Łakoma osmoza: kiedy chemia staje się słodka
Rodzaj zasobu: Łakoma osmoza
Adres internetowy – link https://treccani.it/enciclopedia/osmosi_(Enciclopedia-dei-ragazzi)/
Język: PL, IT
Opis – streszczenie
Eksperyment – badanie zjawiska osmozy i jego zastosowania w kuchni. Wprowadzenie pojęć: roztwór, stężenie roztworu, substancja rozpuszczona rozpuszczalnik.
Pojęcia naukowe wprowadzane podczas zajęć
Osmoza, Roztwór, Stężenie, Substancja Rozpuszczalna, Rozpuszczalnik, Zmiana stanu skupienia, Glucydy, Lipidy, Białka, Spożycie, Kalorie; Odwrócona Klasa, Laboratorium,
Eksperyment, Chemia.
Myślenie twórcze i krytyczne
Twórcze myślenie – Kreatywność, elastyczność;
Krytyczne myślenie
Myślenie matematyczne
Umiejętność identyfikacji właściwych ilości (pomiar)
Myślenie naukowe
Umiejętność zadawania naukowych pytań, Umiejętność opisywania eksperymentu, wyciąganie wniosków z wyników eksperymentu, umiejętność uogólnienia
Uczenie się, jak się uczyć
Metapoznanie
Inne umiejętności
A/ Kompetencje w zakresie komunikowania się i posługiwania się językiem naukowym (terminologią naukową), umiejętności cyfrowe;
B/ Umiejętność wspólpracy w zespole – Umiejętności osobiste i społeczne oraz umiejętność uczenia się, podejmowania decyzji;
Łakoma osmoza: kiedy chemia staje się słodka
Cele ogólne
Tworzenie okazji do zdobycia teoretycznej i praktycznej wiedzy na temat „Osmozy”.
Rozwijanie większego stopnia autonomii osobistej, społecznej i relacyjnej.
Zwiększenie poczucia własnej wartości i poczucia własnej skuteczności w warunkach przedszkolnych oraz poza programem przedszkolnym.
Promowanie i wzmacnianie zdolności przekazywania nabytych umiejętności poznawczych w kontekście kontekstów życia codziennego.
Czerpanie przyjemności z degustacji otrzymanego produktu.
Cele szczegółowe
– Poznanie zmiany stanu skupienia.
– Wiedza, jak odróżnić roztwór, stężenie roztworu, substancję rozpuszczoną i rozpuszczalnik.
– Rozróżnianie i poznanie głównych właściwości węglowodanów, lipidów i białek.
– Nabywanie umiejętności wyrażania się za pomocą coraz bogatszego i coraz bogatszego leksykonu i złożonego języka.
– Tworzenie okazji do aktywnego udziału w rozmowach, przy wnoszeniu do niej osobistego wkładu.
Słownictwo – słowa kluczowe
Osmoza, Roztwór, Stężenie, Substancja Rozpuszczalna, Rozpuszczalnik, Zmiana stanu skupienia, Glucydy, Lipidy, Białka, Spożycie, Kalorie; Współpraca, Odwrócona Klasa, Laboratorium,
Eksperyment, Chemia.
Oczekiwane efekty uczenia się
– Wyjaśnia na czym polega zjawisko osmozy
– Obserwuje i wskazuje zjawisko osmozy w innych sytuacjach np. kandyzowane owoce
Umiejętności STEM – do których odnosi się scenariusz zajęć
Kluczowe dla edukacji STEM (Core STEM skills)
Podstawowe:
Kreatywność, Krytyczne myślenie, Umiejętność zadawania naukowych pytań, Umiejętność opisywania eksperymentu, wyciąganie wniosków z wyników eksperymentu, umiejętność uogólnienia, umiejętność identyfikacji właściwych ilości (pomiar).
I inne/ dodatkowe – które w naturalny sposób pojawiają się podczas zajęć, ale nie są specyficzne dla edukacji STEM
Elastyczność, rozwiązywanie problemów, kompetencje w zakresie komunikowania się i posługiwania się językiem naukowym, umiejętności cyfrowe,
Umiejętności osobiste i społeczne oraz umiejętność uczenia się, podejmowania decyzji.
Metodyka nauczania/ Przebieg aktywności
Etapy odwróconej klasy – Flipped Classrom
1. Rozpoczęcie wyzwania: Burza mózgów
Sytuacja problemowa. Nauczyciel zadając dzieciom pytania pobudza do myślenia.
2. Co dzieje się z cukrem rozpuszczonym w wodzie? Jak nazywa się substancja rozpuszczona w wodzie lub innej cieczy (roztwór)? Co się stanie, gdy zetkną się dwa roztwory (jeden bardziej stężony, drugi mniej)?
3. Aktywacja (na zajęciach)
Poproś dzieci, aby obejrzały następujące filmy
Wyjaśnienie:
Osmoza jest wynikiem ruchu cząsteczek, podobnie jak ma to miejsce w przypadku ciśnienia gazów.
Cząsteczki substancji rozpuszczonej w cieczy zachowują się jak cząsteczki gazu; cukier rozpuszczony w wodzie rozchodzi się po całej dostępnej cieczy, jak gaz w pomieszczeniu, a uderzając w ścianki pojemnika wywiera szczególne ciśnienie, zwane ciśnieniem osmotycznym.
4. Przetwarzanie (w domu)
Poproś dzieci, aby zrobili to doświadczenie w domu i przystąpili do testu na platformie Weschool
5. Aktywność eksperymentalna w laboratorium
W laboratorium poproś dzieci, aby powtórzyli doświadczenie, używając różnych rodzajów cukru, owoców, barwników spożywczych.
6. Wniosek
Refleksje:
Co dzieje się z cukrem rozpuszczonym w wodzie? Jak nazywa się rozpuszczona substancja w wodzie lub innej cieczy (roztwór)? Co się stanie, gdy dwie różne substancje (jedna bardziej skondensowana a druga mniej) wejdą w kontakt?
Ewaluacja
Cel oceny:
• Umiejętność pracy w zespole;
• Uczestnictwo proaktywne w dialogu edukacyjnym;
• Odnoszenie się do innych z szacunkiem;
• Respektowanie czasu przeznaczonego na naukę ze względu na innych;
• Budowanie istotnej i znaczącej wiedzy;
• Wyjaśnianie krytycznych osądów, odróżnianie przyczyn od skutków;
Kryteria oceny:
• Arkusz obserwacji;
Etapy oceny:
• Ciągła
• Podczas zajęć warsztatowych
• Quiz na platformie (test wstępny);
• Powrót na zajęcia z prezentacją i zajęciami wideo (test in itinere);
• Przygotowanie owoców kandyzowanych (test końcowy);
Materiały i wyposażenie potrzebne do przeprowadzenia zajęć (narzędzia, składniki, przyprawy itp.)
Woda, różnego rodzaju owoce, cukier, barwniki spożywcze; miarki, sztućce, termometr
naczynia kuchenne, garnki, waga, chochle.
Otoczenie, w którym mają być przeprowadzone zajęcia
laboratorium chemiczno-kuchenne (kuchenka wyposażona w palniki)
Literatura – źródła
https://treccani.it/enciclopedia/osmosi_(Enciclopedia-dei-ragazzi)/
wersja IT http://kitchenlab4kids.eu/?p=2695
Łakoma osmoza: kiedy chemia staje się słodka
1. Usefulness for STEM education – integrating content of different disciplines
Cross-curricular character of the resource
The range of S-T-E-M subjects included
The presentation of possibilities of including artistic activities (STEAM approach)
2. Expected learning outcomes
Consistency (links) with preschool core curriculum
Communicativeness of description
3. Methodology of teaching
Clarity, communicativeness of instructions for teachers
Meaningful learning – using practical life problems
Original idea
The level of ease in implementing the methodology to preschool age children
The level of ease in preparing necessary ingredients, materials and equipment needed
4. Sustainability
Ecological characteristics of materials/ results
Supporting healthy eating habits
Low ecological footprint
Possibilities of inclusion (respecting cultural diversity and food intolerances)
5. Class management
Using differentiated forms of work – individual, team work etc.
Individual work
Team work
Whole group
6. Time management
Short activity (10-15 minutes)
Medium activity (20-30 minutes)
Long activity (1 hour or more)
Very long activity (1 day or more)