Domki z gofrów – wyzwanie konstrukcyjne
Rodzaj zasobu: Website
Adres internetowy – link https://giadzy.com/food/spin-on-a-gingerbread-house-giada/
Język: PL
Opis – streszczenie
Konstruowanie przestrzennych domków z samodzielnie wykonanych gofrów; poznawanie przepisu na ciasto gofrowe.
Pojęcia naukowe wprowadzane podczas zajęć
Gofry, ciasto na gofry, kwadraty, prostokąty, pieczenie,
Myślenie twórcze i krytyczne
Myślenie twórcze: wyobraźnia przestrzenna, konstruowanie rzeźb z masła
Myślenie matematyczne
Odmierzanie składników (zachowanie odpowiednich proporcji).
Myślenie naukowe
Obserwowanie, przewidywanie, wyciąganie wniosków.
Uczenie się, jak się uczyć
Motywacja i zaangażowanie, poczucie sprawstwa i niezależności działania.
Inne umiejętności
Współdziałanie w zespole
Kształtowanie sprawności manualnej (motoryka mała)
Korzystanie z narzędzi technicznych
Domki z gofrów – wyzwanie konstrukcyjne
Cele ogólne
– Budowanie wiedzy na temat procesu przygotowania ciasta do gofrów
– Wzmacnianie poczucia samodzielności i sprawstwa poprzez konstruowanie
– Rozwijanie umiejętności logicznego myślenia
– Tworzenie okazji do nawiązania relacji i współpracy w grupie
– Rozwijanie umiejętności posługiwania się urządzeniami kuchennymi
– Przestrzeganie zasad bezpieczeństwa i higieny pracy
Słownictwo – słowa kluczowe
gofry, ciasto na gofry, kwadraty, prostokąty, pieczeni
Oczekiwane efekty uczenia się
Dziecko:
– Wymienia składniki potrzebne do przygotowania ciasta na gofry oraz etapy ich produkcji
– Odmierza potrzebne składniki do przygotowania ciasta na gofry
– Konstruuje dom z gofrów
– Współpracuje w grupie
– Dba o ład i porządek podczas smażenia/pieczenia gofrów i konstruowania domków
– Przestrzega zasad bezpieczeństwa i higieny pracy w kuchni
Umiejętności STEM – do których odnosi się scenariusz zajęć
Kluczowe dla edukacji STEM (Core STEM skills)
Myślenie twórcze – wyobraźnia przestrzenna, rozumienie relacji przestrzennych
Myślenie matematyczne: odmierzanie składników (zachowanie odpowiednich proporcji).
Myślenie naukowe: obserwowanie, przewidywanie, wyciąganie wniosków
Uczenie się jak się uczyć: motywacja i zaangażowanie
I inne/ dodatkowe – które w naturalny sposób pojawiają się podczas zajęć, ale nie są specyficzne dla edukacji STEM
Współdziałanie w zespole
Kształtowanie sprawności manualnej (motoryka mała)
Korzystanie z narzędzi technicznych
Metodyka nauczania/ Przebieg aktywności
1. Wprowadzenie dzieci w tematykę zajęć:
Nauczyciel prosi dzieci o dokończenie zdania: Gofry kojarzą mi się z …
Następnie zadaje pytania:
Z czym lubicie jeść gofry?
Jakie kształty mogą mieć gofry?
Z czego wykonuje się gofry?
Co można zbudować z gofrów?
2. Przygotowanie ciasta na gofry
– Do miski wsyp mąkę, dodaj proszek do pieczenia, sól, cukier, cukier waniliowy. Wszystko wymieszaj. Następnie dodaj jajka, olej roślinny i mleko. Wymieszaj mikserem wszystkie składniki na gładką masę.
– Rozgrzej gofrownicę. Chochlą rozprowadź ciasto dokładnie po całej powierzchni. Piecz około 3 – 3,5 minuty.
Wskazówka: jeżeli nie masz gofrownicy możesz skorzystać z gotowych gorfów zakupionych w sklepie lub wykonać je na patelni – https://haps.pl/Haps/7,167251,25434698,jak-zrobic-gofry-bez-gofrownicy-to-banalnie-proste-przepis.html
3. Budowanie domku z gofrów
Wariant 1.
Konstruowanie domków z gofrów według własnej inwencji twórczej przy wykorzystaniu dowolnej liczby gofrów, wykałaczek. Z gofrów dzieci mogą wycinać dowolne kształty, które mogą w dowolny sposób łączyć. Gotową konstrukcję mogą przyozdabiać owocami, bitą śmietaną lub słodyczami.
Wariant 2. dla dzieci młodszych
Wykonanie konstrukcji domków według instrukcji nauczyciela
– Weź cztery gofry. W jednym z nich wytnij prostokątny otwór wyglądający jak drzwi do domku.
– Możesz także stworzyć okna, wycinając w innych gofrach małe kwadraciki.
– Połącz wszystkie ściany domku za pomocą wykałaczek. Możesz je wbić pod wieloma kątami (w mniej lub bardziej widoczny sposób).
– Na samą górę połóż płasko jednego gofra i “przybij” go wykałaczkami do ścian domku.
– Weź dwa kolejne gofry i ułóż je na szczycie domku pod właściwym kątem tak, aby były stabilne i tworzyły jego dach. Następnie połącz je ze sobą za pomocą wykałaczek.
– Od jednego z gofrów odetnij dwa kwadraciki. Następnie przetnij jeden z nich na skos. Gotowy element przypnij w wybrane miejsce na dachu domku.
– Gotową konstrukcję mogą przyozdabiać owocami, bitą śmietaną lub słodyczami.
4. Podsumowanie
Dzieci prezentują swoje domki, oglądają domki wykonane przez kolegów i koleżanki, rozmawiają o nich.
Pytanie: Czym moglibyśmy połączyć gofry jeżeli nie mamy wykałaczek?
Po omówieniu pracy dzieci mogą zjeść swoje dzieła.
5. Propozycje innych działań z dziećmi:
– Praca z tekstem literackim “Jaś i Małgosia”- zadaniem dzieci byłoby wyobrażenie sobie jak mogłaby wyglądać chatka złej czarownicy i zbudowanie jej za pomocą gofrów.
– Praca z tekstem literackim “Trzy małe świnki”. Kluczowe pytania do dzieci: Czy chatka zrobiona z gofrów byłaby mocną budowlą? Czy wilkowi udałoby
się ją zdmuchnąć? Czy byłoby ją łatwiej zdmuchnąć niż chatkę ze słomy? Od, której chatki byłaby solidniejsza, a od której nie?
– Zajęcia matematyczne z zakresu odmierzania, ważenia. Przykładowe pytania do dzieci: Jak odmierzyć 1½ szklanki mąki pszennej, 1½ łyżeczki proszku do
pieczenia, 2 łyżeczki cukru pudru, ½ szklanki oleju roślinnego?
– Inne doświadczenia kulinarne związane z przygotowywaniem ciasta na gofry:
propozycja pytań badawczych
Co by się stało jeśli do ciasta na gofry nie dodalibyśmy mąki?
Po co dodajemy do ciasta na gofry cukier puder i cukier waniliowy?
Czy da się zrobić gofry bez dodania do ciasta jajek?
– Propozycja zbudowania jak najwyższego wieżowca za pomocą gofrów.
Ewaluacja
Rozmowa podsumowująca:
– Czego się dowiedzieliśmy?
– Co już wiem?
– Co umiem?
– Co było dla mnie trudne?
Materiały i wyposażenie potrzebne do przeprowadzenia zajęć (narzędzia, składniki, przyprawy itp.)
– Gofry (o kwadratowym bądź prostokątnym kształcie) wykonane samodzielnie bądź zakupione, wykałaczki, nóż, podkładka do krojenia.
– Składniki potrzebne do wykonania gofrów:
– 1½ szklanki mąki pszennej
– 1½ łyżeczki proszku do pieczenia
– szczypta soli
– 2 łyżeczki cukru pudru
– 1 łyżka cukru waniliowego
– 2 jajka
– ½ szklanki oleju roślinnego lub roztopionego masła
– 1⅓ szklanki mleka
Otoczenie, w którym mają być przeprowadzone zajęcia
Kuchnia, sala przedszkolna
Literatura – źródła
Domki z gofrów – wyzwanie konstrukcyjne
1. Usefulness for STEM education – integrating content of different disciplines
Cross-curricular character of the resource

The range of S-T-E-M subjects included

The presentation of possibilities of including artistic activities (STEAM approach)

2. Expected learning outcomes
Consistency (links) with preschool core curriculum

Communicativeness of description

3. Methodology of teaching
Clarity, communicativeness of instructions for teachers

Meaningful learning – using practical life problems

Original idea

The level of ease in implementing the methodology to preschool age children

The level of ease in preparing necessary ingredients, materials and equipment needed

4. Sustainability
Ecological characteristics of materials/ results

Supporting healthy eating habits

Low ecological footprint

Possibilities of inclusion (respecting cultural diversity and food intolerances)

5. Class management
Using differentiated forms of work – individual, team work etc.

Individual work

Team work

Whole group
6. Time management

Short activity (10-15 minutes)

Medium activity (20-30 minutes)

Long activity (1 hour or more)

Very long activity (1 day or more)
PDF: https://www.printfriendly.com/p/g/Dzr6vs