Inżynieria z Play Dough

wykałaczki sklejone plasteliną

Inżynieria z Play Dough

Rodzaj zasobu: website

Adres internetowy – link

https://kidssteamlab.com/preschool-engineering-with-playdough/
Supporting video: https://www.youtube.com/watch?v=3THbmWmtRfA

Język: PL, EN

Opis – streszczenie

Twórcza inżynieria – konstruowanie budowli z castoliny i makaronu

Pojęcia naukowe wprowadzane podczas zajęć

Projektowanie, inżynieria

Myślenie twórcze i krytyczne

Krytyczne myślenie:
– Analizowanie
– Roumowanie indukcyjne

Twórcze myślenie:
– Wyobraźnia przestrzenna;
– Myślenie projektowe
– Twórcze działanie

Myślenie matematyczne

Rozwiązywanie problemów z wykorzystaniem brył gemetrycznych (kształtów 3D)
Rozumienie przestrzeni
Wnioskowanie
Mierzenie
Liczenie

Myślenie naukowe

Zadawanie pytań
Ocenianie i mierzenie
Przewidywanie
Eksplorowanie, badanie, eksperymentowanie;
Planowanie
Podejmowanie decyzji
Ocenianie
Notowanie, nagrywanie rezultatów działania

Uczenie się, jak się uczyć

Poczucie własnej skuteczności, sprawczości w działaniu
Czerpanie radości z uczenia się
Uczenie sie we współpracy
Rozwiązywanie problemów

Inne umiejętności

A/ Język mówiony – Wzbogacanie słownictwa
B/ Umiejętności współpracy w zespole – dzielenie się pomysłami, przejmowanie tury w zadaniu zespołowym;
C/ Koordynacja wzrokowo-ruchowa; Mała motoryka

Inżynieria z Play Dough

Cele ogólne

– umożliwienie uczniom poznania umiejętności związanych z projektowaniem i wytwarzaniem (umiejętności inżynieryjne) z makaronem i ciastem
– rozwijanie umiejętności słuchania i wykonywania poleceń
– rozwijanie umiejętności uczniów w zakresie szacowania, mierzenia i rozwiązywania problemów z kształtami
– rozwijanie umiejętności uczniów związane z ustaleniem kolejności działań
– rozwijanie umiejętności kreatywnego myślenia uczniów, takich jak wyobrażanie i projektowanie
– rozwijanie umiejętności uczniów w zakresie samooceny.

Słownictwo – słowa kluczowe

makaron, ciasto, gładki, twardy, okrągły, miękki, budynek, pomnik, kształt, duży, mały,
wysoki, niski, szeroki, wąski, gruby, cienki, kwadratowy, prostokątny, trójkątny, okrąg

Oczekiwane efekty uczenia się

Dziecko:
– postępuje zgodnie z instrukcjami
– posługuje się słownictwem związanym z kształtem i przestrzenią do opisu struktur
– poznaje i omawia właściwości materiałów – makaron i ciasto
– buduje proste konstrukcje za pomocą makaronu i ciasta (poprzez grę swobodną aktywność, lub postępując według podanych instrukcji)
– opowiada o swojej pracy – procesie budowy i powstającej ostatecznej konstrukcji
– pracuje w małych grupach

Umiejętności STEM – do których odnosi się scenariusz zajęć

Kluczowe dla edukacji STEM (Core STEM skills)

zadawanie pytań (dociekanie)
dokonywanie oceny
rozwiązywanie problemów
wyobraźnia przestrzenna
rozumowanie
liczenie
mierzenie
przewidywanie
odkrywanie

planowanie
podejmowanie decyzji
wyobrażanie
projektowanie
robienie
ocena
nagranie

I inne/ dodatkowe – które w naturalny sposób pojawiają się podczas zajęć, ale nie są specyficzne dla edukacji STEM

Koordynacja ręka-oko
Kształtowanie zdolności motorycznych
Pisanie
Rysowanie
Posługiwanie się językiem mówionym
Praca w grupie – umiejętność współpracy
Poczucie własnej skuteczności w nauce

Metodyka nauczania/ Przebieg aktywności

Wprowadzenie:
(Poproś uczniów, aby pracowali w grupach).
Materiały: (na grupę)

– Playdough (wystarczy dla każdej grupy, najlepiej w różnych kolorach)
– Makaron (surowy) – użyj 3 różnych rodzajów, np. spaghetti, fusilli, penne, rigatoni, farfalle
– Duży arkusz papieru

Przydziel uczniów do pracy w 4-osobowych zespołach, dając każdej grupie zestaw materiałów.
Poproś uczniów, aby w ramach zabawy „Podaj makaron”, na zmianę podawali grupie różne rodzaje makaronów i opisali, jak każdy rodzaj makaronu wygląda i jakie mają wrażenia gdy wezmą go do ręki.
Następnie poproś każdego ucznia, aby wziął trochę ciasta i porównał go z makaronem pod kątem tego, jak wygląda i jaki jest w dotyku.
Poinformuj uczniów, że będą używać ciasta i makaronu, aby wykonać kilka wyzwań budowlanych.
Zapytaj uczniów, co oznacza „budować” – powiedz, że oznacza to łączenie materiałów w celu stworzenia budynku (konstrukcji), takiego jak budynek lub pomnik.

Czynności:
Poproś uczniów, aby w grupach wymienili (narysowali) na swojej stronie tyle budowli, ile mogą sobie wyobrazić, na przykład dom, szkoła, domek na drzewie, zamek, igloo, stodoła , wieżowiec, piramida, iglica w Dublinie, wieża Eiffla, Krzywa Wieża w Pizie. Użyj mapy myśli, aby omówić je w kategoriach przestrzeni i kształtów, na przykład duży, mały, wysoki, niski, szeroki, wąski, gruby, cienki, kwadratowy, prostokątny, trójkątny.
Poproś uczniów, aby omówili, w jaki sposób budowanie zamku może różnić się od budowy domu.
W grupach najpierw daj uczniom kilka minut na swobodną zabawę z materiałami. Poproś uczniów, aby zastanowili się, jaki rodzaj makaronu byłby dobry do zbudowania różnych rodzajów konstrukcji, na przykład wysokiego, małego, szerokiego, wąskiego.
Następnie poproś uczniów, aby wykonali różne wyzwania konstrukcyjne (problemy), używając makaronu i ciasta, na przykład:
– Zbuduj wysoką konstrukcję – czy możesz ją podnieść?
– Zbuduj szeroką konstrukcję – jak można ją zwęzić?
– Zbuduj most – jak go poszerzyć/podwyższyć?

(W razie potrzeby wprowadź dzieci w zagadnienia dotyczące szacowania i mierzenia)

Poświęć trochę czasu na omówienie, w jaki sposób uczniowie poradzili sobie z każdym z wyzwań, na przykład zwracając uwagę, które rodzaje makaronu najlepiej sprawdzają się w przypadku poszczególnych wyzwań; policzenie ile makaronu zużyli; jakie rodzaje makaronu zostały użyte; co działało najlepiej, co nie działało dobrze.
Na koniec poproś każdą grupę o wspólne planowanie (narysowanie szkicu), a następnie zbudowanie struktury, dając uczniom pewne parametry, na przykład musi ona zawierać:
– Otwór (drzwi, okno)
– Więcej niż dwa poziomy
– Okrągły kształt
– Krok

Wnioski
Poproś każdą grupę, aby zaprezentowała klasie swoją strukturę z makaronu i ciasta – omówiła użyte materiały; wyjaśniła dlaczego użyli tego typu makaronu i jak zmontowali konstrukcję.

Ewaluacja

Arkusz obserwacji ucznia, zdjęcie struktury każdej grupy.

Poproś grupy, aby omówiły, co jest najlepsze w ich strukturze, a także w jaki sposób poprawiłyby ją następnym razem.
Poproś uczniów, aby pracując indywidualnie narysowali obraz struktury stworzonej przez swoją grupę.
Na ile powstała konstrukcja jest zgodna z planem stworzonym przez grupę?

Materiały i wyposażenie potrzebne do przeprowadzenia zajęć (narzędzia, składniki, przyprawy itp.)

– Playdough (dla każdej grupy, najlepiej w różnych kolorach)
 -Makaron surowy (użyj 3 różnych rodzajów dla porównania, np. spaghetti, fusilli, penne, rigatoni, farfalle.
– Duży arkusz papieru.

Otoczenie, w którym mają być przeprowadzone zajęcia

Sala przedszkolna, kuchnia

Literatura – źródła

Website: https://kidssteamlab.com/preschool-engineering-with-playdough/

Other linked website: https://kidssteamlab.com/invitation-build-preschool-stem-activities/

Inżynieria z Play Dough

1. Usefulness for STEM education – integrating content of different disciplines

Cross-curricular character of the resource

3 jajka na 3 dostępne

The range of S-T-E-M subjects included 

3 jajka na 3 dostępne

The presentation of possibilities of including artistic activities (STEAM approach)

3 jajka na 3 dostępne

2. Expected learning outcomes

Consistency (links) with preschool core curriculum

3 jajka na 3 dostępne

Communicativeness of description

3 jajka na 3 dostępne

3. Methodology of teaching

Clarity, communicativeness of instructions for teachers

3 jajka na 3 dostępne

Meaningful learning – using practical life problems

3 jajka na 3 dostępne

Original idea 

3 jajka na 3 dostępne

The level of ease in implementing the methodology to preschool age children

3 jajka na 3 dostępne

The level of ease in preparing necessary ingredients, materials and equipment needed

3 jajka na 3 dostępne

4. Sustainability

Ecological characteristics of materials/ results

3 jajka na 3 dostępne

Supporting healthy eating habits 

1 jajko na 3 dostępne

Low ecological footprint

3 jajka na 3 dostępne

Possibilities of inclusion (respecting cultural diversity and food intolerances)

3 jajka na 3 dostępne

5. Class management

Using differentiated forms of work – individual, team work etc.

podświetlone jajko

Individual work

średnia ilość jajek

Team work

spora ilość jajek

Whole group

6. Time management

jajko

Short activity (10-15 minutes)

rozpoczynające pękać podświetlone jajko

Medium activity (20-30 minutes)

mocno popękane jajko

Long activity (1 hour or more)

wychodzący kurczak z jajka

Very long activity (1 day or more)

PDF: https://www.printfriendly.com/p/g/FxSyP3