Wyzwanie STEM-owe – Nie rozbij jajka!
Rodzaj zasobu: website
Adres internetowy – link
https://buggyandbuddy.com/stem-kids-egg-drop-project
https://www.sciencekids.co.nz/projects/eggdrop.htm
Język: PL, EN
Opis – streszczenie
Wyzwanie STEM-owe – badanie jakie materiały i kształty najlepiej sprawdzą się w ochronie jajka przed stłuczeniem
Pojęcia naukowe wprowadzane podczas zajęć
Projekt
Myślenie twórcze i krytyczne
Krytyczne myślenie:
Przewidywanie
Wyjaśnianie
Formułowanie hipotez
Twórcze myślenie:
Wyobraźnia
Projektowanie – myślenie projektowe
Kreatywne działanie
Myślenie matematyczne
Sortowanie
Mierzenie
Myślenie naukowe
Zadawanie pytań;
Wyjaśnianie
Planowanie
Sortowanie i porównywanie
Obserwowanie
Przewidywanie
Analizowanie rezultatów
Rysowanie wniosków
Uczenie się, jak się uczyć
Przestrzeganie instrukcji
Poczucie własnej skuteczności, sprawczości w uczeniu się;
Czerpanie radości z uczenia się
Refleksyjne uczenie się – refleksja nad własnym uczeniem się
Inne umiejętności
A/ Język mówiony – Komunikowanie się, Wzbogacanie słownictwa
B/ Praca w zespole – przestrzeganie reguł bezpieczeństwa
C/ Sprawność motoryczna – posługiwanie się nożyczkami, rysowanie.
Wyzwanie STEM-owe – Nie rozbij jajka!
Cele ogólne
• umożliwienie dziecku zbadania, które materiały i konstrukcje najlepiej chronią jajko przed stłuczeniem
• rozwijanie umiejętności w zakresie planowania, projektowania i wykonywania (umiejętności inżynierskie)
• rozwijanie umiejętności w zakresie słuchania i przestrzegania wskazówek
• rozwijanie umiejętności w zakresie obserwacji, przewidywania i stawiania hipotez
• rozwijanie umiejętności konstrukcyjnych
• rozwijanie umiejętności językowych
• tworzenie okazji do podjęcia refleksji nad uczeniem się
Słownictwo – słowa kluczowe
Jajko, pęknięcie, skorupka, żółtko, białko jaja, ochrona, wynalazek, pojemnik, wysokość, materiały, upadek
Oczekiwane efekty uczenia się
Dziecko:
• postępuje zgodnie z instrukcjami
• wskazuje właściwości i cechy jajka
• identyfikuje materiały niezbędne do realizacji projektu
• dokonuje pomiarów na wybranym materiale
• wycina elementy z wybranego materiału
• projektuje prostą konstrukcję chroniącą jajko przed stłuczeniem
• wykonuje prostą konstrukcję chroniącą jajko przed stłuczeniem
• dokonuje obserwacji i przewidywań podczas eksperymentu
• testuje swoje hipotezy
Umiejętności STEM – do których odnosi się scenariusz zajęć
Kluczowe dla edukacji STEM (Core STEM skills)
Myślenie krytyczne:
Wyjaśnianie
Przewidywanie
Stawianie hipotez
Myślenie twórcze:
Wyobraźnia
Projektowanie
Wykonywanie
Myślenie naukowe:
Zadawanie pytań
Wyjaśnianie
Planowanie
Sortowanie
Porównywanie
Projektowanie
Obserwowanie
Przewidywanie
Wyciąganie wniosków
Myślenie matematyczne:
Mierzenie
Sortowanie
Uczenie się jak się uczyć:
Postępowanie zgodnie z instrukcjami
Poczucie sprawstwa w uczeniu się
Radość z uczenia się
Refleksja nad uczeniem się
I inne/ dodatkowe – które w naturalny sposób pojawiają się podczas zajęć, ale nie są specyficzne dla edukacji STEM
Przestrzeganie reguł bezpieczeństwa
Umiejętności współpracy
Rozwój słownictwa
Umiejętności rysunkowe
Umiejętności związane z motoryką małą (wycinanie nożyczkami)
Metodyka nauczania/ Przebieg aktywności
Wprowadzenie:
1. Pokaż dzieciom jajko i porozmawiaj z nimi na temat jego właściwości i cech.
Przykładowe pytania: Jaki kształt ma jajko? Skąd się biorą jajka? Z jakich części składa się jajko? Na jakie różne sposoby można przygotować jajko do zjedzenia?
2. Wyrecytuj rymowankę „Humpty Dumpty”:
Humpty Dumpty na murze siadł.
Humpty Dumpty z wysoka spadł.
I wszyscy konni i wszyscy dworzanie
Złożyć do kupy nie byli go w stanie.
Zapytaj dzieci, co się stało z Humpty Dumpty?
Lub wykorzystaj rymowankę:
W pokoiku na stoliku stało mleczko i jajeczko.
Przyszedł kotek, wypił mleczko, a ogonkiem stłukł jajeczko.
Omów wierszyk i zapytaj dzieci, co się dzieje, gdy jajko spada? Następnie rozbij jajko na płaskim talerzu, aby pokazać, jak łatwo jajko może się rozbić.
3. Poinformuj dzieci, że będą pracować w grupach, aby stworzyć własny wynalazek, który ochroni jajko przed stłuczeniem podczas upadku z wysokości. Podziel dzieci na zespoły czteroosobowe.
Dzień 1:
1. Porozmawiaj z dziećmi o tym, jakie rodzaje materiałów najlepiej pomogą powstrzymać jajko przed pęknięciem po upuszczeniu. Notuj pomysły na tablicy.
2. Daj każdej grupie kartkę papieru, prosząc o zaplanowanie, zaprojektowanie i narysowanie swojego wynalazku.
3. Poproś dzieci o zebranie materiałów potrzebnych do realizacji projektu i przyniesienie na następny dzień.
Dzień 2:
4. Zacznij od poproszenia każdej grupy o wyjaśnienie swojego wynalazku i sposobu, w jaki według nich będzie on działał.
5. Następnie poproś każdą grupę, aby stworzyła swój wynalazek/ochronę na jajko.
6. Kiedy wszyscy będą gotowi, zabierz uczniów na zewnątrz na wyzwanie upuszczania jajek.
7. Poproś dzieci, aby przewidziały, który wynalazek najlepiej sprawdzi się w ochronie jaja. Następnie poproś każdą grupę, aby upuściła jajka z niewielkiej wysokości.
8. Sprawdź jajka, aby zobaczyć, które pękły i omów, co działało najlepiej (lub nie działało).
9. Poproś grupy, aby zasugerowały ulepszenia, które by wprowadziły, gdyby wykonywały zadanie ponownie.
Ewaluacja
Poproś dzieci, aby wypełniły dziennik uczenia się (kartę pracy) dla tego doświadczenia, rysując/pisząc:
• Najciekawszą rzecz, jakiej się nauczyły
• Jedną rzecz, o której chciałyby wiedzieć więcej
Materiały i wyposażenie potrzebne do przeprowadzenia zajęć (narzędzia, składniki, przyprawy itp.)
Dla dzieci (na grupę):
• Kartka papieru i ołówek
• Jajko
• Nożyce
• Klej
• Taśma klejąca
Materiały do budowy np.:
• Wata
• Folia bąbelkowa
• Rolka papieru toaletowego
• Tkanina
• Papierowe kubki
• Balony
• Gąbka
• Folia aluminiową
• Sznurek
• Wstążka
• Pudełka
Dla nauczyciela:
• Jajko
• Zszywacz (opcjonalnie)
Otoczenie, w którym mają być przeprowadzone zajęcia
Sala przedszkolna
Literatura – źródła
Wyzwanie STEM-owe – Nie rozbij jajka!
1. Usefulness for STEM education – integrating content of different disciplines
Cross-curricular character of the resource
The range of S-T-E-M subjects included
The presentation of possibilities of including artistic activities (STEAM approach)
2. Expected learning outcomes
Consistency (links) with preschool core curriculum
Communicativeness of description
3. Methodology of teaching
Clarity, communicativeness of instructions for teachers
Meaningful learning – using practical life problems
Original idea
The level of ease in implementing the methodology to preschool age children
The level of ease in preparing necessary ingredients, materials and equipment needed
4. Sustainability
Ecological characteristics of materials/ results
Supporting healthy eating habits
Low ecological footprint
Possibilities of inclusion (respecting cultural diversity and food intolerances)
5. Class management
Using differentiated forms of work – individual, team work etc.
Individual work
Team work
Whole group
6. Time management
Short activity (10-15 minutes)
Medium activity (20-30 minutes)
Long activity (1 hour or more)
Very long activity (1 day or more)