ŚCIEŻKA OPARTA NA POJĘCIACH NAUKOWYCH
Konstruowanie i myślenie w 3D – Jak zostać inżynierem?
Cele ogólne:
- Wprowadzenie pojęć: konstrukcje 3D, inżynier, inżynieria, projekt, prototyp, dizajn (projektowanie)
- Pogłębienie wiedzy na temat możliwości wykorzystania różnych kształtów geometrycznych i materiałów do konstruowania modeli 3D (trójwymiarowych)
- Badanie związków pomiędzy stabilnością (wytrzymałością) konstrukcji a jej kształtem i wykorzystanymi materiałami
- Rozwijanie wyobraźni i zdolności do myślenia przestrzennego
- Rozwijanie koordynacji wzrokowo-ruchowej i małej motoryki
- Wzmacnianie zdolności do rozpoznawania własnych uzdolnień technicznych (inżynierskich)
Zamierzone rezultaty uczenia się
Dziecko:
- wyjaśnia pojęcia: konstrukcje 3D, inżynier, inżynieria, projekt, prototyp, dizajn (projektowanie);
- samodzielnie projektuje różne konstrukcje z materiałów dostarczonych przez nauczyciela;
- obserwuje i wyjaśnia związek pomiędzy użytymi materiałami/ kształtami a efektywnością (stabilnością) konstrukcji;
- rozpoznaje podstawowe kształty geometryczne (trójkąt, kwadrat, prostokąt, koło)
- używa prostych narzędzi technicznych do skonstruowania modeli 3D (gniazda, piekarnika itp);
- testuje wykonane modele i ocenia ich jakość = stabilność, wytrzymałość itp.
Struktura ścieżki uczenia się
Krok I
Wyzwania na dobry początek – Jakie umiejętności są potrzebne by zostać inżynierem? Wprowadzenie pojęć: „inżynier”, konstrukcje 3D, prototyp, dizajn, projektowanie. Badanie zależności pomiędzy stabilnością i wytrzymałością konstrukcji a użytymi materiałami i kształtami geometrycznymi. Wykorzystywanie różnych materiałów do projektowania i budowania modeli trójwymiarowych.
Krok II
Inżynier w kuchni – konstrukcje z żywności
Wykonywanie konstrukcji z artykułów spożywczych. Uświadomienie możliwości konstruowania i degustowania własnych projektów.
Krok III
Zaawansowane wyzwania – nietypowe konstrukcje i inżynieria na co dzień
Tworzenie konstrukcji przydatnych w życiu codziennym takich, jak: solarny piekarnik, rampa do turlania przedmiotów etc. Obserwowanie natury – genialnego inżyniera i konstruktora.
- Nie rozbij jajka! – Wyzwanie STE-owe
- Jak zrobić jadalny model DNA
- Uciekająca dynia – Zadanie konstrukcyjne
- Słoneczny piekarnik – jak przygotować deser przy pomocy słońca?
Ewaluacja
Początkowa – Przygotowanie rysunkowej mapy myśli (Kto to jest inżynier – co trzeba umieć, by zostać inżynierem?) – aktywizowanie wiedzy dzieci;
Bieżąca – opisana w każdym zasobie
Końcowa
Samoocena własnych zdolności/ umiejętności inżynierskich – na karcie przygotowanej przez nauczyciela dzieci zaznaczają + / – odpowiadając na pytanie „Czy potrafię być inżynierem?”
Co potrafię zrobić? | Tak + | Nie – | Nie jestem pewny? |
Potrafię myśleć 3D? Wyobrażać sobie różne konstrukcje? | |||
Potrafię mierzyć długość przedmiotu? | |||
Potrafię rozpoznawać kształty geometryczne: trójkąty, prostokąty, koła etc.? | |||
Potrafię wykorzystać różne kształty do zaprojektowania budynku? | |||
Potrafię narysować idealnie proste linie bez użycia linijki? | |||
Umiem wyjaśnić, co to jest prototyp? | |||
Umiem wyjaśnić, dlaczego struktura jest stabilna lub niestabilna? |