Kryształowe łapacze światła

Kryształki

Kryształowe łapacze światła- Obserwacja krystalizacji

Rodzaj zasobu:  website

Adres internetowy – link https://babbledabbledo.com/science-kids-crystal-suncatcher-craft/

Język: PL, EN

Opis – streszczenie

Obserwowanie i wyjaśnianie zjawiska krystalizacji. Obserwowanie rezultatów krystalizacji w postaci gry światła i cienia

Pojęcia naukowe wprowadzane podczas zajęć

kryształ, krystalizacja, odbicie, parowanie, mieszanina/roztwór, światło, cień

Myślenie twórcze i krytyczne

Myślenie matematyczne

Myślenie naukowe

Zadawanie pytań
Analizowanie i rozwiązywanie problemów
Projektowanie eksperymentów
Prowadzenie badań – przewidywanie, testowanie hipotez, obserwowanie, eksperymentowanie
Formułowanie wniosków w oparciu o zebrane dowody, uogólnianie

Uczenie się, jak się uczyć

Kształtowanie motywacji do uczenia się i zaangażowania

Inne umiejętności

– Współpraca w zsepole – Cierpliwość; Podejmowanie wspólnych decyzji;

– Koordynacja wzrokowo-ruchowa; Rozwijanie percepcji estetycznej

Kryształowe łapacze światła – Obserwacja krystalizacji

Cele ogólne

Rozwijanie umiejętności obserwowania i odkrywania
Wzmocnienie postawy badawczej dzieci
Tworzenie możliwości uczenia się wyjaśnienia pojęć krystalizacji, parowania, odbicia, naturalnego światła, mieszaniny/roztworu

Słownictwo – słowa kluczowe

kryształ, krystalizacja, odbicie, parowanie, mieszanina/roztwór, czas, mały, malutki, jasny, cień

Oczekiwane efekty uczenia się

– przeprowadza eksperyment
– tworzy kryształowy łapacz słońca
– wyjaśnia pojęcia: krystalizacja-parowanie-odbicie-światło-cień-mieszanina/roztwór
– odmierza ilość wody i soli, mierzy czas
– przejawia wrażliwość artystyczną

Umiejętności STEM – do których odnosi się scenariusz zajęć

Kluczowe dla edukacji STEM (Core STEM skills)

– Zadawanie pytań
– Analizowanie i rozwiązywanie problemów
– Projektowanie eksperymentów
– Prowadzenie badań – przewidywanie, testowanie hipotez, obserwowanie, eksperymentowanie
– Formułowanie wniosków w oparciu o zebrane dowody, uogólnianie
– Kształtowanie motywacji do uczenia się i zaangażowania

I inne/ dodatkowe – które w naturalny sposób pojawiają się podczas zajęć, ale nie są specyficzne dla edukacji STEM

– Rozwijanie percepcji estetycznej
– Cierpliwość
– Koordynacja wzrokowo-ruchowa
– Podejmowanie wspólnych decyzji

Metodyka nauczania/ Przebieg aktywności

1. Zadaj dzieciom pytania takie jak:
Czy wiesz, czym jest łapacz światła? Czy chcielibyście zrobić kilka ładnych łapaczy światła? Nie
mamy klejnotów, ale zrobimy kilka kryształowych łapaczy światła!

2. Najpierw musimy wymieszać wodę i sól. Musisz dodać taką samą ilość soli ile wody. Skąd wiemy, że to ta sama ilość? Skąd to wiemy? Jak możemy to sprawdzić?
Daj dzieciom dzbanek z miarką. Pozwól im odmierzyć tyle samo wody i soli. Podkreśl znaczenie mierzenia i mieszania. Następnie wstawiamy naczynie z mieszaniną do kuchenki mikrofalowej i mówimy, że musimy podgrzać mieszaninę przez około 45 sekund.

3. Jak ustawić regulator czasu pracy, jeśli chcemy podgrzać mieszaninę przez 45 sekund? (musimy użyć analogowego regulatora czasu pracy)

4. Umieszczamy pokrywki w słonecznym miejscu. Jeśli chcemy, aby woda wyschła/odparowała, gdzie umieścimy pokrywki? (słowa: słońce, cień, słonecznie)

5. Poproś dzieci, aby ostrożnie napełniły pokrywki przygotowanym roztworem/mieszaniną, niczego nie rozlewając. Dzieci ostrożnie napełniają pokrywki.

6. Poczekaj kilka godzin lub do następnego dnia.

7. Obserwuj, co się stało. Zapytaj: Jak myślisz, co się stało?
Dzieci mogą formułować hipotezy i dyskutować wyniki doświadczenia. Wprowadź pojęcie krystalizacji.

8. Ostrożnie zrób mały otwór i przeciągnij przez niego sznurek.

9. Poproś dzieci, aby wybrały, gdzie powiesić łapacze światła. Wyjaśnij im, że to, co widzą, wynika z tego, że światło odbija się od kryształów.
10. Ciesz się!

Ewaluacja

Początkowa ewaluacja służy poznaniu wcześniejszej wiedzy, jaką posiadały dzieci na ten temat

W ramach bieżącej ewaluacji ocenie podlega:
Stopniowe nabywanie podstawowych nawyków autonomii w codziennych działaniach, aby działać bezpiecznie i skutecznie.
Obserwowanie i badanie najbliższego, naturalnego i fizycznego środowiska z postawą ciekawości i szacunku oraz stopniowe uczestniczenie w działaniach społecznych i kulturalnych.
Uczestniczenie w działaniu, poprzez ruch, przyswajanie wrażeń związanych z dotykiem i czasem oraz z postępującym rozumieniem konieczności istnienia pewnych norm.
Posługiwanie się językiem mówionym, gestów i obrazów do wyrażania pomysłów, pragnień, uczuć i emocji; Słuchanie i aktywne uczestniczenie w zwykłych sytuacjach.
Porozumiewanie się i uczenie z użyciem niedyskryminującego języka, z szacunkiem do innych kultur i innych języków.
Wykazanie niezbędnych umiejętności słuchania, obserwowania, interpretowania i tworzenia w różnych językach: werbalnym, cielesnym, plastycznym, muzycznym, matematycznym i audiowizualnym oraz posługiwanie się narzędziami technologicznymi (ICT).

W ocenie końcowej należy odwołać się do sformułowanych wcześniej oczekiwanych efektów uczenia się.

Materiały i wyposażenie potrzebne do przeprowadzenia zajęć (narzędzia, składniki, przyprawy itp.)

Sól Epsom (siarczan magnezu), przezroczyste plastikowe pokrywki (najbardziej przezroczyste), woda, pojemnik, szklana miska lub kubek z miarką, łyżeczka, mikrofalówka (opcjonalnie), tacka, sznurek,
narzędzia do obliczenia czasu i temperatury.

Otoczenie, w którym mają być przeprowadzone zajęcia

Sala przedszkolna lub ogród.

Literatura – źródła

https://babbledabbledo.com/science-kids-crystal-suncatcher-craft/

Dwa ciężary, dwa ładunki – elektryczność statyczna

1. Usefulness for STEM education – integrating content of different disciplines

Cross-curricular character of the resource 

3 jajka na 3 dostępne

The range of S-T-E-M subjects included 

3 jajka na 3 dostępne

The presentation of possibilities of including artistic activities (STEAM approach)

3 jajka na 3 dostępne

2. Expected learning outcomes

Consistency (links) with preschool core curriculum

3 jajka na 3 dostępne

Communicativeness of description

3 jajka na 3 dostępne

3. Methodology of teaching

Clarity, communicativeness of instructions for teachers

3 jajka na 3 dostępne

Meaningful learning – using practical life problems

3 jajka na 3 dostępne

Original idea

3 jajka na 3 dostępne

The level of ease in implementing the methodology to preschool age children

3 jajka na 3 dostępne

The level of ease in preparing necessary ingredients, materials and equipment needed

3 jajka na 3 dostępne

4. Sustainability

Ecological characteristics of materials/ results

2 jajka na 3 dostępne

Supporting healthy eating habits 

1 jajko na 3 dostępne

Low ecological footprint

2 jajka na 3 dostępne

Possibilities of inclusion (respecting cultural diversity and food intolerances)

2 jajka na 3 dostępne

5. Class management

Using differentiated forms of work – individual, team work etc.

jedno jajko

Individual work

średnia ilość podświetlonych jajek

Team work

spora ilość podświetlonych jajek

Whole group

6. Time management

jajko

Short activity (10-15 minutes)

rozpoczynające pękać jajko

Medium activity (20-30 minutes)

mocno popękane podświetlone jajko

Long activity (1 hour or more)

wychodzący kurczak z jajka

Very long activity (1 day or more)

PDF: https://www.printfriendly.com/p/g/YWkJJW