Jajko i sól – eksperyment z pływaniem

jajka zanurzone w wodzie z solą

Jajko i sól – eksperyment z pływaniem

Rodzaj zasobu:  website

Adres internetowy – link https://igamemom.com/free-app-interactive-educational-toy-ubooly/

Język: PL, EN

Opis – streszczenie

Eksperyment – badanie w jaki sposób sól wpływa na gęstość wody, a tym samym zdolność jajka do pływania, unoszenia się na powierzchni

Pojęcia naukowe wprowadzane podczas zajęć

gęstość, siła wyporu, przezroczystość

Myślenie twórcze i krytyczne

Kreatywność: projektowanie innych eksperymentów z siłą wyporu;

Myślenie matematyczne

– Precyzja w odmierzaniu ilości soli potrzebnej w eksperymencie;

Myślenie naukowe

Zadawanie pytań;
Analizowanie i roziwązywanie problemów;
Prowadzenie badań – formułowanie hipotez; Wyciąganie wniosków na podstawie wyników eksperymentu.

Uczenie się, jak się uczyć

Poczucie skuteczności w uczeniu się; Samodyscyplina i samoregulacja uczenia się (autonomia poznawcza). Motywacja do uczenia się i zaangażowania w działanie.

Inne umiejętności

A/ Rozwijanie słownictwa naukowego;

B/ Praca zespołowa – Dzielenie się pomysłami

C/ Koordynacja wzrokowo-ruchowa;

Jajko i sól – eksperyment z pływaniem

Cele ogólne

– Rozwijanie umiejętności obserwowania i odkrywania
– Wzmocnienie postawy badawczej dzieci
– Rozwijanie umiejętności rozwiązywania problemów (przejmowanie inicjatywy przez dzieci)
– – Budowanie pojęć naukowych: gęstość i siła wyporu

Słownictwo – słowa kluczowe

– Słownictwo podstawowe: gęstość, siła wyporu
– Inne słownictwo: przezroczystość

Oczekiwane efekty uczenia się

Dziecko:
– Przeprowadza eksperyment;
– Przeprowadza obserwację podczas eksperymentu;
– Wyjaśnia pojęcie gęstości i wyporu;
– Wyciąga wnioski na temat związku pomiędzy gęstością a siłą wyporu.

Umiejętności STEM – do których odnosi się scenariusz zajęć

Kluczowe dla edukacji STEM (Core STEM skills)

– Zadawanie pytań;
– Analizowanie i rozwiązywanie problemów;
– Kreatywność: projektowanie innych eksperymentów z siłą wyporu;
– Wyciąganie wniosków na podstawie wyników.
– Motywacja do nauki i zaangażowanie.
– Samodyscyplina i samoregulacja uczenia się (autonomia poznawcza).

I inne/ dodatkowe – które w naturalny sposób pojawiają się podczas zajęć, ale nie są specyficzne dla edukacji STEM

– Dzielenie się pomysłami;
– Koordynacja wzrokowo-ruchowa;
– Podejmowanie wspólnych decyzji.

Metodyka nauczania/ Przebieg aktywności

1. Zadawaj pytania dotyczące osobistych doświadczeń związanych z pływaniem (siłą wyporu).
Na przykład: czy masz takie same odczucia podczas pływania w morzu i pływania w basenie? Gdzie najczęściej pływasz?

2. Daj dzieciom czas na eksperymentowanie z jajkami i solą.

3. Jeśli możesz przeprowadź eksperymenty z dwoma jajkami, możesz zaobserwować różnicę między gęstością i siłą wyporu w zależności od ilości soli.

4. Wyciągnij wnioski na temat większej lub mniejszej zawartości soli w wodzie (gęstość), co ma wpływ na wyporność.

Ewaluacja

Początkowa ewaluacja służy poznaniu wcześniejszej wiedzy, jaką posiadały dzieci na ten temat.

W ramach bieżącej ewaluacji ocenie podlega:
Stopniowe nabywanie podstawowych nawyków autonomii w codziennych działaniach, aby działać bezpiecznie i skutecznie.
Obserwowanie i badanie najbliższego, naturalnego i fizycznego środowiska z postawą ciekawości i szacunku oraz stopniowe uczestniczenie w działaniach społecznych i kulturalnych.
Uczestniczenie w działaniu, poprzez ruch, przyswajanie wrażeń związanych z dotykiem i czasem oraz z postępującym rozumieniem konieczności istnienia pewnych norm.
Posługiwanie się językiem mówionym, gestów i obrazów do wyrażania pomysłów, pragnień, uczuć i emocji; Słuchanie i aktywne uczestniczenie w zwykłych sytuacjach.
Porozumiewanie się i uczenie z użyciem niedyskryminującego języka, z szacunkiem do innych kultur i innych języków.
Wykazanie niezbędnych umiejętności słuchania, obserwowania, interpretowania i tworzenia w różnych językach: werbalnym, cielesnym, plastycznym, muzycznym, matematycznym i audiowizualnym oraz posługiwanie się narzędziami technologicznymi (ICT).

W ocenie końcowej należy odwołać się do sformułowanych wcześniej oczekiwanych efektów uczenia się.

Materiały i wyposażenie potrzebne do przeprowadzenia zajęć (narzędzia, składniki, przyprawy itp.)

Surowe jajko lub większa ich ilość.
Przezroczysta szklanka lub większa ich ilość, jeżeli chcesz przeprowadzić eksperyment porównawczy.
Woda.
Sól, tylko zwykła sól, której używasz do gotowania.
Łyżka.

Otoczenie, w którym mają być przeprowadzone zajęcia

Laboratorium, kuchnia lub sala przedszkolna

Literatura – źródła

https://igamemom.com/free-app-interactive-educational-toy-ubooly/

Jajko i sól – eksperyment z pływaniem

1. Usefulness for STEM education – integrating content of different disciplines

Cross-curricular character of the resource 

3 jajka na 3 dostępne

The range of S-T-E-M subjects included 

2 jajka na 3 dostępne

The presentation of possibilities of including artistic activities (STEAM approach)

2 jajka na 3 dostępne

2. Expected learning outcomes

Consistency (links) with preschool core curriculum

3 jajka na 3 dostępne

Communicativeness of description

3 jajka na 3 dostępne

3. Methodology of teaching

Clarity, communicativeness of instructions for teachers

3 jajka na 3 dostępne

Meaningful learning – using practical life problems

3 jajka na 3 dostępne

Original idea

3 jajka na 3 dostępne

The level of ease in implementing the methodology to preschool age children

3 jajka na 3 dostępne

The level of ease in preparing necessary ingredients, materials and equipment needed

3 jajka na 3 dostępne

4. Sustainability

Ecological characteristics of materials/ results

3 jajka na 3 dostępne

Supporting healthy eating habits 

2 jajka na 3 dostępne

Low ecological footprint

2 jajka na 3 dostępne

Possibilities of inclusion (respecting cultural diversity and food intolerances)

2 jajka na 3 dostępne

5. Class management

Using differentiated forms of work – individual, team work etc.

jedno jajko

Individual work

średnia ilość podświetlonych jajek

Team work

spora ilość podświetlonych jajek

Whole group

6. Time management

podświetlone jajko

Short activity (10-15 minutes)

rozpoczynające pękać jajko

Medium activity (20-30 minutes)

mocno popękane jajko

Long activity (1 hour or more)

wychodzący kurczak z jajka

Very long activity (1 day or more)

PDF: https://www.printfriendly.com/p/g/Wi22bm