Higiena żywności – mikroby

Higiena żywności – mikroby

Higiena żywności – mikroby

Rodzaj zasobu:  document

Adres internetowy – link https://e-bug.eu/junior_pack.aspx?cc=pl&ss=2&t=HigienaZywnosci

Język: PL

Opis – streszczenie

Doświadczenie, w którym dzieci dowiadują się, jak potencjalnie chorobotwórcze mikroby mogą przenosić się z surowej żywności na człowieka.

Pojęcia naukowe wprowadzane podczas zajęć

Mikroby, mikroorganizmy, bakterie, higiena żywności, obróbka termiczna

Myślenie twórcze i krytyczne

Myślenie krytyczne

Myślenie matematyczne

Myślenie matematyczne – rozumienie związków przyczynowo-skutkowych

Myślenie naukowe

Zadawanie pytań, formułowanie problemów, przewidywanie, testowanie hipotez, obserwowanie, formułowanie wniosków w oparciu o zgromadzone dowody.

Uczenie się, jak się uczyć

Inne umiejętności

Słuchanie ze zrozumieniem;

Praca w zespole, dzielenie się odpowiedzialnością za zadanie, przestrzeganie reguł i bezpieczeństwa, działanie zgodnie z instrukcją, samodyscyplina;

Mała motoryka

Higiena żywności – mikroby

Cele ogólne

– nabywanie przez dzieci i wzbogacanie ich wiedzy na temat higieny żywności;
– zaznajomienie z procesami biologicznymi poprzez przeprowadzanie eksperymentu;
– kształtowanie umiejętności obserwowania, skupienia uwagi, przewidywania konsekwencji podejmowanych działań;
– ćwiczenia funkcji motorycznej;
– wzbogacenie słownictwa dzieci o nowe pojęcia: mikroby, bakterie;

Słownictwo – słowa kluczowe

Eksperymenty i doświadczenia, praca w grupie, mikroby, mikroorganizmy, bakterie, higiena
żywności, obróbka termiczna

Oczekiwane efekty uczenia się

– wyjaśnia znaczenie temperatury dla namnażania się bakterii
– wyjaśnia sposób rozprzestrzeniania się bakterii
– przedstawia sposoby zapobiegania namnażania się i rozprzestrzeniania się bakterii
– doskonali sprawność manualną (krojenie)
– poznaje nowe pojęcia (bakterie, mikroby, higiena żywności)
– obserwuje i wyciąga wnioski

Umiejętności STEM – do których odnosi się scenariusz zajęć

Kluczowe dla edukacji STEM (Core STEM skills)

Myślenie naukowe: Uczy się zadawać pytania, przewidywać, testować hipotezy, obserwować, formułować wnioski; uczy się wykorzystywać narzędzia techniczne do pomiaru (lampa UV)

I inne/ dodatkowe – które w naturalny sposób pojawiają się podczas zajęć, ale nie są specyficzne dla edukacji STEM

Dzielenie się odpowiedzialnością za zadanie, przestrzeganie reguł i bezpieczeństwa, mała motoryka, słuchanie ze zrozumieniem, działanie zgodnie z instrukcją, samodyscyplina

Metodyka nauczania/ Przebieg aktywności

1. Wprowadzenie. Rozmowa z dziećmi na temat bakterii (szkodliwych i pożytecznych) znajdujących się w żywności. Wyjaśnienie znaczenia temperatury środowiska dla namnażania się mikrobów. Wyjaśnienie, że trzymanie żywności w lodówce hamuje namnażanie się bakterii, ale ich nie zabija. Podkreślenie konieczności przygotowania żywności w wysokiej temperaturze w celu pozbycia się szkodliwych bakterii.

2. Przygotowanie kanapek – praca w grupach.

Dzieci pracując w grupach liczących 2-3 osoby przygotowują „kanapkę” z dostarczonych produktów: „fileta z kurczaka” z ciastoliny (pokrytego żelem świecącym pod lampą UV lub w prostszej wersji – brokatem), plastikowego jedzenia: kromek chleba, plastrów pomidorów, liści sałaty (mogą być też wykonane z bibuły przez same dzieci). Nauczyciel wyznacza też obszar, który pełni funkcję pieca. Nauczyciel przedstawia ilustrowaną instrukcję przygotowania kanapki. W kolejnych krokach: dzieci kroją przy użyciu plastikowych noży „kurczaka” z ciastoliny, umieszczają go w „piecu”, przygotowują pozostałe produkty potrzebne do „kanapki”, komponują ją i podają do stołu. Następnie przeprowadzany jest test przy użyciu lampy UV tego, w jaki sposób „bakterie” rozprzestrzeniły się w kuchni (w wersji z brokatem – dzieci poszukują śladów brokatu w otoczeniu).

3. Praca w grupach liczących 2-3 dzieci. Dzieci przygotowują „kanapkę” zgodnie z instrukcją:
począwszy od pokrojenia „kurczaka” z plasteliny, umieszczenia go w „piecu”, przygotowania pozostałych produktów potrzebnych do „kanapki”, skomponowania jej i podania do stołu.

4. Przeprowadzenie testu przy użyciu lampy UV tego, w jaki sposób „bakterie” rozprzestrzeniły się w kuchni.

5. Pogadanka na temat rozprzestrzeniania się bakterii w kuchni. Pytania do zadania:
a. Czemu bakterie znalazły się w różnych miejscach kuchni?
b. Dlaczego należy myć ręce po przygotowywaniu żywności?
c. Jak możemy zapobiec rozprzestrzenianiu się bakterii?
d. Co może się stać jeżeli ktoś zje skażoną kanapkę z kurczaka?
e. Dlaczego upieczony kurczak zwykle nie zawiera bakterii?
f. Dlaczego przechowujemy żywność w lodówce?

6. Podsumowanie

Ewaluacja

Sprawdzenie wiedzy dzieci przy pomocy quizu: Co powinno znaleźć się w lodówce?

Materiały i wyposażenie potrzebne do przeprowadzenia zajęć (narzędzia, składniki, przyprawy itp.)

Świecący żel lub brokat, lampa UV (można też użyć cynamonu i oliwy), „filet z kurczaka” z ciastoliny, plastikowe jedzenie: kromki chleba, plastry pomidorów, liście sałaty (mogą być też wykonane z bibuły przez same dzieci), papierowe talerze, plastikowe noże, obszar wyznaczony jako piec; rysunkowa instrukcja pokazująca kolejne kroki przygotowania kanapki; materiały zdjęciowe do quizu ewaluacyjnego.

Otoczenie, w którym mają być przeprowadzone zajęcia

Sala przedszkolna

Literatura – źródła

https://e-bug.eu/junior_pack.aspx?cc=pl&ss=2&t=HigienaZywnosci

Higiena żywności – mikroby

1. Usefulness for STEM education – integrating content of different disciplines

Cross-curricular character of the resource 

3 jajka na 3 dostępne

The range of S-T-E-M subjects included 

3 jajka na 3 dostępne

The presentation of possibilities of including artistic activities (STEAM approach)

2 jajka na 3 dostępne

2. Expected learning outcomes

Consistency (links) with preschool core curriculum

3 jajka na 3 dostępne

Communicativeness of description

3 jajka na 3 dostępne

3. Methodology of teaching

Clarity, communicativeness of instructions for teachers

3 jajka na 3 dostępne

Meaningful learning – using practical life problems

3 jajka na 3 dostępne

Original idea

3 jajka na 3 dostępne

The level of ease in implementing the methodology to preschool age children

3 jajka na 3 dostępne

The level of ease in preparing necessary ingredients, materials and equipment needed

3 jajka na 3 dostępne

4. Sustainability

Ecological characteristics of materials/ results

2 jajka na 3 dostępne

Supporting healthy eating habits 

3 jajka na 3 dostępne

Low ecological footprint

2 jajka na 3 dostępne

Possibilities of inclusion (respecting cultural diversity and food intolerances)

2 jajka na 3 dostępne

5. Class management

Using differentiated forms of work – individual, team work etc.

jajko

Individual work

średnia ilość podświetlonych jajek

Team work

spora ilość jajek

Whole group

6. Time management

jajko

Short activity (10-15 minutes)

rozpoczynające pękać podświetlone jajko

Medium activity (20-30 minutes)

mocno popękane jajko

Long activity (1 hour or more)

wychodzący kurczak z jajka

Very long activity (1 day or more)

PDF: https://www.printfriendly.com/p/g/jYxTma