Higiena żywności – mikroby
Rodzaj zasobu: document
Adres internetowy – link https://e-bug.eu/junior_pack.aspx?cc=pl&ss=2&t=HigienaZywnosci
Język: PL
Opis – streszczenie
Doświadczenie, w którym dzieci dowiadują się, jak potencjalnie chorobotwórcze mikroby mogą przenosić się z surowej żywności na człowieka.
Pojęcia naukowe wprowadzane podczas zajęć
Mikroby, mikroorganizmy, bakterie, higiena żywności, obróbka termiczna
Myślenie twórcze i krytyczne
Myślenie krytyczne
Myślenie matematyczne
Myślenie matematyczne – rozumienie związków przyczynowo-skutkowych
Myślenie naukowe
Zadawanie pytań, formułowanie problemów, przewidywanie, testowanie hipotez, obserwowanie, formułowanie wniosków w oparciu o zgromadzone dowody.
Uczenie się, jak się uczyć
–
Inne umiejętności
Słuchanie ze zrozumieniem;
Praca w zespole, dzielenie się odpowiedzialnością za zadanie, przestrzeganie reguł i bezpieczeństwa, działanie zgodnie z instrukcją, samodyscyplina;
Mała motoryka
Higiena żywności – mikroby
Cele ogólne
– nabywanie przez dzieci i wzbogacanie ich wiedzy na temat higieny żywności;
– zaznajomienie z procesami biologicznymi poprzez przeprowadzanie eksperymentu;
– kształtowanie umiejętności obserwowania, skupienia uwagi, przewidywania konsekwencji podejmowanych działań;
– ćwiczenia funkcji motorycznej;
– wzbogacenie słownictwa dzieci o nowe pojęcia: mikroby, bakterie;
Słownictwo – słowa kluczowe
Eksperymenty i doświadczenia, praca w grupie, mikroby, mikroorganizmy, bakterie, higiena
żywności, obróbka termiczna
Oczekiwane efekty uczenia się
– wyjaśnia znaczenie temperatury dla namnażania się bakterii
– wyjaśnia sposób rozprzestrzeniania się bakterii
– przedstawia sposoby zapobiegania namnażania się i rozprzestrzeniania się bakterii
– doskonali sprawność manualną (krojenie)
– poznaje nowe pojęcia (bakterie, mikroby, higiena żywności)
– obserwuje i wyciąga wnioski
Umiejętności STEM – do których odnosi się scenariusz zajęć
Kluczowe dla edukacji STEM (Core STEM skills)
Myślenie naukowe: Uczy się zadawać pytania, przewidywać, testować hipotezy, obserwować, formułować wnioski; uczy się wykorzystywać narzędzia techniczne do pomiaru (lampa UV)
I inne/ dodatkowe – które w naturalny sposób pojawiają się podczas zajęć, ale nie są specyficzne dla edukacji STEM
Dzielenie się odpowiedzialnością za zadanie, przestrzeganie reguł i bezpieczeństwa, mała motoryka, słuchanie ze zrozumieniem, działanie zgodnie z instrukcją, samodyscyplina
Metodyka nauczania/ Przebieg aktywności
1. Wprowadzenie. Rozmowa z dziećmi na temat bakterii (szkodliwych i pożytecznych) znajdujących się w żywności. Wyjaśnienie znaczenia temperatury środowiska dla namnażania się mikrobów. Wyjaśnienie, że trzymanie żywności w lodówce hamuje namnażanie się bakterii, ale ich nie zabija. Podkreślenie konieczności przygotowania żywności w wysokiej temperaturze w celu pozbycia się szkodliwych bakterii.
2. Przygotowanie kanapek – praca w grupach.
Dzieci pracując w grupach liczących 2-3 osoby przygotowują „kanapkę” z dostarczonych produktów: „fileta z kurczaka” z ciastoliny (pokrytego żelem świecącym pod lampą UV lub w prostszej wersji – brokatem), plastikowego jedzenia: kromek chleba, plastrów pomidorów, liści sałaty (mogą być też wykonane z bibuły przez same dzieci). Nauczyciel wyznacza też obszar, który pełni funkcję pieca. Nauczyciel przedstawia ilustrowaną instrukcję przygotowania kanapki. W kolejnych krokach: dzieci kroją przy użyciu plastikowych noży „kurczaka” z ciastoliny, umieszczają go w „piecu”, przygotowują pozostałe produkty potrzebne do „kanapki”, komponują ją i podają do stołu. Następnie przeprowadzany jest test przy użyciu lampy UV tego, w jaki sposób „bakterie” rozprzestrzeniły się w kuchni (w wersji z brokatem – dzieci poszukują śladów brokatu w otoczeniu).
3. Praca w grupach liczących 2-3 dzieci. Dzieci przygotowują „kanapkę” zgodnie z instrukcją:
począwszy od pokrojenia „kurczaka” z plasteliny, umieszczenia go w „piecu”, przygotowania pozostałych produktów potrzebnych do „kanapki”, skomponowania jej i podania do stołu.
4. Przeprowadzenie testu przy użyciu lampy UV tego, w jaki sposób „bakterie” rozprzestrzeniły się w kuchni.
5. Pogadanka na temat rozprzestrzeniania się bakterii w kuchni. Pytania do zadania:
a. Czemu bakterie znalazły się w różnych miejscach kuchni?
b. Dlaczego należy myć ręce po przygotowywaniu żywności?
c. Jak możemy zapobiec rozprzestrzenianiu się bakterii?
d. Co może się stać jeżeli ktoś zje skażoną kanapkę z kurczaka?
e. Dlaczego upieczony kurczak zwykle nie zawiera bakterii?
f. Dlaczego przechowujemy żywność w lodówce?
6. Podsumowanie
Ewaluacja
Sprawdzenie wiedzy dzieci przy pomocy quizu: Co powinno znaleźć się w lodówce?
Materiały i wyposażenie potrzebne do przeprowadzenia zajęć (narzędzia, składniki, przyprawy itp.)
Świecący żel lub brokat, lampa UV (można też użyć cynamonu i oliwy), „filet z kurczaka” z ciastoliny, plastikowe jedzenie: kromki chleba, plastry pomidorów, liście sałaty (mogą być też wykonane z bibuły przez same dzieci), papierowe talerze, plastikowe noże, obszar wyznaczony jako piec; rysunkowa instrukcja pokazująca kolejne kroki przygotowania kanapki; materiały zdjęciowe do quizu ewaluacyjnego.
Otoczenie, w którym mają być przeprowadzone zajęcia
Sala przedszkolna
Literatura – źródła
https://e-bug.eu/junior_pack.aspx?cc=pl&ss=2&t=HigienaZywnosci
Higiena żywności – mikroby
1. Usefulness for STEM education – integrating content of different disciplines
Cross-curricular character of the resource
The range of S-T-E-M subjects included
The presentation of possibilities of including artistic activities (STEAM approach)
2. Expected learning outcomes
Consistency (links) with preschool core curriculum
Communicativeness of description
3. Methodology of teaching
Clarity, communicativeness of instructions for teachers
Meaningful learning – using practical life problems
Original idea
The level of ease in implementing the methodology to preschool age children
The level of ease in preparing necessary ingredients, materials and equipment needed
4. Sustainability
Ecological characteristics of materials/ results
Supporting healthy eating habits
Low ecological footprint
Possibilities of inclusion (respecting cultural diversity and food intolerances)
5. Class management
Using differentiated forms of work – individual, team work etc.
Individual work
Team work
Whole group
6. Time management
Short activity (10-15 minutes)
Medium activity (20-30 minutes)
Long activity (1 hour or more)
Very long activity (1 day or more)
PDF: https://www.printfriendly.com/p/g/jYxTma