Kolorowe naleśniki – eksperymentowanie z naturalnymi barwnikami
Rodzaj zasobu: Websites
Adres internetowy – link https://odzywianie.hellozdrowie.pl/artykul-kolorowe-nalesniki-dzieci-je-pokochaja/
Język: PL
Opis – streszczenie
Badanie procesu barwienia żywności z wykorzystaniem naturalnych pigmentów pochodzenia roślinnego – na przykładzie ciasta naleśnikowego
Pojęcia naukowe wprowadzane podczas zajęć
Naleśniki, ciasto naleśnikowe, naturalne barwniki, smażenie, barwienie żywności
Myślenie twórcze i krytyczne
Myślenie twórcze i krytyczne
Myślenie matematyczne
Odmierzanie składników i zachowanie odpowiednich proporcji.
Myślenie naukowe
Ciekawość poznawcza, obserwowanie, eksperymentowanie, przewidywanie, wyciąganie wniosków.
Uczenie się, jak się uczyć
Motywacja i zaangażowanie
Inne umiejętności
– Współdziałanie w zespole (odpowiedzialne wykonywanie zadań)
– Utrzymanie porządku w miejscu pracy
– Rozwój czynności manualnych, motoryka mała
– Uważne słuchanie, działanie zgodne z instrukcją, przestrzeganie reguł bezpieczeństwa
– Korzystanie z narzędzi technicznych.
Kolorowe naleśniki – eksperymentowanie z naturalnymi barwnikami
Cele ogólne
– Kształtowanie zrozumienia istoty procesu barwienia
– Nabycie umiejętności przygotowania kolorowych naleśników z wykorzystaniem naturalnych barwników
– Kształtowanie umiejętności posługiwania się narzędziami i urządzeniami kuchennymi
– Przestrzeganie zasad bezpieczeństwa i higieny pracy
– Kształtowanie zdrowych nawyków żywieniowyc
Słownictwo – słowa kluczowe
naleśniki, ciasto naleśnikowe, naturalne barwniki, smażenie, barwienie
Oczekiwane efekty uczenia się
Dziecko:
– Wymienia składniki do produkcji ciasta naleśnikowego oraz etapy przyrządzania naleśników;
– Wykonuje naturalne barwniki;
– Samodzielnie łączy wszystkie produkty w celu przygotowania ciasta naleśnikowego z wykorzystaniem narzędzi kuchennych;
– Prawidłowo i sprawnie posługuje się akcesoriami kuchennymi;
– Dba o ład i porządek na stanowisku pracy;
– Przestrzega zasad bezpieczeństwa i higieny obowiązujących w kuchni.
Umiejętności STEM – do których odnosi się scenariusz zajęć
Kluczowe dla edukacji STEM (Core STEM skills)
Myślenie twórcze i krytyczne: myślenie krytyczne.
Myślenie matematyczne: odmierzanie składników (zachowanie odpowiednich proporcji).
Myślenie naukowe: ciekawość poznawcza, obserwowanie, eksperymentowanie, przewidywanie, wyciąganie wniosków.
Uczenie się, jak się uczyć
–Motywacja i zaangażowanie, niezależność działania
I inne/ dodatkowe – które w naturalny sposób pojawiają się podczas zajęć, ale nie są specyficzne dla edukacji STEM
Współdziałanie w zespole (odpowiedzialne wykonywanie zadań),
Utrzymanie porządku w miejscu pracy,
Rozwój czynności manualnych, motoryka mała,
Uważne słuchanie, działanie zgodne z instrukcją, przestrzeganie reguł bezpieczeństwa,
Korzystanie z narzędzi technicznych.
Metodyka nauczania/ Przebieg aktywności
1. Tworzenie sytuacji problemowej
Rozmowa nauczyciela z dziećmi:
Jakie naleśniki lubicie jeść?
Jak robi się naleśniki?
Jakie składniki są potrzebne by zrobić ciasto naleśnikowe?
Jakie narzędzia będą potrzebne do przygotowania naleśników?
Co trzeba zrobić, żeby podczas wykonywania naleśników było bezpiecznie i higienicznie?
Pytanie badawcze:
Co zrobić by naleśniki były kolorowe np. czerwone, zielone, żółte brązowe?
2. Formułowanie hipotez
Nauczyciel zapisuje odpowiedzi dzieci.
3. Weryfikacja hipotez
– Przygotowanie ciasta naleśnikowego
Nauczyciel i dzieci zakładają fartuszki, myją ręce i dzielą się na grupy. Każda grupa otrzymuje przepis (ilustrowany lub ze zdjęciami) i instrukcję wykonania swojego zadania.
– Pierwsza grupa przygotowuje ciasto naleśnikowe wg przepisu: 4 jajka, 3 szklanki mąki, 3 szklanki mleka, 1 szklanka wody umieszczamy w misce i dokładnie mieszamy, aby masa była jednolita i nie miała grudek.
– Przygotowane ciasto naleśnikowe dzielimy na 5 równych porcji i rozdajemy pozostałym grupom, które łączą ciasto z barwnikiem wykonanym przez siebie.
– Do 1 miski nie dodajemy żadnego barwnika.
– Grupa druga przygotowuje zielony barwnik wykorzystując szpinak. Garść szpinaku umieszczają w misce i za pomocą blendera tworzą naturalny zielony barwnik. Kolejno stworzony barwnik dodają do miski z ciastem naleśnikowym (na swoim stanowisku) i dokładnie mieszają. W ten sposób powstają zielone naleśniki.
– Grupa trzecia do miski z ciastem naleśnikowym dodaje 2-3 łyżki zakwasu z buraka. Kolejno masę bardzo dokładnie mieszają, dzięki czemu ciasto zmienia kolor na różowy.
– Zadaniem grupy czwartej jest stworzenie żółtych naleśników. Do swojego ciasta naleśnikowego dodają pół łyżeczki kurkumy i dokładnie mieszają.
– Grupa piąta do miski z ciastem naleśnikowym dodaje 2 łyżki kakao. Następnie miesza masę bardzo dokładnie. Dzięki temu naturalnemu składnikowi ciasto zmienia kolor na brązowy.
– Następnym krokiem jest smażenie naleśników z dwóch stron na rozgrzanej patelni z odrobiną oleju przez każdą grupę z pomocą nauczyciela.
4. Omówienie wyników działań i wnioskowanie
Dzieci prezentują swoje naleśniki. Wyjaśniają jak powstał kolorowy naleśnik i degustują.
Weryfikują swoje hipotezy. Kolejno nauczyciel podejmuje refleksję z dziećmi na temat produktów, z których można pozyskać inne naturalne barwniki.
5. Wyjaśnienie dla nauczyciela:
Barwniki naturalne, które wykorzystano podczas zajęć są pochodzenia roślinnego. Stosowane w przemyśle barwniki naturalne są otrzymywane głównie przez ekstrakcję (wyodrębnianie składnika lub składników mieszanin metodą dyfuzji do cieczy) surowców roślinnych. Barwniki naturalnego pochodzenia są izolowane z roślin w sposób fizyczny. Takie związki barwiące praktycznie nie podlegają modyfikacjom chemicznym, tylko w wyjątkowych przypadkach, gdy konieczne jest dłuższe zachowanie produktu (w warunkach produkcji fabrycznej). Rośliny okopowe, jagody, liście, kwiaty i inne produkty pochodzenia roślinnego są często wykorzystywane jako surowce do uzyskania naturalnego pochodzenia barwników spożywczych.
Ewaluacja
Nauczyciel na tablicy umieszcza fotografie przygotowanych naleśników tj. bez barwnika, zielonego, różowego, żółtego i brązowego. Kolejno każdemu dziecku wręcza naklejkę z naleśnikiem i prosi o przyklejenie jej pod danym zdjęciem, przedstawiającym naleśnik, który smakował dziecku najbardziej. Po dokonaniu oceny przez dzieci, nauczyciel wspólnie z dziećmi liczy głosy i wybierają zwycięzcę.
Materiały i wyposażenie potrzebne do przeprowadzenia zajęć (narzędzia, składniki, przyprawy itp.)
4 jajka, 3 szklanki mąki, 3 szklanki mleka, 1 szklanka wody, olej, zakwas z buraka lub mały bardzo dobrze starty burak, świeży szpinak (opcjonalnie mrożony), kurkuma, kakao, miska, łyżka, patelnia, blender, mikser, kuchenka
Otoczenie, w którym mają być przeprowadzone zajęcia
Kuchnia, sala przedszkolna
Literatura – źródła
https://odzywianie.hellozdrowie.pl/artykul-kolorowe-nalesniki-dzieci-je-pokochaja/
Kolorowe naleśniki – eksperymentowanie z naturalnymi barwnikami
1. Usefulness for STEM education – integrating content of different disciplines
Cross-curricular character of the resource
The range of S-T-E-M subjects included
The presentation of possibilities of including artistic activities (STEAM approach)
2. Expected learning outcomes
Consistency (links) with preschool core curriculum
Communicativeness of description
3. Methodology of teaching
Clarity, communicativeness of instructions for teachers
Meaningful learning – using practical life problems
Original idea
The level of ease in implementing the methodology to preschool age children
The level of ease in preparing necessary ingredients, materials and equipment needed
4. Sustainability
Ecological characteristics of materials/ results
Supporting healthy eating habits
Low ecological footprint
Possibilities of inclusion (respecting cultural diversity and food intolerances)
5. Class management
Using differentiated forms of work – individual, team work etc.
Individual work
Team work
Whole group
6. Time management
Short activity (10-15 minutes)
Medium activity (20-30 minutes)
Long activity (1 hour or more)
Very long activity (1 day or more)
PDF: https://www.printfriendly.com/p/g/ydh33z