Słoneczny piekarnik – jak przygotować deser przy pomocy słońca?
Rodzaj zasobu: website
Adres internetowy – link https://desertchica.com/diy-solar-oven-smores-kids-science-experiment/
Język: PL
Opis – streszczenie
Konstruowanie prostego piekarnika. Badanei konstukcji i działania piekarnika. Obserwacja w jaki sposób ciepło słoneczne wpływa na produkty spożywcze.
Pojęcia naukowe wprowadzane podczas zajęć
eksperyment, ciepło, piekarnik, proces rozpuszczania się
Myślenie twórcze i krytyczne
–
Myślenie matematyczne
–
Myślenie naukowe
Zadawanie pytań, analizowanie i rozwiązywanie problemów, przewidywanie, prowadzenie doświadczeń, formułowanie wniosków w oparciu o zgromadzone dowody.
Uczenie się, jak się uczyć
–
Inne umiejętności
Słuchanie ze zrozumieniem, działanie zgodnie z instrukcją, doskonalenie koordynacji wzrokowo-ruchowej, przestrzeganie reguł bezpieczeństwa, mała motoryka.
Słoneczny piekarnik – jak przygotować deser przy pomocy słońca?
Cele ogólne
● Wzbogacenie i poszerzenie wiedzy dzieci na temat pojęć związanych z ciepłem i topieniem się (rozpuszczaniem) ciał stałych (słodyczy) oraz dotyczących działania piekarnika;
● Doskonalenie procesów poznawczych (spostrzeżenia, mowa, myślenie) podczas obserwacji działania słonecznego piekarnika;
● Organizowanie środowiska sprzyjającego współpracy;
Słownictwo – słowa kluczowe
Eksperyment, ciepło, rozpuszczanie się (topienie), piekarnik.
Oczekiwane efekty uczenia się
● Dziecko wyjaśnia pojęcia związane z topieniem się / rozpuszczaniem;
● Dziecko opowiada w jaki sposób działa piekarnik, sądy tworzy na podstawie obserwacji słonecznego piekarnika;
● Dziecko wykonuje model piekarnika słonecznego (doskonali swoje umiejętności motoryczne oraz poznawcze);
● Dziecko współpracuje w grupie, pełni różne role.
Umiejętności STEM – do których odnosi się scenariusz zajęć
Kluczowe dla edukacji STEM (Core STEM skills)
Uczyć się jak myśleć i odkrywać (myślenie naukowe: zadawanie pytań, analizowanie i rozwiązywanie problemów, prowadzenie badań, formułowanie wniosków);
I inne/ dodatkowe – które w naturalny sposób pojawiają się podczas zajęć, ale nie są specyficzne dla edukacji STEM
Uczenie się jak współpracować w zespole (dzielenie się pomysłami, przestrzeganie reguł bezpieczeństwa), uczenie się jak poruszać sie z gracją (mała motoryka).
Metodyka nauczania/ Przebieg aktywności
1. Rozmowa na temat piekarnika (pieczenia). Pytania:
⮚ Co to jest piekarnik?
⮚ W jakim celu wkładamy do niego potrawy?
⮚ Co jest potrzebne, aby potrawa się upiekła?
2. Wykonanie przez dzieci modelu piekarnika
Podstawą wykonania słonecznego piekarnika jest pudełko po pizzy (raczej mniejsze, aczkolwiek większe też przyniesie zamierzony efekt). W zasadzie większość czynności przy jego wykonaniu należy do dzieci. Dorosły jest jednak potrzebny do wycięcia drzwi piekarnika słonecznego.
Materiały:
a) Kartonowe pudełko do pizzy;
b) Folia aluminiowa;
c) Przeźroczysta folia plastikowa (lub torba, worek);
d) Czarny papier np. z bloku technicznego;
e) Taśma klejąca;
f) Klej;
g) Ołówek lub patyk do szaszłyków;
h) Nożyczki lub nóż;
i) Materiały do deseru np. ciastka, pianki, czekolada.
Instrukcja wykonania piekarnika:
a) Wytnij klapkę drzwiczek piekarnika w pudełku (jego pokrywce). Rozmiar klapy zależy od tego co będziesz gotował i od ilości miejsca jakiej potrzebujesz.
b) Udekoruj swój piekarnik np. pisakami (opcjonalnie).
c) Przyklej czarny papier np. z bloku technicznego do dolnej części pudełka. Czarny kolor pochłania ciepło.
d) Przyklej folię aluminiową do wnętrza drzwi (klapki). Folia odbija słońce do piekarnika.
e) Przyklej np. taśmą klejącą przeźroczystą folię do otworu drzwi. Umożliwi to podgrzanie powietrza wewnątrz pudełka i jednocześnie utrzyma ciepło uwięzione w jego wnętrzu.
f) Włóż do wnętrza piekarnika: ciasto, na nim połóż piankę, a na piance połóż czekoladę. Kolejność i składniki mogą być inne, ale początkowo ciastko powinno znaleźć się na spodzie naszej konstrukcji.
g) Postaw piekarnik na słońcu. Można przykleić np. patyk od szaszłyków, aby otworzyć pokrywę piekarnika pod odpowiednim kątem.
h) Czekaj i obserwuj. Podczas czekania można porozmawiać z dziećmi o czynnikach od których zależy działanie naszego piekarnika. Przykładowe pytania:
⮚ Jaka jest rola słońca podczas tego działania?
⮚ Co by się stało gdybyś użył papieru technicznego w innym kolorze?
⮚ Jaki jest cel folii aluminiowej umieszczonej na drzwiach piekarnika?
⮚ Jaki jest cel umieszczania przeźroczystej folii w naszym piekarniku?
⮚ W jaki sposób różne warunki pogodowe wpłynęłyby na wynik eksperymentu?
Ewaluacja
Obserwacja, pytania nauczyciela i dzieci
Materiały i wyposażenie potrzebne do przeprowadzenia zajęć (narzędzia, składniki, przyprawy itp.)
Pudełko do pizzy, nożyczki lub nóż, klej, taśma klejąca, arkusz czarnego papieru (np. z bloku technicznego lub rysunkowego), ołówek, patyczek do szaszłyków, folia aluminowa, folia plastikowa (przeźroczysta), kruche ciasteczka, pianki, czekolada (lub inne składniki do przygotowania deseru).
Otoczenie, w którym mają być przeprowadzone zajęcia
Sala przedszkolna lub kuchnia, następnie zajęcia w terenie.
Literatura – źródła
https://desertchica.com/diy-solar-oven-smores-kids-science-experiment/
Słoneczny piekarnik – jak przygotować deser przy pomocy słońca?
1. Usefulness for STEM education – integrating content of different disciplines
Cross-curricular character of the resource
The range of S-T-E-M subjects included
The presentation of possibilities of including artistic activities (STEAM approach)
2. Expected learning outcomes
Consistency (links) with preschool core curriculum
Communicativeness of description
3. Methodology of teaching
Clarity, communicativeness of instructions for teachers
Meaningful learning – using practical life problems
Original idea
The level of ease in implementing the methodology to preschool age children
The level of ease in preparing necessary ingredients, materials and equipment needed
4. Sustainability
Ecological characteristics of materials/ results
Supporting healthy eating habits
Low ecological footprint
Possibilities of inclusion (respecting cultural diversity and food intolerances)
5. Class management
Using differentiated forms of work – individual, team work etc.
Individual work
Team work
Whole group
6. Time management
Short activity (10-15 minutes)
Medium activity (20-30 minutes)
Long activity (1 hour or more)
Very long activity (1 day or more)
PDF: https://www.printfriendly.com/p/g/UsnHyp