Badamy gęstość cieczy

ŚCIEŻKA OPARTA NA POJĘCIACH NAUKOWYCH
Badamy gęstość cieczy – w naturze i w kuchni

Cele ogólne:

  • Odkrywanie znaczenia pojęcia: gęstość cieczy.
  • Nabywanie umiejętności badawczych poprzez przeprowadzanie doświadczeń.
  • Tworzenie okazji do wyjaśniania obserwowanych zjawisk – gęstość ciecz, porównywanie, ważenie, mieszanie się ciecz o różnej gęstości, co pływa a co tonie w zależności od gęstości cieczy i wagi przedmiotów
  • Wzmocnienie postawy badawczej dzieci

Zamierzone rezultaty uczenia się:

Dziecko:

  • aktywnie uczestniczy w eksperymentach pod kierunkiem nauczyciela
  • obserwuje zachowanie się różnych cieczy i wyprowadza definicję pojęcia gęstość cieczy
  • projektuje własne eksperymenty z wykorzystaniem materiałów przygotowanych przez nauczyciela
  • podejmuje krytyczną refleksję nad własnym uczeniem się

Struktura ścieżki uczenia się

Krok I

Tworzenie okazji do odkrywania i budowania pojęcia: gęstość ciecz.
Obserwowanie roztworów o różnej gęstości

Krok II

Mieszanie cieczy o różnej gęstości

Krok III

Gęstość cieczy i waga. Co pływa, a co tonie w cieczach o różnej gęstości?

Ewaluacja

Początkowa – przygotowanie mapy myśli (co wiem? Czego chciałbym się dowiedzieć) – aktywowanie aktualne wiedzy dzieci;

Bieżąca – opisana w każdym zasobie

Końcowa –
Powrót do mapy myśli i refleksja nad tym, czego się dowiedzieliśmy/ nauczyliśmy? Co nas najbardziej zaintrygowało/ zdziwiło? Czego jeszcze nie wiemy o gęstości cieczy, a chcielibyśmy się tego dowiedzieć?
Głosowanie na najciekawszy eksperyment (dzieci mogą przyklejać naklejki pod zdjęciem przedstawiającym różne eksperymenty)
Twórcza opowieść rysunkowa: Wyobraź sobie, że jesteś małym kamyczkiem, który wpadł do garnka z miodem – O czym myślisz? Co czujesz? Co się z Tobą dzieje? Narysuj niezwykłą opowieść
Samoewaluacja własnego uczenia się na przygotowanej przez nauczyciela karcie pracy (dzieci rysują -/ +/ ?)

1. Wiem, że ciecze mają różną gęstość
2. Umiem wyjaśnić dlaczego olej unosi się na wodzie
3. Umiem wyjaśnić, co pływa a co tonie w cieczach o różnej gęstości
4. Umiem być ostrożnym naukowcem – wiem jak zachowywać się bezpiecznie w laboratorium
5. Umiem przeprowadzić eksperymenty
6. Umiem obserwować i robić notatki

Contrast

Increase text size

Increase letter spacing

Use dyslexia-friendly fonts

Enlarge cursor

Link highlighting

Stop animations

Reset settings

Accessibility menu:
Contrast
Increase text size
Increase letter spacing
Use dyslexia-friendly fonts
Enlarge cursor
Link highlighting
Stop animations
Reset settings
Scroll to Top