Konstrukcje z cukierków

konstrukcja z cukierków

Konstrukcje z cukierków

Rodzaj zasobu: website, guidelines, game

Adres internetowy – link https://thestemlaboratory.com/stem-jellybean-structures/

Język: PL, EN

Opis – streszczenie

Eksperyment – budowanie struktur przestrzennych z cukierków (lub żelek) i wykałaczek. Może to być działanie swobodne lub kierowanie przez nauczyciela. Wyzwanie polega na tym, by skonstruować budowlę, która nie upadnie, nie rozpadnie się.

Pojęcia naukowe wprowadzane podczas zajęć

Przestrzeń trójwymiarowa; figury geometryczne; stabilność przestrzenna

Myślenie twórcze i krytyczne

Podejmowanie inicjatywy
Tworzenie struktur – myślenie projektowe
Wyobraźnia przestrzenna
Badanie stabilności konstrukcji

Myślenie matematyczne

Rozwijanie percepcji przestrzennej
Rozumienie pojęć: geometria, przestrzeń, konstrukcje trójwymiarowe
Rozpoznawanie i róznicowanie figur geometrycznych

Myślenie naukowe

Obserwowanie i odkrywanie;
Interpretowanie;
Przewidywanie i porównywanie rezultatów eksperymentu;
Formułowanie wniosków;
Formułowanie i precyzowanie wyjaśnień;
Testowanie hipotez.

Uczenie się, jak się uczyć

Poczucie własnej skuteczności, sprawczości w działaniu
Samoregulacja uczenia się.

Inne umiejętności

A/ Wzbogacanie słownictwa
B/ Praca w zespole – podejmowanie wspólnych decyzji; dzielenie się pomysłami, akceptowanie sposobu zarządzania zespołem;
C/ Koordynacja wzrokowo-ruchowa; Mała motoryka – precyzja i dokładność ruchu ręki.

Konstrukcje z cukierków

Cele ogólne

– Rozwijanie umiejętności obserwacji i odkrywania
– Rozwijanie wyobraźni przestrzennej
– Rozwijanie umiejętności przewidywania i porównywania
– Rozwijanie umiejętności testowania hipotez i wyciągania wniosków
– Rozpoznawanie i rozróżnianie figur geometrycznych
– Poszerzania słownictwa w zakresie figur geometrycznych
– Rozwijanie zdolności motorycznych, koordynacji wzrokowo-ruchowej, małej motoryki
– Rozwijanie umiejętności pracy w zespole, dzielenia się pomysłami.

Słownictwo – słowa kluczowe

Przestrzeń trójwymiarowa, figury geometryczne, stabilność konstrukcji przestrzennych

Oczekiwane efekty uczenia się

Dziecko:
– rozumie pojęcie przestrzeni trójwymiarowej
– rozpoznaje i rozróżnia podstawowe figury geometryczne
– wyjaśnia, co to jest bok i wierzchołek figury

Umiejętności STEM – do których odnosi się scenariusz zajęć

Kluczowe dla edukacji STEM (Core STEM skills)

– wykazuje inicjatywę
– tworzy struktury
– jest kreatywne
– bada elementy i własności struktur

Metodyka nauczania/ Przebieg aktywności

Eksperymentowanie z budowaniem struktur za pomocą żelków i wykałaczek. Może to przybrać formę działań samodzielnych, w których dzieci tworzą dowolne konstrukcje lub budowania zgodnie z podaną instrukcją. Wyzwanie polega na stworzeniu stabilnych konstrukcji, które się nie rozpadną.

1.Wprowadzenie dzieci w tematykę zajęć:
Nauczyciel wyjaśnia dzieciom zadanie, może podzielić je zespoły kilkuosobowe. Rozdaje dzieciom żelki i wykałaczki.

2. Budowanie własnych konstrukcji.
Dzieci z dostępnych materiałów tworzą swoje konstrukcje. od najprostszych po konstrukcje tak złożone, jak tylko mogą sobie wyobrazić. Ważne by pozwolić dzieciom być kreatywnymi twórcami.

3. Podsumowanie
Dzieci będą miały zbudowane kostki, piramidy, wieże . W ramach podsumowania mogą spróbować obliczyć liczbę boków i wierzchołków, a także sprawdzić wytrzymałość, elastyczność i inne właściwości konstrukcji, układając na nich książki lub inne przedmioty. Przy okazji dzieci mogą zapoznać się z figurami geometrycznymi, konstrukcjami trójwymiarowymi, stabilnością przestrzenną, wytrzymałością konstrukcji i materiałów itp.

Ewaluacja

Rozmowa podsumowująca:
Jakie konstrukcje powstały?
Czy stworzone konstrukcje są stabilne?
Co stanowiło największe wyzwanie, największą trudność?

Materiały i wyposażenie potrzebne do przeprowadzenia zajęć (narzędzia, składniki, przyprawy itp.)

Narzędzia: wykałaczki
Składniki: żelki lub inne cukierki

Otoczenie, w którym mają być przeprowadzone zajęcia

Laboratorium, sala przedszkolna

Literatura – źródła

https://thestemlaboratory.com/stem-jellybean-structures

Konstrukcje z cukierków

1. Usefulness for STEM education – integrating content of different disciplines

Cross-curricular character of the resource 

2 jajka na 3 dostępne

The range of S-T-E-M subjects included 

3 jajka na 3 dostępne

The presentation of possibilities of including artistic activities (STEAM approach)

2 jajka na 3 dostępne

2. Expected learning outcomes

Consistency (links) with preschool core curriculum

3 jajka na 3 dostępne

Communicativeness of description

2 jajka na 3 dostępne

3. Methodology of teaching

Clarity, communicativeness of instructions for teachers

3 jajka na 3 dostępne

Meaningful learning – using practical life problems

3 jajka na 3 dostępne

Original idea

3 jajka na 3 dostępne

The level of ease in implementing the methodology to preschool age children

3 jajka na 3 dostępne

The level of ease in preparing necessary ingredients, materials and equipment needed

3 jajka na 3 dostępne

4. Sustainability

Ecological characteristics of materials/ results

2 jajka na 3 dostępne

Supporting healthy eating habits 

2 jajka na 3 dostępne

Relation with local traditions of cooking (using local products)

2 jajka na 3 dostępne

Low ecological footprint

2 jajka na 3 dostępne

Possibilities of inclusion (respecting cultural diversity and food intolerances)

2 jajka na 3 dostępne

5. Class management

Using differentiated forms of work – individual, team work etc.

podświetlone jajko

Individual work

średnia ilość jajek

Team work

spora ilość jajek

Whole group

6. Time management

jajko

Short activity (10-15 minutes)

rozpoczynające pękać podświetlone jajko

Medium activity (20-30 minutes)

mocno popękane jajko

Long activity (1 hour or more)

wychodzący kurczak z jajka

Very long activity (1 day or more)

PDF: https://www.printfriendly.com/p/g/9Yhw4w