Masa papierowa
Rodzaj zasobu: Website, You Tube
Adres internetowy – link https://www.youtube.com/watch?v=SfVVFCAmSmY
Język: PL
Opis – streszczenie
Doświadczenie – obserwowanie procesu rozpuszczania się substrancji w wodzie; wykorzystanie sztucznych barwników do barwienia słodyczy.
Pojęcia naukowe wprowadzane podczas zajęć
Barwienie, sztuczne barwniki, słodycze, rozpuszczanie, woda, rozpuszczalnik
Myślenie twórcze i krytyczne
Wymyślanie nietypowych zastosowań przedmiotu, projektowanie własnego wzoru.
Myślenie matematyczne
Klasyfikowanie, przeliczanie, porównywanie liczebności, odtwarzanie rytmu, odmierzanie płynów.
Myślenie naukowe
Ciekawość poznawcza, obserwowanie, eksperymentowanie, przewidywanie, wyciąganie wniosków.
Uczenie się, jak się uczyć
Samodzielne myślenie i działanie, budowanie poczucia sprawstwa.
Inne umiejętności
Doskonalenie czynności manualnych, wykorzystanie narzędzi cyfrowych do dokumentowania wyników pracy.
Masa papierowa
Cele ogólne
– Kształtowanie pojęcia- papier czerpany
– Kształtowanie umiejętności wytwarzania papieru w warunkach domowych
– Kształtowanie umiejętności odróżniania śmieci od surowców wtórnych
– Rozwijanie umiejętności manualnych i koordynacji wzrokowo-ruchowej
Słownictwo – słowa kluczowe
papier, rodzaje papieru (tektura, bibuła, karton, gramatura papieru itp.), papier czerpany, surowce wtórne
Oczekiwane efekty uczenia się
– rozpoznaje różne rodzaje papieru
– wykonuje masę papierową postępując według instrukcji nauczyciela
– wyjaśnia różnice pomiędzy odpadami a surowcami wtórnymi
– dba o porządek i bezpieczeństwo pracy
posługuje się przyrządami kuchennymi, takimi jak: blender, sitko
Umiejętności STEM – do których odnosi się scenariusz zajęć
Kluczowe dla edukacji STEM (Core STEM skills)
Myślenie naukowe: obserwowanie zadawanie pytań, formułowanie hipotez, analizowanie i rozwiązywanie problemów,
Myślenie twórcze – myślenie dywergencyjne, krytyczna analiza materiałów
Uczenie się jak się uczyć: cierpliwość, niezależność działania, poczucie sprawstwa, odporność na stres, ciekawość poznawcza, motywacja i zaangażowania, samoewaluacja
I inne/ dodatkowe – które w naturalny sposób pojawiają się podczas zajęć, ale nie są specyficzne dla edukacji STEM
sprawność manualna (mała motoryka), wrażliwość plastyczna, komunikacja interpersonalna – rozumienie instrukcji nauczyciela i podążanie za nią
Metodyka nauczania/ Przebieg aktywności
1. Oglądanie, rozpoznawanie i badanie właściwości różnych rodzajów papieru (Bibuła, Papier właściwy, Karton, Tektura)
Co to jest? Czy potraficie nazwać? Po czym rozpoznajesz, że to… (karton, brystol, tektura itp)
Czym różnią się od siebie te papiery?
Do czego potrzebny jest papier?
Czy wiecie z czego robi się papier? Jak jest wytwarzany?
Jak myślicie, czy możemy sami zrobić papier w domu lub w przedszkolu – kto ma pomysł, jak?
2. Tworzenie sytuacji problemowej – Oglądanie i badanie właściwości papieru czerpanego
Nauczyciel pokazuje dzieciom przykłady papieru czerpanego –
Czy ten papier różni się od tych, które oglądaliśmy wcześniej?
Jak się nazywa i dlaczego?
Jak moglibyśmy wykonać taki papier w domu? Jakie materiały i narzędzia byłyby potrzebne?
3. Formułowanie hipotez – nauczyciel zapisuje pomysły dzieci
4. Weryfikacja hipotez — Wykonanie masy papierowej według instrukcji podanej przez nauczyciela:
Wersja I – elastyczna masa papierowa do wykonania miski:
– Do garnka podrzyj kawałki papieru.
– Zalej gorącą wodą i poczekaj 2 godziny aż napęcznieje. Następnie gotuj masę 30 min.
– Po zagotowaniu połącz wodę z papierem za pomocą blendera a następnie otrzymaną masę odsącz na sitku.
– Odsączoną masę zmieszaj z mąką ziemniaczaną i mąką pszenną i zagniataj ciasto.
– Po wykonaniu elastycznej masy, uformuj z niej miskę, a na powierzchni przyklej wybrane elementy roślinne (fragmenty liści, kwiatów itp.), następnie czekaj aż miska wyschnie.
– Możesz ją udekorować lub dać do niej owoce lub warzywa. Wystawa i prezentowanie prac.
Wersja II – kartka ozdobna z papieru czerpanego z elementami roślinnymi
– Do garnka podrzyj kawałki papieru. Co się stanie, gdy zalejemy ten papier ciepłą wodą i zblendujemy?
– Zalej ciepłą wodą i zblenduj. Zapytaj dzieci – Co się stało? Jak zmienił się nasz papier?
– Otrzymaną masę wlej do szerokiej prostokątnej miski i wymieszaj. Do masy z codziennych gazet możesz dodać fragmenty roślin (małe listki, kwiaty, fragmenty szczypiorku lub pietruszki, albo wybrane przyprawy) – nauczyciel powinien zadbać o to, by każde dziecko lub zespól miały wybór czy chcą zrobić kolorowy papier (dodając serwetkę w wybranym kolorze) czy pachnący (dodają wybraną przyprawę, np. cynamon, paprykę, kakao, kawę, zblendowaną pietruszkę itp.)
– Nabierz trochę masy na sitko, starając się zebrać jak najwięcej gęstej masy;
– Odsącz masę na sitku za pomocą gąbki (wyciskając nadmiar wody);
– Przełóż kartkę na stół, przykryj papierowym ręcznikiem i ponownie odciśnij nadmiar wody (np. wałkiem, gąbką lub ręką)
– Zostaw do wyschnięcia
– Gdy kartki będą suche – oglądanie i porównywanie arkuszy papieru: Czym się różnią? Co się stało, gdy dodaliśmy przyprawy? Który papier wydaje Wam się najbardziej niezwykły, zaskakujący, oryginalny? Co możemy zrobić z tymi kartkami?
Ewaluacja
Uczniowie kończą zdania podane przez nauczyciel
Na dzisiejszych zajęciach dowiedziałem się…
Największą trudność sprawiło mi…
Zaskoczyło mnie…
Materiały i wyposażenie potrzebne do przeprowadzenia zajęć (narzędzia, składniki, przyprawy itp.)
I wersja: garnek, kuchenka, blender, łyżka mąka ziemniaczana, mąka pszenna, niewielka miska na której można formować masę; elementy roślinne do ozdobienia miski, farby, pędzle itp.
II wersja: duża miska, łyżka, blender, sitko do odcedzania papieru, wałek i gąbka do odciskania nadmiaru wody; ręczniki papierowe do osuszania kartek, stare i kolorowe papiery do przygotowania masy papierowej (np. kolorowe serwetki, gazety codzienne itp).
Otoczenie, w którym mają być przeprowadzone zajęcia
sala przedszkolna, pracownia plastyczna (w przypadku wykonywania miski – potrzebny jest dostęp do kuchenki)
Literatura – źródła
film: https://www.youtube.com/watch?v=SxepK9sh4kY-
lub: https://www.youtube.com/watch?v=wCDD6pZWsGA
wersja angielska: https://www.youtube.com/watch?v=QxyKvyGC5GA
Materiały dodatkowe:
https://kolecja.wordpress.com/2013/03/09/prosta-i-szybka-masa-papierowa-krok-po-kroku/
Masa papierowa
1. Usefulness for STEM education – integrating content of different disciplines
Cross-curricular character of the resource
The range of S-T-E-M subjects included
The presentation of possibilities of including artistic activities (STEAM approach)
2. Expected learning outcomes
Consistency (links) with preschool core curriculum
Communicativeness of description
3. Methodology of teaching
Clarity, communicativeness of instructions for teachers
Meaningful learning – using practical life problems
Original idea
The level of ease in implementing the methodology to preschool age children
The level of ease in preparing necessary ingredients, materials and equipment needed
4. Sustainability
Ecological characteristics of materials/ results
Supporting healthy eating habits
Low ecological footprint
Possibilities of inclusion (respecting cultural diversity and food intolerances)
5. Class management
Using differentiated forms of work – individual, team work etc.
Individual work
Team work
Whole group
6. Time management
Short activity (10-15 minutes)
Medium activity (20-30 minutes)
Long activity (1 hour or more)
Very long activity (1 day or more)
PDF: https://www.printfriendly.com/p/g/5FvnLj