Kolorowe lody
Język: PL, EN
Opis – streszczenie
Eksperyment – wyjaśnianie zmian w stanie skupienia materii podczas robienia lodów domowych
Pojęcia naukowe wprowadzane podczas zajęć
Stan skupienia, zmiana stanu skupienia materii, ciało stałe, ciecz, temperatora, zamarzanie.
Myślenie twórcze i krytyczne
Myślenie dywergencyjne
Myślenie matematyczne
Odmierzanie potrzebnych ilości składników.
Myślenie naukowe
Zadawanie pytań
Przewidywanie i wyjaśnienie
Obserwowanie i stawianie hipotez
Wyciąganie wniosków
Uczenie się, jak się uczyć
Motywacja do uczenia się
Inne umiejętności
A/ Słuchanie ze zrozumieniem; Dzielenie się pomysłami – komunikacja podczas pracy zespołowej;
B/ Praca zespołowa – Podział odpowiedzialności za zadanie; Przestrzeganie reguł bezpieczeństwa pracy.
C/ Sprawności motoryczne w zakresie gotowania (odmierzanie i mieszanie składników).
Kolorowe lody
Cele ogólne
– Wyjaśnienie procesu zmiany stanu ciekłego w stały
– Rozwijanie umiejętności słuchania i wykonywania poleceń
– Rozwijanie umiejętności gotowania uczniów w zakresie odmierzania i mieszania składników
– Rozwijanie umiejętności uczniów w zakresie obserwacji, przewidywania i stawiania hipotez
Słownictwo – słowa kluczowe
Stan, ciało stałe, ciecz, etapy
Oczekiwane efekty uczenia się
– postępuje zgodnie z instrukcją nauczyciela
– wyjaśnia zmianę stanu ciekłego w stały
– ma wiedzę na temat zdrowych nawyków żywieniowych
Umiejętności STEM – do których odnosi się scenariusz zajęć
Kluczowe dla edukacji STEM (Core STEM skills)
– Zadawanie pytań
– Przewidywanie i wyjaśnienie
– Obserwowanie i stawianie hipotez
– Wyciąganie wniosków
I inne/ dodatkowe – które w naturalny sposób pojawiają się podczas zajęć, ale nie są specyficzne dla edukacji STEM
– Postępowanie zgodnie z instrukcją
– Umiejętność w zakresie gotowania (odmierzanie i mieszanie składników)
– Przestrzeganie zasad bezpieczeństwa i higieny
– Praca w grupie
Metodyka nauczania/ Przebieg aktywności
Dzięki tej aktywności można zapoznać dzieci ze stanami skupienia materii, jak również z różnymi owocami i w ten sposób promować zdrowe nawyki żywieniowe (naturalne lody bez dodatku cukru). Przed przystąpieniem do działania należy przybliżyć dzieciom zjawiska zmiany materii.
Wprowadzenie
Na początku możesz zadać dzieciom pytania: Co się stanie, gdy do zamrażalnika włożymy tackę na lód wypełnioną wodą? A kiedy jemy lody pod słońcem? Najpierw pokażemy dzieciom różne stany, w których możemy znaleźć wodę (jest to jedyny pierwiastek, który można znaleźć w trzech stanach skupienia), a następnie sok ze względu na jego podobieństwo do wody. Soki zawierają dużo wody. W temperaturze pokojowej są płynne, jeśli włożymy je do zamrażalnika, stają się twarde. Dzieje się tak, ponieważ są poniżej 0ºC. W tej temperaturze możemy spotkać również lody. Jeśli włożymy sok do piekarnika lub garnka, sok stanie się gazowy, ponieważ jego temperatura wzrośnie powyżej 100º i wyparuje. Proces ten możemy również zaobserwować, gdy gotujemy wodę na makaron lub gdy bierzemy prysznic z gorącą wodą (jeśli nie jest możliwe pokazanie procesu parowania w sali z powodu braku materiałów lub ze względów bezpieczeństwa, zamiast tego można wyświetlić zdjęcia).
Następnie dzieci sporządzą listę świeżych owoców, które chciałyby zjeść w formie lodów. To dobra okazja, by powiedzieć im, że jeśli wybiorą inne kolory, lody będą bardziej kolorowe. Nauczyciel zdecyduje, jakie owoce kupić, biorąc pod uwagę nietolerancje pokarmowe, alergie, porę roku i dostępność.
Przeprowadzanie eksperymentu
Odwołując się do wiedzy i wcześniejszych doświadczeń dzieci pytamy: Z czego są wykonane lody? Jak są zrobione? Gdzie można je przechowywać? Dlaczego są zimne? To wymaga odkrycia i poznania stanów materii. Następnie pokazujemy im sok lub koktajl mleczny czyli płyny i mówimy, że chcemy je zamienić w lód czyli ciało stałe. Jak możemy to zrobić? Co się dzieje? Ten etap zmiany stanu materii ze stanu ciekłego w stały nazywa się zestalaniem, ale dzieciom możemy powiedzieć, że ciecz zamarzła. Zamrażalnik jest bardzo zimny i sprawia, że płyn staje się ciałem stałym czyli lodem. Możemy to porównać do śniegu: dzieci wiedzą, że kiedy pada śnieg, to dlatego, że deszcz jest tak zimny, że twardnieje i opada na ziemię, tworząc lód. Dzieci przystępują do pracy. Do blendera wkładają ulubione owoce, wodę lub mleko i miksują wszystkie składniki przez np. 30 sekund. Następnie przelewają owocową zawiesinę do foremek. Można wykorzystać drewniane patyczki do lodów, które zanurzymy w zawiesinie. Wkładamy do zamrażalnika na min. 3 godz.
Ewaluacja
Tabela, w której przy poniższych pozycjach zaznaczamy: TAK/NIE
Wykazuje inicjatywę
Uczestniczy w dialogu
Stawia hipotezy
Identyfikuje ciecze i ciała stałe
Opisuje kolejne etapy, które należy wykonać, aby przygotować lody
Wyjaśnia zmiany materii
Materiały i wyposażenie potrzebne do przeprowadzenia zajęć (narzędzia, składniki, przyprawy itp.)
Owoce (jeśli użyjemy owoców o różnych kolorach, wynik będzie bardziej atrakcyjny), sokowirówka lub blender, foremki do lodów (można również użyć plastikowych kubków, kubków po jogurcie, tacki na lód itp.), drewniane łyżki, patyczki do lodów.
Otoczenie, w którym mają być przeprowadzone zajęcia
Kuchnia, sala lekcyjna lub ogród
Zupa lodowa – eksperyment z zamrażaniem i topnieniem cieczy nienewtonowskiej
1. Usefulness for STEM education – integrating content of different disciplines
Cross-curricular character of the resource
The range of S-T-E-M subjects included
The presentation of possibilities of including artistic activities (STEAM approach)
2. Expected learning outcomes
Consistency (links) with preschool core curriculum
Communicativeness of description
3. Methodology of teaching
Clarity, communicativeness of instructions for teachers
Meaningful learning – using practical life problems
Original idea
The level of ease in implementing the methodology to preschool age children
The level of ease in preparing necessary ingredients, materials and equipment needed
4. Sustainability
Ecological characteristics of materials/ results
Supporting healthy eating habits
Relation with local traditions of cooking (using local products)
Low ecological footprint
Possibilities of inclusion (respecting cultural diversity and food intolerances)
5. Class management
Using differentiated forms of work – individual, team work etc.
Individual work
Team work
Whole group
6. Time management
Short activity (10-15 minutes)
Medium activity (20-30 minutes)
Long activity (1 hour or more)
Very long activity (1 day or more)