Krochmalowy potwór – eksperyment
Rodzaj zasobu: website blog
Adres internetowy – link https://kreatywnik.pl/2019/03/05/wielkie-eksperymentowanie/
http://www.dzieciecafizyka.pl/chemia/ciecznieniuton/ciecznieniuton.html
Język: PL
Opis – streszczenie
Eksperyment – wykonanie cieczy nienewtonowskiej i obserwowanie stanów skupienia pomiędzy ciałem stałym a cieczą.
Pojęcia naukowe wprowadzane podczas zajęć
Ciecz nienewtonowska, stany skupienia, ciało stałe, ciecz, barwnik
Myślenie twórcze i krytyczne
–
Myślenie matematyczne
Odmierzanie substancji
Myślenie naukowe
Ciekawość poznawcza
Rozwiązywanie problemów
Obserwowanie
Eksperymentowanie
Przewidywanie
Wyciąganie wniosków
Uczenie się, jak się uczyć
samodzielne myślenie i działanie
Inne umiejętności
Wzbogacanie słownictwa
Współdziałanie w zespole (wspólne podejmowanie decyzji, dzielenie się pomysłami, odpowiedzialne wykonywanie obowiązków)
Rozwój czynności manualnych (koordynacja wzrokowo-ruchowa).
Krochmalowy potwór – eksperyment
Cele ogólne
– rozwijanie umiejętności krytycznego i logicznego myślenia, rozumowania, argumentowania i wnioskowania;
– poznanie wybranych właściwości fizycznych substancji;
– odkrywanie właściwości cieczy nienewtonowskiej;
– zaznajomienie z prostymi zjawiskami fizycznymi poprzez przeprowadzanie eksperymentów;
– kształtowanie umiejętności obserwowania, skupienia uwagi, formułowania pytań i hipotez;
– ćwiczenia funkcji motorycznej;
– wzbogacenie słownictwa dzieci o nowe pojęcia: ciecz nienewtonowska
– doskonalenie umiejętności odmierzania substancji.
Słownictwo – słowa kluczowe
Eksperymenty, ciecz nienewtonowska, stany skupienia, ciało stałe, ciecz, barwnik
Oczekiwane efekty uczenia się
– przeprowadza proste eksperymenty;
– bada wybrane właściwości fizyczne substancji;
– zna właściwości cieczy newtonowskiej;
– formułuje pytania otwarte i hipotezy;
– obserwuje i wyciąga wnioski;
– doskonali sprawność manualną;
– poznaje nowe pojęcia (ciecz nienewtonowska);
– potrafi odmierzać substancje.
Umiejętności STEM – do których odnosi się scenariusz zajęć
Kluczowe dla edukacji STEM (Core STEM skills)
Uczyć się myśleć i odkrywać (ciekawość poznawcza, rozwiązywanie problemów, obserwowanie, eksperymentowanie, przewidywanie, wyciąganie wniosków, samodzielne myślenie i działanie, matematyczne myślenie – odmierzanie substancji).
I inne/ dodatkowe – które w naturalny sposób pojawiają się podczas zajęć, ale nie są specyficzne dla edukacji STEM
Wzbogacanie słownictwa; Współdziałanie w zespole (wspólne podejmowanie decyzji, dzielenie się pomysłami, odpowiedzialne wykonywanie obowiązków). Rozwój czynności manualnych (koordynacja wzrokowo-ruchowa).
Metodyka nauczania/ Przebieg aktywności
1. Jak wykonać krochmalowego potwora?
Przebieg:
Do miski wsyp dwie szklanki mąki ziemniaczanej (zamiast mąki można użyć skrobii kukurydzianej). Dodaj pół szklanki wody i całość dokładnie wymieszaj. Można dodać barwnik spożywczy. Jeśli powstała substancja jest zbyt twarda, dodaj jedną łyżkę wody. Dodaj kolejne porcje wody w razie potrzeby.
Zanurz powoli palce, spróbuj oderwać i wyjąć “kawałek” potwora, ścisnąć go w dłoni, przelać między palcami. Odłóż go z powrotem do miseczki. Następnie szybko uderz w powierzchnię mieszaniny otwartą dłonią lub pięścią. Czujesz różnicę?
2. Eksperymentowanie z cieczą nienewtonowską to odkrywanie jej właściwości.
Dlatego zachęcamy dzieci do:
● robienia bąbelków przez słomkę,
● dmuchanie na powierzchnię w celu wytworzenia fal,
● uderzanie w taflę płynu pięścią (lub młotkiem),
● odbić piłeczkę od powierzchni płynu.
3. Przykłady innych aktywności dzieci
Zjawisko to można wykorzystać aby przyrządzić z dziećmi kisiel. Gotujemy litr kompotu w garnku. Nalewamy do osobnej miski 100 ml zimnej wody i dosypujemy 8 łyżek mąki ziemniaczanej. Rozrabiamy mąkę z wodą i wlewamy do gotującego się kompotu. Podobnie można zrobić budyń (np. z kakao).
Ewaluacja
Rozmowa podsumowująca:
– Czego się dowiedzieliśmy?
– Co już wiem?
– Co umiem?
Materiały i wyposażenie potrzebne do przeprowadzenia zajęć (narzędzia, składniki, przyprawy itp.)
Mąka ziemniaczana, miska, skrobia kukurydziana, kompot, woda, młotek, słomki, mała piłka
gumowa
Otoczenie, w którym mają być przeprowadzone zajęcia
Kuchnia, sala przedszkolna
Literatura – źródła
https://kreatywnik.pl/2019/03/05/wielkie-eksperymentowanie/
http://www.dzieciecafizyka.pl/chemia/ciecznieniuton/ciecznieniuton.html
Krochmalowy potwór – eksperyment
1. Usefulness for STEM education – integrating content of different disciplines
Cross-curricular character of the resource
The range of S-T-E-M subjects included
The presentation of possibilities of including artistic activities (STEAM approach)
2. Expected learning outcomes
Consistency (links) with preschool core curriculum
Communicativeness of description
3. Methodology of teaching
Clarity, communicativeness of instructions for teachers
Meaningful learning – using practical life problems
Original idea
The level of ease in implementing the methodology to preschool age children
The level of ease in preparing necessary ingredients, materials and equipment needed
4. Sustainability
Ecological characteristics of materials/ results
Supporting healthy eating habits
Low ecological footprint
Possibilities of inclusion (respecting cultural diversity and food intolerances)
5. Class management
Using differentiated forms of work – individual, team work etc.
Individual work
Team work
Whole group
6. Time management
Short activity (10-15 minutes)
Medium activity (20-30 minutes)
Long activity (1 hour or more)
Very long activity (1 day or more)
PDF: https://www.printfriendly.com/p/g/59r3gX