ŚCIEŻKA OPARTA NA SPECYFICZNYCH UMIEJĘTNOŚCIACH STEM
Uczenie się jak obserwować i odkrywać
Cele ogólne:
- Rozwijanie umiejętności obserwowania i odkrywania
- Rozwijanie zdolności wykorzystania zmysłów (wzroku, słuchu, smaku, powonienia, dotyku) w obserwacji zmian dokonujących się podczas eksperymentów. Zwrócenie uwagi na zróżnicowanie między dziećmi.
- Rozwijanie umiejętności obserwowania poprzez mierzenie wielkości (masa, objętość, liczba…)
- Przewidywanie miar (wagi, objętości, liczby…)
Zamierzone rezultaty uczenia się
Dziecko:
- Obserwuje materiały/ składniki na początku eksperymentu – bada ich cechy za pomocą 5 zmysłów
- Wykonuje eksperyment podążając za instrukcją nauczyciela
- Odkrywa za pomocą zmysłów zmiany, jakie dokonują się w materiałach/ składnikach w czasie trwania eksperymentu
- Obserwuje materiały/ składniki na zakończenie procesu (bada ich jakość za pomocą zmysłów)
- Obserwuje finalny rezultat transformacji i dedukuje – wnioskuje, co się stało
Struktura ścieżki
Krok I
Obserwowanie za pomocą 5 zmysłów obiektów/ materiałów/ składników na początku, podczas transformacji oraz na zakończenie procesu eksperymentowania
Krok II
Prowadzenie eksperymentów – uczenie się zwracania uwagi na mierzenie składników
Krok III
Obserwowanie transformacji – zmian zachodzących w materiałach/ składnikach eksperymentu na skutek podgrzewania/ pieczenia/ utleniania się. Obserwowanie rezultatów transformacji i dedukowanie, wyjaśnianie co się stało, wnioskowanie na temat przyczyny
Podczas każdego eksperymentu:
- Motywuj dzieci do działania
- Zachęcaj do formułowania hipotez, przewidywania zmian
- Działaj razem z dziećmi
- Pomagaj formułować wniosku
Ewaluacja
Początkowa
Rozmowa wprowadzająca – na temat treści i procedur zaangażowanych w aktywności; Zapytaj dzieci, czy kiedyś już wykonywały podobną aktywność
Bieżąca
Pytania:
Jak myślisz, co się stało?
Co o tym sądzisz?
Dlaczego to się stało? (np. dlaczego czekolada rozpuszcza się, gdy jest podgrzewana? Dlaczego chleb rośnie w piecu?)
Czy możemy ten eksperyment wykonać w inny sposób?
Końcowa
Dokumentowanie zmiany – Poproś dzieci, by narysowały lub opisały: chleb przed i po upieczeniu; roślinę, która rosła w różnych środowiskach (na piasku, kamieniach, w ziemi) lub warunkach (wewnątrz, w cieniu, na słońcu)
Wnioskowanie co się stało
Każda aktywność powinna zakończyć się małym przyjęciem: udekorowaniem sali za pomocą łapaczy słońca, wspólnym smakowaniem chleba lub czekolady itp.