Uczenie się jak obserwować i odkrywać

ŚCIEŻKA OPARTA NA SPECYFICZNYCH UMIEJĘTNOŚCIACH STEM
Uczenie się jak obserwować i odkrywać

Cele ogólne:

  1. Rozwijanie umiejętności obserwowania i odkrywania
  2. Rozwijanie zdolności wykorzystania zmysłów (wzroku, słuchu, smaku, powonienia, dotyku) w obserwacji zmian dokonujących się podczas eksperymentów. Zwrócenie uwagi na zróżnicowanie między dziećmi.
  3. Rozwijanie umiejętności obserwowania poprzez mierzenie wielkości (masa, objętość, liczba…)
  4. Przewidywanie miar (wagi, objętości, liczby…)

Zamierzone rezultaty uczenia się

Dziecko:

  • Obserwuje materiały/ składniki na początku eksperymentu – bada ich cechy za pomocą 5 zmysłów
  • Wykonuje eksperyment podążając za instrukcją nauczyciela
  • Odkrywa za pomocą zmysłów zmiany, jakie dokonują się w materiałach/ składnikach w czasie trwania eksperymentu
  • Obserwuje materiały/ składniki na zakończenie procesu (bada ich jakość za pomocą zmysłów)
  • Obserwuje finalny rezultat transformacji i dedukuje – wnioskuje, co się stało

Struktura ścieżki

Krok I

Obserwowanie za pomocą 5 zmysłów obiektów/ materiałów/ składników na początku, podczas transformacji oraz na zakończenie procesu eksperymentowania

Krok II

Prowadzenie eksperymentów – uczenie się zwracania uwagi na mierzenie składników

Krok III

Obserwowanie transformacji – zmian zachodzących w materiałach/ składnikach eksperymentu na skutek podgrzewania/ pieczenia/ utleniania się. Obserwowanie rezultatów transformacji i dedukowanie, wyjaśnianie co się stało, wnioskowanie na temat przyczyny

Podczas każdego eksperymentu:

  1. Motywuj dzieci do działania
  2. Zachęcaj do formułowania hipotez, przewidywania zmian
  3. Działaj razem z dziećmi
  4. Pomagaj formułować wniosku

Ewaluacja

Początkowa

Rozmowa wprowadzająca – na temat treści i procedur zaangażowanych w aktywności; Zapytaj dzieci, czy kiedyś już wykonywały podobną aktywność

Bieżąca

Pytania:
Jak myślisz, co się stało?
Co o tym sądzisz?
Dlaczego to się stało? (np. dlaczego czekolada rozpuszcza się, gdy jest podgrzewana? Dlaczego chleb rośnie w piecu?)
Czy możemy ten eksperyment wykonać w inny sposób?

Końcowa

Dokumentowanie zmiany – Poproś dzieci, by narysowały lub opisały: chleb przed i po upieczeniu; roślinę, która rosła w różnych środowiskach (na piasku, kamieniach, w ziemi) lub warunkach (wewnątrz, w cieniu, na słońcu)
Wnioskowanie co się stało
Każda aktywność powinna zakończyć się małym przyjęciem: udekorowaniem sali za pomocą łapaczy słońca, wspólnym smakowaniem chleba lub czekolady itp.

Contrast

Increase text size

Increase letter spacing

Use dyslexia-friendly fonts

Enlarge cursor

Link highlighting

Stop animations

Reset settings

Accessibility menu:
Contrast
Increase text size
Increase letter spacing
Use dyslexia-friendly fonts
Enlarge cursor
Link highlighting
Stop animations
Reset settings
Scroll to Top