Jak nie dopuścić do topnienia lodu? Wyzwanie STEM-owe
Rodzaj zasobu: Website (brief reference)
Adres internetowy – link https://sciencing.com/science-projects-keep-ice-melting-7932666.html
Język: PL, EN
Opis – streszczenie
Wyzwanie STEM-owe – Badanie jakie materiały działaja najlepiej jako izolatory w powstrzymaniu topnienia kostki lodu.
Pojęcia naukowe wprowadzane podczas zajęć
własności materiałów – izolatory i przewodniki w przenoszeniu energii cieplnej
Myślenie twórcze i krytyczne
Myślenie krytyczne:
– Przewidywanie;
– Wyjaśnianie;
Myślenie twórcze:
– Wyobraźnia, projektowanie, działanie
Myślenie matematyczne
Sortowanie
Mierzenie.
Konstrukcje trójwymiarowe – myślenie 3D.
Myślenie naukowe
Zadawanie pytań;
Wyjaśnienie;
Sortowanie i porównywanie;
Planowanie;
Obserwowanie;
Przewidywanie;
Analizowanie rezultatów i wyciąganie wniosków
Uczenie się, jak się uczyć
Przestrzeganie wskazówek nauczyciela;
Poczucie skuteczności, sprawczości we własnym uczeniu się; Samodyscyplina i samoregulacja uczenia się (autonomia poznawcza).
Radość z uczenia się – refleksyjne uczenie się.
Inne umiejętności
A/ Rozwój języka mówionego; Wzbogacanie słownictwa naukowego;
B/ Praca zespołowa – Podział odpowiedzialności za zadanie; Podejmowanie wspólnych decyzji;
C/ Sprawności artystyczne – rysowanie, sprawne posługiwanie się nożyczkami; Przestrzeganie reguł bezpieczeństwa pracy.
Jak nie dopuścić do topnienia lodu? Wyzwanie STEM-owe
Cele ogólne
– Rozwijanie umiejętności planowania, projektowania i wykonywania działań;
– Rozwijanie umiejętności w zakresie słuchania i przestrzegania wytycznych;
– Kształtowanie umiejętności obserwowania, skupienia uwagi, formułowania pytań i hipotez;
– Rozwijanie umiejętności konstrukcyjnych;
– Doskonalenie umiejętności w zakresie mierzenia i cięcia.
Słownictwo – słowa kluczowe
Lód, topienie, zamarzanie, ciepło, izolator, przewodnik, materiały, sześcian, krawędź, ciała płynne i stałe
Oczekiwane efekty uczenia się
– postępuje zgodnie z wytycznymi nauczyciela
– określa właściwości i cechy kostek lodu
– porównuje i wybiera materiały jako dobre/słabe w spowalnianiu topnienia kostek lodu (izolatory/przewodniki)
– projektuje i wykonuje prostą konstrukcję, aby spowolnić topnienie kostki lodu
– dokonuje obserwacji i przewiduje skutki swoich działań podczas eksperymentu
Umiejętności STEM – do których odnosi się scenariusz zajęć
Kluczowe dla edukacji STEM (Core STEM skills)
– Zadawanie pytań.
– Analizowanie i rozwiązywanie problemów.
– Obserwowanie, wyjaśnianie i przewidywanie
– Ciekawość poznawcza
– Pomiar
– Samodyscyplina i samoregulacja uczenia się (autonomia poznawcza).
I inne/ dodatkowe – które w naturalny sposób pojawiają się podczas zajęć, ale nie są specyficzne dla edukacji STEM
– Poczucie sprawstwa
– Zaangażowanie
– Postępowanie zgodnie z wytycznymi
– Przestrzeganie zasad bezpieczeństwa
– Podział odpowiedzialności za zadanie
– Podejmowanie wspólnych decyzji
– Podstawowa umiejętność czytania i pisania – słuchanie ze zrozumieniem
Metodyka nauczania/ Przebieg aktywności
1. Pokaż uczniom kostkę lodu, a następnie wspólnie spróbujcie określić jej cechy i właściwości. Przykładowe pytania, które możemy zadać dzieciom: Jaki to kształt? Ile ma krawędzi? Z czego jest zrobiona? Do czego możemy ją wykorzystać? Gdzie trzymamy lody? Co się dzieje, gdy w słoneczny dzień jesz loda? Jakim stanem jest lód? Jaki jest stan po stopieniu?
2. Pokaż uczniom zgromadzone materiały i przeprowadź dyskusję na temat tego, jakie rodzaje materiałów mogą być przydatne w zapobieganiu topnienia lodu.
3. Poinformuj dzieci, że będą pracować w grupach tworząc własne urządzenie zapobiegające topnieniu lodu. Daj każdej grupie kartkę papieru, prosząc o zaplanowanie, zaprojektowanie i narysowanie swojego urządzenia. Następnie każda grupa wybiera potrzebne materiały i tworzy swoje urządzenia. Kiedy wszystkie urządzenia będą gotowe, poproś uczniów, aby wytypowali te, które ich zdaniem, najlepiej powstrzymają kostkę lodu przed topieniem. Następnie daj każdej grupie po kostce lodu i poproś dzieci, aby obserwowały kostki lodu -zaznaczając, która topi się pierwsza/ostatnia itd. Poproś ich, aby pomyśleli o ulepszeniach, które mogliby wprowadzić do swoich urządzeń.
Propozycje innych działań
Poproś dzieci o napisanie prostej historyjki dźwiękowej o „kostce lodu, która się nie stopi”.
Ewaluacja
Arkusz obserwacji ucznia
Materiały i wyposażenie potrzebne do przeprowadzenia zajęć (narzędzia, składniki, przyprawy itp.)
Kostka lodu, nożyce, klej, taśma, dobór materiałów do budowy, na przykład: folia aluminiowa, ręczniki papierowe, folia spożywcza, wata, folia bąbelkowa, opaski elastyczne, tkanina, plastikowe kubki, papierowe kubki, metalowa miska, pudła, strunowy worek.
Otoczenie, w którym mają być przeprowadzone zajęcia
Sala przedszkolna
Literatura – źródła
https://sciencing.com/science-projects-keep-ice-melting-7932666.html
Utlenianie jabłek – eksperyment
1. Usefulness for STEM education – integrating content of different disciplines
Cross-curricular character of the resource
The range of S-T-E-M subjects included
The presentation of possibilities of including artistic activities (STEAM approach)
2. Expected learning outcomes
Consistency (links) with preschool core curriculum
Communicativeness of description
3. Methodology of teaching
Clarity, communicativeness of instructions for teachers
Meaningful learning – using practical life problems
Original idea
The level of ease in implementing the methodology to preschool age children
The level of ease in preparing necessary ingredients, materials and equipment needed
4. Sustainability
Ecological characteristics of materials/ results
Supporting healthy eating habits
Low ecological footprint
Possibilities of inclusion (respecting cultural diversity and food intolerances)
5. Class management
Using differentiated forms of work – individual, team work etc.
Individual work
Team work
Whole group
6. Time management
Short activity (10-15 minutes)
Medium activity (20-30 minutes)
Long activity (1 hour or more)
Very long activity (1 day or more)