Herbatnikowa nauka
Rodzaj zasobu: website
Adres internetowy – link
https://www.stem.org.uk/resources/elibrary/resource/33266/biscuit-bashing
http://saucepankids.com/recipe/simple-shortbread-biscuits/
https://www.cookingwithmykids.co.uk/fork-biscuits
Język: PL, EN
Opis – streszczenie
Nauka o cząsteczkach poprzez robienie ciastek, a następnie ich miażdżenie. Badanie, w jaki sposób zachowują się pokruszone herbatniki i dlaczego przypominają swoim zachowaniem płyn – można je nalewać i przybierają kształt różnych pojemników
Pojęcia naukowe wprowadzane podczas zajęć
ciała stałe, płyny
Myślenie twórcze i krytyczne
Krytycze myślenie:
Przewidywanie
Twórcze myślenie:
Ciekawość
Kreatywne działanie
Myślenie matematyczne
Mierzenie
Myślenie naukowe
Zadawanie pytań
Obserwowanie
Przewidywanie
Porównywanie
Dostrzeganie związków i zależności – Znajdowanie powiązań
Formułowanie wniosków
Uczenie się, jak się uczyć
Poczucie własnej skuteczności, sprawczości w działaniu
Czerpanie radości z uczenia się
Aktywne słuchanie, przestrzeganie instrukcji
Refleksja nad własnym uczeniem się.
Inne umiejętności
A/ Język mówiony – słuchanie i przestrzeganie instrukcji;
B/ Współpraca – umiejętności uczestniczenia w działaniach zespołu;
C/ Koordynacja wzrokowo-ruchowa; Mała motoryka
Herbatnikowa nauka
Cele ogólne
• umożliwienie dziecku badania, jak niektóre ciała stałe zachowują się jak ciecze (przy użyciu herbatników)
• umożliwienie dziecku zrobienia herbatników
• rozwijanie umiejętności słuchania i postępowania zgodnie z instrukcją
• rozwijanie umiejętności obserwowania i przewidywania
• rozwijanie umiejętności związanych z gotowaniem: mieszania, wałkowania, wycinania
• rozwijanie umiejętności mierzenia
• rozwijanie umiejętności dzielenia się i naprzemiennego działania
• rozwijanie umiejętności zastanawiania się nad uczeniem się
Słownictwo – słowa kluczowe
Herbatnik, ciało stałe, ciecz, kształt, wlewanie, pojemnik, ciasto, mieszać, wałkować, wycinać, drewniana łyżka, wałek, cząsteczki, zgniatać, kawałki
Oczekiwane efekty uczenia się
• postępuje zgodnie ze wskazówkami dotyczącymi zadania
• nazywa ciecze i ciała stałe
• wskazuje niektóre różnice między cieczami i ciałami stałymi
• robi herbatniki
• posługuje się drewnianą łyżką w celu mieszania
• ćwiczy umiejętność wałkowania
• ćwiczy umiejętność wycinania z ciasta za pomocą foremek
• zapisuje pewne szczegóły swojego doświadczenia
Umiejętności STEM – do których odnosi się scenariusz zajęć
Kluczowe dla edukacji STEM (Core STEM skills)
Myślenie naukowe:
Zadawanie pytań
Obserwowanie
Znajdowanie powiązań
Wyciąganie wniosków
Myślenie twórcze i krytyczne:
Przewidywanie
Ciekawość
Działanie kreatywne
Myślenie matematyczne:
Mierzenie
Uczenie się jak się uczyć:
Postępowanie zgodnie z instrukcjami
Aktywne słuchanie
Poczucie sprawstwa w uczeniu się
Radość z uczenia się
Refleksja nad uczeniem się
I inne/ dodatkowe – które w naturalny sposób pojawiają się podczas zajęć, ale nie są specyficzne dla edukacji STEM
Umiejętności współpracy (tj. dzielenie się i naprzemienne działanie)
Rozwój słownictwa
Rozwój mowy
Zdrowie i bezpieczeństwo w kuchni
Umiejętności związane z gotowaniem: mieszania, wałkowania, wycinania
Metodyka nauczania/ Przebieg aktywności
Uwaga: Zacznij ten eksperyment na początku dnia, tak by upieczone herbatniki zdążyły wystygnąć.
Wprowadzenie:
1. Pokaż dzieciom kubek i poproś ich o opisanie go. Poinformuj dzieci, że kubek jest ciałem stałym. Ciało stałe ma swój ustalony kształt.
2. Pokaż dzieciom czystą butelkę wody. Zapytaj: Jaki kształt ma woda? (Kształt butelki). Zapytaj uczniów, co ich zdaniem stanie się z wodą po wlaniu jej do kubka. Wlej wodę do kubka. Co się stało? (Woda przybrała teraz kształt kubka). Poinformuj uczniów, że woda jest cieczą. Ciecz przybiera kształt pojemnika.
3. Poproś dzieci, aby wymieniły przykłady ciał stałych i cieczy, zapisz pomysły na tablicy.
4. Poinformuj dzieci, że będą piec ciastka. Zapytaj, jak myślą, czy herbatnik jest ciałem stałym czy cieczą? Wyjaśnij, że zbadają to przy pomocy ciastek, które zrobią.
Aktywność:
(Poproś dzieci o pracę w grupach od 5 do 6 osób pod opieką osoby dorosłej)
Składniki / materiały na herbatniki (na grupę):
• 25g cukru
• 50g masła (zmiękczonego)
• 75g mąki
• Miska do mieszania
• Foremki do ciastek
• Drewniana łyżka
• Wałek do ciasta
• Taca druciana
• Wagi
Materiały: (na grupę)
• Herbatniki
• Plastikowa torba do zamrażania
• Wałek do ciasta (do kruszenia herbatników)
• Kubek
Instrukcje:
Część 1:
(Przypomnij dzieciom, aby zmieniały się kolejnością w swoich grupach)
1. Przed rozpoczęciem upewnij się, że wszystkie ręce są czyste.
2. Rozgrzej piekarnik do 180 ̊C.
3. Starsze dzieci mogą odmierzać składniki, ale w przypadku młodszych może być konieczne wcześniejsze odmierzenie składników.
4. Poproś dzieci, aby włożyły masło do miski. Następnie dodaj cukier i dobrze wymieszaj drewnianą łyżką. (Zapytaj, czy cukier jest stały, czy płynny, pokazując, że jest stały, ale wlewa się go do miski, tak jak w przypadku nalewania cieczy. Poinformuj dzieci, że zbadają później to zjawisko z gotowymi herbatnikami).
5. Następnie poproś, aby dodały mąkę, ponownie mieszając ją drewnianą łyżką. Następnie poproś, aby użyły rąk do połączenia i uformowania ciasta.
6. Pokaż dzieciom wałek do ciasta, demonstrując, jak jest używany. Następnie poproś dzieci, aby rozwałkowały ciasto na posypanej mąką desce, aż będzie grubości około 2 cm.
7. Poproś dzieci, aby ostrożnie wycięły z ciasta kształty za pomocą foremek do ciastek.
8. Ułóż na blaszce do pieczenia i wstaw do piekarnika na 10-15 minut.
9. Po upieczeniu herbatniki odstaw na drucianą blachę do ostygnięcia.
Część 2: (Później w ciągu dnia, gdy herbatniki ostygną)
1. Poproś każdą grupę, aby wzięła trzy ciastka i umieściła je w plastikowej torbie.
Przykładowe pytanie: Jak teraz wyglądają herbatniki? Czy to ciało stałe czy ciecz?
2. Poproś dzieci, aby zamknęły plastikową torebkę i przetoczyły wałek do ciasta po torebce.
Przykładowe pytania: Co się dzieje z ciastkami? (Są zmiażdżone). Jak wygląda herbatnik? (Małe kruche kawałki).
3. Poproś dzieci, aby wsypały herbatniki z torebki do kubka.
Przykładowe pytanie: Co zwykle wlewamy: ciecze czy ciała stałe? (Ciecze). Czy te ciastka są nadal stałe? (Tak – patrz wyjaśnienie poniżej)
Nauka stojąca za tym (nauka o cząsteczkach):
Ciała stałe mają ustalony kształt. Jednak niektóre ciała stałe składają się z malutkich kawałków i można je przelewać. Chociaż mogliśmy wlać herbatnik do filiżanki, gdy był rozbity na kawałki, najmniejsze części herbatnika (zwane cząsteczkami) były nadal ciasno zapakowane. Chociaż herbatnik zachowywał się jak ciecz, nadal był ciałem stałym. Nawet jeśli ciało stałe jest rozbite – nadal jest ciałem stałym.
4. Poproś dzieci, aby pomyślały o innych ciałach stałych, które zachowują się jak ciecze. Na przykład piasek i cukier są ciałami stałymi, mimo że można je przelewać Będą się dopasowywać do kształtu pojemników, do których zostały wlane.
Ewaluacja
Poproś dzieci, aby wypełniły Dziennik Uczenia się (Learning Log) dla tego badania, rysując/pisząc na jego temat odpowiedzi na pytania:
● Jaka jest najciekawsza rzecz, której się nauczyły
● O czym chciałyby się dowiedzieć więcej
Materiały i wyposażenie potrzebne do przeprowadzenia zajęć (narzędzia, składniki, przyprawy itp.)
Dla dzieci (na grupę):
• 25g cukru
• 50g masła (zmiękczonego)
• 75g mąki
• Miska do mieszania
• Foremki do ciastek
• Drewniana łyżka
• Wałek do ciasta
• Taca druciana
• Wagi
• Herbatniki
• Plastikowa torba do zamrażania
• Wałek do ciasta (do kruszenia herbatnika)
• Kubek
Dla nauczyciela:
• Kubek
• Butelka wody
• Rękawica kuchenna
Otoczenie, w którym mają być przeprowadzone zajęcia
Kuchnia lub klasa z dostępem do sprzętów kuchennych (piekarnik)
Literatura – źródła
https://www.stem.org.uk/resources/elibrary/resource/33266/biscuit-bashing
http://saucepankids.com/recipe/simple-shortbread-biscuits/
https://www.cookingwithmykids.co.uk/fork-biscuits/
Herbatnikowa nauka
1. Usefulness for STEM education – integrating content of different disciplines
Cross-curricular character of the resource
The range of S-T-E-M subjects included
The presentation of possibilities of including artistic activities (STEAM approach)
2. Expected learning outcomes
Consistency (links) with preschool core curriculum
Communicativeness of description
3. Methodology of teaching
Clarity, communicativeness of instructions for teachers
Meaningful learning – using practical life problems
Original idea
The level of ease in implementing the methodology to preschool age children
The level of ease in preparing necessary ingredients, materials and equipment needed
4. Sustainability
Ecological characteristics of materials/ results
Supporting healthy eating habits
Low ecological footprint
Possibilities of inclusion (respecting cultural diversity and food intolerances)
5. Class management
Using differentiated forms of work – individual, team work etc.
Individual work
Team work
Whole group
6. Time management
Short activity (10-15 minutes)
Medium activity (20-30 minutes)
Long activity (1 hour or more)
Very long activity (1 day or more)