Doświadczenia z jajkiem

Doświadczenia z jajkiem

“Jajko” – metoda projektu badawczego

Rodzaj zasobu:  website, blog

Adres internetowy – link http://www.przedszkoledorotka.com.pl/obiekty/dokumenty/metodapb.pdf

https://www.mamawdomu.pl/2016/03/eksperymenty-z-jajem-czyli-7-pomyslow-na-doswiadczenia-z-dziecmi.html

Język: PL

Opis – streszczenie

STEM jako część metody projektu – różnorodne doświadczenia z jajkiem w roli głównej

Pojęcia naukowe wprowadzane podczas zajęć

Jajko, budowa jajka (żółtko, białko, błonka, skorupka); zwierzęta jajorodne, solanka, wartości odżywcze, ścinanie się ciałka, hodowla ekologiczna.

Myślenie twórcze i krytyczne

Tworzenie siatki tematycznej – generowanie pytań

Myślenie matematyczne

Klasyfikowanie

Porównywanie

Mierzenie

Ważenie

Odmierzanie substancji

Myślenie naukowe

Ciekawość poznawcza

Formułowanie i rozwiązywanie problemów

Formułowanie hipotez i przewidywanie

Obserwowanie

Eksperymentowanie

Formułowanie wniosków

Uczenie się, jak się uczyć

Samodzielne myślenie i działanie

Motywacja i zaangażowanie

Inne umiejętności

Komunikacja w zespole

Współdziałanie w zespole (wspólne podejmowanie decyzji, dzielenie się pomysłami, odpowiedzialne wykonywanie obowiązków)

Rozwój czynności manualnych (koordynacja wzrokowo-ruchowa).

“Jajko” – metoda projektu badawczego

Cele ogólne

– poznawanie i wzbogacanie wiedzy dzieci na temat jajek (rodzaje, budowa, zastosowanie);
– zaznajomienie z prostymi zjawiskami fizycznymi poprzez przeprowadzanie eksperymentów;
– kształtowanie umiejętności obserwowania, skupienia uwagi, formułowania pytań i hipotez;
– rozwijanie kreatywności i pomysłowości dzieci;
– ćwiczenia funkcji motorycznej;
– wzbogacenie słownictwa dzieci o nowe pojęcia: białko, żółtko, błona żółtkowa, tarczka zarodkowa, zwierzęta jajorodne, solanka, ścinanie;
– doskonalenie umiejętności klasyfikowania, porównywania, przeliczania, odmierzania i ważenia.

Słownictwo – słowa kluczowe

eksperymenty i doświadczenia, gotowanie, mierzenie, ważenie, projekt, jajko, budowa jajka, zwierzęta jajorodne, solanka, wartości odżywcze, ścinanie się białka, hodowla ekologiczna

Oczekiwane efekty uczenia się

– wyjaśnia budowę jajka, ich rodzaje oraz zastosowanie;
– przeprowadza proste eksperymenty przy użyciu jajek;
– formułuje pytania otwarte i hipotezy;
– obserwuje i wyciąga wnioski;
– doskonali sprawność manualną (krojenie, mieszanie, itp.);
– poznaje nowe pojęcia (zwierzęta jajorodne, solanka, wartości odżywcze, ścinanie);
– potrafi klasyfikować, porównywać, przeliczać, odmierzać i ważyć.

Umiejętności STEM – do których odnosi się scenariusz zajęć

Kluczowe dla edukacji STEM (Core STEM skills)

Myślenie twórcze, dywergencyjne – tworzenie siatki pojęć, generowanie pytań
Myślenie naukowe: ciekawość poznawcza, formułowanie i rozwiązywanie problemów, formułowanie hipotez i przewidywanie, obserwowanie, eksperymentowanie, formułowanie wniosków
Myślenie matematyczne – klasyfikowanie, porównywanie, mierzenie, ważenie, odmierzanie substancji.
Uczenie się, jak się uczyć: samodzielne myślenie i działanie, motywacja i zaangażowanie

I inne/ dodatkowe – które w naturalny sposób pojawiają się podczas zajęć, ale nie są specyficzne dla edukacji STEM

Komunikacja

Współdziałanie w zespole (wspólne podejmowanie decyzji, dzielenie się pomysłami, odpowiedzialne wykonywanie obowiązków). c/ Rozwój czynności manualnych (koordynacja wzrokowo-ruchowa).

Metodyka nauczania/ Przebieg aktywności

1. „Co wiemy o jajkach?” – tworzenie siatki tematycznej
Sformułowanie listy pytań:
– Czy tylko ptaki znoszą jajka?
– Jakie kolory mają jajka?
– Co jest w środku jajka?
– Czy jajka umieją pływać?
– Co robimy z jajek?
– Po co jest skorupka?
– Kto znosi największe jajko na świecie?
– Po co na jajkach są literki?
Czego jeszcze chcielibyście się dowiedzieć o jajkach?
Systematyczne uzupełnianie siatki wiedzy poprzez rozmowy, obserwacje, weryfikowanie wcześniej postawionych hipotez.

2. Moja historia z jajkiem. Dzieci opowiadają o jajku. Dzieci tworzą ilustracje do swoich opowiadań.

3. Budowa jajka i prezentacja różnych jajek (jajo strusie, przepiórcze i jajo kurze). Klasyfikowanie, porównywanie, przeliczanie.

4. Analizowanie wtórnych źródeł wiedzy, które zgromadzono w kącikach badawczych (książki, zdjęcia, albumy, filmy edukacyjne, przepisy kulinarne).

5. Spacer do sklepu ze zdrową żywnością – kupno jajek kurzych z ekologicznej hodowli (poznanie sposobu oznaczenia na jajkach 0,1,2,3). Wykonanie jajecznicy lub pasty jajecznej.

6. Eksperymentowanie z przedmiotem badań:

Jajko surowe i ugotowane?
Gotowanie jajek na miękko i twardo – odmierzanie czasu.
– jak wygląda jajko w środku?
– które z nich jest cięższe?
– czy są tej samej wielkości?
– czy wydają jakiś dźwięk, gdy się nimi potrząśnie?
– które z jajek kręci się szybciej i dłużej?
Oglądanie jajek za pomocą lupy, mierzenie jajek za pomocą linijki i metra krawieckiego.


Czy jajko potrafi pływać?
Potrzebne:
– wysokie przezroczyste naczynie (może być dzbanek, słoik, butelka)
– woda
– sól
– jajko
Nalewamy wodę do ok. 1/3 wysokości dzbanka. Wrzucamy do środka jajko i sprawdzamy jak sobie radzi. Jak widać jajko opada na dno, czyli po prostu tonie. Jajko jest cięższe od wody. Do wody dodajemy 7 łyżek soli i mieszamy. Jajko powoli unosi się na wodzie. Dosypujemy drugie tyle łyżek soli i udało nam się całkowicie położyć jajko na tafli wody. Wodę z dużą zawartością soli nazywamy solanką. Czemu jajko nie tonie? Sól zwiększa gęstość wody do tego stopnia, że przewyższa gęstość jajka, dzięki czemu unosi się ono na wodzie. To jeszcze nie koniec zabawy, pozostawiamy spoczywające na wodzie jajko, a po wewnętrznych ściankach dzbanka powoli nalewamy wodę (tak aby nie zmieszała się z solanką). Efekt? Jajko podnosi się do pionu i lewituje mniej więcej w połowie wysokości dzbanka. Jajko pływa w środku naczynia, bo woda ma mniejszą gęstość niż solanka, więc unosi się na jej powierzchni. Jajko ma gęstość większą niż woda, ale mniejszą niż solanka, co za tym idzie tonie przez warstwę wody, ale osiada na górze solanki. Im więcej jest soli w
wodzie, tym wyżej ciała się w niej unoszą.

Jajko w occie
Potrzebne:
– słoik lub szklanka
– ocet
– jajko
Nalewamy ocet do połowy wysokości szklanki i delikatnie zanurzamy w nim jajko. Pozostawiamy miksturę na minimum 24 godziny, ale co jakiś czas obserwujemy, czy zachodzą jakieś zmiany. Jeśli cierpliwie odczekaliśmy dobę, możemy wyjąć jajko z octu, delikatnie umyć je pod bieżącą wodą i obserwować zmiany jakie zaszły. Czy wiecie co się zmieniło? Jajko nie ma skorupki! Możemy to dokładniej zaobserwować oglądając je pod światłem słonecznym (jajko jest śliskie i może się wysunąć z rąk) lub latarki. Dzieci od razu pokażą gdzie jest białko, a gdzie żółtko! Następnie zrzucamy jajko z niewielkiej wysokości na blat i sprawdzamy czy odbija się jak piłeczka kauczukowa. Zgniatamy je lekko w dłoniach. Na koniec zwiększamy wysokość zrzutu na ok. 15 cm i co się stało? Jajko rozbiło się na blacie, ale dzięki temu mogliśmy zaobserwować, że faktycznie nie ma skorupki, a dokoła białka była tylko delikatna błonka. Po dokładnej analizie jajka, stwierdzamy, że żółtko nie jest całkiem normalne tylko przybrało postać galarety. Skorupka jaja jest twarda
dzięki zawartości węglanu wapnia. Ocet, którym zalaliśmy jajo wypłukał go, przez co skorupka stawała się miękka, aż całkowicie znikła.

7. Tworzenie modeli okazów – lepienie ich z plasteliny

8. Podsumowanie projektu – rozmowy z dziećmi, w których wykorzystano „siatkę wiedzy”, rysunki i inne wytwory.

Ewaluacja

Rozmowa podsumowująca:
– Czego się dowiedzieliśmy?
– Co już wiem?
– Co umiem?
Prezentacja końcowa – przedstawienie wiedzy i umiejętności zdobytych podczas projektu (wywieszenie w szatni arkusza z “siatką przyrostu wiedzy”, wystawa prac plastyczno-technicznych, happening dla rodziców – dzieci w roli ekspertów.

Materiały i wyposażenie potrzebne do przeprowadzenia zajęć (narzędzia, składniki, przyprawy itp.)

Jajko, ocet, woda, różne rodzaje jajek, opowiadania, wiersze, obrazki, przepisy kulinarne, film edukacyjny, przybory kuchenne, metr krawiecki, waga, materiały plastyczne i in.

Otoczenie, w którym mają być przeprowadzone zajęcia

kuchnia, sala przedszkolna, zajęcia w terenie

Literatura – źródła

http://www.przedszkoledorotka.com.pl/obiekty/dokumenty/metodapb.pdf

Szczegółowo opisane działania realizowane w ramach projektu „Jajko” znajdziemy również w poniższych linkach:

https://www.przedszkole36.poznan.pl/images/divnet/jajo16.pdf

http://wesoleosemki.pl/wp-content/uploads/2014/09/5-latki-Projekt-Jajko-Anna-Podolak.pdf

http://przedszkole46.poznan.pl/grupa/jezyki/projekt-badawczy-jajko/

http://www.wikom.pl/ppsluszcz/?url=grupy/grupa-ii/migawki3/336,a,projekt-edukacyjny-jajko-w-roli-glownej.html

Doświadczenia z jajkiem poniżej:
https://www.mamawdomu.pl/2016/03/eksperymenty-z-jajem-czyli-7-pomyslow-na-doswiadczenia-z-dziecmi.html

“Jajko” – metoda projektu badawczego


SOON ONLINE!

PDF: https://www.printfriendly.com/p/g/C7622R