Inżynieria z Play Dough
Rodzaj zasobu: website
Adres internetowy – link
https://kidssteamlab.com/preschool-engineering-with-playdough/
Supporting video: https://www.youtube.com/watch?v=3THbmWmtRfA
Język: PL, EN
Opis – streszczenie
Twórcza inżynieria – konstruowanie budowli z castoliny i makaronu
Pojęcia naukowe wprowadzane podczas zajęć
Projektowanie, inżynieria
Myślenie twórcze i krytyczne
Krytyczne myślenie:
– Analizowanie
– Roumowanie indukcyjne
Twórcze myślenie:
– Wyobraźnia przestrzenna;
– Myślenie projektowe
– Twórcze działanie
Myślenie matematyczne
Rozwiązywanie problemów z wykorzystaniem brył gemetrycznych (kształtów 3D)
Rozumienie przestrzeni
Wnioskowanie
Mierzenie
Liczenie
Myślenie naukowe
Zadawanie pytań
Ocenianie i mierzenie
Przewidywanie
Eksplorowanie, badanie, eksperymentowanie;
Planowanie
Podejmowanie decyzji
Ocenianie
Notowanie, nagrywanie rezultatów działania
Uczenie się, jak się uczyć
Poczucie własnej skuteczności, sprawczości w działaniu
Czerpanie radości z uczenia się
Uczenie sie we współpracy
Rozwiązywanie problemów
Inne umiejętności
A/ Język mówiony – Wzbogacanie słownictwa
B/ Umiejętności współpracy w zespole – dzielenie się pomysłami, przejmowanie tury w zadaniu zespołowym;
C/ Koordynacja wzrokowo-ruchowa; Mała motoryka
Inżynieria z Play Dough
Cele ogólne
– umożliwienie uczniom poznania umiejętności związanych z projektowaniem i wytwarzaniem (umiejętności inżynieryjne) z makaronem i ciastem
– rozwijanie umiejętności słuchania i wykonywania poleceń
– rozwijanie umiejętności uczniów w zakresie szacowania, mierzenia i rozwiązywania problemów z kształtami
– rozwijanie umiejętności uczniów związane z ustaleniem kolejności działań
– rozwijanie umiejętności kreatywnego myślenia uczniów, takich jak wyobrażanie i projektowanie
– rozwijanie umiejętności uczniów w zakresie samooceny.
Słownictwo – słowa kluczowe
makaron, ciasto, gładki, twardy, okrągły, miękki, budynek, pomnik, kształt, duży, mały,
wysoki, niski, szeroki, wąski, gruby, cienki, kwadratowy, prostokątny, trójkątny, okrąg
Oczekiwane efekty uczenia się
Dziecko:
– postępuje zgodnie z instrukcjami
– posługuje się słownictwem związanym z kształtem i przestrzenią do opisu struktur
– poznaje i omawia właściwości materiałów – makaron i ciasto
– buduje proste konstrukcje za pomocą makaronu i ciasta (poprzez grę swobodną aktywność, lub postępując według podanych instrukcji)
– opowiada o swojej pracy – procesie budowy i powstającej ostatecznej konstrukcji
– pracuje w małych grupach
Umiejętności STEM – do których odnosi się scenariusz zajęć
Kluczowe dla edukacji STEM (Core STEM skills)
zadawanie pytań (dociekanie)
dokonywanie oceny
rozwiązywanie problemów
wyobraźnia przestrzenna
rozumowanie
liczenie
mierzenie
przewidywanie
odkrywanie
planowanie
podejmowanie decyzji
wyobrażanie
projektowanie
robienie
ocena
nagranie
I inne/ dodatkowe – które w naturalny sposób pojawiają się podczas zajęć, ale nie są specyficzne dla edukacji STEM
Koordynacja ręka-oko
Kształtowanie zdolności motorycznych
Pisanie
Rysowanie
Posługiwanie się językiem mówionym
Praca w grupie – umiejętność współpracy
Poczucie własnej skuteczności w nauce
Metodyka nauczania/ Przebieg aktywności
Wprowadzenie:
(Poproś uczniów, aby pracowali w grupach).
Materiały: (na grupę)
– Playdough (wystarczy dla każdej grupy, najlepiej w różnych kolorach)
– Makaron (surowy) – użyj 3 różnych rodzajów, np. spaghetti, fusilli, penne, rigatoni, farfalle
– Duży arkusz papieru
Przydziel uczniów do pracy w 4-osobowych zespołach, dając każdej grupie zestaw materiałów.
Poproś uczniów, aby w ramach zabawy „Podaj makaron”, na zmianę podawali grupie różne rodzaje makaronów i opisali, jak każdy rodzaj makaronu wygląda i jakie mają wrażenia gdy wezmą go do ręki.
Następnie poproś każdego ucznia, aby wziął trochę ciasta i porównał go z makaronem pod kątem tego, jak wygląda i jaki jest w dotyku.
Poinformuj uczniów, że będą używać ciasta i makaronu, aby wykonać kilka wyzwań budowlanych.
Zapytaj uczniów, co oznacza „budować” – powiedz, że oznacza to łączenie materiałów w celu stworzenia budynku (konstrukcji), takiego jak budynek lub pomnik.
Czynności:
Poproś uczniów, aby w grupach wymienili (narysowali) na swojej stronie tyle budowli, ile mogą sobie wyobrazić, na przykład dom, szkoła, domek na drzewie, zamek, igloo, stodoła , wieżowiec, piramida, iglica w Dublinie, wieża Eiffla, Krzywa Wieża w Pizie. Użyj mapy myśli, aby omówić je w kategoriach przestrzeni i kształtów, na przykład duży, mały, wysoki, niski, szeroki, wąski, gruby, cienki, kwadratowy, prostokątny, trójkątny.
Poproś uczniów, aby omówili, w jaki sposób budowanie zamku może różnić się od budowy domu.
W grupach najpierw daj uczniom kilka minut na swobodną zabawę z materiałami. Poproś uczniów, aby zastanowili się, jaki rodzaj makaronu byłby dobry do zbudowania różnych rodzajów konstrukcji, na przykład wysokiego, małego, szerokiego, wąskiego.
Następnie poproś uczniów, aby wykonali różne wyzwania konstrukcyjne (problemy), używając makaronu i ciasta, na przykład:
– Zbuduj wysoką konstrukcję – czy możesz ją podnieść?
– Zbuduj szeroką konstrukcję – jak można ją zwęzić?
– Zbuduj most – jak go poszerzyć/podwyższyć?
(W razie potrzeby wprowadź dzieci w zagadnienia dotyczące szacowania i mierzenia)
Poświęć trochę czasu na omówienie, w jaki sposób uczniowie poradzili sobie z każdym z wyzwań, na przykład zwracając uwagę, które rodzaje makaronu najlepiej sprawdzają się w przypadku poszczególnych wyzwań; policzenie ile makaronu zużyli; jakie rodzaje makaronu zostały użyte; co działało najlepiej, co nie działało dobrze.
Na koniec poproś każdą grupę o wspólne planowanie (narysowanie szkicu), a następnie zbudowanie struktury, dając uczniom pewne parametry, na przykład musi ona zawierać:
– Otwór (drzwi, okno)
– Więcej niż dwa poziomy
– Okrągły kształt
– Krok
Wnioski
Poproś każdą grupę, aby zaprezentowała klasie swoją strukturę z makaronu i ciasta – omówiła użyte materiały; wyjaśniła dlaczego użyli tego typu makaronu i jak zmontowali konstrukcję.
Ewaluacja
Arkusz obserwacji ucznia, zdjęcie struktury każdej grupy.
Poproś grupy, aby omówiły, co jest najlepsze w ich strukturze, a także w jaki sposób poprawiłyby ją następnym razem.
Poproś uczniów, aby pracując indywidualnie narysowali obraz struktury stworzonej przez swoją grupę.
Na ile powstała konstrukcja jest zgodna z planem stworzonym przez grupę?
Materiały i wyposażenie potrzebne do przeprowadzenia zajęć (narzędzia, składniki, przyprawy itp.)
– Playdough (dla każdej grupy, najlepiej w różnych kolorach)
-Makaron surowy (użyj 3 różnych rodzajów dla porównania, np. spaghetti, fusilli, penne, rigatoni, farfalle.
– Duży arkusz papieru.
Otoczenie, w którym mają być przeprowadzone zajęcia
Sala przedszkolna, kuchnia
Literatura – źródła
Website: https://kidssteamlab.com/preschool-engineering-with-playdough/
Other linked website: https://kidssteamlab.com/invitation-build-preschool-stem-activities/
Inżynieria z Play Dough
1. Usefulness for STEM education – integrating content of different disciplines
Cross-curricular character of the resource
The range of S-T-E-M subjects included
The presentation of possibilities of including artistic activities (STEAM approach)
2. Expected learning outcomes
Consistency (links) with preschool core curriculum
Communicativeness of description
3. Methodology of teaching
Clarity, communicativeness of instructions for teachers
Meaningful learning – using practical life problems
Original idea
The level of ease in implementing the methodology to preschool age children
The level of ease in preparing necessary ingredients, materials and equipment needed
4. Sustainability
Ecological characteristics of materials/ results
Supporting healthy eating habits
Low ecological footprint
Possibilities of inclusion (respecting cultural diversity and food intolerances)
5. Class management
Using differentiated forms of work – individual, team work etc.
Individual work
Team work
Whole group
6. Time management
Short activity (10-15 minutes)
Medium activity (20-30 minutes)
Long activity (1 hour or more)
Very long activity (1 day or more)