Prąd z ziemniaka – fizyka w praktyce

Prąd z ziemniaka – fizyka w praktyce

Prąd z ziemniaka – doświadczenie fizyczne

Rodzaj zasobu:  video

Adres internetowy – link https://www.youtube.com/watch?v=WWRJRbuYzGE

Język: PL

Opis – streszczenie

Doświadczenie pokazujące, w jaki sposób można uzyskać prąd z ziemniaka

Pojęcia naukowe wprowadzane podczas zajęć

Prąd elektryczny, obwód elektryczny, elektrolit

Myślenie twórcze i krytyczne

Myślenie matematyczne

Myślenie matematyczne – rozumienie związków przyczynowo-skutkowych

Myślenie naukowe

Zadawanie pytań, przewidywanie, testowanie hipotez, obserwowanie, formułowanie wniosków, wykorzystywanie narzędzi technologicznych do pomiaru (woltomierz).

Uczenie się, jak się uczyć

Inne umiejętności

Słuchanie ze zrozumieniem;

Praca w zespole, dzielenie się odpowiedzialnością za zadanie, przestrzeganie reguł i bezpieczeństwa, działanie zgodnie z instrukcją, samodyscyplina;

Mała motoryka

Prąd z ziemniaka – doświadczenie fizyczne

Cele ogólne

– Wzbogacanie wiedzy dzieci na temat prądu elektrycznego;
– zaznajomienie z prostymi zjawiskami elektrochemicznymi poprzez przeprowadzanie eksperymentów;
– kształtowanie umiejętności obserwowania, skupienia uwagi;
– rozwijanie uważności i ostrożności;
– ćwiczenia funkcji motorycznej;
– wzbogacenie słownictwa dzieci o nowe pojęcia: obwód, elektrolit;

Słownictwo – słowa kluczowe

eksperymenty i doświadczenia, prąd elektryczny, obwód elektryczny, elektrolit

Oczekiwane efekty uczenia się

– wyjaśnia do czego można używać prądu, jaką rolę odgrywa w kuchni i jakie rodzi niebezpieczeństwa
– wskazuje możliwe źródła energii
– doskonali sprawność manualną
– posługuje się nowymi pojęciami: elektrolit, ogniwo
– obserwuje i wyciąga wnioski z przeprowadzonego eksperymentu
– formułuje pytania otwarte i hipotezy

Umiejętności STEM – do których odnosi się scenariusz zajęć

Kluczowe dla edukacji STEM (Core STEM skills)

Myślenie naukowe: zadawanie pytań, przewidywanie, testowanie hipotez, obserwowanie, formułowanie wniosków, wykorzystywanie narzędzi do pomiaru (woltomierz)

Myślenie matematyczne – rozumienie związków przyczynowo-skutkowych

I inne/ dodatkowe – które w naturalny sposób pojawiają się podczas zajęć, ale nie są specyficzne dla edukacji STEM

Słuchanie ze zrozumieniem;

Praca w zespole, dzielenie się odpowiedzialnością za zadanie, przestrzeganie reguł i bezpieczeństwa, działanie zgodnie z instrukcją, samodyscyplina;

Mała motoryka

Metodyka nauczania/ Przebieg aktywności

1. Wprowadzenie Rozmowa z dziećmi na temat tego, skąd bierze się prąd, do czego jest wykorzystywany, dlaczego może być niebezpieczny.

2. Tworzenie sytuacji problemowej

Wiemy, że w warzywach i owocach występują soki, które często są kwasami. Kwasy często wspomagają pracę zwykłych baterii elektrycznych. Pytania badawcze: Czy możemy wykorzystać soki znajdujące się w np. cytrynach czy ziemniakach do zrobienia baterii elektrycznej? Czy z owoców lub warzyw można zrobić baterię elektryczną? Czy można zrobić baterię elektryczną z ziemniaka? Co jest potrzebne do zrobienia baterii elektrycznej? 

3. Formułowanie hipotez

Zebranie odpowiedzi sformułowanych przez dzieci.

4. Weryfikacja hipote

Przeprowadzenie eksperymentu z ziemniakami. Dzieci samodzielnie przygotowują po jednym ziemniaku – wbijając w ziemniak śrubkę i monetę owiniętą drutem (w przygotowane wcześniej (ponacinane) przez nauczyciela ziemniaki). Przy pomocy nauczyciela dzieci łączą ze sobą ziemniaki (drut wystający z ziemniaka ze śrubką z kolejnego). Nauczyciel podłącza dwa druty z diodą demonstrując efekt przepływu prądu.

5. Omówienie wyników działań i wnioskowanie.

6. Propozycje innych aktywności dzieci: zwiększanie długości obwodu; wykorzystanie różnych owoców i warzyw, pomiar energii przy użyciu woltomierza.

Ewaluacja

Rozmowa podsumowująca: – Czego się dowiedzieliśmy?

Materiały i wyposażenie potrzebne do przeprowadzenia zajęć (narzędzia, składniki, przyprawy itp.)

Cztery ziemniaki, cztery monety, cztery śruby, pięć drutów miedzianych, dioda

Otoczenie, w którym mają być przeprowadzone zajęcia

Sala przedszkolna

Literatura – źródła

Najprostsza wersja z ziemniakami:
https://www.youtube.com/watch?v=WWRJRbuYzGE

Wersja z cytrusami i bardziej zaawansowanym sprzętem potrzebnym do wykonania eksperymentu
(woltomierz)
https://www.youtube.com/watch?v=ckWZr9TSH9o

Wersja w wodą i octem – bardziej zaawansowane wyjaśnienie

Ciekawy materiał do poczytania na temat prądu wyjaśniający zjawisko:
http://dydaktyka.fizyka.umk.pl/Volta/
http://dydaktyka.fizyka.umk.pl/zabawki/files/elmag/cytryna.html

Prąd z ziemniaka – doświadczenie fizyczne

1. Usefulness for STEM education – integrating content of different disciplines

Cross-curricular character of the resource 

3 jajka na 3 dostępne

The range of S-T-E-M subjects included 

3 jajka na 3 dostępne

The presentation of possibilities of including artistic activities (STEAM approach)

2 jajka na 3 dostępne

2. Expected learning outcomes

Consistency (links) with preschool core curriculum

3 jajka na 3 dostępne

Communicativeness of description

3 jajka na 3 dostępne

3. Methodology of teaching

Clarity, communicativeness of instructions for teachers

3 jajka na 3 dostępne

Meaningful learning – using practical life problems

3 jajka na 3 dostępne

Original idea

3 jajka na 3 dostępne

The level of ease in implementing the methodology to preschool age children

2 jajka na 3 dostępne

The level of ease in preparing necessary ingredients, materials and equipment needed

3 jajka na 3 dostępne

4. Sustainability

Ecological characteristics of materials/ results

3 jajka na 3 dostępne

Supporting healthy eating habits

2 jajka na 3 dostępne

Low ecological footprint

3 jajka na 3 dostępne

Possibilities of inclusion (respecting cultural diversity and food intolerances)

2 jajka na 3 dostępne

5. Class management

Using differentiated forms of work – individual, team work etc.

jajko

Individual work

średnia ilość podświetlonych jajek

Team work

spora ilość jajek

Whole group

6. Time management

jajko

Short activity (10-15 minutes)

rozpoczynające pękać podświetlone jajko

Medium activity (20-30 minutes)

mocno popękane jajko

Long activity (1 hour or more)

wychodzący kurczak z jajka

Very long activity (1 day or more)

PDF: https://www.printfriendly.com/p/g/4jCcb8