ŚCIEŻKA OPARTA NA POJĘCIACH NAUKOWYCH
Co to jest osmoza?
Cele ogólne:
- Odkrywanie znaczenia pojęcia: osmoza, roztwór.
- Badanie zjawiska osmozy i zastosowania w kuchni.
- Nabywanie umiejętności badawczych poprzez przeprowadzanie doświadczeń.
- Tworzenie okazji do wyjaśniania obserwowanych zjawisk – osmoza w różnych sytuacjach
- Wzmocnienie postawy badawczej dzieci
Zamierzone rezultaty uczenia się
Dziecko:
- aktywnie uczestniczy w eksperymentach pod kierunkiem nauczyciela
- obserwuje zachowanie się zjawiska osmozy w różnych sytuacjach i wyprowadza definicję pojęcia osmoza
- podejmuje krytyczną refleksję nad własnym uczeniem się
Struktura ścieżki uczenia się
Krok I
Tworzenie okazji do odkrywania i budowania pojęcia: osmoza
Krok II
Zastosowanie osmozy w kuchni – badanie różnych wymiarów osmozy
Krok III
Osmoza w zabawie
Ewaluacja
Początkowa – przygotowanie mapy myśli (co wiem? Czego chciałbym się dowiedzieć) – aktywowanie aktualne wiedzy dzieci;
Bieżąca – opisana w każdym zasobie
Końcowa
- Powrót do mapy myśli i refleksja nad tym, czego się dowiedzieliśmy/ nauczyliśmy? Co nas najbardziej zaintrygowało/ zdziwiło? Czego jeszcze nie wiemy o stanach osmozie, a chcielibyśmy się tego dowiedzieć?
- Głosowanie na najciekawszy eksperyment (dzieci mogą przyklejać naklejki pod zdjęciem przedstawiającym różne eksperymenty)
- Samoewaluacja własnego uczenia się na przygotowanej przez nauczyciela karcie pracy (dzieci rysują -/ +/ ?)
1. Umiem wyjaśnić co to jest osmoza |
2. Umiem podać przykłady gdzie zachodzi osmoza |
3. Umiem przeprowadzić eksperymenty |
4. Umiem być ostrożnym naukowcem – wiem jak zachowywać się bezpiecznie w laboratorium |
5. Umiem obserwować i robić notatki |
6. Umiem zastosować osmozę w kuchni |
7. Umiem odmierzać objętość cieczy |