Cele ogólne:
- Kształtowanie umiejętności mierzenia temperatury
- Kształtowanie wiedzy na temat wybranych reakcji chemicznych występujących w życiu codziennym
- Stwarzanie okazji do badania pojęć energii i ciepła
- Stwarzanie okazji do badania pojęć pozytywnej i negatywnej energii
- Kształtowanie wiedzy na temat wzrastania ciasta (zaczynu)
- Badanie pojęć wagi i masy
- Badanie w jaki sposób różne składniki ciasta mogą wpływać na rezultat pieczenia
Zamierzone rezultaty uczenia się:
Dziecko:
- Aktywnie uczestniczy w eksperymentach pod kontrolą nauczyciela
- Rozpoznaje i wyjaśnia zmiany w substancjach
- Rozumie zasady działania piekarnika
- Uczy się obsługi piekarnika pod kontrola nauczyciela
- Rozumie proces powstawania zakwasu (zaczynu)
- Poprawnie zapisuje chemiczną formułę gazu CO2
- Bada w jaki sposób oddziałują na siebie pozytywne i negatywne ładunki
- Obserwuje i wyjaśnia w jaki sposób sól i pieprz zostają rozdzielone za pomocą energii elektrostatycznej
Struktura ścieżki uczenia się
Krok I
Mierzenie temperatury, wyrabianie ciasta i obserwowanie procesu wzrastania
- Magiczna focaccia – zaczyn
- Jak zrobić zakwas – badanie procesu fermentacji
- Chleb w torebce – biologia chleba
Krok II
Rozumienie osmozy i procesów energii statycznej charakterystycznej dla niektórych składników pieczenia; rozumienie w jaki sposób różne składniki ciasta mogą
- Łakoma osmoza – chemia staje się słodka
- Dwa ciężary, dwa ładunki – elektryczność statyczna
- Herbatnikowa nauka – Eksperyment chemiczny
Ewaluacja
Początkowa
Przygotowanie mapy myśli (Co już wiemy? Czego chcielibyśmy się dowiedzieć o pieczeniu ciast?) Aktywowanie wiedzy dzieci.
Bieżąca – opisana w każdym zasobie
Końcowa
A. Refleksja nad mapą myśli przygotowaną na początku ścieżki – Czego się nauczyliśmy? Co było najbardziej intrygujące? Czego jeszcze chcielibyśmy się dowiedzieć o pieczeniu?
B. Głosowanie na najbardziej interesujący eksperyment (dzieci mogą naklejać naklejki pod zdjęciem przedstawiającym ich ulubiony eksperyment)
C. Samoocena własnego procesu uczenia się
D. Ewaluacja dokonana przez nauczyciela- patrz skala poniżej:
Rozpoznaje zmiany w stanie skupienia substancji | 1 | 2 | 3 | 4 |
Potrafi wyjaśnić zmiany w stanach skupienia substancji | 1 | 2 | 3 | 4 |
Potrafi używać piekarnika (pod kontrolą nauczyciela) | 1 | 2 | 3 | 4 |
Potrafi zapisać chemiczny wzór gazu | 1 | 2 | 3 | 4 |
Potrafi wyjaśnić obserwowane procesy chemiczne | 1 | 2 | 3 | 4 |
1 – Nigdy (nie potrafi)
2 – Rzadko – czasami potrafi
3 – Często potrafi
4 – Zawsze potrafi