Krochmalowy potwór – eksperyment

Krochmalowy potwór – eksperyment

Krochmalowy potwór – eksperyment

Rodzaj zasobu:  website blog

Adres internetowy – link https://kreatywnik.pl/2019/03/05/wielkie-eksperymentowanie/
http://www.dzieciecafizyka.pl/chemia/ciecznieniuton/ciecznieniuton.html

Język: PL

Opis – streszczenie

Eksperyment – wykonanie cieczy nienewtonowskiej i obserwowanie stanów skupienia pomiędzy ciałem stałym a cieczą.

Pojęcia naukowe wprowadzane podczas zajęć

Ciecz nienewtonowska, stany skupienia, ciało stałe, ciecz, barwnik

Myślenie twórcze i krytyczne

Myślenie matematyczne

Odmierzanie substancji

Myślenie naukowe

Ciekawość poznawcza

Rozwiązywanie problemów

Obserwowanie

Eksperymentowanie

Przewidywanie

Wyciąganie wniosków

Uczenie się, jak się uczyć

samodzielne myślenie i działanie

Inne umiejętności

Wzbogacanie słownictwa

Współdziałanie w zespole (wspólne podejmowanie decyzji, dzielenie się pomysłami, odpowiedzialne wykonywanie obowiązków)

Rozwój czynności manualnych (koordynacja wzrokowo-ruchowa).

Krochmalowy potwór – eksperyment

Cele ogólne

– rozwijanie umiejętności krytycznego i logicznego myślenia, rozumowania, argumentowania i wnioskowania;
– poznanie wybranych właściwości fizycznych substancji;
– odkrywanie właściwości cieczy nienewtonowskiej;
– zaznajomienie z prostymi zjawiskami fizycznymi poprzez przeprowadzanie eksperymentów;
– kształtowanie umiejętności obserwowania, skupienia uwagi, formułowania pytań i hipotez;
– ćwiczenia funkcji motorycznej;
– wzbogacenie słownictwa dzieci o nowe pojęcia: ciecz nienewtonowska
– doskonalenie umiejętności odmierzania substancji.

Słownictwo – słowa kluczowe

Eksperymenty, ciecz nienewtonowska, stany skupienia, ciało stałe, ciecz, barwnik

Oczekiwane efekty uczenia się

– przeprowadza proste eksperymenty;
– bada wybrane właściwości fizyczne substancji;
– zna właściwości cieczy newtonowskiej;
– formułuje pytania otwarte i hipotezy;
– obserwuje i wyciąga wnioski;
– doskonali sprawność manualną;
– poznaje nowe pojęcia (ciecz nienewtonowska);
– potrafi odmierzać substancje.

Umiejętności STEM – do których odnosi się scenariusz zajęć

Kluczowe dla edukacji STEM (Core STEM skills)

Uczyć się myśleć i odkrywać (ciekawość poznawcza, rozwiązywanie problemów, obserwowanie, eksperymentowanie, przewidywanie, wyciąganie wniosków, samodzielne myślenie i działanie, matematyczne myślenie – odmierzanie substancji).

I inne/ dodatkowe – które w naturalny sposób pojawiają się podczas zajęć, ale nie są specyficzne dla edukacji STEM

Wzbogacanie słownictwa; Współdziałanie w zespole (wspólne podejmowanie decyzji, dzielenie się pomysłami, odpowiedzialne wykonywanie obowiązków). Rozwój czynności manualnych (koordynacja wzrokowo-ruchowa).

Metodyka nauczania/ Przebieg aktywności

1. Jak wykonać krochmalowego potwora?
Przebieg:
Do miski wsyp dwie szklanki mąki ziemniaczanej (zamiast mąki można użyć skrobii kukurydzianej). Dodaj pół szklanki wody i całość dokładnie wymieszaj. Można dodać barwnik spożywczy. Jeśli powstała substancja jest zbyt twarda, dodaj jedną łyżkę wody. Dodaj kolejne porcje wody w razie potrzeby.
Zanurz powoli palce, spróbuj oderwać i wyjąć “kawałek” potwora, ścisnąć go w dłoni, przelać między palcami. Odłóż go z powrotem do miseczki. Następnie szybko uderz w powierzchnię mieszaniny otwartą dłonią lub pięścią. Czujesz różnicę?

2. Eksperymentowanie z cieczą nienewtonowską to odkrywanie jej właściwości.
Dlatego zachęcamy dzieci do:
● robienia bąbelków przez słomkę,
● dmuchanie na powierzchnię w celu wytworzenia fal,
● uderzanie w taflę płynu pięścią (lub młotkiem),
● odbić piłeczkę od powierzchni płynu.

3. Przykłady innych aktywności dzieci
Zjawisko to można wykorzystać aby przyrządzić z dziećmi kisiel. Gotujemy litr kompotu w garnku. Nalewamy do osobnej miski 100 ml zimnej wody i dosypujemy 8 łyżek mąki ziemniaczanej. Rozrabiamy mąkę z wodą i wlewamy do gotującego się kompotu. Podobnie można zrobić budyń (np. z kakao).

Ewaluacja

Rozmowa podsumowująca:
– Czego się dowiedzieliśmy?
– Co już wiem?
– Co umiem?

Materiały i wyposażenie potrzebne do przeprowadzenia zajęć (narzędzia, składniki, przyprawy itp.)

Mąka ziemniaczana, miska, skrobia kukurydziana, kompot, woda, młotek, słomki, mała piłka
gumowa

Otoczenie, w którym mają być przeprowadzone zajęcia

Kuchnia, sala przedszkolna

Literatura – źródła

https://kreatywnik.pl/2019/03/05/wielkie-eksperymentowanie/

http://www.dzieciecafizyka.pl/chemia/ciecznieniuton/ciecznieniuton.html

Krochmalowy potwór – eksperyment

1. Usefulness for STEM education – integrating content of different disciplines

Cross-curricular character of the resource 

3 jajka na 3 dostępne

The range of S-T-E-M subjects included 

3 jajka na 3 dostępne

The presentation of possibilities of including artistic activities (STEAM approach)

3 jajka na 3 dostępne

2. Expected learning outcomes

Consistency (links) with preschool core curriculum

3 jajka na 3 dostępne

Communicativeness of description

3 jajka na 3 dostępne

3. Methodology of teaching

Clarity, communicativeness of instructions for teachers

3 jajka na 3 dostępne

Meaningful learning – using practical life problems

3 jajka na 3 dostępne

Original idea

3 jajka na 3 dostępne

The level of ease in implementing the methodology to preschool age children

3 jajka na 3 dostępne

The level of ease in preparing necessary ingredients, materials and equipment needed

3 jajka na 3 dostępne

4. Sustainability

Ecological characteristics of materials/ results

3 jajka na 3 dostępne

Supporting healthy eating habits 

2 jajka na 3 dostępne

Low ecological footprint

3 jajka na 3 dostępne

Possibilities of inclusion (respecting cultural diversity and food intolerances)

2 jajka na 3 dostępne

5. Class management

Using differentiated forms of work – individual, team work etc.

podświetlone jajko

Individual work

średnia ilość jajek

Team work

spora ilość jajek

Whole group

6. Time management

jajko

Short activity (10-15 minutes)

rozpoczynające pękać podświetlone jajko

Medium activity (20-30 minutes)

mocno popękane jajko

Long activity (1 hour or more)

wychodzący kurczak z jajka

Very long activity (1 day or more)

PDF: https://www.printfriendly.com/p/g/59r3gX