

2 jajka na 3 dostępne

Low ecological footprint

2 jajka na 3 dostępne

Possibilities of inclusion (respecting cultural diversity and food intolerances)

2 jajka na 3 dostępne

5. Class management

Using differentiated forms of work – individual, team work etc.

jajko

Individual work

średnia ilość podświetlonych jajek

Team work

spora ilość podświetlonych jajek

Whole group

6. Time management

jajko

Short activity (10-15 minutes)

rozpoczynające pękać jajko

Medium activity (20-30 minutes)

mocno popękane podświetlone jajko

Long activity (1 hour or more)

wychodzący kurczak z jajka

Very long activity (1 day or more)

PDF: https://www.printfriendly.com/p/g/UsnHyp