Dyniowa orkiestra – eksperyment dźwiękowy

Dyniowa orkiestra – eksperyment dźwiękowy

Dyniowa orkiestra – eksperyment dźwiękowy

Rodzaj zasobu: Ebook: Plaster, L., Krustchinsky, R. (2010). Incredible Edible Science: Recipes for Developing Science and Literacy Skills, Redleaf Press.

Adres internetowy – link –

Język: PL

Opis – streszczenie

Tworzenie dyniowej orkiestry z wykorzystaniem dyni i kuchennych “instrumentów” muzycznych takich, jak: łyżki, szpatułki, miotełki itp.

Pojęcia naukowe wprowadzane podczas zajęć

Dźwięki i tony, dźwięk dźwięczny i głuchy, ostry i metaliczny, głośny i cichy, wysoki i niski.

Myślenie twórcze i krytyczne

Myślenie twórcze

Myślenie matematyczne

Myślenie naukowe

Obserwowanie i formułowanie przewidywań, zadawanie pytań, analizowanie, formułowanie wniosków.

Uczenie się, jak się uczyć

Inne umiejętności

● kompetencje językowe, uważne słuchanie i nazywanie dźwięków i tonów

● Umiejętność pracy w zespole

● koordynacja wzrokowo-ruchowa, mała motoryka

Dyniowa orkiestra – eksperyment dźwiękowy

Cele ogólne

Odkrywanie dźwięków wydawanych przez różne „instrumenty” (narzędzia kuchenne) podczas stukania w dynię.

Słownictwo – słowa kluczowe

Dźwięk, ton, metaliczny (metaliczne brzęczenie), głuchy, wyższy, niższy, brzdęk (ostry, metaliczny dźwięk), dynia.

Oczekiwane efekty uczenia się

● klasyfikuje różne dźwięki wydawane przez różne narzędzia uderzające w dynię
● analizuje różne dźwięki
● opisuje (nazywa) różne dźwięki
● produkuje różnorodne dźwięki używając dyni i różnych narzędzi
● współpracuje w zespole

● relacjonuje (nazywa, opisuje) rezultaty swoich eksperymentów dźwiękowych z dynią.

Umiejętności STEM – do których odnosi się scenariusz zajęć

Kluczowe dla edukacji STEM (Core STEM skills)

● Obserwowanie i formułowanie przewidywań
● Zadawanie pytań
● Analizowanie
● Nagrywanie dźwięków
● Rozumowanie – wyciąganie wniosków

Inne/ dodatkowe – które w naturalny sposób pojawiają się podczas zajęć, ale nie są specyficzne dla edukacji STEM

● Koordynacja wzrokowo-ruchowa
● Mała motoryka
● Uważne słuchanie
● Kompetencje językowe
● Umiejętność pracy w zespole

Metodyka nauczania/ Przebieg aktywności

1. Podziel dzieci na małe grupy.


2. Rozdaj każdej grupie dynie.

3. Wyjaśnij dzieciom, że będą używać różnych przedmiotów jako „instrumentów” stukając w dynię i że podczas gry powinny uważnie słuchać dźwięków, jakie będą powstawać.

4. Zaprezentuj, jak bezpiecznie (delikatnie) uderzać w dynię i uważnie słuchać dźwięków – spróbujcie poszukać wspólnie słów, które opisują dźwięk.

5. Poproś, by dzieci w grupach na zmianę „grały” na dyni używając różnych „instrumentów”.

6. Gdy jedno dziecko będzie grać, pozostałe w tym czasie uważnie słuchają. Uwaga: trzeba zadbać, by grupy były rozproszone po sali tak, bydzieci lepiej słyszały pojedyncze dźwięki.


7. Gdy skończą, poproś dzieci o opisanie dźwięków, które usłyszały. Zapiszm słowa, których dzieci używały do opisania dźwięków na karcie pracy.

Pytania, które możesz zadać:
● Jaki dźwięk wydał twój „instrument” podczas gry na dyni?
● Czy był to dźwięk cichy czy głośny?

● Które przedmioty wydawały najgłośniejsze dźwięki? A które najdelikatniejsze?

● Które przedmioty wydawały podobne dźwięki? Które przedmioty wydawały różne dźwięki?

● Czy któryś z instrumental wydawał dźwięk „głuchy”?
● Jakich innych słów możesz użyć, by opisać dźwięk, który powstał, gdy stukałeś w dynię?

Ewaluacja

Materiały i wyposażenie potrzebne do przeprowadzenia zajęć (narzędzia, składniki, przyprawy itp.)

● jedna dynia dla każdej grupy (najlepiej by dynie były różnej wielkości)

● wybrane, różnorodne “instrumenty” do grania na dyniach, takie jak: metalowe i plastikowe łyżki, scoops, szpatułki (metalowe, plastikowe lub drewniane), plastikowe miarki, trzepaczki druciane, otwieracze do konserw itp.

● karta pracy do zapisywania wyników obserwacji

Otoczenie, w którym mają być przeprowadzone zajęcia

Kuchnia lub sala przedszkolna

Literatura – źródła

Digital Book: Plaster, L., Krustchinsky, R. (2010). Incredible Edible Science: Recipes for Developing Science and Literacy Skills, Redleaf Press.

Dyniowa orkiestra – eksperyment dźwiękowy

1. Usefulness for STEM education – integrating content of different disciplines

Cross-curricular character of the resource 

2 jajka na 3 dostępne

The range of S-T-E-M subjects included 

2 jajka na 3 dostępne

The presentation of possibilities of including artistic activities (STEAM approach)

3 jajka na 3 dostępne

2. Expected learning outcomes

Consistency (links) with preschool core curriculum

3 jajka na 3 dostępne

Communicativeness of description

3 jajka na 3 dostępne

3. Methodology of teaching

Clarity, communicativeness of instructions for teachers

3 jajka na 3 dostępne

Meaningful learning – using practical life problems

2 jajka na 3 dostępne

Original idea 

3 jajka na 3 dostępne

The level of ease in implementing the methodology to preschool age children

3 jajka na 3 dostępne

The level of ease in preparing necessary ingredients, materials and equipment needed

3 jajka na 3 dostępne

4. Sustainability

Ecological characteristics of materials/ results

3 jajka na 3 dostępne

Supporting healthy eating habits 

2 jajka na 3 dostępne

Low ecological footprint

2 jajka na 3 dostępne

Possibilities of inclusion (respecting cultural diversity and food intolerances)

3 jajka na 3 dostępne

5. Class management

Using differentiated forms of work – individual, team work etc.

podświetlone jajko

Individual work

średnia ilość podświetlonych jajek

Team work

spora ilość jajek

Whole group

6. Time management

podświetlone jajko

Short activity (10-15 minutes)

rozpoczynające pękać jajko

Medium activity (20-30 minutes)

mocno popękane jajko

Long activity (1 hour or more)

wychodzący kurczak z jajka

Very long activity (1 day or more)

PDF: https://www.printfriendly.com/p/g/nSiNnV