Kryształowe łapacze światła- Obserwacja krystalizacji
Rodzaj zasobu: website
Adres internetowy – link https://babbledabbledo.com/science-kids-crystal-suncatcher-craft/
Język: PL, EN
Opis – streszczenie
Obserwowanie i wyjaśnianie zjawiska krystalizacji. Obserwowanie rezultatów krystalizacji w postaci gry światła i cienia
Pojęcia naukowe wprowadzane podczas zajęć
kryształ, krystalizacja, odbicie, parowanie, mieszanina/roztwór, światło, cień
Myślenie twórcze i krytyczne
–
Myślenie matematyczne
–
Myślenie naukowe
Zadawanie pytań
Analizowanie i rozwiązywanie problemów
Projektowanie eksperymentów
Prowadzenie badań – przewidywanie, testowanie hipotez, obserwowanie, eksperymentowanie
Formułowanie wniosków w oparciu o zebrane dowody, uogólnianie
Uczenie się, jak się uczyć
Kształtowanie motywacji do uczenia się i zaangażowania
Inne umiejętności
– Współpraca w zsepole – Cierpliwość; Podejmowanie wspólnych decyzji;
– Koordynacja wzrokowo-ruchowa; Rozwijanie percepcji estetycznej
Kryształowe łapacze światła – Obserwacja krystalizacji
Cele ogólne
Rozwijanie umiejętności obserwowania i odkrywania
Wzmocnienie postawy badawczej dzieci
Tworzenie możliwości uczenia się wyjaśnienia pojęć krystalizacji, parowania, odbicia, naturalnego światła, mieszaniny/roztworu
Słownictwo – słowa kluczowe
kryształ, krystalizacja, odbicie, parowanie, mieszanina/roztwór, czas, mały, malutki, jasny, cień
Oczekiwane efekty uczenia się
– przeprowadza eksperyment
– tworzy kryształowy łapacz słońca
– wyjaśnia pojęcia: krystalizacja-parowanie-odbicie-światło-cień-mieszanina/roztwór
– odmierza ilość wody i soli, mierzy czas
– przejawia wrażliwość artystyczną
Umiejętności STEM – do których odnosi się scenariusz zajęć
Kluczowe dla edukacji STEM (Core STEM skills)
– Zadawanie pytań
– Analizowanie i rozwiązywanie problemów
– Projektowanie eksperymentów
– Prowadzenie badań – przewidywanie, testowanie hipotez, obserwowanie, eksperymentowanie
– Formułowanie wniosków w oparciu o zebrane dowody, uogólnianie
– Kształtowanie motywacji do uczenia się i zaangażowania
I inne/ dodatkowe – które w naturalny sposób pojawiają się podczas zajęć, ale nie są specyficzne dla edukacji STEM
– Rozwijanie percepcji estetycznej
– Cierpliwość
– Koordynacja wzrokowo-ruchowa
– Podejmowanie wspólnych decyzji
Metodyka nauczania/ Przebieg aktywności
1. Zadaj dzieciom pytania takie jak:
Czy wiesz, czym jest łapacz światła? Czy chcielibyście zrobić kilka ładnych łapaczy światła? Nie
mamy klejnotów, ale zrobimy kilka kryształowych łapaczy światła!
2. Najpierw musimy wymieszać wodę i sól. Musisz dodać taką samą ilość soli ile wody. Skąd wiemy, że to ta sama ilość? Skąd to wiemy? Jak możemy to sprawdzić?
Daj dzieciom dzbanek z miarką. Pozwól im odmierzyć tyle samo wody i soli. Podkreśl znaczenie mierzenia i mieszania. Następnie wstawiamy naczynie z mieszaniną do kuchenki mikrofalowej i mówimy, że musimy podgrzać mieszaninę przez około 45 sekund.
3. Jak ustawić regulator czasu pracy, jeśli chcemy podgrzać mieszaninę przez 45 sekund? (musimy użyć analogowego regulatora czasu pracy)
4. Umieszczamy pokrywki w słonecznym miejscu. Jeśli chcemy, aby woda wyschła/odparowała, gdzie umieścimy pokrywki? (słowa: słońce, cień, słonecznie)
5. Poproś dzieci, aby ostrożnie napełniły pokrywki przygotowanym roztworem/mieszaniną, niczego nie rozlewając. Dzieci ostrożnie napełniają pokrywki.
6. Poczekaj kilka godzin lub do następnego dnia.
7. Obserwuj, co się stało. Zapytaj: Jak myślisz, co się stało?
Dzieci mogą formułować hipotezy i dyskutować wyniki doświadczenia. Wprowadź pojęcie krystalizacji.
8. Ostrożnie zrób mały otwór i przeciągnij przez niego sznurek.
9. Poproś dzieci, aby wybrały, gdzie powiesić łapacze światła. Wyjaśnij im, że to, co widzą, wynika z tego, że światło odbija się od kryształów.
10. Ciesz się!
Ewaluacja
Początkowa ewaluacja służy poznaniu wcześniejszej wiedzy, jaką posiadały dzieci na ten temat
W ramach bieżącej ewaluacji ocenie podlega:
Stopniowe nabywanie podstawowych nawyków autonomii w codziennych działaniach, aby działać bezpiecznie i skutecznie.
Obserwowanie i badanie najbliższego, naturalnego i fizycznego środowiska z postawą ciekawości i szacunku oraz stopniowe uczestniczenie w działaniach społecznych i kulturalnych.
Uczestniczenie w działaniu, poprzez ruch, przyswajanie wrażeń związanych z dotykiem i czasem oraz z postępującym rozumieniem konieczności istnienia pewnych norm.
Posługiwanie się językiem mówionym, gestów i obrazów do wyrażania pomysłów, pragnień, uczuć i emocji; Słuchanie i aktywne uczestniczenie w zwykłych sytuacjach.
Porozumiewanie się i uczenie z użyciem niedyskryminującego języka, z szacunkiem do innych kultur i innych języków.
Wykazanie niezbędnych umiejętności słuchania, obserwowania, interpretowania i tworzenia w różnych językach: werbalnym, cielesnym, plastycznym, muzycznym, matematycznym i audiowizualnym oraz posługiwanie się narzędziami technologicznymi (ICT).
W ocenie końcowej należy odwołać się do sformułowanych wcześniej oczekiwanych efektów uczenia się.
Materiały i wyposażenie potrzebne do przeprowadzenia zajęć (narzędzia, składniki, przyprawy itp.)
Sól Epsom (siarczan magnezu), przezroczyste plastikowe pokrywki (najbardziej przezroczyste), woda, pojemnik, szklana miska lub kubek z miarką, łyżeczka, mikrofalówka (opcjonalnie), tacka, sznurek,
narzędzia do obliczenia czasu i temperatury.
Otoczenie, w którym mają być przeprowadzone zajęcia
Sala przedszkolna lub ogród.
Literatura – źródła
https://babbledabbledo.com/science-kids-crystal-suncatcher-craft/
Dwa ciężary, dwa ładunki – elektryczność statyczna
1. Usefulness for STEM education – integrating content of different disciplines
Cross-curricular character of the resource
The range of S-T-E-M subjects included
The presentation of possibilities of including artistic activities (STEAM approach)
2. Expected learning outcomes
Consistency (links) with preschool core curriculum
Communicativeness of description
3. Methodology of teaching
Clarity, communicativeness of instructions for teachers
Meaningful learning – using practical life problems
Original idea
The level of ease in implementing the methodology to preschool age children
The level of ease in preparing necessary ingredients, materials and equipment needed
4. Sustainability
Ecological characteristics of materials/ results
Supporting healthy eating habits
Low ecological footprint
Possibilities of inclusion (respecting cultural diversity and food intolerances)
5. Class management
Using differentiated forms of work – individual, team work etc.
Individual work
Team work
Whole group
6. Time management
Short activity (10-15 minutes)
Medium activity (20-30 minutes)
Long activity (1 hour or more)
Very long activity (1 day or more)