Laboratorium piekarza

Cele ogólne:

  1. Kształtowanie umiejętności mierzenia temperatury
  2. Kształtowanie wiedzy na temat wybranych reakcji chemicznych występujących w życiu codziennym
  3. Stwarzanie okazji do badania pojęć energii i ciepła
  4. Stwarzanie okazji do badania pojęć pozytywnej i negatywnej energii
  5. Kształtowanie wiedzy na temat wzrastania ciasta (zaczynu)
  6. Badanie pojęć wagi i masy
  7. Badanie w jaki sposób różne składniki ciasta mogą wpływać na rezultat pieczenia

Zamierzone rezultaty uczenia się:

Dziecko:

  • Aktywnie uczestniczy w eksperymentach pod kontrolą nauczyciela
  • Rozpoznaje i wyjaśnia zmiany w substancjach
  • Rozumie zasady działania piekarnika
  • Uczy się obsługi piekarnika pod kontrola nauczyciela
  • Rozumie proces powstawania zakwasu (zaczynu)
  • Poprawnie zapisuje chemiczną formułę gazu CO2
  • Bada w jaki sposób oddziałują na siebie pozytywne i negatywne ładunki
  • Obserwuje i wyjaśnia w jaki sposób sól i pieprz zostają rozdzielone za pomocą energii elektrostatycznej

Struktura ścieżki uczenia się

Krok I

Mierzenie temperatury, wyrabianie ciasta i obserwowanie procesu wzrastania

Krok II

Rozumienie osmozy i procesów energii statycznej charakterystycznej dla niektórych składników pieczenia; rozumienie w jaki sposób różne składniki ciasta mogą

Ewaluacja

Początkowa

Przygotowanie mapy myśli (Co już wiemy? Czego chcielibyśmy się dowiedzieć o pieczeniu ciast?) Aktywowanie wiedzy dzieci.

Bieżąca – opisana w każdym zasobie

Końcowa

A. Refleksja nad mapą myśli przygotowaną na początku ścieżki – Czego się nauczyliśmy? Co było najbardziej intrygujące? Czego jeszcze chcielibyśmy się dowiedzieć o pieczeniu?
B. Głosowanie na najbardziej interesujący eksperyment (dzieci mogą naklejać naklejki pod zdjęciem przedstawiającym ich ulubiony eksperyment)
C. Samoocena własnego procesu uczenia się
D. Ewaluacja dokonana przez nauczyciela- patrz skala poniżej:

Rozpoznaje zmiany w stanie skupienia substancji
1
2
3
4
Potrafi wyjaśnić zmiany w stanach skupienia substancji
1
2
3
4
Potrafi używać piekarnika (pod kontrolą nauczyciela)
1
2
3
4
Potrafi zapisać chemiczny wzór gazu
1
2
3
4
Potrafi wyjaśnić obserwowane procesy chemiczne
1
2
3
4

1 – Nigdy (nie potrafi)
2 – Rzadko – czasami potrafi
3 – Często potrafi
4 – Zawsze potrafi

Contrast

Increase text size

Increase letter spacing

Use dyslexia-friendly fonts

Enlarge cursor

Link highlighting

Stop animations

Reset settings

Accessibility menu:
Contrast
Increase text size
Increase letter spacing
Use dyslexia-friendly fonts
Enlarge cursor
Link highlighting
Stop animations
Reset settings
Scroll to Top