Konstrukcje z cukierków
Rodzaj zasobu: website, guidelines, game
Adres internetowy – link https://thestemlaboratory.com/stem-jellybean-structures/
Język: PL, EN
Opis – streszczenie
Eksperyment – budowanie struktur przestrzennych z cukierków (lub żelek) i wykałaczek. Może to być działanie swobodne lub kierowanie przez nauczyciela. Wyzwanie polega na tym, by skonstruować budowlę, która nie upadnie, nie rozpadnie się.
Pojęcia naukowe wprowadzane podczas zajęć
Przestrzeń trójwymiarowa; figury geometryczne; stabilność przestrzenna
Myślenie twórcze i krytyczne
Podejmowanie inicjatywy
Tworzenie struktur – myślenie projektowe
Wyobraźnia przestrzenna
Badanie stabilności konstrukcji
Myślenie matematyczne
Rozwijanie percepcji przestrzennej
Rozumienie pojęć: geometria, przestrzeń, konstrukcje trójwymiarowe
Rozpoznawanie i róznicowanie figur geometrycznych
Myślenie naukowe
Obserwowanie i odkrywanie;
Interpretowanie;
Przewidywanie i porównywanie rezultatów eksperymentu;
Formułowanie wniosków;
Formułowanie i precyzowanie wyjaśnień;
Testowanie hipotez.
Uczenie się, jak się uczyć
Poczucie własnej skuteczności, sprawczości w działaniu
Samoregulacja uczenia się.
Inne umiejętności
A/ Wzbogacanie słownictwa
B/ Praca w zespole – podejmowanie wspólnych decyzji; dzielenie się pomysłami, akceptowanie sposobu zarządzania zespołem;
C/ Koordynacja wzrokowo-ruchowa; Mała motoryka – precyzja i dokładność ruchu ręki.
Konstrukcje z cukierków
Cele ogólne
– Rozwijanie umiejętności obserwacji i odkrywania
– Rozwijanie wyobraźni przestrzennej
– Rozwijanie umiejętności przewidywania i porównywania
– Rozwijanie umiejętności testowania hipotez i wyciągania wniosków
– Rozpoznawanie i rozróżnianie figur geometrycznych
– Poszerzania słownictwa w zakresie figur geometrycznych
– Rozwijanie zdolności motorycznych, koordynacji wzrokowo-ruchowej, małej motoryki
– Rozwijanie umiejętności pracy w zespole, dzielenia się pomysłami.
Słownictwo – słowa kluczowe
Przestrzeń trójwymiarowa, figury geometryczne, stabilność konstrukcji przestrzennych
Oczekiwane efekty uczenia się
Dziecko:
– rozumie pojęcie przestrzeni trójwymiarowej
– rozpoznaje i rozróżnia podstawowe figury geometryczne
– wyjaśnia, co to jest bok i wierzchołek figury
Umiejętności STEM – do których odnosi się scenariusz zajęć
Kluczowe dla edukacji STEM (Core STEM skills)
– wykazuje inicjatywę
– tworzy struktury
– jest kreatywne
– bada elementy i własności struktur
Metodyka nauczania/ Przebieg aktywności
Eksperymentowanie z budowaniem struktur za pomocą żelków i wykałaczek. Może to przybrać formę działań samodzielnych, w których dzieci tworzą dowolne konstrukcje lub budowania zgodnie z podaną instrukcją. Wyzwanie polega na stworzeniu stabilnych konstrukcji, które się nie rozpadną.
1.Wprowadzenie dzieci w tematykę zajęć:
Nauczyciel wyjaśnia dzieciom zadanie, może podzielić je zespoły kilkuosobowe. Rozdaje dzieciom żelki i wykałaczki.
2. Budowanie własnych konstrukcji.
Dzieci z dostępnych materiałów tworzą swoje konstrukcje. od najprostszych po konstrukcje tak złożone, jak tylko mogą sobie wyobrazić. Ważne by pozwolić dzieciom być kreatywnymi twórcami.
3. Podsumowanie
Dzieci będą miały zbudowane kostki, piramidy, wieże . W ramach podsumowania mogą spróbować obliczyć liczbę boków i wierzchołków, a także sprawdzić wytrzymałość, elastyczność i inne właściwości konstrukcji, układając na nich książki lub inne przedmioty. Przy okazji dzieci mogą zapoznać się z figurami geometrycznymi, konstrukcjami trójwymiarowymi, stabilnością przestrzenną, wytrzymałością konstrukcji i materiałów itp.
Ewaluacja
Rozmowa podsumowująca:
Jakie konstrukcje powstały?
Czy stworzone konstrukcje są stabilne?
Co stanowiło największe wyzwanie, największą trudność?
Materiały i wyposażenie potrzebne do przeprowadzenia zajęć (narzędzia, składniki, przyprawy itp.)
Narzędzia: wykałaczki
Składniki: żelki lub inne cukierki
Otoczenie, w którym mają być przeprowadzone zajęcia
Laboratorium, sala przedszkolna
Literatura – źródła
Konstrukcje z cukierków
1. Usefulness for STEM education – integrating content of different disciplines
Cross-curricular character of the resource
The range of S-T-E-M subjects included
The presentation of possibilities of including artistic activities (STEAM approach)
2. Expected learning outcomes
Consistency (links) with preschool core curriculum
Communicativeness of description
3. Methodology of teaching
Clarity, communicativeness of instructions for teachers
Meaningful learning – using practical life problems
Original idea
The level of ease in implementing the methodology to preschool age children
The level of ease in preparing necessary ingredients, materials and equipment needed
4. Sustainability
Ecological characteristics of materials/ results
Supporting healthy eating habits
Relation with local traditions of cooking (using local products)
Low ecological footprint
Possibilities of inclusion (respecting cultural diversity and food intolerances)
5. Class management
Using differentiated forms of work – individual, team work etc.
Individual work
Team work
Whole group
6. Time management
Short activity (10-15 minutes)
Medium activity (20-30 minutes)
Long activity (1 hour or more)
Very long activity (1 day or more)