Jaką gęstość ma miód?
Rodzaj zasobu: website
Adres internetowy – link
Literatura – źródła http://www.piatresteavespucci.it/wordpress/wp-content/uploads/2012/11/esperimenti-1C-2011-2012.pdf
Język: PL, EN
Opis – streszczenie
Eksperyment – badanie gęstości cieczy, zrozumienie, że rózne substancje płynne mają różne gęstości. Obserwowanie, jak ciecze układają się w warstwy.
Pojęcia naukowe wprowadzane podczas zajęć
Miód, gęstość, olej, płyn do naczyń, woda, barwnik, warstwy
Myślenie twórcze i krytyczne
analizowanie, porównywanie
Myślenie matematyczne
odmierzanie różnych cieczy, posługiwanie się miarką
Myślenie naukowe
Zadawanie pytań, obserwowanie, formułowanie hipotez, eksperymentowanie, formułowanie wniosków
Uczenie się, jak się uczyć
ciekawość, motywacja i zaangażowanie dzieci, refleksja nad własnym uczeniem się i zdobywana wiedzą
Inne umiejętności
A/ Język mówiony – Komunikowanie się, Wzbogacanie słownictwa
B/ Praca w zespole – przestrzeganie reguł bezpieczeństwa
C/ Sprawność motoryczna – precyzja ruchu ręki.
Jaką gęstość ma miód?
Cele ogólne
– Poznawcze: umiejętność komunikowania się, rozwiązywania problemów, identyfikowania powiązań i relacji, zdobywania i interpretowania informacji
– Afektywne: przyjmowanie odpowiedzialnej i prawidłowej postawy wobec badania i grupy przedszkolnej
– Psychomotoryka: poprawa motoryki małej i stymulacja koordynacji wzrokowo-ruchowej
Słownictwo – słowa kluczowe
Miód, gęstość, olej, płyn do naczyń, woda, barwnik, warstwy
Oczekiwane efekty uczenia się
Dziecko:
– Przeprowadza eksperyment
– Bada gęstość miodu i obserwuje zachowanie się cieczy o różnej gęstości
– Opisuje eksperyment, wyciąga wnioski i dokumentuje jego przebieg
– Słucha i postępuje zgodnie z instrukcjami
Umiejętności STEM – do których odnosi się scenariusz zajęć
Kluczowe dla edukacji STEM (Core STEM skills)
Kluczowe dla edukacji STEM
Myślenie krytyczne – analizowanie, porównywanie
Myślenie matematyczne: odmierzanie różnych cieczy, posługiwanie się miarką
Uczenie się jak się uczyć: ciekawość, motywacja i zaangażowanie dzieci, refleksja nad własnym uczeniem się i zdobywana wiedzą
I inne/ dodatkowe – które w naturalny sposób pojawiają się podczas zajęć, ale nie są specyficzne dla edukacji STEM
– wzbogacanie słownictwa naukowego.
– współpraca w zespole, doskonalenie motoryki małej.
– koordynacja oko-ręka.
– przestrzeganie zasad bezpieczeństwa.
– dokumentowanie poprzez rysowanie.
Metodyka nauczania/ Przebieg aktywności
Wprowadzenie:
Przedstawienie dzieciom materiałów (olej, miód, płyn do naczyń, woda, barwnik).
Pytanie problemowe: co się stanie kiedy wlejemy te ciecze do jednego naczynia?
Dzielimy dzieci na grupy i rozdajemy im szklanki (lub słoiki) po jednej na grupę oraz pozostałe składniki plus miarki.
Formułowanie hipotez przez dzieci
Przeprowadzenie doświadczenia:
Instrukcja:
1. Na początek wlewamy 25 ml miodu.
2. Następnie 25 ml płynu do mycia naczyń.
3. Dolewamy wodę zabarwioną wcześniej zielonym barwnikiem spożywczym oraz olej ponownie w ilości 25 ml.
4. Obserwujemy
Wskazówki dla nauczyciela
Cztery składniki wlane do zlewki są wyraźnie rozróżnialne w czterech nałożonych na siebie warstwach. Od dołu do góry:
– miód
– płyn do mycia naczyń
– Woda
– Olej
Dokumentacja doświadczenia: zdjęcie, rysunek
Wnioski
Użyte substancje, choć zajmują tę samą objętość, mają różne gęstości. Miód, gęstszy od pozostałych, ma większą masę, czyli więcej materii w tej samej objętości, co pozostałe trzy substancje.
Zajęcia można kontynuować poprzez poszerzenie wiedzy na temat miodu, wartości odżywczych, powstawania miodu, składu chemicznego, czy też pszczół
Ewaluacja
rysunek dokumentujący efekty doświadczenia, zdjęcie wyników
Obserwacja pracy dzieci przez nauczyciela.
Materiały i wyposażenie potrzebne do przeprowadzenia zajęć (narzędzia, składniki, przyprawy itp.)
Przeźroczyste szklanki (co najmniej 1 na grupę), miód, woda, płyn do naczyń, olej, miarki, (przynajmniej 1 na grupę), łyżki, barwnik spożywczy, arkusze z instrukcjami eksperymentu (1 na grupę), papier i kredki, papeteria osobista
Opcjonalnie: kamera i billboard do udokumentowania eksperymentu.
Otoczenie, w którym mają być przeprowadzone zajęcia
Sala przedszkolna lub kuchnia
Literatura – źródła
http://www.piatresteavespucci.it/wordpress/wp-content/uploads/2012/11/esperimenti-1C-2011-2012.pdf
Jaką gęstość ma miód?
1. Usefulness for STEM education – integrating content of different disciplines
Cross-curricular character of the resource
The range of S-T-E-M subjects included
The presentation of possibilities of including artistic activities (STEAM approach)
2. Expected learning outcomes
Consistency (links) with preschool core curriculum
Communicativeness of description
3. Methodology of teaching
Clarity, communicativeness of instructions for teachers
Meaningful learning – using practical life problems
Original idea
The level of ease in implementing the methodology to preschool age children
The level of ease in preparing necessary ingredients, materials and equipment needed
4. Sustainability
Ecological characteristics of materials/ results
Supporting healthy eating habits
Low ecological footprint
Possibilities of inclusion (respecting cultural diversity and food intolerances)
5. Class management
Using differentiated forms of work – individual, team work etc.
Individual work
Team work
Whole group
6. Time management
Short activity (10-15 minutes)
Medium activity (20-30 minutes)
Long activity (1 hour or more)
Very long activity (1 day or more)