Jak zrobić zakwas? – Badanie procesu fermentacji
Rodzaj zasobu: website
Adres internetowy – link www.compoundchem.com/2016/01/13/bread
Bressanini, D. (2014), La scienza della pastic ceria- le basi: la chimica del bignè
Bonci, G. (2012), Il gioco della pizza
Przepis na zakwas żytni Zakwas żytni do pieczenia chleba To prostsze niż myślisz! – Bing video
Język: PL, EN
Opis – streszczenie
Badanie procesu fermentacji i roli, jaką w niej odgrywa Co2 – wykonanie zakwasu, czyli naturalnych drożdży (zaczynu)
Pojęcia naukowe wprowadzane podczas zajęć
zaczyn, zakwas, ciasto, drożdże, mikroorganizmy, glukoza, fermentacja, dwutlenek węgla, aktywatory
Myślenie twórcze i krytyczne
przewidywanie; Myślenie twórcze – rozumowanie indukcyjne; wyobraźnia, ciekawość poznawcza;
Myślenie matematyczne
–
Myślenie naukowe
•Zadawanie pytań
•Analizowanie i rozwiązywanie problemów
• Projektowanie eksperymentów
• Prowadzenie badań – przewidywanie, testowanie hipotez, obserwowanie,
eksperymentowanie
• Formułowanie wniosków w oparciu o zebrane dowody, uogólnianie
Uczenie się, jak się uczyć
Poczucie sprawstwa i kompetencji w działaniu; Przejmowanie odpowiedzialności za własne uczenie się; Planowanie i organizacja procesu uczenia się w czasie i przestrzeni; Postępowanie zgodnie z instrukcją eksperymentu
Inne umiejętności
Uczenie się jak współpracować w zespole:
• Podejmowanie wspólnych decyzji
• Przestrzeganie reguł bezpieczeństwa i dyscypliny
•Dzielenie się pomysłami
Rozwijanie małej motoryki
Jak zrobić zakwas? – Badanie procesu fermentacji
Cele ogólne
• Rozwijanie umiejętności planowania i organizowania pracy
• Rozwijanie umiejętności obserwacji i formułowania wniosków
• Rozwijanie umiejętności słuchania i postępowania według instrukcji
• Poznawanie metod operacyjnych specyficznych dla metody naukowej
• Nabywanie umiejętności posługiwania się językiem naukowym
• Rozpoznawanie kilka prostych reakcji chemicznych zachodzących w codziennym życiu (fermentacja)
• Rozwijanie umiejętności manualnych
• Wspieranie umiejętności współpracy w grupie
• Zwiększenie poczucia sprawstwa i własnej skuteczności
Słownictwo – słowa kluczowe
zaczyn, zakwas, ciasto, drożdże, mikroorganizmy, glukoza, fermentacja, dwutlenek węgla, aktywatory
Oczekiwane efekty uczenia się
• postępuje zgodnie z instrukcją opisującą doświadczenie
• planuje i organizuje pracę w dłuższym okresie czasu
• opisuje/dokumentuje etapy pracy
• formułuje hipotezy
• rozpoznaje i argumentuje (opisuje) zmiany w substancji
• pisze wzór chemiczny gazu (dwutlenku węgla)
• robi zakwas/drożdże/zaczyn
Umiejętności STEM – do których odnosi się scenariusz zajęć
Kluczowe dla edukacji STEM (Core STEM skills)
Myślenie naukowe
• Zadawanie pytań
• Analizowanie i rozwiązywanie problemów
• Projektowanie eksperymentów
• Prowadzenie badań – przewidywanie, testowanie hipotez, obserwowanie,
eksperymentowanie
• Formułowanie wniosków w oparciu o zebrane dowody, uogólnianie
Uczenie się, jak się uczyć:
Poczucie sprawstwa i kompetencji w działaniu
I inne/ dodatkowe – które w naturalny sposób pojawiają się podczas zajęć, ale nie są specyficzne dla edukacji STEM
• Podejmowanie wspólnych decyzji
• Przestrzeganie reguł bezpieczeństwa i dyscypliny
• Dzielenie się pomysłami
• Rozwijanie małej motoryki
Metodyka nauczania/ Przebieg aktywności
Wprowadzenie
Czy można ugniatać/dodawać gaz? W różnych przepisach, na liście składników zwykle znajdujemy tylko ciała stałe i ciecze … nigdzie nie było podane, aby dodać gaz. To tylko tak wygląda, ponieważ gazy są niezbędne do wyrabiania wielu ciast.
Jak powstaje gaz w mieszaninie? Potrzebujemy środka do jej zakwaszenia.
Od tysiącleci zakwas był jedynym znanym i używanym środkiem do zmiękczania ciasta.
Czym jest zakwas i jak powstaje. Czym są drożdże? Co mają wspólnego z gazami? Drożdże to mikroorganizmy, których nazwa pochodzi od łacińskiego czasownika „levare”, co oznacza podnoszenie.
Chcemy wspólnie odkryć, jak powstaje zakwas najstarszy na świecie i jak się go wytwarza?
Robimy zakwas – czyli zaczyn lub naturalne drożdże.
Aktywność
Dzieci dzielimy na małe grupki (3/4).
Każda grupa będzie musiała na początku podzielić między siebie zadania (ugniatanie, mieszanie, dokumentowanie za pomocą smartfona lub innego narzędzia, planowanie pracy i zbieranie informacji podczas kolejnych dni prowadzenia eksperymentu.
1) Mąkę (100 g) należy wymieszać z wodą (50 ml) i dodać łyżeczkę miodu. Mieszaninę wykonujemy w szklanym słoiku. Przykrywamy go wilgotną gazą i odstawiamy na 48 godzin.
Wskazówka dla nauczyciela:
pomocą w zaplanowaniu pracy jest seria pytań stawianych dzieciom:
• Co zrobiliśmy?
• Czego oczekujemy?
• Jaki jest wynik każdego etapu?
Odpowiedzi:
Drożdże naturalne (madre) powstają przez zakwaszenie mąki i wody; żywią się cukrami obecnymi w mące, które wywołują proces fermentacji. Dlatego dodajemy miód (aktywator), aby osiągnąć sukces.
Pytania stymulujące:
Dlaczego miód? Czy można zastosować inne aktywatory?
2) Po 2 dniach do ciasta w słoiku, dodajemy i mieszamy 100 g mąki i 50 g wody, przykrywamy gazą i odstawiamy na kolejne 48 godzin. Powtarzamy cały cykl w tym rytmie przez 10 dni.
Wskazówka dla nauczyciela:
Gdy ciasto zaczyna fermentować, rozpoczyna się przemiana chemiczna i powstają “bąbelki”.
Fermentacja biologiczna (ciasto kwasowe) to przede wszystkim fermentacja mlekowa; produkowane są też inne produkty oprócz alkoholu i dwutlenku węgla, także kwas mlekowy i kwas octowy. Już po 48 godzinach ciasto powinno zacząć wyrastać.
Na końcu, w 10 dniu drożdże powinny być dość płynne i pełne bąbelków.
Pytania stymulujące:
• Po czym możemy rozpoznać,, że fermentacja się rozpoczęła?
• Czy można zobaczyć dwutlenek węgla?
• Dlaczego ciasto ma kwaśny zapach, od czego to zależy? (z powodu alkoholu) Jakie inne aromaty
możemy odróżnić?
• Spróbujmy zapisać w formie wzoru chemicznego to, co zaobserwowaliśmy.
Po zakończeniu eksperymentu każda grupa będzie mogła pokazać swoją pracę kolegom,
poprzez prezentację multimedialną wraz z podaniem uzasadnienia naukowego,
co zaobserwowano i jaki uzyskano wynik. Jakie pytania zachęcały do działania i do czego?
W jaki sposób próbowałeś odpowiedzieć na nie?
Co poszło nie tak i dlaczego? Co można zrobić inaczej?
Wskazówki dla nauczyciela:
Nauczyliśmy się obserwować to, co dzieje się wokół nas, aby nie brać tego za pewnik –
zadawaj dzieciom pytania. Już nigdy nie spojrzymy na chleb w ten sam sposób, teraz wiemy skąd
pochodzi!
Jest wynikiem długiego procesu… do jego uruchomienia potrzebny jest aktywator; w środku
jest coś, czego się nie spodziewaliśmy i z tego powodu nie mogliśmy tego zobaczyć: jest to gaz. Drożdże wyglądają jak my, potrzebujemy też aktywatora, który uruchamia długi proces, to on pozwala nam się rozwijać!
Ewaluacja
Refleksja nad doświadczeniem, procesami, dynamiką grupy i tym ile się nauczyliśmy.
Rekonstrukcja, ekspozycja i ocena wykonanych produktów;
Samoocena nauczyciela: za pomocą kwestionariusza satysfakcji i powiązanych pytań
do punktów krytycznych i mocnych stron.
Materiały i wyposażenie potrzebne do przeprowadzenia zajęć (narzędzia, składniki, przyprawy itp.)
1 kg mąki żytniej, woda, miód, gaza, waga, łyżka, słoik, gaza, smartfon lub tablet
Otoczenie, w którym mają być przeprowadzone zajęcia
Sala przedszkolna lub kuchnia
Literatura – źródła
www.compoundchem.com/2016/01/13/bread
Bressanini, D. (2014), La scienza della pastic ceria- le basi: la chimica del bignè
Bonci, G. (2012), Il gioco della pizza
Przepis na zakwas żytni Zakwas żytni do pieczenia chleba To prostsze niż myślisz! – Bing video
Jak zrobić zakwas? – Badanie procesu fermentacji
1. Usefulness for STEM education – integrating content of different disciplines
Cross-curricular character of the resource

The range of S-T-E-M subjects included

The presentation of possibilities of including artistic activities (STEAM approach)

2. Expected learning outcomes
Consistency (links) with preschool core curriculum

Communicativeness of description

3. Methodology of teaching
Clarity, communicativeness of instructions for teachers

Meaningful learning – using practical life problems

Original idea

The level of ease in implementing the methodology to preschool age children

The level of ease in preparing necessary ingredients, materials and equipment needed

4. Sustainability
Ecological characteristics of materials/ results

Supporting healthy eating habits

Low ecological footprint

Possibilities of inclusion (respecting cultural diversity and food intolerances)

5. Class management
Using differentiated forms of work – individual, team work etc.

Individual work

Team work

Whole group
6. Time management

Short activity (10-15 minutes)

Medium activity (20-30 minutes)

Long activity (1 hour or more)

Very long activity (1 day or more)