Dyniowa orkiestra – eksperyment dźwiękowy
Rodzaj zasobu: Ebook: Plaster, L., Krustchinsky, R. (2010). Incredible Edible Science: Recipes for Developing Science and Literacy Skills, Redleaf Press.
Adres internetowy – link –
Język: PL
Opis – streszczenie
Tworzenie dyniowej orkiestry z wykorzystaniem dyni i kuchennych “instrumentów” muzycznych takich, jak: łyżki, szpatułki, miotełki itp.
Pojęcia naukowe wprowadzane podczas zajęć
Dźwięki i tony, dźwięk dźwięczny i głuchy, ostry i metaliczny, głośny i cichy, wysoki i niski.
Myślenie twórcze i krytyczne
Myślenie twórcze
Myślenie matematyczne
–
Myślenie naukowe
Obserwowanie i formułowanie przewidywań, zadawanie pytań, analizowanie, formułowanie wniosków.
Uczenie się, jak się uczyć
–
Inne umiejętności
● kompetencje językowe, uważne słuchanie i nazywanie dźwięków i tonów
● Umiejętność pracy w zespole
● koordynacja wzrokowo-ruchowa, mała motoryka
Dyniowa orkiestra – eksperyment dźwiękowy
Cele ogólne
Odkrywanie dźwięków wydawanych przez różne „instrumenty” (narzędzia kuchenne) podczas stukania w dynię.
Słownictwo – słowa kluczowe
Dźwięk, ton, metaliczny (metaliczne brzęczenie), głuchy, wyższy, niższy, brzdęk (ostry, metaliczny dźwięk), dynia.
Oczekiwane efekty uczenia się
● klasyfikuje różne dźwięki wydawane przez różne narzędzia uderzające w dynię
● analizuje różne dźwięki
● opisuje (nazywa) różne dźwięki
● produkuje różnorodne dźwięki używając dyni i różnych narzędzi
● współpracuje w zespole
● relacjonuje (nazywa, opisuje) rezultaty swoich eksperymentów dźwiękowych z dynią.
Umiejętności STEM – do których odnosi się scenariusz zajęć
Kluczowe dla edukacji STEM (Core STEM skills)
● Obserwowanie i formułowanie przewidywań
● Zadawanie pytań
● Analizowanie
● Nagrywanie dźwięków
● Rozumowanie – wyciąganie wniosków
Inne/ dodatkowe – które w naturalny sposób pojawiają się podczas zajęć, ale nie są specyficzne dla edukacji STEM
● Koordynacja wzrokowo-ruchowa
● Mała motoryka
● Uważne słuchanie
● Kompetencje językowe
● Umiejętność pracy w zespole
Metodyka nauczania/ Przebieg aktywności
1. Podziel dzieci na małe grupy.
2. Rozdaj każdej grupie dynie.
3. Wyjaśnij dzieciom, że będą używać różnych przedmiotów jako „instrumentów” stukając w dynię i że podczas gry powinny uważnie słuchać dźwięków, jakie będą powstawać.
4. Zaprezentuj, jak bezpiecznie (delikatnie) uderzać w dynię i uważnie słuchać dźwięków – spróbujcie poszukać wspólnie słów, które opisują dźwięk.
5. Poproś, by dzieci w grupach na zmianę „grały” na dyni używając różnych „instrumentów”.
6. Gdy jedno dziecko będzie grać, pozostałe w tym czasie uważnie słuchają. Uwaga: trzeba zadbać, by grupy były rozproszone po sali tak, bydzieci lepiej słyszały pojedyncze dźwięki.
7. Gdy skończą, poproś dzieci o opisanie dźwięków, które usłyszały. Zapiszm słowa, których dzieci używały do opisania dźwięków na karcie pracy.
Pytania, które możesz zadać:
● Jaki dźwięk wydał twój „instrument” podczas gry na dyni?
● Czy był to dźwięk cichy czy głośny?
● Które przedmioty wydawały najgłośniejsze dźwięki? A które najdelikatniejsze?
● Które przedmioty wydawały podobne dźwięki? Które przedmioty wydawały różne dźwięki?
● Czy któryś z instrumental wydawał dźwięk „głuchy”?
● Jakich innych słów możesz użyć, by opisać dźwięk, który powstał, gdy stukałeś w dynię?
Ewaluacja
–
Materiały i wyposażenie potrzebne do przeprowadzenia zajęć (narzędzia, składniki, przyprawy itp.)
● jedna dynia dla każdej grupy (najlepiej by dynie były różnej wielkości)
● wybrane, różnorodne “instrumenty” do grania na dyniach, takie jak: metalowe i plastikowe łyżki, scoops, szpatułki (metalowe, plastikowe lub drewniane), plastikowe miarki, trzepaczki druciane, otwieracze do konserw itp.
● karta pracy do zapisywania wyników obserwacji
Otoczenie, w którym mają być przeprowadzone zajęcia
Kuchnia lub sala przedszkolna
Literatura – źródła
Digital Book: Plaster, L., Krustchinsky, R. (2010). Incredible Edible Science: Recipes for Developing Science and Literacy Skills, Redleaf Press.
Dyniowa orkiestra – eksperyment dźwiękowy
1. Usefulness for STEM education – integrating content of different disciplines
Cross-curricular character of the resource

The range of S-T-E-M subjects included

The presentation of possibilities of including artistic activities (STEAM approach)

2. Expected learning outcomes
Consistency (links) with preschool core curriculum

Communicativeness of description

3. Methodology of teaching
Clarity, communicativeness of instructions for teachers

Meaningful learning – using practical life problems

Original idea

The level of ease in implementing the methodology to preschool age children

The level of ease in preparing necessary ingredients, materials and equipment needed

4. Sustainability
Ecological characteristics of materials/ results

Supporting healthy eating habits

Low ecological footprint

Possibilities of inclusion (respecting cultural diversity and food intolerances)

5. Class management
Using differentiated forms of work – individual, team work etc.

Individual work

Team work

Whole group
6. Time management

Short activity (10-15 minutes)

Medium activity (20-30 minutes)

Long activity (1 hour or more)

Very long activity (1 day or more)
PDF: https://www.printfriendly.com/p/g/nSiNnV