Czym pomalujemy wielkanocne pisanki?

Czym pomalujemy wielkanocne pisanki

Czym pomalujemy wielkanocne pisanki?

Rodzaj zasobu:  Website – plese note: creating the account needed

Adres internetowy – link https://wklasie.uniwersytetdzieci.pl/scenariusz/czym-pomalujemy-wielkanocne-pisanki

Język: PL

Opis – streszczenie

Doświadczenie – wykorzystanie produktów spożywczych do tworzenia farb i malowania pisanek wielkanocnych.

Pojęcia naukowe wprowadzane podczas zajęć

Barwniki roślinne, burak, marchew, owies.

Myślenie twórcze i krytyczne

Myślenie matematyczne

Klasyfikowanie

Porównywanie

Myślenie naukowe

Ciekawość poznawcza

Rozwiązywanie problemów

Obserwowanie

Eksperymentowanie

Przewidywanie

Wyciąganie wniosków

Uczenie się, jak się uczyć

Samodzielne myślenie i działanie

Inne umiejętności

Współdziałanie w zespole (wspólne podejmowanie decyzji, dzielenie się pomysłami, odpowiedzialne wykonywanie obowiązków)

Rozwój czynności manualnych (koordynacja wzrokowo-ruchowa)

Czym pomalujemy wielkanocne pisanki?

Cele ogólne

● poznanie sposobu wykorzystania barwników roślinnych do dekorowania jajek;
● zaznajomienie z prostymi zjawiskami fizycznymi poprzez przeprowadzanie doświadczeń;
● kształtowanie umiejętności obserwowania, skupienia uwagi, formułowania pytań i hipotez;
● rozwijanie kreatywności i pomysłowości dzieci;
● ćwiczenia funkcji motorycznej;
● doskonalenie umiejętności klasyfikowania i porównywania.

Słownictwo – słowa kluczowe

Doświadczenia, barwniki roślinne, burak, marchew, owies.

Oczekiwane efekty uczenia się

– wyjaśnia, w jaki sposób można wykorzystać barwniki roślinne do dekorowania jajek;
– opisuje, jak zbudowane są rośliny;
– wskazuje, gdzie znajdują się barwniki w roślinie;
– wydobywa barwniki z roślin;
– przeprowadza proste doświadczenia;
– formułuje pytania otwarte i hipotezy;
– obserwuje i wyciąga wnioski;
– doskonali sprawność manualną.

Umiejętności STEM – do których odnosi się scenariusz zajęć

Kluczowe dla edukacji STEM (Core STEM skills)

Myślenie naukowe: ciekawość poznawcza, rozwiązywanie problemów, obserwowanie, eksperymentowanie, przewidywanie, wyciąganie wniosków,
Uczenie się, jak się uczyć: samodzielne myślenie i działanie,
Myślenie matematyczne – klasyfikowanie, porównywanie

I inne/ dodatkowe – które w naturalny sposób pojawiają się podczas zajęć, ale nie są specyficzne dla edukacji STEM

Współdziałanie w zespole (wspólne podejmowanie decyzji, dzielenie się pomysłami, odpowiedzialne wykonywanie obowiązków). Rozwój czynności manualnych (koordynacja wzrokowo-ruchowa).

Metodyka nauczania/ Przebieg aktywności

1. Wprowadzenie

„Jak zbudowane są rośliny?” – nauczycielka prosi dzieci o przygotowanie przyniesionych na zajęcia warzyw (marchewki, buraka) oraz owsa. Dzieci mając różne przykłady roślin, zastanawiają się nad tym, jak są one zbudowane.

2. Tworzenie sytuacji problemowej

Pytanie badawcze: „Czy jajka malujemy wyłącznie farbkami chemicznymi?”

3. Formułowanie hipotez

Nauczyciel zapisuje pomysły dzieci. Ponadto zwraca uwagę, że niektóre barwniki uzyskuje się z roślin.

4. Weryfikacja hipotez

Przeprowadzenie doświadczenia: „Gdzie w roślinach ukryte są barwniki?” Nauczycielka prosi dzieci o wskazanie odpowiedzi na pytanie o miejsce znajdowania się barwników w roślinie. Po wskazaniu propozycji przez dzieci, proponuje, by spróbowali uzyskać barwniki ze swoich roślin – osobno z buraków, osobno z marchwi i osobno z owsa (ewentualnie z trawy). Instrukcja: Potrzebne będą: roślina (burak, marchew, owies lub inny gatunek trawy), nożyk, tarka, arkusz papieru śniadaniowego, rękawiczki ochronne, cytryna. Przebieg: Obierz buraka ze skórki. Zetrzyj go na tarce i połóż na kawałek ręcznika papierowego, a następnie przełóż do wspólnej miski. Dodaj kilka kropel cytryny. Wszystkie dzieci z grupy gromadzą buraka w jednej misce. W ten sposób będzie więcej barwnika. Z marchewką postępujemy tak samo jak z burakiem. Zetnij owies. Arkusz papieru śniadaniowego złóż na pół i jeszcze raz na pół. Włóż owies w jedną z kieszonek, która powstała wskutek składania papieru. Rozgniataj dłonią owies w papierze śniadaniowym. Dzieci zanurzają jajka w poszczególnych barwnikach.

5. Przedstawienie wyników i formułowanie wniosków

Dzieci obserwują, czy jajka zmieniły kolor. Przedstawiają wnioski z przeprowadzonego doświadczenia.

Ewaluacja

Rozmowa podsumowująca:
– Czego się dowiedzieliśmy?
– Co już wiem?
– Co umiem?

Materiały i wyposażenie potrzebne do przeprowadzenia zajęć (narzędzia, składniki, przyprawy itp.)

Jajka, warzywa, cytryna, film edukacyjny, przybory kuchenne.

Otoczenie, w którym mają być przeprowadzone zajęcia

Kuchnia, sala przedszkolna

Literatura – źródła

https://wklasie.uniwersytetdzieci.pl/scenariusz/czym-pomalujemy-wielkanocne-pisanki

Czym pomalujemy wielkanocne pisanki?

1. Usefulness for STEM education – integrating content of different disciplines

Cross-curricular character of the resource 

3 jajka na 3 dostępne

The range of S-T-E-M subjects included 

2 jajka na 3 dostępne

The presentation of possibilities of including artistic activities (STEAM approach)

3 jajka na 3 dostępne

2. Expected learning outcomes

Consistency (links) with preschool core curriculum

3 jajka na 3 dostępne

Communicativeness of description

3 jajka na 3 dostępne

3. Methodology of teaching

Clarity, communicativeness of instructions for teachers

3 jajka na 3 dostępne

Meaningful learning – using practical life problems

3 jajka na 3 dostępne

Original idea 

3 jajka na 3 dostępne

The level of ease in implementing the methodology to preschool age children

2 jajka na 3 dostępne

The level of ease in preparing necessary ingredients, materials and equipment needed

3 jajka na 3 dostępne

4. Sustainability

Ecological characteristics of materials/ results

3 jajka na 3 dostępne

Supporting healthy eating habits 

2 jajka na 3 dostępne

Low ecological footprint

3 jajka na 3 dostępne

Possibilities of inclusion (respecting cultural diversity and food intolerances)

2 jajka na 3 dostępne

5. Class management

Using differentiated forms of work – individual, team work etc.

jajko

Individual work

średnia ilość podświetlonych jajek

Team work

spora ilość podświetlonych jajek

Whole group

6. Time management

jajko

Short activity (10-15 minutes)

rozpoczynające pękać jajko

Medium activity (20-30 minutes)

mocno popękane podświetlone jajko

Long activity (1 hour or more)

wychodzący kurczak z jajka

Very long activity (1 day or more)

PDF: https://www.printfriendly.com/p/g/anSPsi