Rodzaj zasobu: video
Adres internetowy – link
https://youtu.be/FEIdjnx5jsI
Supporting website: https://www.playdoughtoplato.com/growing-gummy-bear-science/
Język: PL, EN
Opis – streszczenie
Eksperyment – badanie naukowych zasad osmozy poprzez zanurzenie żelkowego misia w wodzie na cała noc i obserwowanie, jak rośnie absorbując wodę.
Pojęcia naukowe wprowadzane podczas zajęć
Osmoza
Myślenie twórcze i krytyczne
Krytyczne myślenie:
Przewidywanie
Wyjaśnianie
Twórcze myślenie:
Ciekawość
Wyobraźnia
Kreatywne rysowanie
Myślenie matematyczne
Liczenie
Mierzenie długości i pojemności
Myślenie naukowe
Zadawanie pytań;
Obserwowanie
Przewidywanie (formułowanie hipotez)
Wnioskowanie
Porównywanie
Uczenie się, jak się uczyć
Przestrzeganie instrukcji
Poczucie własnej skuteczności, sprawczości w uczeniu się;
Czerpanie radości z uczenia się
Refleksyjne uczenie się – refleksja nad własnym uczeniem się
Inne umiejętności
A/ Język mówiony – słuchanie i przestzrzeganie instrukcji, Wzbogacanie słownictwa;
B/ Praca zespołowa – praca naprzemienna, przejmowanie tury w zadaniu zespołwym;
C/ Sprawność motoryczna – odmierzanie cieczy za pomoca łyżki, rysowanie.
Hodujemy żelkowego misia
Cele ogólne
• umożliwienie dzieciom długotrwałej obserwacji zmian zachodzących w żelkowych misiach pod wpływem namoczenia ich w wodzie;
• rozwijanie umiejętności słuchania i podążani za instrukcjami nauczyciela;
• kształtowanie umiejętności odmierzania płynów za pomocą łyżki
• rozwijanie umiejętności obserwowania i przewidywania;
• doskonalenie umiejętności porównywania;
• rozwijanie umiejętności przeliczania i mierzenia długości (za pomocą linijki lub centymetru);
• rozwijanie umiejętności pracy naprzemiennej (zmieniania się podczas zadania zespołowego);
• kształtowanie umiejętności twórczego myślenia.
Słownictwo – słowa kluczowe
Żelkowe misie, cukier, słodki, smak, krótszy, dłuższy, większy, mniejszy, szerszy, węższy, linijka, gumowaty, miękki, gąbczasty, rozpuszczać się
Oczekiwane efekty uczenia się
• przestrzega instrukcji eksperymentu;
• rozpoznaje pożywienie o słodkim smaku;
• mierzy długość żelkowych misiów za pomocą linijki;
• liczy od 1 do 10;
• ćwiczy umiejętność odmierzania cieczy za pomocą łyżki stołowej;
• prowadzi obserwację i przewiduje wyniki eksperymentu;
• porównuje obiekty w kategoriach wielkości i długości;
• identyfikuje różnice i podobieństwa pomiędzy misiami eksperymentalnym i kontrolnym (na początku i na końcu eksperymentu);
• współpracuje w małych zespołach
• rysuje twórczą opowieść.
Umiejętności STEM – do których odnosi się scenariusz zajęć
Kluczowe dla edukacji STEM (Core STEM skills)
• Zadawanie pytań
• Obserwowanie
• Przewidywanie
• Wyjaśnianie
• Rozumowanie – wnioskowanie
• Ciekawość
• Wyobraźnia
• Twórcze myślenie
• Porównywanie
• Liczenie
• Mierzenie – długości i pojemności
I inne/ dodatkowe – które w naturalny sposób pojawiają się podczas zajęć, ale nie są specyficzne dla edukacji STEM
• Przestrzeganie instrukcji
• Czerpanie radości z uczenia się
• Przejmowanie tur w zadaniu zespołowym
• Język mówiony – komunikowanie się
• Wzbogacanie słownictwa
• Sprawności manualne związane z gotowaniem – umiejętność odmierzania ilości cieczy za pomocą łyżki;
• Umiejętność rysowania
Metodyka nauczania/ Przebieg aktywności
Uwaga dla nauczyciela: Celem tego eksperymentu jest badanie naukowych zasad osmozy poprzez zanurzenie żelkowego misia w wodzie na całą noc, a następnie obserwowanie jak mis rośnie absorbując wodę. Eksperyment składa się z dwóch części i wymaga zostawienia materiałów na noc.
Introduction:
1. Poinformuj dzieci, że będą robić eksperyment z żelkowymi misiami. Sprawdź, co wiedzą o żelkowych misiach.
Przykładowe pytania: Jak wyglądają? Jak smakują (słodkie)? W czego są zrobione? (głownie żelatyna i cukier, z dodatkiem barwnika spożywczego) Czo sprawia, że są słodkie? (cukier)
2. Poproś dzieci, by pomyślały o innej żywności (przekąskach), która ma słodki smak,
zróbcie listę takiego jedzenia. Przedyskutujcie skutki zdrowotne jedzenia zbyt wielu
słodyczy.
Przebieg aktywności: dzieci pracują w zespołach 5-6 osobowych na zmianę wykonując zadanie
Materiały – dla każdej grupy:
– 2 szklanki
– 2 żelkowe misie
– 1 łyżka
– 1 duża miska wody (każda grupa będzie potrzebowała około 10 łyżek wody)
– linijka dla każdego ucznia
Instrukcja działania:
Część 1 (Dzień 1)
1. Poproś dzieci, by na zmianę zbadały żelkowego misia różnymi zmysłami i opisały, jak wygląda, smakuje, jaki jest w dotyku – mały, gąbczasty, miękki, daje się ugniatać.
2. Rozdaj dzieciom małe linijki i poproś, by znalazły na niej kolejne cyfry od 1 do 10.
Poproś, by policzyły od 1 do 10 (młodsze dzieci mogą wymagać pomocy).
3. Poproś, by każde dziecko w zespole zmierzyło długość żelkowego misia i zapisało wynik.
4. Poproś, by dzieci umieściły żelkowego misia w szklance – każda grupa swojego misia.
5. Poproś dzieci by odmierzyły 10 łyżek wody – zmieniając się przy tym zadaniu – i wlały ją do szklanki tak, by zakryła misia w całości.
6. Wyjaśnij, że spróbujemy zaobserwować, co się stanie z misiem, jeśli zostawimy go w wodzie na całą noc. Zapytaj, dlaczego miś zostal pozostawiony w suchej szklance, bez wody – wyjaśnij, że nazywamy to próbką kontrolną. Użyjemy kontrolnego misia w eksperymencie, by sprawdzić, co się stało i upewnić się, co dokładnie wywołało zmiany w rezultatach eksperymentu.
7. Poproś dzieci, by spróbowały przewidzieć, co się stanie z oboma misiami – jak zmieni się ich kształt i wielkość (sformułowały hipotezy).
Part 2 (Day 2)
8. Następnego dnia poproś dzieci, by zbadały swoje misie – porównały misia zanurzonego w wodzie z misiem kontrolnym, zidentyfikowały zmiany i różnice jakie pojawiły się w kształcie i wielkości misiów. Czy misie zmieniły się tak, jak przewidywaliśmy? Poproś, by dzieci na zmianę zmierzyły
długość eksperymentalnego misia za pomocą linijki – jak zmieniła się długość? Jakie inne zmiany zauważyliśmy? Czy któryś z misiów stał się krótszy, dłuższy, większy, mniejszy, szerszy, węższy?
9. Przedyskutuj z dziećmi zaobserwowane zmiany – sformułujcie wnioski.
Nauka: żelkowe misie zrobione są z roztworu cukru i żelatyny rozpuszczonej w wodzie. Kiedy roztwór oziębia się, tężeje i misie stają się ciałem stałym, ale nadal mają gąbczastą strukturę, bo część wody została w środku. Ta woda to roztwór cukru (rozpuszczony cukier). Ta słodka woda (roztwór cukru) jest ważna dla naszego eksperymentu. Woda, w której zanurzyliśmy żelkowego
misia była czysta i różniła się od słodkiej wody, która jest w środku misia. Te dwa rodzaje wody chciały się zrównoważyć – dążyły do równowagi – dlatego czysta woda skierowała się w stronę bardziej słodkiej wody. Gumowaty miś wchłonął tę wodę i stał się większy. Kiedy woda porusza się w ten sposób, to taki proces nazywamy osmozą.
Wniosek:
Poproś dzieci, by wymyśliły i narysowały niezwykłą, kreatywną opowieść o
dużym i małym misiu. Zachęcaj, by dzieci posługiwały się słownictwem
opisującym długość i rozmiar.
Ewaluacja
Karta obserwacji ucznia
Materiały i wyposażenie potrzebne do przeprowadzenia zajęć (narzędzia, składniki, przyprawy itp.)
Materiały – dla każdej grupy:
– 2 szklanki
– 2 żelkowe misie
– 1 łyżka
– 1 duża miska wody (każda grupa będzie potrzebowała około 10 łyżek wody)
– linijka dla każdego ucznia
Otoczenie, w którym mają być przeprowadzone zajęcia
kuchnia lub sala przedszkolna
Literatura – źródła
Video: https://youtu.be/FEIdjnx5jsI
Hodujemy żelkowego misia
1. Usefulness for STEM education – integrating content of different disciplines
Cross-curricular character of the resource
The range of S-T-E-M subjects included
2. Expected learning outcomes
Consistency (links) with preschool core curriculum
Communicativeness of description
3. Methodology of teaching
Clarity, communicativeness of instructions for teachers
Meaningful learning – using practical life problems
Original idea
The level of ease in implementing the methodology to preschool age children
The level of ease in preparing necessary ingredients, materials and equipment needed
4. Sustainability
Ecological characteristics of materials/ results
Supporting healthy eating habits
Low ecological footprint
Possibilities of inclusion (respecting cultural diversity and food intolerances)
5. Class management
Using differentiated forms of work – individual, team work etc.
Individual work
Team work
Whole group
6. Time management
Short activity (10-15 minutes)
Medium activity (20-30 minutes)
Long activity (1 hour or more)
Very long activity (1 day or more)