Magia gęstości cieczy – eksperyment naukowy
Rodzaj zasobu: website
Adres internetowy – link
https://www.labroots.com/trending/videos/9468/check-out-this-density-experiment
https://www.homesciencetools.com/article/liquid-density-project/
Język: PL, EN
Opis – streszczenie
Eksperyment naukowy – poznanie pojęcia gęstości cieczy i ciał stałych. Badanie, w jaki sposob gęstość cieczy wpływa na zachowanie innych cieczy i ciał stałych
Pojęcia naukowe wprowadzane podczas zajęć
gęstość, ciało stałe, ciecz, pływający, tonący, oleisty
Myślenie twórcze i krytyczne
Myślenie krytyczne:
Obserwowanie
Przewidywanie
Myślenie twórcze:
Ciekawość
Myślenie matematyczne
Mierzenie
Przeliczanie
Myślenie naukowe
Obserwowanie;
Wyjaśnianie;
Przewidywanie;
Porównywanie;
Analizowanie;
Formułowanie wniosków.
Uczenie się, jak się uczyć
Aktywne słuchanie, przestrzeganie instrukcji;
Budowanie poczucia własnej skuteczności w uczeniu się;
Zaangażowanie i motywacja do uczenia się;
Refleksja nad własnym uczeniem się.
Inne umiejętności
A/ Język mówiony – Wzbogacanie słownictwa;
B/ Współpraca – umiejętność przejmowania tury w zadaniu zespołowym;
Magia gęstości cieczy – eksperyment naukowy
Cele ogólne
Wzmocnienie postawy badawczej (badanie właściwości miodu, wody oraz oleju)
Rozwijanie umiejętności dzieci w zakresie słuchania i przestrzegania wytycznych
Rozwijanie u dzieci umiejętności obserwowania i przewidywania
Kształtowanie u dzieci umiejętności mierzenia
Rozwijanie u dzieci ekspresyjnych umiejętności językowych
Kształtowanie kompetencji społecznych (współpraca, zmiana ról podczas wykonywania doświadczenia)
Słownictwo – słowa kluczowe
gęstość, woda, miód, olej, lepki, oleisty, płynny, stały, mieszany, pływający, tonący
Oczekiwane efekty uczenia się
Dziecko:
Postępuje zgodnie z instrukcjami eksperymentu;
Rozpoznaje i opisuje właściwości miodu, oleju i wody;
Dokonuje obserwacji i formułuje hipotezy;
Ćwiczy liczenie do dziesięciu;
Rysuje wyniki swojego eksperymentu;
Umiejętności STEM – do których odnosi się scenariusz zajęć
Kluczowe dla edukacji STEM (Core STEM skills)
Obserwowanie;
Wyjaśnianie;
Przewidywanie;
Liczenie;
Porównywanie;
Mierzenie;
Analizowanie;
Wyciąganie wniosków.
I inne/ dodatkowe – które w naturalny sposób pojawiają się podczas zajęć, ale nie są specyficzne dla edukacji STEM
Aktywne słuchanie;
Zaangażowanie w naukę;
Refleksja na temat uczenia się;
Postępowanie zgodnie z wytycznymi;
Umiejętność czytania i pisania – rozwój słownictwa;
Umiejętność współpracy.
Metodyka nauczania/ Przebieg aktywności
Uwaga dla nauczyciela:
Wyjaśnienie dotyczące gęstości – jeśli przedmiot jest ciężki i zwarty jak cegła lub skała, ma dużą gęstość, ale jeśli przedmiot jest lekki i nie zwarty jak piórko lub gąbka, ma niską gęstość.
Wprowadzenie:
1. Pokaż dzieciom słoik miodu, szklankę wody i butelkę oleju.
2. Porozmawiaj z dziećmi na temat właściwości miodu, wody i oleju.
Przykładowe pytania: Do czego używamy miodu/oleju/wody? Skąd pochodzi miód? Czy możemy wylać miód/olej/wodę? Czy są ciałami stałymi czy płynnymi? Opisz, jakie są w dotyku? (lepkie, tłuste).
3. Wyjaśnij uczniom, że przeprowadzą eksperyment dotyczący pływania i tonięcia z miodem, olejem i wodą.
Poproś dzieci, aby pracowały w grupach 4- lub 5-osobowych, przypominając im, aby robiły to na zmianę.
Materiały: (na grupę)
dzbanek wody
dzbanek oliwy
miód
barwnik spożywczy
łyżka stołowa
winogrono
marmur
klocek Lego
mały kawałek pianki
przezroczysty kubek
Instrukcja:
1. Zanim zaczniesz przeprowadzać doświadczenie poćwicz z dziećmi liczenie do 10.
2. Następnie poproś dzieci, aby dokładnie policzyły i wlały do kubka 8 łyżek wody. (Użyj 6 łyżek stołowych, jeśli filiżanka jest mała. Podobnie dostosuj miary dla oleju i miodu). Poinstruuj dzieci, aby wlały również kilka kropli barwnika spożywczego do wody.
3. Następnie poproś dzieci, aby dodały 8 łyżek miodu.
Przykładowe pytania: Co się stało z miodem? Czy zmieszał się z wodą? Czy zatonął, a może uniósł się?
4. Następnie poproś dzieci, aby wlały 8 łyżek oleju. Pozostaw roztwór na około 10 minut, aby płyny mogły się uspokoić.
Przykładowe pytania: Co się stało z olejem? Mieszał się, opadał, czy unosił?
Wyjaśnienie dla nauczyciela:
Ciecze nie mieszają się, ponieważ wszystkie mają różną gęstość, więc pozostają w osobnych warstwach. Miód znajduje się na dole, ponieważ ma największą gęstość, podczas gdy olej znajduje się na górze, ponieważ ma najmniejszą gęstość z trzech płynów.
5. Wyjaśnij dzieciom, że będziecie testować, co dzieje się z marmurem, winogronem, klockami Lego i pianką po umieszczeniu w miksturze. Poproś dzieci, aby najpierw odgadły, co ich zdaniem się wydarzy, a następnie przetestowały każdy przedmiot. Czy unoszą się czy toną?
Wyniki:
Marmur – opada na samo dno
Winogrono – zatrzymuje się na miodzie
Lego – unosi się na wodzie
Pianka – unosi się na wierzchu na oleju
Przedyskutuj, wyjaśniając, że jeśli obiekt ma większą gęstość niż inny obiekt, zatonie.
Na przykład marmur jest bardzo gęsty, więc opada na dno, ale z drugiej strony pianka znajduje się na wierzchu oleju, ponieważ olej ma większą gęstość niż pianka.
Wniosek:
Poproś dzieci, aby narysowały diagram wyników, przedstawiający różne warstwy i położenie obiektów. Starsze dzieci mogą opisywać swoje diagramy.
Ewaluacja
Obserwacja dzieci i diagram wyników opracowany przez dzieci.
Materiały i wyposażenie potrzebne do przeprowadzenia zajęć (narzędzia, składniki, przyprawy itp.)
Dla nauczyciela:
Słoik miodu;
Szklanka wody;
Butelka oleju;
Dla dzieci (na grupę):
Dzbanek wody;
Dzbanek oliwy;
Barwnik spożywczy;
Miód;
Łyżka stołowa;
Winogrono;
Marmur;
Klocek Lego;
Mały kawałek pianki;
Przezroczysty kubek.
Otoczenie, w którym mają być przeprowadzone zajęcia
Sala przedszkolna, kuchnia
Literatura – źródła
https://www.labroots.com/trending/videos/9468/check-out-this-density-experiment
https://www.homesciencetools.com/article/liquid-density-project/
Magia gęstości cieczy – eksperyment naukowy
1. Usefulness for STEM education – integrating content of different disciplines
Cross-curricular character of the resource
The range of S-T-E-M subjects included
The presentation of possibilities of including artistic activities (STEAM approach)
2. Expected learning outcomes
Consistency (links) with preschool core curriculum
Communicativeness of description
3. Methodology of teaching
Clarity, communicativeness of instructions for teachers
Meaningful learning – using practical life problems
Original idea
The level of ease in implementing the methodology to preschool age children
The level of ease in preparing necessary ingredients, materials and equipment needed
4. Sustainability
Ecological characteristics of materials/ results
Supporting healthy eating habits
Low ecological footprint
Possibilities of inclusion (respecting cultural diversity and food intolerances)
5. Class management
Using differentiated forms of work – individual, team work etc.
Individual work
Team work
Whole group
6. Time management
Short activity (10-15 minutes)
Medium activity (20-30 minutes)
Long activity (1 hour or more)
Very long activity (1 day or more)