ŚCIEŻKA OPARTA NA POJĘCIACH NAUKOWYCH
Badamy gęstość cieczy – w naturze i w kuchni
Cele ogólne:
- Odkrywanie znaczenia pojęcia: gęstość cieczy.
- Nabywanie umiejętności badawczych poprzez przeprowadzanie doświadczeń.
- Tworzenie okazji do wyjaśniania obserwowanych zjawisk – gęstość ciecz, porównywanie, ważenie, mieszanie się ciecz o różnej gęstości, co pływa a co tonie w zależności od gęstości cieczy i wagi przedmiotów
- Wzmocnienie postawy badawczej dzieci
Zamierzone rezultaty uczenia się:
Dziecko:
- aktywnie uczestniczy w eksperymentach pod kierunkiem nauczyciela
- obserwuje zachowanie się różnych cieczy i wyprowadza definicję pojęcia gęstość cieczy
- projektuje własne eksperymenty z wykorzystaniem materiałów przygotowanych przez nauczyciela
- podejmuje krytyczną refleksję nad własnym uczeniem się
Struktura ścieżki uczenia się
Krok I
Tworzenie okazji do odkrywania i budowania pojęcia: gęstość ciecz.
Obserwowanie roztworów o różnej gęstości
Krok II
Mieszanie cieczy o różnej gęstości
Krok III
Gęstość cieczy i waga. Co pływa, a co tonie w cieczach o różnej gęstości?
- Czego mandarynki uczą nas o pływaniu? – eksperyment
- Jajko i sól – eksperyment z pływaniem
- Magia gęstości cieczy – eksperyment naukowy
Ewaluacja
Początkowa – przygotowanie mapy myśli (co wiem? Czego chciałbym się dowiedzieć) – aktywowanie aktualne wiedzy dzieci;
Bieżąca – opisana w każdym zasobie
Końcowa –
Powrót do mapy myśli i refleksja nad tym, czego się dowiedzieliśmy/ nauczyliśmy? Co nas najbardziej zaintrygowało/ zdziwiło? Czego jeszcze nie wiemy o gęstości cieczy, a chcielibyśmy się tego dowiedzieć?
Głosowanie na najciekawszy eksperyment (dzieci mogą przyklejać naklejki pod zdjęciem przedstawiającym różne eksperymenty)
Twórcza opowieść rysunkowa: Wyobraź sobie, że jesteś małym kamyczkiem, który wpadł do garnka z miodem – O czym myślisz? Co czujesz? Co się z Tobą dzieje? Narysuj niezwykłą opowieść
Samoewaluacja własnego uczenia się na przygotowanej przez nauczyciela karcie pracy (dzieci rysują -/ +/ ?)
1. Wiem, że ciecze mają różną gęstość |
2. Umiem wyjaśnić dlaczego olej unosi się na wodzie |
3. Umiem wyjaśnić, co pływa a co tonie w cieczach o różnej gęstości |
4. Umiem być ostrożnym naukowcem – wiem jak zachowywać się bezpiecznie w laboratorium |
5. Umiem przeprowadzić eksperymenty |
6. Umiem obserwować i robić notatki |